Skriv ut  

Fortsatt trögt för huvudstadsflygplatserna

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 mars 2023
Bättre siffror i februari än i januari. Det kan de tre huvudstadsflygplatserna i Skandinavien visa. Men det är fortsatt 15 – 20 procent lägre än innan pandemin. Arlanda fortsätter att sladda bakom Köpenhamn och Oslo men kan räkna in nio nya utrikeslinjer under våren.

Januari och i viss mån februari är traditionellt svaga månader för flyget. Så även i år, visar siffrorna från de tre storflygplatserna i Skandinavien. Visserligen går det åt rätt håll under februari då fler resenärer passerade genom terminalerna i Köpenhamn, Oslo och Stockholm men fortsatt är det upp mot 20 procent under motsvarande period 2019, innan pandemin. 
- Flygtrafiken i februari är i linje med våra prognoser från i höstas. Även om det är betydligt många fler resenärer än i fjol ligger passagerartalet ännu 16 procent bakom 2019. Vi räknar med 2023 som helhet ska ligga på cirka 91 procent av 2019 års nivå, säger Gaute Skallerud Riise, trafikdirektör i Avinor i en kommentar. 

I Köpenhamn är siffrorna något bättre och ligger på 18 procent under de som gällde innan pandemin. Kastrup kunde också se starten på den andra dagliga rotationen till New York under februari och den 1 mars återkom Air India med linjen från New Delhi. Ledningen för flygplatsen räknar också med ett rejält passagerarlyft inför sommaren då det blir trafik till 162 runt om i världen. Det gör att transitverksamheten är fortsatt viktig på Kastrup även om den minskat de senaste åren. Stockholm och Oslo är den andra och tredje största destinationen från Kastrup och står för cirka 10 procent av alla passagerare, merparten av dem av allt att döma transitresenärer. Prognosen i Köpenhamn är en ökning på en bit över tio procent på helårsbasis, från 22,1 miljoner passagerare 2022 till 25 miljoner i år. 

Även på Arlanda finns förhoppningar om fortsatt tillväxt även om det inte offentliggjorts några prognoser över hur 2023 ska sluta.
- I samband med sportlovet såg vi en stärkt efterfrågan på flygresor, även om det fortfarande är en bit kvar till nivåerna före pandemin. Det är glädjande att flygbolagen fortsätter sina satsningar med nya linjer och utökad trafik på såväl Arlanda och Landvetter som våra regionala flygplatser. Satsningarna stärker svensk tillgänglighet och konkurrenskraft, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Passagerarsiffror 2023

Köpenhamn 
Januari:  1 597 779 
Februari: 1 643 010
Summa: 3 240 789
Jämfört 2019: - 18%

Oslo 
Januari: 1 578 000
Februari: 1 628 000
Summa: 3 206 000
Jämfört 2019: - 19%

Stockholm
Januari: 1 167 699
Februari: 1 391 814
Summa: 2 822 128
Jämfört 2019: - 21%
 
Inte heller det faktum att Stockholm har två flygplatser räcker för att lyfta från tredjeplatsen. Bromma hade under januari och februari 137 669 vilket alltså skulle ge en sammanlagd passagerarmängd under årets två första månader på 2 959 797.


Nya flyglinjer som börjar trafikera Swedavias flygplatser under mars och april:
Arlanda - Dublin, Ryanair
Arlanda - Rom, Eurowings
Arlanda - Stuttgart, Eurowings
Arlanda - Vasa, SAS
Arlanda - Keflavik, Play
Göteborg - Berlin, Eurowings
Göteborg - Cagliari, Ryanair
Göteborg - Rom, Wizz
Göteborg - New York, SAS




Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Räknas dessa
Skrivet av @Per, 2023-03-18 17:34:27
resenärer inte…
CPH är och förblir Skandinaviens enda hub.ARN är inget annat än matarflygplats för olika hubs runt om i Europa. Spelar inte ens i samma division som CPH.
Anmäl inlägget
Mycket regionalresande
Skrivet av Per, 2023-03-16 12:31:34
Det är ett felaktigt antagande att resandet till och från Kastrup främst består av transferresenärer. Tre av fyra resenärer på dessa linjer är regionalt resande som helt enkelt ska resa mellan just Stockholm/Oslo och Köpenhamn. Så har det varit under lång tid.
Anmäl inlägget
@Grossmutter
Skrivet av X, 2023-03-14 12:53:52
Vore mer intressant hur det ser ut med linjer nu jämfört med 2019, innan pandemin.
Anmäl inlägget
Ingen talar om linjer som försvann
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-14 08:52:43
Alltid denna hurtiga entusiasm i artiklar om flygplatser och flygbolag inför sommarsäsongen. Man talar gärna om "nya linjer" men inget skrivs och sammanställs om de linjer om försvunnit sedan sommaren 2022. Skulle gissa att fler försvunnit än öppnats på Arlanda inför sommaren 2022.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev