Skriv ut  

Ingen linjetrafik till Örnsköldsvik i sommar

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 maj 2023
Sedan i augusti är flygtrafiken äntligen igång mellan Örnsköldsvik och Arlanda och passagerartalen stiger stadigt. Men i sommar blir det uppehåll under semesterperioden.

Det var i mitten av augusti förra året som linjetrafiken på Örnsköldsvik äntligen kom igång. Flygplatsen tillhör de som haft svårt att komma tillbaka efter pandemin men den 15 augusti återstartades linjen till Arlanda, nu med Amapola som operatör och en Fokker 50 i luften.

- Vi är glada att Amapola vill satsa på Örnsköldsvik och har bara goda erfarenheter från när Amapola flög här under pandemin, sa Robert Gyllroth, vd på Örnsköldsvik Airport när det blev klart med den nya trafiken. 
Sedan dess har det rullat på med i dagsläget sex flygdagar i veckan och upp till tre avgångar per dag. En blygsam start på året har successivt förbättrats med dubbelt så många passagerare i mars som i januari. I sig är det fortsatt blygsamma siffror, 6 282 resenärer mellan Örnsköldsvik och Arlanda de tre första månaderna, men trenden har varit tydligt uppåtgående.

Men inför den kommande sommarperioden har bokningsläget förändrats drastiskt. Därför gör trafiken ett sommaruppehåll mellan den tredje juli och tolvte augusti, sex veckor när flygplatsen än en gång står utan flygtrafik. Nu är sommaruppehåll på de mindre regionala flygplatserna inte ovanligt. Det finns därför inget som pekar på att flygningarna inte ska återupptas efter sommaruppehållet, trots att inrikestrafiken ännu inte återhämtat sig helt och fullt efter pandemin.

Historiskt sett har Örnsköldsvik haft flera konkurrerande flygbolag som trafikerat flygplatsen. Det ”egna” Höga Kusten Flyg startade av lokala intressenter som en reaktion på att SAS lade ner sin linje till staden. Ett par år senare och sedan både Nextjet och Air Leap haft med Ö-vik i linjenätet, återvände SAS en period men lämnade lika hastigt ett och ett halvt år senare. Det lockade både Air Leap och BRA vilket gjorde att det då fanns möjlighet att flyga till både Arlanda och Bromma.

Utan tvekan finns också en marknad för kontinuerlig trafik till Stockholm. Innan pandemin låg passagerartalen på runt 90 000 resenärer årligen.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ekonomisk realitet
Skrivet av thomas, 2023-05-06 18:46:49
Därför att Flygbolaget får mindre betalt då pax som har andra som betalar deras biljetter är borta. Det är förståndigt av Ampola att pausa trafiken.
Anmäl inlägget
Money talks
Skrivet av JonnyWing, 2023-05-05 19:37:28
Detta är ett typiskt beteende från ägaren av Amapola
Anmäl inlägget
Dåligt
Skrivet av Öviks bo, 2023-05-05 14:39:49
Men varför dessa sommar uppehåll?
För att det är semestertider?
Satsa du på privat resandet,är nog många tex familjer som vill ner en sväng till Sthlm tex.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev