Skriv ut  

Ambulansflyget på plats i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 september 2021
Ambulansflyget på plats i SverigeSex helt nya Pilatus PC-24. Det är stommen i nya Svenskt Ambulansflyg. Nu har den första maskinen anlänt till Sverige och till basen i Umeå.

I går visades den svenska flygambulansen Pilatus PC-24 upp för första gången. Den ska nu flyga i KSA, Svenskt Ambulansflygs färger, den nya organisationen för luftburna ambulanstransporter i Sverige. Igår anlände den första maskinen till Sverige och till Umeå där KSA ska ha sin huvudbas. Processen fram till det ögonblicket har varit kantat av diskussioner om det kloka i att överge en fungerande modell med privata utförare av trafiken, upphandlingsstrul, diskussioner om anställningsvillkor för den flygande personalen, merparten av det dessutom fört inför öppen ridå och i media.
 
Under torsdagen var det dock de nya Pilatus-maskinerna som var i fokus. Två baseras i Umeå, i ögonblicket i en egen del på västra sidan av fältet. De två som ska höra hemma på Arlanda placeras vid Ramp Johan, granne med Graf Air och i Göteborg ska de två maskinerna parkera i det som tidigare var SAS hangar på Landvetter. I Göteborg byggs också en egen resurs för line-maintenance upp med ambition att även genomföra C-checkar.
 
Samtliga maskiner har dock hela Sverige som uppdragsområde och det är hela tiden patientbehovet som styr. Synen på ambulansflygningar har ändrats drastiskt under pandemin som ibland ansträngt resurserna hårt. Samtidigt samlar sjukvården specialistresurserna på ett antal stora sjukhus runt om i landet vilket även det ökar behovet av flygande transporter.
 
Enligt planerna ska flygningarna dra igång från huvudbasen i Umeå i början av november, följt av Arlanda och Göteborg senast i februari. Enligt beräkningarna kommer det att ge ett flygtidsuttag på cirka 1 000 timmar per maskin och år. Men det beror helt och hållet på hur verksamheten utvecklar sig. 
 
För Pilatus är det en framgång att det nya svenska ambulansflyget valde PC-24. Det är en utveckling av trotjänaren PC-12 och har bland annat större kabin, kraftigare motorer och modernare avionik. I dagsläget flyger strax över 100 PC-24 runt om i världen men bara sex av dem är ambulanser, bland annat hos Royal Flying Doctors i Australien. I och med leveransen till Sverige dubbleras antalet PC-24 i ambulansutförande.
- Att rädda människor är en fantastisk uppgift för ett flygplan, sa André Zimmerman, vice vd hos den schweiziska flygplanstillverkaren Pilatus, när han lämnade över nycklarna till den första Pilatus PC-24 i ambulansutförande på svensk mark.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FO KSA
Skrivet av FO, 2021-09-07 19:25:19
Lönen för en styrman i KSA är ca 49.000:-/mån.
Anmäl inlägget
Det finns inget
Skrivet av Linkan, 2021-09-06 08:06:35
Vem tror ni betalt för det ambulansflyg vi hittills haft?
Inte är det de privata operatörerna!

Ägarna till de bolagen vill också tjäna pengar och konkurrera. Det innebär att de inte alltid gör det bästa för patienten.

Sjukvården bör ha en huvudman där vård ges på lika villkor. Det är vi medborgare som betalar.
Anmäl inlägget
svar Linkan
Skrivet av Simon, 2021-09-05 20:19:23
Specpersonal inom sjukvård som jobbar dygnet runt även i flygambulans finns sen länge. Specialistvård på olika sjukhus också. Har nån försökt lura dig tro det är nå nytt? Det nya är nu ska sjukvården pröjsa själva för dyrare bränsle, personal,hangarer, tillstånd,tekniker. Och sköta flygbolag
Anmäl inlägget
Skandal
Skrivet av Medevac pilot, 2021-09-05 19:42:04
Vad är det ni inte förstår? Det fanns tre fungerande operatörer i sund konkurrens och man hjälpte dessutom varandra, till patientens bästa. Det har hela tiden funnits SSK ombord, det är inget nytt med KSA. Dessutom, är det fråga om en IVA pat idag är det minst en läkare med också. Till och med 2 ssk o 2 läk om det är Ecmo. Dessa från de mest erfarna enheterna hos Ackis och NKS. Varför uppfinna hjulet på nytt?
Anmäl inlägget
Det är väl värt vad det kostar! Gagnar oss alla.
Skrivet av Linkan, 2021-09-05 11:55:19
Läkare, SSK och två piloter
Anestesi- och intensivvård specialistläkare
Specialist-SSK intensivvård eller anestesi
Eftersom dessa är beredda att verka på dygnets alla timmar åtgår en hel del personal.
Dessutom har vi flygambulans som också är beredda att verka på dygnets alla timmar.
Att nyttja specialistvård enbart på vissa sjukhus spar mycket pengar och gör att sjukvårdspersonalen som nyttjas är mycket kunniga och erfarna inom sitt specialistområde.



Anmäl inlägget
Misstänkte väl det
Skrivet av Klass, 2021-09-04 19:20:32
Så minst dubbelt så dyrt mot idag för typ samma sak med andra ord, såg i Jönköpings tidning att de idag betalar strax under 30k för en flygtimme. Jag vet att det här är ett jet-flygplan så precis samma sak blir det väl inte men rätt stor prisökning måste väl ändå nån mer än jag tycka?
Anmäl inlägget
Svar Assi/Klass
Skrivet av Wille, 2021-09-04 17:10:40
Jämför det timpriset med nuvarande 28000-31000 i de ambflyg.som finns. Såg på tv att det är samma medicinutrustning som redan finns i ambtransport fast i PC24 kallades den "spetsmedicinteknik" :) Många dyrbara starter blir det med planet.
Anmäl inlägget
svar Klass
Skrivet av Assi, 2021-09-04 10:48:14
Tror inte ens KSA vet vad det kostar men i DN från den 3/8 får vi lära oss att två helikoptrar i Stockholmsområdet på heltid året runt kostar 92,5 miljoner. Då får man en liten uppfattning vad det kostar. Och då har helikopterverksamheten säkert inte 30-40 piloter anställda inte heller 40-50 specialistsjuksköterskor och inte heller har man tre olika baser på dyra flygplatser. Börja och räkna lite försiktigt så får du säkert lägga på en 50-60000kr/timme jämfört med flygklubbens Pa28.
Anmäl inlägget
Bra lön
Skrivet av Skattebetalare, 2021-09-04 04:49:54
Vad jag hört börjar stryrmännen med 38000/mån. Skattepengar så helt ok. Typ SAS 2
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av GOT, 2021-09-03 18:24:54
Man hyr per kvm där som i de flesta större hangarer
Anmäl inlägget
Perspektiv
Skrivet av Wille, 2021-09-03 17:09:54
Fin maskin - men varför så många? Om regionerna vill rädda liv hade de lagt vårdpengar/skattepengar på fler vårdplatser istället för på piloter, jetmaskiner och flygbolag. Och istället upphandlat flygoperatör/köpt billigare plan alternativt använt sig av redan välfungerande befintlig flygambulansverksamhet med likadan utrustning. Men fint att faster Agda i Gällivare kan komma fram fem minuter snabbare till sin reumatologbehandling i Luleå.
Anmäl inlägget
Hangar
Skrivet av Hepp, 2021-09-03 12:46:18
Onödigt stor hangar för små Pilatus plan på Got kan man tycka
Anmäl inlägget
Klass
Skrivet av Lennart, 2021-09-03 11:54:32
Fin maskin! Blir säkert en klar förbättring i komfort och arbetsmiljö mot dagens maskiner. Ni som vet, vad kostar en PC24 att driva ungefär med ”allt” inkluderat?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn