
Låst läge mellan SAS och piloterna
Publicerad den 27 april 2022
Kommentarer
Det är som vanligt när flygbolags vara eller icke vara ska diskuteras.En massa “läktarspecialister” har bestämda synpunkter men jobbar själva i en helt annan sektor.Gör si gör så.Bli som Ryan,Easy Jet osv.Sedan kommer gnället väl ombord som passagerare.Dåligt,uselt.Varför finns inte det,varför ingår inte det?Inte ens wifi.Stolen går ej att fälla.Varför? Jo,billigt är sämre och kommer alltid att vara det – annars betalar alltid någon annan. Till exempel personalen.
Det är en säregen och färgad tolkning av Eriks inlägg. Att byta uppfattning är bland det svåraste man kan göra och har man blivit matad med SAS lednings narrativ i media så förstår jag att det är den bilden man får. Kan försäkra dig om att det inte är någons fantasi, så du kan sova lugnt ikväll utan att tänka på piloters orimliga krav.
Piloter (framförallt priviligerade sådana från SAS och andra gamla flygbolag från monopoltiden) röstar gärna på Moderaterna och vill att allt annat i samhället skall vara konkurrensutsatt och avreglerat. Allt utom deras egna lilla värld där allt skall vara som förr.
@Erik, sänkt lön visst, men vem, vem på arbetsmarknaden har anställnings trygghet mer än 5år och livet ut, utan hot om nedläggning, eller att konkurrens utsättas ,nämn en enda yrkesgrupp som har det. Sådana jobb finns bara i piloternas fantasi.
Att tro att SAS som förut är viktigt för svenskt näringsliv och exportföretagen är mycket naivt. SAS har möjligtvis 10-15 % marknadsandel av långlinjetrafik och mindre än 5 % av flygfraktkapaciteten från Sverige och Danmark sammantaget. Att SAS skulle vara kritisk för semestertrafiken till Medelhavet eller till storstäder i Europa är lika dumt som det låter Näringslivet vill ha bra förindelser och det finns det gott om idag. Och livstidsanställningar är det ingen som har idag.
Vilken märklig inställning, tro att man skall vara livstidsanställd med garanti och aldrig bli konkurrens utsatt, möjligen med lite sänkt lön.
Välkommen ut ur bubblan…
är enda vägen som finns kvar för SAS
Städ bort allt onödigt, och skriv helt nya avtal med alla anställda. Allt annat är en halvmesyr som inte kommer att funka. Just nu väntar SPG på att SAS ledningen blir så desperat efter ett avtal med dom att ledningen går med på ett nytt dyrt k- avtal. SPG ” satsar” på att ingen vill gå in med ny kapital om det inte finns ett avtal med SPG.
Jag tror att vi måste börja gå med på ledningens förslag om vi skall få våra jobb tillbaka.
Alitalia försvann till slut !
Finns SAS ens kvar?, helt otroligt misskött bolag!
Varför inte göra som RYR, Wizz, Easy och Southwest?
Kom inte och säg att “det inte går” pga ditten och datten. För det gör det!
Fundamentala problemet ligger hos SAS ledning. Att inte ena bolagets anställda i en gemensam riktning. Istället skapas motsättningar mellan flygande på ARN/CPH/OSL mot administrativa på Försundavik. Ett vuxendagis där grupperna pekar ut varandras misstag istället för att enas framåt. Beklagligt att SAS är så ineffektivt och dåligt ledarskap. SAS skulle må bra av en rekonstruktion med nya avtal både gällande flygande och kontorspersonal. Samt få bort en del mellanchefer och onödiga funktioner.
Verkar som piloterna tror att de kan statuera globala exempel på att företag skall behålla personalen till gamla regler och villkor. Man åker gladeligen på kryssningsbåtar med filippinsk besättning och låga priser…
Det är en CEO och en företagsledning som styr i ett företag och fattar beslut, ingen annan.
Att SPG fortsätter att tro på att allt skall förbli som i deras sötebrödsdagar och att alla problem plötsligt skall blåsa bort så snart de får igenom sina orimliga krav är en gåta. De fortsätter kritisera ledning och andra kolleger i SAS i desperation när deras krav ignoreras. Utan ett duktigt HK som kan sälja SAS och utveckla lojalitetsprogram – trots de strejglada piloterna som skrämmer bort kunderna – skulle bolaget för länge sedan ha gått i konkurs.
SAS försöker måla upp det som att konflikten handlar om att SPG inte vill vara med på FORWARD. Det är BULLSHIT och tråkigt att respekterade Flygtorget bidrar till att sprida det narrativet. SPG vill vara en del av framtida SAS och 100% vara med och rädda SAS genom rejäla besparingar. Men som FORWARD är utformat nu ska SPG bidra till besparingar OCH samtidigt avveckling av sig själv. Det går givetvis inte!
Läs rubriken… det är precis detta denna konflikt handlar om. Vi i SK vill vara med. Istället blir vi sparkade på och nya plattformar startas upp och man vill göra sig av med oss. Detta är kärnan till konflikten. Om SAS egna anställda inte får vara med i ett framtida SAS, vad är då poängen med att försöka överleva? Då blir det endast varumärket som lever kvar, och det är inte där människorna som faktiskt är företaget, arbetar.
SAS måste bestå av flera levererande enheter, externa leverantörer, 80% av personalen har fått se detta hända, tusentals har fått lämna bolaget, en del återanställda, de flesta inte, utom en enda grupp som tror att de styr företaget. Bra att ledningen tar i nu, en gång för alla.
Alla yngre kollegor jag känner till står bakom detta försvarande av våra arbetsplatser i SAS. Vi unga stöttar SPG. Ingen ung eller gammal vill att allt ska bli som förr!!! Det snacket är propaganda som arbetsgivaren kastar ut. Att du skriver så skvallrar om att du är någon från arbetsgivarsidan. Alla piloter vet att det absolut inte är SPGs vilja att återställa villkoren till som det var förr. Istället vill exakt alla vara med och bidra till att rädda SAS ur den knepiga situationen.
Det är inte SAS Forward som utlöst denna konflikt. Konflikten fanns långt tidigare och grundar sig i att SAS ledning bryter lagar och kollektivavtal bl.a. genom att anställda till SAS Connect istället för att återanställa till SAS. Med SAS Forward har ledningen bara accelererat den utvecklingen och kastat ytterligare bränsle till konflikten.
Vi är många relativt nya piloter som försöker se karriären längre fram än 5 år. Yrket ska fungera livet ut utan hot om interna nedläggningar och osäkra anställningsvillkor. För mig är det en deal breaker och SAS nuvarande strategi är HELT oacceptabel. Sänkt lön – absolut, men aldrig försämrad arbetstrygghet. Då får det lika gärna vara.
Om inte Svenska staten går in tar då den Danska över helt? Det blev ju inte så bra med Post Nord, Hur många strejker har inte de Danska facken utlöst? Tror heller inte 7.5 miljarder räcker det kanske måste till det dubbla i besparingar för att komma i paritet med lågprisbolagen.
Finnarna är framgångsrika. Sverige kan bygga ett eget flygbolag . pilotstrejk hängande över bolaget är inte bra. bara av den anledningen bör Svenska staten lämna SAS och det nu.
Detta drivs av ett antal äldre piloter som vill att allt skall vara som det var, jag skulle gärna arbeta för de villkor som finns som förslag till besparingar, och gärna gå med på en lönesänkning.
Vi är ganska många piloter som är i början på livet och ett familjeliv, som gärna skulle jobba till ändrade villkor , bara för att ha ett jobb på hemmaplan. Jag är inte villig att sänka SAS för bibehållna villkor.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten