
Finnair gör som SAS – kapar långdistansflottan
Publicerad den 12 september 2022
Kommentarer
samma problem som SAS.
Om inte dessa gamla högkostnads bolag göras om till moderna effektiva flygbolag, är de irrelevanta, och borde läggas ner istället för att leva på bidrag från skattebetalare.
Qatar kör 2 ggr per dag till DOH från ARN och med wide body, Det finns säkert marknad till Afrika Australien etc från Finland, men att fylla upp ett helt flyg flera ggr i veckan?
Emirates är ju även bra på dessa destinationer och kör från ARN.
LH är väl Finnairs huvudsakliga affärsidé så konsekvens lär bli en annan än för SAS där detta inte är huvudsaken (omän har varit en viktig komponent)
Det var dystra nyheter, men jag förstår ledningen. Tur att inte våra piloter strejkar, utan litar på ledningen. Vi hittar tillbaka då det blir bättre tider att flyga österut, vi kommer tillbaka!
“Alla A330-300 kan dock inte försvinna eftersom de är en del av det nya samarbetet med Qatar vilket kommer att kräva att minst tre av dem behålls.”
Men herregud, om redaktionen på riktigt tror att man skulle behålla A330 enkom av denna anledning, så visar ni på ytterligare ett lågvattenmärke i research. Givetvis kan ju Finnair istället tursätta A350 på linjerna till Doha, och på så sätt renodla widebody-flottan till att bli A350. Om de så önskar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten