Skriv ut  

SPF: Det svenska ambulansflyget riskerar att haverera

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 maj 2021
Starten av KSA, det nya svenska ambulansflygbolaget är uppskjuten. Samtidigt har avvecklingen av den nuvarande leverantören inletts. Det kan leda till att Sverige står utan ambulansflyg i höst.

Ambulansflyget
Ambulansflyget
 
Det nya svenska ambulansflyget, KSA, skulle enligt planerna vara igång vid halvårsskiftet. Men fortfarande saknas stora delar av den infrastruktur som behövs för att driva flygbolaget som ägs av landets regioner, bland annat hangarer, OP och AOC. Och framför allt saknas piloter. Detta sedan upphandlingen av piloter som ska vara anställda i ett bemanningsföretag överklagats. KSA beslöt därför att skjuta upp mottagandet av de första av de sex nya PC-24 som ska utgöra flygplansflottan och samtidigt flytta hela starten av verksamheten från augusti till november och januari. 

Avtalet med den nuvarande leverantören Babcoc, som i dagsläget står för cirka 90 procent av ambulansflyget i Sverige, förlängdes då till den 31 december i år men med sex månaders uppsägningstid mot de anställda har avvecklingen nu påbörjats. När avtalet går ut vid årsskiftet försvinner i princip företagets svenska verksamhet. I dagsläget finns ett 40-tal piloter anställda som å sin sida har tre månaders uppsägningstid och ett antal har redan valt att säga upp sig. Enligt uppgift till Flygtorget är det inte aktuellt med en övergång till KSA; lönevillkoren i det nya bolaget är betydligt sämre än de nuvarande. Istället har några av de som nu slutar valt att lämna flygbranschen helt.

- Oron bland våra medlemmar i Babcock är påtaglig. Det sätt KSA har hanterat ambulansflyget i Sverige är inte förtroendeingivande och våra erfarna medlemmar ser inga förutsättningar att stanna kvar i branschen, säger Simon Enochson, ordförande för Svensk Pilotförening i ett uttalande.
Det finns alltså risk för pilotbrist för det nuvarande ambulansflyget under hösten och kanske ett stycke in på nästa år. I så fall sker det i ett läge när efterfrågan på flygburna sjuktransporter är extra stor tack vare pandemin. Det sker också i ett läge där förståelsen för både ambulansflygets och de regionala flygplatsernas betydelse står starkt. 

De nu inledda förhandlingarna om avvecklingen av den flygande personalen inom Babcock i Sverige ska vara avslutad den 2 juni. Då klarnar bilden av hur stor en hotande pilotbrist kan bli under hösten. KSA å sin sida menar att verksamheten ska kunna vara igång i november enligt planerna och att utbildningen av de piloter som ännu inte är anställda ska vara genomförd. 

- All den osäkerhet som råder runt det här projektet riskerar att leda till ett haveri för ambulansflygverksamheten i Sverige, fortsätter Simon Enochson.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Naivt
Skrivet av Hubert, 2021-05-27 16:34:46
Naivt att tro att staten eller regionerna kommer göra allt bättre. Naivt att tro att det blir lyckat att ta in ny personal på alla fronter. Det här bäddar för en grav försämring för svensk sjukvård! Och dyrare. Hur kan politikerna gå med på detta...?

Sparka ut dom!
Anmäl inlägget
Förarfokus?
Skrivet av Anders, 2021-05-27 11:32:34
Dessvärre är den regionala inkompetensen inte begränsad till cockpit. Varför köpa nya Pilatusflygplan när man kunde fått hela flottan till priset av en Pilatus om man hade valt nollställda Saab 340B+ i stället. Man hade utöver ett markant lägre inköpspris också fått ett större flygplan med rymligare kabin, ett oslagbart timpris, enklare underhåll och blocktider som var försumbart längre än för en Pilatusjet. Hela upphandlingen borde göras om!
Anmäl inlägget
Missvisande
Skrivet av Benke, 2021-05-27 09:46:21
Sverige kommer inte stå utan ambulansflyg då det finns flera aktörer på marknaden för både för organstransporter och patienttransporter på bår. Jag jobbar själv i ett sådant bolag. Att skriva att det inte kommer finnas något ambulansflyg efter i höst är helt enkelt inte sant.
Anmäl inlägget
@
Skrivet av Hawkeye, 2021-05-26 21:16:39
Tror nog att fokus i dessa diskussioner bör lyftas ut från Cockpit, där befinner sig inte den högsta kompetensen i denna typ av operation ! Flera länder går i princip samma väg som Sverige man kan ju ställa sig frågan varför ? Tror många organisationer bör komma ur ”Vi har alltid gjort så” och vara öppen för nutid.
Anmäl inlägget
Sv:Löken
Skrivet av FL, 2021-05-26 18:10:35
Ja, nog kan en utbildad pilot ta sig och flygplanet från A till B. Men det hade varit fördelaktigt att vidareutveckla den kompetens som finns idag istället för att börja om på samma nivå som ambulansflyget var för 30-40 år sedan. Sedan dess har det funnits en bestående skara piloter som har kunnat överföra sina erfarenheter till nya styrmän som sedermera har blivit befälhavare osv.
Det måste fungera friktionsfritt och effektivt från dag 1.
Anmäl inlägget
Tuuut tuut tuut
Skrivet av Löken, 2021-05-26 14:28:52
Det är väl ingen som har ambulanserfarenhet från starten, alla är väl nya i sin position någon gång. Tror nog att de flesta som är utbildade piloter med erfarenhet ska klara av detta.
Anmäl inlägget
Rekrytering
Skrivet av FL, 2021-05-26 11:25:18
Det kommer säkerligen att finnas enormt många som söker sig till detta. Frågan är väl snarare hur många som söker/blir anställda som faktiskt har relevant ambulanserfarenhet.
Anmäl inlägget
@Hawkeye
Skrivet av Anton, 2021-05-25 23:02:22
Jag önskar att dina höga förhoppningar på staten Sverige vore befogade. Tyvärr är den bistra sanningen att detta bara är ännu ett i raden av alla statliga/regionala fiaskon som kommer visa sig både dyrare och ineffektivare än man hävdar. Inblandade politiker kommer skylla på oförutsedda händelser och sedan gå vidare med sina liv. Uppdrag granskning kommer säkert göra ett bra program om några år men då är det tyvärr för sent.
Anmäl inlägget
Förvånad?
Skrivet av Hampus, 2021-05-25 22:21:39
Förstår inte att det alltid blir strul när det organiseras något i Sverige. Beror det på snålhet eller är det inkompetens i vanlig ordning?
Anmäl inlägget
Pilotbrist.
Skrivet av PF, 2021-05-25 22:03:22
Tror inte det kommer vara några problem alls att rekrytera piloter till detta projekt. De kommer få många sökande.
Men det är en tråkig utveckling med bemanningsföretag.
Anmäl inlägget
Kostsamt
Skrivet av Skattebetalare, 2021-05-25 21:05:07
Man behöver ha i beaktning att polis, kustbevakning och sjöräddning är statliga och ägs inte av 21 regioner som inte kan samarbeta. Detta blir ett oerhört kostsamt expriment för alla skattebetalare. Bsaa har utfört ambulansflyg med olika ägare under mer än 40 år och där finns en enorm kompetens samlad som nu utraderas. Hjulet ska uppfinnas igen.
Anmäl inlägget
Tänk framåt
Skrivet av Hawkeye, 2021-05-25 18:20:35
Tror verkligen inte detta handlar om pilotbrist, hur man anställer piloter, tekniker mm. Staten Sverige ser nog detta i ett mycket större perspektiv där man moderniserar en förmåga som är viktig. Alltid svårt att växla över från en verksamhet till en annan då det finns vissa tröskelvärden kring kostnader organisation mm. Kanske detta i ett längre perspektiv ger synergier inom sjöräddning, polis, SWAF, kustbevakning och skapar en trygghet för Sveriges befolkning.
Anmäl inlägget
Rim och reson på riktigt
Skrivet av Henrik, 2021-05-24 21:01:57
Jo Babcock kör faktiskt 90% av samtliga patienter som transporteras med flygplan i Sverige på ett år. Bara statistik som går att hitta.
Men du försöker påstå att Hummingbird/Grafair skulle tillsammans köra 30%.. en rätt stor siffra som de helt enkelt inte flyger.
Anmäl inlägget
Om det redan finns en fungerande...
Skrivet av WhyMan, 2021-05-24 20:34:17
Nu undrar jag lite här.
... möjligtvis en dyr lösning.

Varför köpte inte Sveriges 21 regioner Babcocs ambulansdel?
Personal finns, kunskaper finns, systemet finns o.s.v.
Visst flygplanen är av en annan typ och möjligtvis föråldrad.

Och för babcoc och dess personal så kommer inte det här som någon större överraskning.
Anmäl inlägget
SV: Fritte
Skrivet av Henka, 2021-05-24 20:20:16
Procentandelen går säkert att diskutera. Men Babcock som företag såväl som den anställda personalen är utan tvivel de med längst erfarenhet av ambulansflyg i Sverige. Tråkigt att en seriös aktör försvinner från marknaden.
Anmäl inlägget
Aldrig varit pilotbrist i Sverige.
Skrivet av Lotta, 2021-05-24 19:21:55
Ett bland få jobb där man betalar för att jobba!
Anmäl inlägget
Andra aktörer
Skrivet av Niklas, 2021-05-24 19:12:08
Räknar vi bara den upphandlade trafiken så kan nog Babcock hamna över 90%. De har kontraktet för de nordliga regionerna. Övriga regioner flyger bara en bråkdel av denna produktion. En ännu mindre del av de övriga regionerna har upphandlad trafik.
Anmäl inlägget
Pilotbrist
Skrivet av Lars, 2021-05-24 19:11:34
Babcock är den enda operatören i Sverige som förfogar över mer än ett flygplan som är fullt konfigurerat för ambulanstransporter. Babcock lär väl inte rekrytera nya piloter till en marknad som försvinner och där de genast har 6mån uppsägningstid. De andra operatörerna hinner eller vill väl knappast skala upp för att täcka en marknad som inte existerar efter årsskiftet.
Anmäl inlägget
Ingen risk för pilotbrist
Skrivet av Linkan, 2021-05-24 14:52:51
Ser ingen risk för pilotbrist under rådande förhållanden. Många är arbetslösa pga. Corona. De finns även piloter som jobbar gratis bara för att behålla sina kunskaper/cert.
Anmäl inlägget
Rim och reson
Skrivet av Fritte, 2021-05-24 14:19:29
Nu finns det fler operatörer än Babcock i Sverige. Babcock står inte för 90% av transporterna på flygplanssidan. Snarare kanske 70%. Om man räknar den upphandlade trafiken, som borde vara den enda, är denna siffra ännu mindre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev