Skriv ut  

Danskt flygbolag i konkurs

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 oktober 2021
Pandemin har krävt ytterligare ett flygbolag. Danska Great Dane Airlines ansökte igår om konkurs. Det blev bara drygt två år i luften för flygbolaget.

Den sista flighten landade igår eftermiddag på Kastrup och sedan dess står de tre Embraermaskinerna kvar på marken. Det blev inte mer än drygt två år för Great Dane Airlines, en ambitiös satsning att skapa ett nytt danskt flygbolag specialiserade på charter och Ad hoc-flygningar. 

Den första flygningen, till Rhodos, genomfördes den 14 juni 2019, alltså bara drygt ett halvår innan pandemin förlamade hela flygbranschen. Det gjorde att flygbolaget aldrig fick en riktig chans att komma på fötter. Det första årets underskott på närmare 30 miljoner ingick av allt att döma i riskplaneringen, men när Covid-19 fortsatte att plåga branschen under hela 2020 tornade förlusten upp sig till drygt 56 miljoner. Ett tappert försök att hålla flygbolaget igång gjordes via ett wet-leaseavtal med Bamboo Airlines i Vietnam men inte heller det kunde hålla flygbolaget igång. De näst intill tomma orderböckerna för kommande vintersäsong avgjorde saken för Eigild B Christensen som ägde flygbolaget till 90 procent.

- De kommande sex månaderna hade vi tappat fem miljoner i månaden så det var bättre att släcka nu, sa han igår till den danska tidningen BT.
Sammantaget mister drygt 70 personer jobbet. De tre Embraer 195 som nu står parkerade på basen i Aalborg är leasade via huvudägarens leasingbolag och det är oklart var de ska ta vägen. Just nu är begagnatmarknaden översvämmad av flygplan som tack vare pandemin inte kan sättas i trafik. Eigild B Christensen tänker inte göra något nytt försök i flygbranschen, inte efter att Great Dane Airlines kostat närmare 100 miljoner i förluster under de dryga två åren. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Gunde
Skrivet av Bo, 2021-10-14 09:39:21
Varför skulle SAS inte vara intresserade? Köpa upp ett konkursbo billigt och få igång Link snabbt.
Embraer är en ny typ inom SAS (Link).
SAS gjorde liknande affär med Cimber och flyttade över alla CRJ-900 och sålde till Cityjet.
Anmäl inlägget
Trist
Skrivet av Marie, 2021-10-13 09:27:24
Väldigt synd om alla dem som satsat, och drabbats illa av pandemin. Jag tycker så synd om Great Dane...
Anmäl inlägget
tråkigt
Skrivet av jojo, 2021-10-13 09:17:00
Tråkigt att det inte gick vägen men det var nog lite felt tänkt från början. Vintern 2019-20 flög de AAL-LPA med E195 vilket är precis på gränsen av vad den klarar. Jag bevittnade via FR24 hur de fuskade med planeringen och filade LPA-AMS för att sen diverta till AAL!!
Anmäl inlägget
Rating
Skrivet av Gunde, 2021-10-12 13:37:21
SAS är nog inte så intresserat av bolaget i sig. Däremot är det ju vältimat för att framförallt anställa piloter med rätt rating (SAS Link).
Anmäl inlägget
Konkursbo
Skrivet av Bo, 2021-10-12 10:26:10
SAS kan köpa konkursboet inkl AOC och ta över personal. De ska väl ha EMB i sitt nya LINK projekt.
Anmäl inlägget
DK
Skrivet av Dans-Olle från Los, 2021-10-12 08:46:45
Detta var tråkigt att höra. Tyckte om detta initiativet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn