Norse Atlantic har tagit över inte mindre än 15 Dreamliners som tillhört Norwegian och som nu ska flyga hos det nya norska flygbolaget enligt principen ”power by the Hour”. Hittills har det dock varit problem med att tillgodose antalet slotar för de kommande transatlantiska flygningarna. Paris och Oslo är på gång men den stora marknaden i Storbritannien har visat sig vara svårare. Likt Norwegian vill Norse Atlantic ha Gatwick som bas för långlinjerna, bland annat för att easyjet har en stor hubb där och automatiskt kan mata in passagerare till de kommande USA-flygningarna. Dessutom är det på Gatwick som British Airways baserar sin nya lågkostnadssatsning.
Hittills har dock Norse inte fått någon tilldelning av landningsrättigheter på den andra storflygplatsen i London. Istället är trafiken i nuläget hänvisad till Stansted. Det behöver inte vara en nackdel men fördelarna med Gatwick överväger.
Dagarna innan jul meddelade Norwegian att de sålt ett antal slots som flygbolaget haft på Gatwick. Det är i första hand just de landningsrättigheter som tidigare gällde interkont-ytafiken och inte de europeiska flygningarna till London från bland annat Stockholm, Oslo, Bergen och Köpenhamn.
Det var en affär som gick Nora Atlantic förbi. Istället var det Wizz Air som kammade hem de eftertraktade slottarna, helt i linje med de expansionsplaner som det ungerska flygbolaget har. Hur mycket som Wizz betalat är inte officiellt men rättigheter på en storflygplats av Gatwicks storlek är eftertraktade och har traditionellt ett högt värde. Norse får alltså fortsätta att jaga slottar på Gatwick medan Norwegian kunnat tillföra kassan en rejäl summa pengar.