Skriv ut  

Flygbolaget Flyr i akut brist på kapital

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 januari 2023
Kassan sinar när Flygbolaget Flyr inte lyckats ta hem de investeringar som krävs för att överleva fram till sommaren. Nu kan det bli tal om konkurs i det norska flygbolaget. ”Att de dröjde kvar så länge i den hårda konkurrensen på norsk inrikes var av allt att döma ett felbeslut”, säger en flyganalytiker.

Flyr
Flyr
 
I går kväll lättade en av Flyrs B737-800 från Oslo med destination Ostrava i Tjeckien. Det är inte en flygplats som Flyr eller något av de övriga skandinaviska flygbolagen har med i linjenätet. Däremot finns där en parkeringsplats för flygplan som ställts av.
-  Det tyder på att krisen i Flyr har accelererat snabbt de senaste dagarna. Faller de nu så faller de ju nästan på mållinjen, när de säkrat en del charterkontrakt och wetleaseuppdrag, säger flyganalytikern Jan Ohlsson till Flygtorget.

Enligt de senaste rapporterna hade Flyr säkrat charteruppdrag för halva flygplansflottan på tolv flygplan under kommande sommarsäsong. Det skulle ha gett en välbehövlig finansiell stabilitet men i och med att den pågående kapitalinhämtningen på cirka 550 miljoner inte lyckats, är frågan nu om flygbolaget klarar sig fram till att de uppdragen ska gå igång i slutet av mars. Gör det inte det, är det verkligen att falla på mållinjen.

Vad som nu krävs är ett så kallat brygglån på cirka 250 miljoner för att klara de kommande två månaderna innan de efterlängtade charterkontrakten drar igång. Om de nu gör det. Ytterligare ett bekymmer är att det stora wetlease-avtalet med ett icke namngivet europeiskt flygbolag, hänger på att Flyr hade lyckats med den kapitalinhämtning som nu alltså misslyckats.

I går gick, vid sidan av den udda flygningen till Ostrava, tre passagerarflygningar, den sista av dem till Malaga. I dag tisdag finns inga flygningar inplanerade och vad som händer i morgon är ovisst. I ett pressmeddelande säger sig ledningen för Flyr med Erik G Braathen i spetsen, arbeta intensivt med att hitta långsiktiga lösningar för fortsatt drift och att det finns ett antal olika vägar att gå. Om det innebär en fortsatt satsning på inrikestrafik i Norge är oklart. Flyr har flaggat för en återkomst inrikes kommande sommar vilket då innebär att de åter ger sig in i den hårda konkurrens som råder. Flyr satsade främst på de tunga storstadslinjerna till Tromsö, Trondheim, Bergen och liknande destinationer där SAS och Norwegian redan flög en väl inarbetad trafik. Inte ens Trondheim – Oslo, som tidvis varit en av de största linjerna i Europa hade kapacitet att bära tre flygbolags avgångar inom en halvtimme på morgnar och kväll. Dessutom har Widerøe dels tagit fler steg in på linjer vid sidan av det traditionella kortbanenätet som är ryggraden i verksamheten, dels börjat flyga på destinationer i södra Europa sedan jetmaskinerna i fasades in i flottan. Flyr har alltså varit en av fyra aktörer på en redan hårt konkurrensutsatt marknad.

- När historien ska skrivas, oavsett om det slutar i konkurs eller inte, är det faktum att Flyr dröjde sig kvar på storstadslinjerna så länge som de gjorde en avgörande orsak till den situation de nu befinner sig i. De försökte inte heller hitta alternativa destinationer i Norge där de inte ständigt hade behövt möta både SAS och Norwegian, säger Jan Ohlsson.
I norska media har analyserna av situationen bland annat handlat om att ett krympt SAS, som länge haft Norge som sin enskilt största marknad, är en förutsättning för att Flyr ska leva vidare. Det finns även en förhoppning om att ett fortsatt flygande Flyr behövs som priskonkurrent till SAS, Norwegian och Widerøe. De flesta är dock överens om att utgången är i högsta grad oviss, det går inte i ögonblicket att sia om vad som ska hända.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Trist
Skrivet av Triste, 2023-02-01 12:52:14
Vad tråkiga nyheter! Det hade kunnat bli så väldigt lyckat! Vi har alla varit där efter en konkurs men snart kommer det något nytt igen och då är det bara att hoppa på! Men vilken jobbig bransch jag är så tacksam att jag har slutat inom flyget. Lycka till och beklagar!
Anmäl inlägget
Ingen stat
Skrivet av Erik, 2023-02-01 11:57:03
Sv ABC, Flyr hadde ingen stat i ryggen som SAS. Hvor den svenske og danske har pøst milliarder av kroner, av andres penger, inn i taps-bomben. Derfor gikk flyr konkurs. De tjente ikke penger.- På tide med samme medisin for SAS? Og la skattebetalerne slippe flere regninger?
Anmäl inlägget
Konkurs
Skrivet av ABC, 2023-01-31 21:30:54
Försäljningen av biljetter är stoppad. Sista flygningen gick i måndags. Konkursansökan inlämnas onsdag 1 februari.

Important notice: Last updated 31.01.2023
Flyr was unsuccessful with the new financial plan and the board concluded on Tuesday evening that there are no alternatives for further operation. The company will file for bankruptcy on Wednesday morning. Flyr has now ceased trading and all flights are cancelled and will not be rescheduled.
Anmäl inlägget
Flyr
Skrivet av Jeppe, 2023-01-31 20:31:48
Flyr försätter sig i konkurs imorgon onsdag! Alltid tråkigt när ett bolag försvinner, många som kämpat för att få det att fungera.
Anmäl inlägget
Konkursansökan inlämnad
Skrivet av Joel , 2023-01-31 20:04:27
Svaret kom snabbt, de överlevde inte och lämnade in en konkursansökan idag tisdag eftermiddag.
Anmäl inlägget
Konkurs
Skrivet av Trist, 2023-01-31 19:09:07
Flyr har nu gått i konkurs enligt norska medier. Oerhört trist för alla anställda, hoppas att nya jobb väntar snart.
Anmäl inlägget
Huggsexa
Skrivet av Hepp, 2023-01-31 18:53:47
Här har övriga aktörer en del charteruppdrag att överta till sommarsäsongen.
Anmäl inlägget
Kan inte
Skrivet av No Flyr, 2023-01-31 17:58:40
ni "rika" norrmän stoppa in mer pengar i Flyr.
Eller har ni också insett det omöjliga, i att få bolaget på fötter?
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&MarknadsExpert, 2023-01-31 14:19:59
Oj vad tråkigt för all duktig personal som jobbar på det välskötta bolag. Hoppas verkligen de stannar i branschen.
Anmäl inlägget
realitet
Skrivet av thomas, 2023-01-31 13:45:22
vad är realismen i denna satsning med flyr?
Trots att SAS är etablerad sen en 60 år bakåt gör de miljardförlust per månad, och trots att de transporterar ganska många pax.
Detta förlustmaskineri fortsätter år från år.
Men de har nu den Danska staten bakom sig, då finns det hopp, men inte annars.
Anmäl inlägget
Feil
Skrivet av Erik, 2023-01-31 13:21:21
Sv ABC. Det er motsatt. I Norge gjelder tradisjonell markedsøkonomi. Dessverre ikke i Sverige. Ellers så hadde svenske SAS, vært dundrende konkurs, for mange år siden. - Nå kan det være at det endelig et slutt på SAS.
Anmäl inlägget
Flyganalytiker?
Skrivet av Pessimist, 2023-01-31 10:20:48
Det är bara flyganalytikern som tror att ett litet flygbolag utan pengar i kassan kan leva på några charterflygningar med låg marginalintäkt och uthyrning av sina tomma flygplan. Dags att byta jobb?
Anmäl inlägget
Planerat sedan länge..
Skrivet av ABC, 2023-01-31 09:28:28
Jag tror ingen är förvånad. Det diskuterades i trådar redan före jul om en konkurs inte var inplanerad till just dessa "flygfria" dagar i januari/februari. Men traditionell marknadsekonomi gäller ofta inte på norska bolag, dock kan vi konstatera ett både Color Air och Bussy Bee gick i putten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev