SAS och pilotfacket möts i rättegång

Publicerad den 4 maj 2022
Kommentarer
En domstolsförhandling har nu blivit två. Det är det norska pilotfacket som stämt SAS i både tingsrätten och Arbetsdomstolen för att de piloter som sades upp under pandemin ska få jobben tillbaka utan att behöva söka dem på nytt.
SAS vill att de fortsatta förhandlingarna kring sparprogrammet SAS Forward ska kunna hållas utanför rättegångssalarna. Det rapporterade Flygtorget om nyligen. Men på en punkt har flygbolaget inte blivit bönhört: LO i Norge har, som ombud för piloterna i Norsk Flygerforbund stämt SAS till förhandlingar i Arbetsdomstolen. 
Det är de friställningar som genomfördes under pandemin och i förlängningen av det, de nya dotterbolagen Link och Connect som nu hamnat i domstol. De piloter och den kabinpersonal som sades upp på grund av Covid-19 har inte med automatik fått tillbaka jobben när SAS åter börjat anställa flygande personal. Istället har de uppmanats att söka sina jobb på nytt i de två dotterbolagen. 
– LO accepterar inte att SAS försöker organisera sig bort från gällande avtal och grundläggande arbetsrättsliga regler. Det är en principiellt viktig fråga för alla arbetstagare i Norge och vi ser fram mot att få det rättsligt prövat, säger Peggy Hessen Følsvik, ordförande i norska LO i ett pressmeddelande. 
Norsk Flygerforbund menar bland annat att de piloter som nu anställts i Link och Connect gör precis samma jobb som de som sades upp tidigare. 
– Men istället för att ge våra kollegor jobben tillbaka, så rekryteras nya piloter på lägre villkor, säger Roger Klokset, ordförande i Norske SAS-flygeres Forening till e24.no.
SAS och det norska pilotfacket har redan ett ärende uppe i domstol, i motsvarande tingsrätten, även det för olovliga överträdelser av arbetsrätten. Det fallet är ännu inte avgjort men enligt Roger Klokset är det ett sätt att driva frågan från två håll samtidigt. 
SAS å sin sida har hela tiden avvisat att det skulle handla om några överträdelser av gällande arbetsrätt utan anser att flygbolaget handlat enligt de avtal som finns mellan parterna. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ulf
2022-05-06 21:48

SK kommer ha 14 plan i höst ( gäller de 3 baserna tillsammans)

Acorn
2022-05-06 18:40

Man kan tycka vad man vill men om ett bolag inte gör vinst så är det bara en fråga om tid innan det avvecklas. Detta oavsett om det beror på höga löner, krig eller pandemi. Lyckas man inte ändra på situationen får personalen inte bara sämre villkor och löner utan tvingas ut i arbetslöshet. Förstår inte varför så många i detta forum inte vill inse det!

thomas
2022-05-05 20:44

Wallenbergarna har slutat stödja SAS med mer kapital, och facket har kört fast på gamla tiders villkor
Det verkar kört för detta anrika bolag.
Det är en svår bransch just nu

Gullan Purser&Förhandlare
2022-05-05 08:40

Vänta och se, jag har kommit en bit med grabbarna, vi skall nog komma överens innan det blir förhandling, det är mest vapenskrammel just nu.

@Acorn
2022-05-04 23:18

Du menar alltså att med hänsyn till att SAS har gått dåligt under pandemin ska företaget få bestämma att kapa lönerna för anställda piloter utan samråd med deras fackorganisation? Det är väl inte företagets anställda som ska ordna företagets ekonomi.
Bara för säljavdelningen att sälja flera biljetter och öka intäkterna.

Acorn
2022-05-04 17:58

Enig i vad några skriver och det är företagets verklighet och konkurrenssituation som styr och avgör vad som måste göras! Inte fackens tyckande, önsketänkande och gamla spelplaner. Detta gäller alla branscher!

Marken
2022-05-04 17:01

Och vilken verklighet jobbar alla andra i? Vilken verklighet jobbar du i? Är du totalt livegen utan någon som helst anställningstrygghet?

Peter
2022-05-04 15:48

Skönt att vi har sån förståelse för flygpersonalen!
Tycker vi kan säga upp alla lärare, läkare och köra allt via Teams osv från utlandet.
Varför ska vi fortsätta värna om våra skandinaviska yrken och arbetsvillkor när det finns människor runt om i världen som behöver arbeten som kan göra samma jobb för en bråkdel.
Skäms alla kritiker! Hoppas er egen bransch också blir drabbad och ni blir dumpade för billigare arbetskraft.

Charles Chef&HRExpert
2022-05-04 14:15

Flygbolagen ska vara evigt tacksamma att det har tillkommit en hel drös med unga piloter som inte förstår hur arbetsmarknaden måste fungera. Inte heller förstår dom skillnaden på traditionell lön och kontraktslön, därmed tror dom att dom har bra betalt när dom flyger för “fulbolag”. Så jag håller med, lägg ner facket, det är ändå redan kört! Lämna branschen så snart det bara går!

Acer
2022-05-04 12:22

Återigen visar sig pilotfacken agera som de alltid gjort de senaste 50 åren. Tror att de leder och styr bolaget. Inte mycket som talar för att de insett något av den verklighet alla vi andra lever i.

PF
2022-05-04 09:58

Någon som vet när detta sker?

Jervejint
2022-05-04 08:48

Sicka genuint illvilliga piloter. Missunnar andra piloter en anställning och inbillar sig att de äger tjänsten. En anställning är ett kontrakt emellan två parter. När helst kan kontraktet rivas om endera part så kräver. I detta fall så existerar dessutom inga kontrakt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten