Skriv ut  

Norse Atlantic och Flyr inte ensamma – fler på gång

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 mars 2021
Hittills i år har det startats tio nya flygbolag. Alla med ambition att hitta en egen nisch i en verklighet hårt prövad av pandemin. Tre av flygbolagen hör hemma i Skandinavien.

Världens flygbolag går på knäna i sviterna av pandemin. Men i den ljusning som nu sakta öppnar sig finns entreprenörer som vill starta nya flygbolag. Tio hittills i år enligt 

Internationella källor och tre av dem är dessutom i Skandinavien. Men det kan vara idé att, vid sidan av att glädjas över de hoppingivande signalerna som är uppradade nedan, kallt räkna med att några av dem aldrig kommer upp i luften. Vid sidan av dessa planerade eller redan startade verksamheter finns också nygamla BRA som av allt att döma ska vara uppe i luften i mitten av maj.

Flyr
Allt mer pekar på att nya norska Flyr verkligen kommer upp i luften. Pengarna är på plats och rekryteringen av piloter pågår. Av allt att döma är det här den mest ambitiösa satsningen av de flygbolag som hittills lanserats under 2021. Flygstarten är planerad till juni i år och det finns en kontinuerlig kommunikation utåt mot marknaden. 

Norse Atlantic Airways
Dök upp som en joker för bara ett par dagar sedan. Av allt att döma ska flygbolaget, som för övrigt är det tredje norska i ordningen med ambition att flyga långlinjer till lågkostnad, lyckas där Norwegian inte gjorde det. Dussinet Dreamliners i flottan och trafik över Atlanten är inriktningen.

Northern Airlines
Inte riktigt så långt komna är den svenska satsningen. Sedan Flygtorget skrev om flygbolaget vid årsskiftet har hemsidan inte rört sig framåt särskilt mycket. Fortsatt är det linjer med hög efterfrågan som ska stå på flygprogrammet, dock oklart vilka dessa är vid sidan av Beirut och Malaga. Tre B737-800 ska vara i trafik i slutet av året. 

Islas Air
Spanskt regionalt flygbolag med ambition att flyga sjögående flygplan mellan Mallorca, Menorca och Ibiza och över till spanska fastlandet. Flottan består av Twin Otter DHC-6 med tofflor på.

UEP Airlines
Ännu ett spanskt flygbolag och ännu ett spanskt flygbolag med samma marknad som Islas Air: Regionala flygningar kring de tre öarna i Balearerna. Bakom projektet ligger oron för att när Air Europe går samman med Iberia finns risk för att flygtrafiken kring öarna minskar. Flottan ska bestå av ett antal ATR72.

Wizz Air Abu Dhabi
Fristående flygbolag med eget AOC i Wizz-familjen. Ska ta upp konkurrensen med de övriga flygbolagen i regionen. Det inbegriper sådana bjässar som Etihad, Emirates och Qatar men också med en rad av de nya lågkostnadsbolagen i regionen. 

EGO Airways
Visserligen har EGO flugit charter nåt år eller så. Men nu är ambitionen att dra igång linjetrafik inrikes i Italien. Just nu byggs en flotta med Embraer E-190 upp och tanken är att flyga på mindre regionala flygplatser runt om i Italien. 

Canarian Airways
Kanarieöarnas egna flygbolag ska minska beroendet av utländska researrangörer och flygbolag. Premiärflygningen är planerad till juni i år med en första A319. Bakom satsningen ligger en hotellkoncern på Teneriffa som fått ekonomiskt stöd av de lokala myndigheterna. Linjenätet sträcker sig till en rad storstäder i Europa. 

Vietravel Airlines
Det senaste flygbolaget i Vietnam. Är i luften sedan i januari med en A321 och sikte på privatresenärer. Först inrikes, sen utrikes.

Burundi Airlines
Nytt försök att starta ett statligt flygbolag i Burundi. Det förra gick i konkurs 2009. Ännu finns inget linjenät eller startdatum presenterat. Däremot finns en åldrande Xian MA60, ett kinesiskt flygplan att tillgå för trafiken.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skåneflyg - En researrangör
Skrivet av Gullan Purser&FlygbolagsExpert, 2021-03-21 08:53:56
@Bro
Bro min vän, vi måste hålla isär äpplen och päron! SkåneFlyg är en researrangör, inte ett flygbolag! Svenska flygbolag är bl.a. BRA, Leap, Amapola och så förstås SAS.
Anmäl inlägget
Glöm inte SkåneFlyg
Skrivet av Bro, 2021-03-19 16:50:34
Skåneflyg är en fin uppstickare, glöm inte dom.
Må Bromma leva och byggas ut!
Anmäl inlägget
Air7
Skrivet av B737, 2021-03-19 13:32:21
Danska AirSeven?
Anmäl inlägget
Norse Atlantic Airlines
Skrivet av Flygare, 2021-03-19 10:55:42
Lowcost longhaul har aldrig varit en lönsam affär för någon.
Om bolaget vill flyga samma linjer som etablerade bolag. Kommer detta bolaget inte leva länge.
Enda sättet att få lönsamhet på lowcost longhaul är att flyga till udda destinationer med låg frekvens.
Det som kommit fram om den här ” satsningen” låter inte som att man har lärt sig mycket av Norwegian longhaul fiaskot.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn