Skriv ut  

Finnair gör som SAS – kapar långdistansflottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 september 2022
Ny strategi, färre flygplan och nya samarbeten. Finnair har drabbats hårt av både pandemin och kriget i Ukraina och söker nu nya vägar för att åter komma på fötter.

Finnair
Finnair
 
I augusti kunde Finnair räkna in 880 500 passagerare. Det är visserligen nästan 12 procent ner i jämförelse med juli månad men generellt, på årsbasis ljusnar det för det finska flygbolaget, i alla fall vad gäller europatrafiken som stod för 645 000 av passagerarna under månaden. Men det sätter i sin tur fokus på det stora problemet: långlinjerna. Asientrafiken hade 75 000 passagerare och Nordamerika 68 000 passagerare under augusti, långt under normala beläggningar.
Linjerna österut har varit ryggraden i Finnairs trafik i många år. Snabb transit i Helsingfors och drygt dussinet destinationer i Asien har lockat resenärer från hela Europa. Men så kom pandemin och därpå kriget i Ukraina. Det stängde möjligheten att flyga snabbaste vägen österut via Sibirienkorridoren och även om Finnair håller ett antal linjer öppna så kräver det betydande omvägar norr eller söder om ryskt luftrum och med det betydligt högre kostnader.

Därför har Finnair nu tagit fram en strategi med mål att under 2024 vara tillbaka på en verksamhet och ekonomiskt resultat motsvarande det som var innan pandemin. Och vägen dit kräver att Finnair omvandlas till ett ”slankare flygbolag”, enligt vd Topi Manner. 

Bantningskuren kommer att omfatta alla områden i verksamheten: Bland annat förhandlingar med de anställda, både på marken och i luften om nya avtal, vilket kan innebära att både teknisk personal och kabinpersonal outsourcas. Vidare omförhandlingar av olika leverantörskontrakt, och nya samarbetsformen liknande det som nyligen startat med Qatar där Finnair ska börja flyga till Doha från Arlanda, Kastrup och Helsingfors. Linjenätet ska ses över för att skapa ett mer ”geografiskt balanserat” flygprogram, i klartext: mindre beroende av trafiken till Asien och mer fokus på Europa, mellanöstern och Afrika. 

Av allt att döma sätter det Finnair i samma situation som SAS, att flygplansflottan är för stor, i alla fall vad gäller de större maskinerna.

I dagsläget ser Finnairs flotta på 80 flygplan ut så här:

A350-900 – 17
A330-300 – 8
A321-200 – 15
A320-200 – 10
A319-100 – 6
ATR72-500 – 12
ERJ-190 – 12
 
Enligt uppgift ska flottan minskas med upp till 15 procent, alltså 12 flygplan och det lär knappast bli en överraskning om det är A350 och A330 som får stryka på foten tillsammans med några av de äldre maskinerna ur A320-familjen. Alla A330-300 kan dock inte försvinna eftersom de är en del av det nya samarbetet med Qatar vilket kommer att kräva att minst tre av dem behålls. Flygningarna till Doha och codeshare-samarbetet med Qatar är ett sätt att ha fortsatt hög tillgänglighet till Asien även om det inte är Finnair själva som flyger. Det innebär också att det redan existerande samarbetet med Japan Airlines och kinesiska Juneyao Air ska utvecklas.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

I grunden exakt
Skrivet av Anarkist, 2022-09-14 12:51:40
samma problem som SAS.
Om inte dessa gamla högkostnads bolag göras om till moderna effektiva flygbolag, är de irrelevanta, och borde läggas ner istället för att leva på bidrag från skattebetalare.
Anmäl inlägget
svårt nu för flygbranschen
Skrivet av frans otto sjöbuse, 2022-09-14 09:11:36
Qatar kör 2 ggr per dag till DOH från ARN och med wide body, Det finns säkert marknad till Afrika Australien etc från Finland, men att fylla upp ett helt flyg flera ggr i veckan?
Emirates är ju även bra på dessa destinationer och kör från ARN.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av op, 2022-09-13 14:24:02
LH är väl Finnairs huvudsakliga affärsidé så konsekvens lär bli en annan än för SAS där detta inte är huvudsaken (omän har varit en viktig komponent)
Anmäl inlägget
Hojja
Skrivet av Terttu Purser, 2022-09-12 14:05:53
Det var dystra nyheter, men jag förstår ledningen. Tur att inte våra piloter strejkar, utan litar på ledningen. Vi hittar tillbaka då det blir bättre tider att flyga österut, vi kommer tillbaka!
Anmäl inlägget
Snillen spekulerar
Skrivet av X2K, 2022-09-12 11:22:50
"Alla A330-300 kan dock inte försvinna eftersom de är en del av det nya samarbetet med Qatar vilket kommer att kräva att minst tre av dem behålls."

Men herregud, om redaktionen på riktigt tror att man skulle behålla A330 enkom av denna anledning, så visar ni på ytterligare ett lågvattenmärke i research. Givetvis kan ju Finnair istället tursätta A350 på linjerna till Doha, och på så sätt renodla widebody-flottan till att bli A350. Om de så önskar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev