
Linjetrafiken tillbaka i Mora
Publicerad den 10 januari 2023I oktober är flygstoppet slut. Då återfår Mora den upphandlade flygtrafiken till Stockholm som legat nere sedan 2018. Trafikverket har godkänt att linjen från Sveg slingas via Mora.
Det var i april 2018 som en stor del av flygtrafiken försvann. Då drog Trafikverket in möjligheten att slinga den upphandlade linjen från Sveg till Arlanda via Mora. Det var i sig en mellanlandning som Mora betalade själva men som Trafikverket inte menade rymdes inom regelverket för den så kallade trafikplikten. Därmed var det stopp för passagerartrafik till Arlanda och sedan dess har politiker, näringsliv och organisationer i Mora kämpat för att få tillbaka en flyglinje till Stockholm. Lobbyarbetet har skett i Stockholm såväl som i Bryssel men länge med klent resultat. Den uteblivna kommersiella trafiken har också hotat möjligheterna att över huvud taget behålla flygplatsen. Allt medan linjen från Sveg till Arlanda flög i det närmaste rakt över Mora.
En liten ljusning kom 2020 när flygplatsen ingick i det antal beredskapsflygplatser som temporärt ökades under pandemin, en ljusning som fortsatt i och med att Mora-Siljans flygplats, som det officiella namnet är, nu också ingår bland de 27 flygplatser som utnämnts till beredskapsflygplatser på längre sikt. Och framför allt så har Trafikverket nu tagit in Mora bland de flygplatser som omfattas av trafikplikten och alltså får den efterlängtade flyglinjen till Arlanda.
– Ja, vi har äntligen fått gehör och det finns nu tillstånd för mellanlandning för maskinen som kommer från Sveg, säger Anders Mjöberg, vd för Dalaflyget som omfattar flygplatserna i Mora och Borlänge till Flygtorget.
Enligt beräkningarna ska det produceras 10 000 stolar per år. Vilken leverantör som ska stå för flygtrafiken är dock inte klart, den upphandlingen pågår fortfarande. I dagsläget flyger Jonair linjen från Sveg med en Beechcraft 200/1900. Tidigare har även AIS trafikerat Sveg med en Jetstream 32. Men vilket flygbolag som ska sköta trafiken på slingan Sveg – Mora – Arlanda är alltså ännu inte klart.
Den andra flygplatsen inom Dalaflyg, Dala Airport i Borlänge, har inte haft trafikplikt och kommer inte att få det. Den relativt korta restiden med tåg till Stockholm motiverar inte det. Däremot pågår förhandlingar för att återuppta de kommersiella flyglinjer som tidigare fanns från Borlänge till dels Göteborg, dels Malmö via Örebro.
– Det finns ett tydligt passagerarunderlag för att kunna ta sig direkt till de andra två storstäderna i Sverige, så vi jobbar vidare på det, säger Anders Mjöberg.