Skriv ut  

Ambulansflygets skjuter på leveransen av Pilatus PC-24

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 april 2021
Inga flygplan förrän i sommar. Svenskt Ambulansflyg skjuter upp leveranserna av de första Pilatus PC-24 men räknar med att alla sex maskinerna ska levereras under året.

Ambulansflyg
Ambulansflyget
 
Svenskt Ambulansflyg skulle enligt planerna vara i luften efter sommaren och därmed ta över verksamheten efter Babcock International. Men rekryteringen av piloter till de sex Pilatus PC-24 som ska utgöra flottan och vara baserade i Umeå, Stockholm och Göteborg är överklagad och därmed försenad. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. 

Tanken var dock att de första flygplanen trots det skulle levereras till huvudbasen i Umeå i slutet av april och början av maj. Men nu skjuter ägarna även på det.

– Vi planerar för mottagandet som troligen kan ske i början av sommaren, säger Anders Sylvan, tf förbundsdirektör vid Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, i ett pressmeddelande.
KSA menar att en senarelagd leverans öppna för ett samordnat mottagande av flera flygplan, vilket är en ekonomisk och arbetsmässig fördel. Det har ingen inverkan på övriga tidplaner exempelvis rekrytering, utbildning och träning av piloter och sjukvårdspersonal. Samtliga sex maskiner ska fortsatt levereras under 2021.

Enligt den specifikation som KSA gjort till beställning är inredningen anpassad för transport av upp till tre samtidigt liggande patienter och fyra sittande passagerare. Maskinerna är utrustade med en elektrisk bårlyft och en bred flygplansdörr för att underlätta I- och urlastning av patienter. Kabinen kan snabbt anpassas utifrån olika typer av vårdbehov, exempelvis intensivvård, kuvös, ECMO eller transport av organ för transplantation och medföljande team. Flygplanen har kapacitet att landa och starta på landningsbanor som är under 1000 meter, vilket innebär förmåga att transportera patienter mellan samtliga svenska trafikflygplatser.

– Vi vet att intresset är stort att se den här flygplanstypen med bestyckning av medicinteknik och smarta lösningar för en extra hög patientsäkerhet.

Enligt de nya planerna ska trafikstart nu ske i november på alla tre baserna, Umeå, Arlanda och Landvetter.

Det nya ambulansflyget KSA ägs gemensamt av de 21 regionerna i Sverige. Vägen fram till att verksamheten verkligen kommer igång, har varit lång och kantad av förseningar. Bland annat har upphandlingen av flygplanen varit tvungen att göras om och nyligen blev den tidigare ansvarige förbundsdirektören uppsagd.  



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Uppfinna hjulet igen !!
Skrivet av JEP, 2021-04-29 14:16:04
Det är ju löjligt att staten/regeringen skall hålla på och lägga en massa onödiga skattepengar på detta. Det finns ju redan ett antal aktörer i Sverige
som redan flyger ambulans och är bra på detta.
Varför skall vi uppfinna hjulet igen??
Anmäl inlägget
Flygande ambulanspersonal
Skrivet av Mr €, 2021-04-29 10:16:01
Sverige lyckas komplicera det istället för ha ett gemensamt statligt bolag som sköter all luftburen räddningsverksamhet som blir en naturlig fortsättning för JAS piloter som blivit för gamla att flyga jakt. PC-24'an är en mycket lyckad och populärt flygplan som vi skattebetalare vill se i svenskt luftrum A.S.A.P.
Anmäl inlägget
Skämt
Skrivet av Reality, 2021-04-29 08:34:11
Är det här ett dåligt skämt från politikerna? Vem tror på att de kommer lyckas med det här? Upphandla en operatör, som det var tänkt från början!
Anmäl inlägget
Maintenance?
Skrivet av Reply , 2021-04-28 20:32:41
Vilken MRO har fått kontraktet på underhållet, eller har KSA en egen -145?
Anmäl inlägget
Oförståeligt...
Skrivet av Bubben, 2021-04-28 15:05:29
Oförståeligt att KSA inte verkar samarbeta med nuvarande ambulansoperatörer i Sverige som har gedigen erfarenhet av just den typen av operation. Det är väl samma gamla visa att vissa politiker tror sig vara experter på områden där de saknar kunskap och driver på något i blindo.
Anmäl inlägget
Rekryteringsbolag
Skrivet av PF, 2021-04-28 12:27:51
Varför vill KSA ha rekryteringsbolag för piloter och tekniker?

Kan det ha och göra med att delar av den flygoperativa ledningen i KSA kommer ifrån Norwegian och har kopplingar till OSM Aviation, så de har drivit på detta?
Anmäl inlägget
Anställning
Skrivet av PM, 2021-04-28 11:27:39
En väldigt tråkig utveckling när ambulansflyget som ägs gemensamt av 21 regioner i Sverige ska anställa piloter via bemanningsföretag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev