Skriv ut  

Eurowings bromsar i Stockholm

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 mars 2023
Konkurrensen på Arlanda var i hårdaste laget. Eurowings stannar kvar i Stockholm men bromsar nu planerna något. Samtidigt etableras fler linjer i Norge.

Det var hösten 2021, mitt under pandemin, som Eurowings bekräftade satsningen på Stockholm med en ny bas och ett tjugotal linjer under sommaren 2022. Därmed gav sig det tyska flygbolaget in i ett getingbo av konkurrens där Ryanair redan etablerat sig med upp mot trettio linjer och även SAS och Norwegian var med och kämpade om marknadsandelarna på kort- och medeldistanstrafiken till i första hand fritidsresedestinationer. Det visade sig också att de aviserad 20 linjerna stannade vid 18 vilket sedan krympte till 12 under den nuvarande vintersäsongen. Det fanns även planer på att, likt Ryanair börja flyga inrikes i Sverige men de har hittills lagts på is.

I en intervju i tyska media konstaterar Eurowings vd Jens Bischof att konkurrenssituationen i Stockholm är annorlunda, tuffare, än vad analysen tidigare gett besked om.
- I och för sig är vi ännu i början av vår etablering i Sverige så det är tidigt för en första marknadsbedömning. Vid vår etablering iTjeckien behövdes också en eller två schemaperioder för att riktigt komma in på den nya marknaden. Vi har analyserat vilka spår som fungerar bra från början och vilka som inte gör det. Det svenska flygprogrammet för sommaren 2023 har därför justerats något, säger han.
I klartext innebär det att Eurowings flygprogram på Arlanda i sommar stannar på 12 destinationer. Fortsatt finns dock två, alternativt tre flygplan baserade på basen i Stockholm och det gör att frekvenserna på destinationerna kan bli tätare. Nyligen presenterades två nya linjer från Arlanda, till Rom och Stuttgart där framför allt linjen till Tyskland länge varit efterfrågad. Eurowings flyger även på Göteborg och under vintern också på de nischade linjerna från Düsseldorf till Luleå och Kiruna.

Björn Kjos, som under sin tid som vd för Norwegian slog sig in på marknaden i Sverige, menar att Ryanairs och Eurowings etablering på Arlanda även fortsättningsvis blir tuff.

- De etablerade varumärkena är starka och de lågkostnadsbolag som gått in i Skandinavien har inte tjänat några pengar på det, sa han nyligen i en intervju med Svenska Dagbladet.
Det kan vara en orsak till att Eurowings nu sakta börjat bygga upp närvaro i Norge. Där kompletteras de två linjer som flygs till Oslo med ytterligare en, till Düsseldorf, liksom också Bergen. Samtidigt har linjen till Tromsö, ursprungligen en sommarlinje blivit året runt-trafik. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte förvånad
Skrivet av Max, 2023-03-18 01:05:19
Klart det inte fungerar när man ställer in flighter hela tiden och ingen på kundservice svarar om man ej pratar tyska.
Anmäl inlägget
Ryan sliter på ARN-GOT
Skrivet av Per, 2023-03-16 12:38:32
Har rest sträckan ett antal gånger, och senast i går morse. Kabinen fylld till kanske 30 procent, jag betalade 150 kronor inklusive platsreservation, bokat en dryg vecka i förväg. Och det är så det har sett ut mest hela tiden.
Däremot alltid på tid, tillräckligt bra hårdvara och tillräckligt bra cc. För en så kort resa, alltså.

Men SAS är och förblir mitt förstahandsval.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Huset fullt , 2023-03-14 09:11:40
Har Kjos insyn nog att bedöma detta? Alla ryanairs flyg jag varit på har varit välfyllda, och biljettpriserna mellan medellåga till rätt höga. Inte provat inrikes.
Anmäl inlägget
Tycker Ryanair funkar också..
Skrivet av ABC@Klasse, 2023-03-13 19:56:13
Har du inga krav annat än en billig biljett tycker jag Ryanair också funkar. Men glöm att du kan åka på de tider du vill eller ens till flygplats du tänkt dig. Du får helt enkelt anpassa dig efter Ryanair. Det "nya vanliga" tror jag dock är att man reser med ett bolag ut och ett annat hem. Många i Stockholmsområdet börjar kanske sin resa på Arlanda och kommer hem till Skavsta, Bromma eller t.o.m. Kastrup för att ta tåget sista biten.
Anmäl inlägget
Väntat ja
Skrivet av Klasse, 2023-03-13 17:59:26
Bara Norwegian & SAS som fungerar från ARN på shorthaul.
Anmäl inlägget
Inte ens ETT rätt..
Skrivet av ABC, 2023-03-13 16:09:27
Eurowings gjorde precis allt fel när de öppnade bas på Arlanda. Mängder av flygningar fick ställas in p.g.a. att personalen hatade Eurowings som arbetsplats, passagerarna var rasande över obefintlig kundservice och Facebook svämmade över med bekanta som satt med värdelösa värdebevis som de sett som enda utväg att acceptera. Eurowings gör nog bäst i att nöja sig med att flyga från de nordiska länderna till Tyskland, det är i varje fall en marknad de har någon kunskap om.
Anmäl inlägget
Tveksamt
Skrivet av Tveksamt, 2023-03-13 14:34:13
Tror knappast att Björn Kjos har rätt här, det nyetableringade Ryanair tycks ha bäst L/F av alla på Arlanda och verkar expandera varje säsong sen de öppnade på Arlanda. Så någon vinst måste det väl göras?
Anmäl inlägget
Väntat
Skrivet av Hepp, 2023-03-13 12:45:37
Vad var det jag sa, kan inte förstå en del flygbolag tänker när de startar upp baser och stora linjenät på Arlanda när konkurensen redan är stenhård. Arlanda verkar ha en bra säljavdelning :)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev