Skriv ut  

Boeing slutade på andra plats 2022

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 januari 2023
I december levererade Boeing 69 flygplan, inklusive 53 737 MAX. Totalt under året levererades 480 flygplan, en betydligt lägre siffra än för konkurrenten Airbus. Året avslutades med en enorm order från United Airlines som beställde 100 737 MAX och 100 787 den 13 december 2022.

Boeing levererade 69 flygplan under december. Southwest Airlines tog emot femton MAX 8:or, United tog nio MAX 8:or och -9:or. Ryanair och dess dotterbolag Malta Air fick fem MAX 8. Det totala antalet levererade 737 MAX blir därmed 385 under 2022.  
 
Vad gäller 787 tog American emot två 787-8, tre 787-9 och fem 787-10:or. British Airways tog två av den största Dreamlinern och United fick tre. Det ger totalt 31 stycken 787-leveranser under 2022. 
 
FedEx tog emot två 767-300F i december och antalet levererade 767:or under 2022 blir därmed 33. Alla tre 777F som levererades i december var för kinesiska kunder, vilket ger de totala leveranserna till 24. Inga 747:or levererades i december. 
 
- Vi arbetade hårt under 2022 för att stabilisera 737-produktionen, återuppta 787-leveranser och lansera 777-8 Freighter, säger Boeings vd CEO Stan Deal i ett uttalande. Vi ser en stark efterfråga på framför allt 737 MAX och 787 Dreamliner. 
 
Boeings leveranser 2019 och 2020 påverkades allvarligt av flygförbudet av MAX efter de två olyckorna i oktober 2018 i Indonesien och mars 2019 i Etiopien. MAX-leveranserna återupptogs långsamt 2021, men många flygplan kom från det enorma lagret av ej levererade plan.
 
Totalt levererade Boeing 480 flygplan under 2022 och tog emot 774 nya beställningar. Det är en ökning med 40 % jämfört med 340 levererade flygplan under 2021. Airbus levererade 661 jetplan och tog emot 820 beställningar under 2022.  
 
Under 2022 drabbades Boeing, liksom Airbus, av problem med leveranskedjan och MAX-produktionen låg på i genomsnitt 31 flygplan per månad. Inga MAX 7:or kunde levereras eftersom dess certifiering blev försenad, vilket var fallet för MAX 10 2021 och 2022. Leveranserna påverkades också av det femton månader långa flygförbudet för 787:an på grund av ”kvalitetsproblem”.  
 
Inför 2023 sammanfattar Boeing att flygplansproduktionen fortfarande är ojämn på grund av förseningar och brist på arbetskraft hos leverantörer. Dessutom innebär det enorma insatser att omarbeta många av de flygplan som hopats i Boeings lager under tre år. Ett flertal experter tror till och med att det tar fler timmar att bygga om en 787 än att bygga ett nytt flygplan.
 
På den positiva sidan kan vi se att Boeing fortsätter att dominera fraktmarknaden. Fraktmodellen 777X lanserades först i januari 2022 men beställdes snart av bland annat Qatar, Cargolux och Lufthansa. Boeing meddelar att man redan har 50 beställningar på det nya flygplanet. 777X är för närvarande det största flygplanet i världen, med kapacitet att transportera 426 passagerare i 777-9-versionen.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev