Skriv ut  

Tre flygbolag ska mata in passagerare till Norse Atlantic

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 juli 2022
Flygbolagssamarbete men ändå inte riktigt. Norse Atlantic inleder nu ett ”virtuellt interlineavtal” med Norwegian, easyjet och Spririt Airlines. Det ska säkra inmatningen till långlinjerna från Oslo, London och Berlin.

Vem ska stå för inmatningen till de långlinjer till USA som Norse Atlantic nu är igång med. Att det måste till en feedertrafik är alla överens om och i går kom beskedet: det blir Norwegian, easyjet som tar hand om den skandinaviska och europeiska sidan medan Spirit Airlines blir partner i USA. Tillsammans ska de mata in passagerare till flygningarna till de i dagsläget fyra destinationerna i USA: New York, Los Angeles, Orlando och Fort Lauderdale. 

Men det är inte ett sedvanligt codeshare-samarbete som nu inleds utan ett ”virtuellt interlineavtal”. Det vilar på DoHop, ett isländskt sökverktyg som bland ett stort antal flygbolag letar fram de snabbaste och prismässigt mest konkurrenskraftiga förbindelserna. 

- Avtalet är en win-win för kunderna och för Norwegian.  För kunderna är det en god nyhet eftersom det knyter samman våra flygningar i Europa med de destinationer som Norse har i USA. Plattformen hittar bra vidareförbindelser som säkrar rutten. Samtidigt är målet att få fler långdistanskunder in i vårt linjenät, säger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian i en kommentar. 
I och med att de tre flygbolagen nu inleder ett samarbete med Norse, easyjet hade för övrigt ett liknande avtal med Norwegians långlinjeverksamhet på Gatwick, öppnas cirka 600 möjliga avgångar per vecka till de sju destinationer i USA och Europa som Norse Atlantic trafikerar i dagsläget.

På sikt ska ytterligare flygbolag knytas till Norse via DoHop.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förstår inte
Skrivet av Huj, 2022-07-31 16:18:57
På vilket sätt är detta Connections?
Vad är skillnaden mellan detta och om jag tex köper en Norse flight och sen flyger vidare med Ryanair? Är det bara sökverktyget som exkluderar andra flygbolag?
Anmäl inlägget
Flygets viktigaste ett heltäckande bokningssystem
Skrivet av Frans otto stålhandske, 2022-07-30 08:12:49
Det behövs ett nytt bokningssystem
Dohop är fragmentariskt söker inte överallt
google har flight men det systemet hänvisar bara vidare de satsar bara på sök.
Det nya systemet kommer att omfatta alla trafikslag transfers etc och transaktioner.
Anmäl inlägget
Gå rundt
Skrivet av Gunnar, 2022-07-29 22:15:49
Nei, det viktige nå er at Norse satser på frakt i tillegg, og der er det penger. Tok Norwegian et flertall ganger Oslo - Orlando. "Hast du die Pässe?" Svært mange passasjerer med Norwegian fra Europa og videre med Norwegian til til/fra USA fra Oslo. Intet nytt der. Ikke alt må gå via Kastrup!
Norse har nok lært av Norwegian Long Haul. Samme flygplan, mange av de samme pilotene. Ordnede forhold til fagforeninger. Lykke til!
Anmäl inlägget
”virtuellt interlineavtal”
Skrivet av Alex, 2022-07-29 19:31:49
Så det är en söktjänst som bakar ihop två eller flera segment och säljer dem som ett paket. Fast utan möjlighet att checka in hela vägen? Och där man vi problem ska ringa en hotline?
Anmäl inlägget
Finns fler än DoHop
Skrivet av Brian Yokso, 2022-07-29 14:55:19
Finns fler företag än DoHop som dessutom kan göra mer penetrerande och mer pragmatiska lösningar. Men DoHop verkar vara aktiva. Då får man affären.
Anmäl inlägget
Matas med pengar
Skrivet av T-smeden, 2022-07-29 13:41:39
Norse behöver matas med norskt riskkapital om och om igen för att överleva ett år till.
Anmäl inlägget
Feeder
Skrivet av Curry, 2022-07-29 11:02:22
Man måste alltså mata in linjer för att få det att gå runt
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev