Skriv ut  

Heart bygger större elflygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 september 2022
United Airlines och nu också SAS, BRA och Air Canada. Heart Aerospace kan räkna in allt fler flygbolag som framtida kunder till den egna eldrivna regionalmaskinen. Nu ska den dessutom tillverkas med 30 stolar ombord.

En av de kritiska punkterna i ett mindre flygplan för regional trafik är hur ett begränsat antalet stolar ska bära driftskostnader och dessutom skapa lönsamhet. Det har gjort att Heart Aerospace nu presenterat en utveckling av den tidigare ES-19 med 19 stolar ombord. Den nya, kommande modellen, ES-30, har plats för 30 passagerare.

- ES-30 är olik alla andra regionalflygplan, sa Anders Forslund, vd och en av grundarna till Heart Aerospace, när den nya, uppdaterade modellen presenterades i Göteborg i går.
Kabinen i ES-30 är betydligt större än den tidigare, mindre maskinen. Det ger utrymme till   30 stolar i en 2-1 konfigurering, ståhöjd i kabinen, hat-rack, galley och toalett. Samtidigt är flygplanet betydligt tyngre.

- Vi har nu den batterikapacitet som krävs för ett större flygplan.
Batterierna är placerade i ett utrymme under flygkroppen och förser de fyra motorerna med elkraft. Ett eldrivet flygplan måste, likt konventionella flygplan, har bränslereserv för att kunna nå en alternativflygplats. För HS-30 krävs 35 procents batterikapacitet som reserv. Därför har maskinen ett reservhybridsystem installeras för att säkra kraven på reservenergi utan att kannibalisera på batteriets räckvidd, och det kan även användas under flygning på längre sträckor som komplement till batteriet. ES-30 har elektrisk räckvidd på 200 kilometer och med hybridsystemet får flygplanet en räckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare och även kapacitet att flyga upp till 800 kilometer med 25 passagerare, inklusive de reserver som flygbolag enligt krav alltid har.

Den nya utvecklingen till en större modell med längre räckvidd har även lockat fler flygbolag att närma sig Heart Aerospace. SAS har tidigare stöttat projektet och går nu in med en option på 30 flygplan. 

- Elflygplanet kommer att bli ett bra, och mer hållbart, komplement till vår redan befintliga flotta på kortare och mindre frekventerade linjer i Danmark, Norge och Sverige. Innovationen och den nya tekniken som detta representerar kommer att ta oss mot vårt framtidsmål att bli en bransch med nollutsläpp, säger SAS vd och koncernchef Anko van der Werff.

En helt ny kund är Air Canada som även de är intresserade av 30 flygplan med det svenska leasingföretaget Rockton tecknat sig för 20 flygplan med option för ytterligare 20.
- Vi har kunder i Europa som letar efter mindre regionalmaskiner och ES-30 är mycket intressant för dem, särskilt med den större kabinen och längre räckvidden, säger vd Niklas Lund till Flygtorget.

I dagsläget har Heart intresseanmälningar på motsvarande 96 ES-30 och under presentationen i hangaren ute på Säve i går, fanns ett flertal flygbolag representerade, bland andra, Icelandair, BRA, KLM och Air New Zeeland som nu också är med i det nyligen inrättade Industry Advisory Board hos
den svenska flygplanstillverkaren där också SAS, BRA och en rad flygbolag och flygplatser, bland andra London City Airport är med.

- Vårt mål är att elektrifiera det regionala flygandet men vi kan inte göra det ensamma. Tillsammans med våra partners kan vi påverka hela flygets ekosystem, allt från att skapa mer effektiva flygplan till att bygga fler tillgängliga flygplatser, Anders Forslund.
Tidplanen för nya ES-30 är att en fullskalemodell ska vara klar under 2022 följt av en roll out under 2024. Flygtesterna drar sedan igång under 2026 och maskinen kan sedan sättas i kommersiell trafik 2028.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hybrid?
Skrivet av Davida, 2022-09-20 13:14:06
Innebär Hybrid i detta fall detsamma som för bilar?...dvs el plus fossilt bränsle?
Anmäl inlägget
Projektpengar
Skrivet av Hakaol, 2022-09-18 18:24:09
Vore helt otroligt om Heart kunde ta fram ett 30 sätes Passagerarflygplan och också lyckas Certifiera det vet inte hur långt man kommit men idag när en tillverkare tar fram ett Flygplan så är väl myndigheterna med hela vägen och Certifierar vartefter sedan vet jag inte vad som kommer att gälla när det är eldrivet
Anmäl inlägget
Inga kritiska röster får framföras här
Skrivet av Censurerd, 2022-09-17 08:17:17
All kritik censureras tydligen här, men jag håller med dig SE-DEL, ditt inlägg slank igenom censuren.
Anmäl inlägget
Kostnad att certifiera
Skrivet av Mr €, 2022-09-16 20:53:30
Ett nytt civilflygplan från ett nystartat bolag kostar ofta $5- $18 MDR och tar 3-7 år efter första provflygningen i bästa fall. Vidare är inte cert kraven helt satta för dessa elplan med massiva batterier och hur man ska genom test visa att den klarar alla certifieringskraven. Så bra med förstånde banker..
Anmäl inlägget
Negativa svenskar
Skrivet av Pelle, 2022-09-16 16:55:23
Fasen vad negativa ni är, helt utan anledning och vetskap. Svenskt.. är jag rädd
Anmäl inlägget
Instämmer
Skrivet av Bo E, 2022-09-16 13:37:09
Instämmer med SE-DEL
Anmäl inlägget
Utopi
Skrivet av SE-DEL, 2022-09-16 11:58:17
Känns lite som etablerade flygbolag lägger lite beställningar bara för att kunna presentera i media hur de tänker på klimatet och miljön. Innerst inne inser de nog att det inte kommer bli något av allt detta till 2026, 2028 eller när det nu blir.

Hela projektet är ett utmärkt exempel på bolag som uppstår när hela samhället är PK, klimathysterist + kryddat med nollränta och gratis pengar.
Anmäl inlägget
Lyckas?
Skrivet av Ruben, 2022-09-16 10:46:46
Jag är skeptisk till att de kommer lyckas få ut en fungerande ES19 på marknaden. Varför då dra igång ett nytt kostsamt projekt som ES30. Se till att göra nr 1 innan ni ens tänker på att göra nr 2
Anmäl inlägget
Inga plan köpta än…
Skrivet av Stockholmare, 2022-09-16 10:32:41
Inga plan är ju köpta än…
Anmäl inlägget
Pengar
Skrivet av Puck, 2022-09-16 10:10:14
Det kanske är så att dom köper flygplan för att tjäna pengar, så dom kan betala tillbaka kunderna. Eller?
Anmäl inlägget
Pengar
Skrivet av ag, 2022-09-16 09:48:26
SAS borde kanske försöka att ge tillbaka pengar till passagerares inställda flyg under strejken istället för att köpa dyra elflygplan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn