Ordern på 100 MAX är anmärkningsvärd eftersom MAX-10 inte är certifierad än. Delta-ordern visar ett starkt förtroende för flygplanstypen från ett högt respekterat flygbolag. Dessutom har Delta inte beställt nya Boeing-flygplan på över ett decennium.
Delta Air Lines har en betydande mängd äldre flygplan från Boeing 737NG (Next Generation) i sin flotta, bland annat 159 737-900ER. Trots detta var det fram till idag det enda stora amerikanska flygbolag som inte som beställt något flygplan från Boeing 737 MAX-serien.
Delta Air Lines har också ingått avtal med Boeing Global Services för en fullständig ombyggnad av interiören i 29 Next Generation 737-900ER. De ska bli klara till Delta Air Lines sommarschema 2025 med helt uppfräschade interiörer.
En viktig grund för Deltas beställning av den största MAX-varianten är att den har samma cockpit som flygbolagets nuvarande flotta av 737:or så att dess piloter kan flyga båda. Det sätter press på Boeing att få -10 certifierad av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA.
De 100 beställda MAX-10:orna är schemalagda för leverans från 2025 till 2029. Flygplanet kommer att konfigureras med 29 % premiumsäten.
Delta planerar att bygga upp sin 737-flotta till cirka 300 flygplan.