SAS och pilotfacket möts i rättegång
Publicerad den 4 maj 2022Kommentarer
SK kommer ha 14 plan i höst ( gäller de 3 baserna tillsammans)
Man kan tycka vad man vill men om ett bolag inte gör vinst så är det bara en fråga om tid innan det avvecklas. Detta oavsett om det beror på höga löner, krig eller pandemi. Lyckas man inte ändra på situationen får personalen inte bara sämre villkor och löner utan tvingas ut i arbetslöshet. Förstår inte varför så många i detta forum inte vill inse det!
Wallenbergarna har slutat stödja SAS med mer kapital, och facket har kört fast på gamla tiders villkor
Det verkar kört för detta anrika bolag.
Det är en svår bransch just nu
Vänta och se, jag har kommit en bit med grabbarna, vi skall nog komma överens innan det blir förhandling, det är mest vapenskrammel just nu.
Du menar alltså att med hänsyn till att SAS har gått dåligt under pandemin ska företaget få bestämma att kapa lönerna för anställda piloter utan samråd med deras fackorganisation? Det är väl inte företagets anställda som ska ordna företagets ekonomi.
Bara för säljavdelningen att sälja flera biljetter och öka intäkterna.
Enig i vad några skriver och det är företagets verklighet och konkurrenssituation som styr och avgör vad som måste göras! Inte fackens tyckande, önsketänkande och gamla spelplaner. Detta gäller alla branscher!
Och vilken verklighet jobbar alla andra i? Vilken verklighet jobbar du i? Är du totalt livegen utan någon som helst anställningstrygghet?
Skönt att vi har sån förståelse för flygpersonalen!
Tycker vi kan säga upp alla lärare, läkare och köra allt via Teams osv från utlandet.
Varför ska vi fortsätta värna om våra skandinaviska yrken och arbetsvillkor när det finns människor runt om i världen som behöver arbeten som kan göra samma jobb för en bråkdel.
Skäms alla kritiker! Hoppas er egen bransch också blir drabbad och ni blir dumpade för billigare arbetskraft.
Flygbolagen ska vara evigt tacksamma att det har tillkommit en hel drös med unga piloter som inte förstår hur arbetsmarknaden måste fungera. Inte heller förstår dom skillnaden på traditionell lön och kontraktslön, därmed tror dom att dom har bra betalt när dom flyger för “fulbolag”. Så jag håller med, lägg ner facket, det är ändå redan kört! Lämna branschen så snart det bara går!
Återigen visar sig pilotfacken agera som de alltid gjort de senaste 50 åren. Tror att de leder och styr bolaget. Inte mycket som talar för att de insett något av den verklighet alla vi andra lever i.
Någon som vet när detta sker?
Sicka genuint illvilliga piloter. Missunnar andra piloter en anställning och inbillar sig att de äger tjänsten. En anställning är ett kontrakt emellan två parter. När helst kan kontraktet rivas om endera part så kräver. I detta fall så existerar dessutom inga kontrakt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten