
Air France/KLM nya delägare i SAS
Publicerad den 4 oktober 2023Kommentarer
Som att snåla Stockholmare skulle vara en prio grupp för SAS..
Varför tror du att SAS trafik på ARN mindskar, för att man inte tjänar pengar där..
Tittar man på sammanslagningen mellan AF och KLM så finns det egentligen ingenting som tyder på att SAS skulle byta delar av din flotta med AF/KLM.
Däremot kan wet lease operatörerna eventuellt tappa uppdrag till fördel för Trandavia, city hopper mfl.
Ni bittra Stockholms nisser som har så svårt att ta in att Stockholm inte är världens centrum sitter bara och sprider dynga..
Du eller flera andra har ingen aning om vad som gäller inom flygbranschen.
Någon gör säkert en beräkning av vilka plan som är mest lönsamma på vilka rutter och utnyttjande per dag. Skulle då inte förvåna om SAS nya A320neo hamnar nere i Europa och få flyga 12-14hr/dag samt att AF/KLM äldre plan skickas upp hit och får flyga 5-9hr/dag.
Enligt en dansk analytiker: Man låter HQ vara kvar i Stockholm av ett skäl. Flyttas den till Köpenhamn försvinner den sista emotionella kontakten mellan Sverige och SAS. Man är rädd för att svenska resenärer (skåningar undantagna) kommer att väljer andra bolag då.
Detta bara på sammanställningen av AF/KLM. Bolagen fortfarande skilda så tror inte på så mycket rockader med SAS och flygplan…
Till Mr£ Det har jag väldigt svårt att tro eftersom SAS mer eller mindre har gjort sig av med sina 737-or. Varför skulle dom ta in sådana igen? Då skulle man bli tvungen att skicka anställda på utbildning. Både flygande och teknisk personal. Inte troligt.
Till French@ Det tror jag knappast. Varför skulle man göra det? Då förlorar man ju definitivt den Skandinaviska touchen på bolaget.
Till Eld@ Vi kan ju hoppas på det!!
Kan bli en snabb omfördelning av SAS Gruppens 60st A320neo’s till de AF/KLM rutter där de är mest lönsamma och SAS få i retur 30st AF A318-A321 och 30st KLM 737 som då blir av samma standard som Norwegians 737-800. SAS A350 kan AF ta och byta mot några av sina A330-200.
Bli planen med Airfrance el Klm logga?
Franska/Holländska avtal?
Nu ryker nog både Connect och Link samt att Main gör Exit.
Skönt som svensk skattebetalare att slippa statens fullkomligt villkorslösa ägande i SAS där man betalade för nyemissioner som var kraftigt övervärderade.
SAS har en riktigt tuff framtid framför sig med enorma och dyra lån. Jag har svårt att se hur de ska betala av dem. Däremot är jag glad att det på kort och medellång sikt blir lättare att resa ut i världen med KLMs nät till Nordamerika och AFs nät till Latinamerika och Afrika.
nu får vi action på sega skandinavier. tyvärr ni saknar bra affärstänkande; man märker att ni hade inget handelsbackgrund i världshistorian. Här tror ni att danskarna vinner och svenskar förlorar medans realitet är att holländare vinner och skandinaver förlorar. så länge tänker ni som ni gör kommer ni aldrig ha lyckad business. man satsar på göteborg-miami medans viktiga och trendiga linjer som sthlm-ams trafikerar sällan och mkt dyrt eller linjer såsom sthlm-marrakrch existerar inte.
Åkte SAS idag, väldigt vad deras plan Dutch rollar nu förtiden…….
Namnbyte till Transavia de Nord är passande
Anko sa både igår och senast idag…det finns inga planer eller diskussioner om att flytta huvudkontoret. SAS har långa hyreskontrakt för kontoret i Stockholm samt att en flytt skulle bli dyrt…onödiga ökade kostnader är det sista SAS behöver just nu.
Intressant så många som utgår ifrån att detta automatiskt betyder flytt av HQ till CPH.
Först och främst ska danskarna övertyga de övriga ägarna att det är en bra lösning. När SAS centraliserade NO och DK HQ funktionerna till STO, så kostade det en hel del i övergångskostnader, avgångsvederlag, rekrytering och utbildning. Skall man nu flytta hela HQ till DK, så skall investmentbolagen övertygas om att det är en bra affär och det lär inte hända förrän svenska kronan stiger i värde.
Intressant så många som utgår ifrån att detta automatiskt betyder flytt av HQ till CPH.
Först och främst ska danskarna övertyga de övriga ägarna att det är en bra lösning. När SAS centraliserade NO och DK HQ funktionerna till STO, så kostade det en hel del i övergångskostnader, avgångsvederlag, rekrytering och utbildning. Skall man nu flytta hela HQ till DK, så skall investmentbolagen övertygas om att det är en bra affär och det lär inte hända förrän svenska kronan stiger i värde.
Nu har svenska staten, och sannolikt även svenska investorer, gjort ett aktivt val att INTE vara med i räddningsplanen för SAS. Så det är väl inte mer än riktigt att de som investerar får fördelarna.
Om inte Sverige har några planer på att starta ett eget, så lär den svenska marknaden fortsatt fortfarande vara mycket interessant för SAS. Om det fortfarande finns marknad för direktlinjer från Sverige, lär man nog inte låta andra ta dom.
Detta är nog en vinst för anställda inom Mail och Connect. Tyvärr dåliga nyheter för all wetlease. Holländare är brutala i å slimma verksamheten, kanske lyckas de äntligen rensa upp i organisationen.
Nu slipper Dansken kivas med Svensken dom får Fransken istället … 😛 Vi får väl se hur det går… Jag skaffade mig LH Miles&More igår. Dit går jag. Mitt EB LTG konverteras kanske till Flying Blue Gold?
Man måste inte flyga via CPH. Det finns mycket bättre alternativ nere på kontinenten som har utmärkta förbindelser med Sverige. Flyger själv långflyg via Amsterdam sedan länge. Bara som exempel.
Men vilken toppennyhet, de är ju kända för sin magiska service precis som SAS.
Skall bli så spännande att kunna erbjuda kunderna ett enormt linjeutbud. Jag kommer att dela hemligheten om kaffet till tjejerna på AF och KL, då blir vi oslagbara. Bra jobbat SAS ledningen!
Man kan kanske ana följande.
1. För AF/KL är detta en intressant strategisk pusselbit.
2. SAS gamla ägarna har kastat in handduken och det har behövts leta helt nya. Då får man ta det man får.
3. Att kapitaliseringen skulle vara för så liten att man ger upp i närtid verkar osannolikt.
4. AF/KL är ett hub-bolag vilket talar för en nätverkstanke på CPH och kapitalisterna vill tjäna pengar vilket talar för att alla lönsamma linjer blir kvar.
Fortsättning följer
Huvudkontoret kommer att flyttas, förstås. Om nu den italienska regeringen år efter år kan äga ett flygbolag som blöder pengar, varför kan inte den svenska regeringen göra det? En förbannad kortsiktighet. Vad kommer att hända med SAS-destinationerna, ska man konkurrera om rutterna med KLM/AF trots att man har samma ägare?
Dilling kallar SAS fortfarande skandinaviskt, men det är förstås av rent kommersiella skäl. SAS är numera ett danskt bolag och skulle förmodligen tappa kunder om man börjar kalla sig Danish Airlines. Kanske därför som HQ blir kvar i Stockholm? Ankos motivering om familjer som jobbar där köper ingen vettig människa.
I drygt 75 åt har vi svenska skattebetalare pumpat in miljard efter miljard och nu står vi med byxorna ner och tomma fickor. Vinnare är som vanligt Danmark/Kastrup. Hur långt ska svensk naivitet ta sig?
Det är styrelsen med Dansk styrelseordförande som bestämmer vart huvudkontoret ska vara om det gamla kosortieavtalet nu är upprivet. Får danskarna chancen blir det långa knivarnas natt på alla svenska chefer och danskar som tar över.
Flyger inte heller med SAS annat än enstaka inrikesflyg ibland. Oavsett vad herrar honoratiorer säger lär detta bli döden för långlinjerna från ARN och OSL nu när dansken får så mycket inflytande. Märkligt dock att HQ blir kvar i Stockholm.
Kan bara bli bättre för SAS eftersom samarbete med LH och i förlängningen STAR var styrt av Lufthansa. De var bara intresserade av att åderlåta alla andra medlemmer och bestämma allt till sin fördel.
Hade varit bättre om det var LH som tog över, absoluta bästa nätverket globalt! Och nu kommer man att behöva lämna den bästa alliansen för den sämsta, Sky Team 🙁
En tre till 5 miljarder går åt direkt till årsunderskottet. som skrevs här delvis konvertibler inte Cash, vad görs sen efter att detta nya kapital om även inte på publicerade nivåer tar slut? Dessutom Shiphol ska begränsa antalet rörelser.
Hur kan då SAS integreras till något som tillför KLM/AF
Kan det vara för att bli av med en konkurrent, till ett relativt billigt pris.
Nu har ju Anko anställt ex KLM holländare
Varför kan man fråga sig?
Det är bara danskarna som eventuellt kan vinna något i den nya modells affären. Vem bryr sig om ett flygbolag som har förvandlats på ett mycket framgångsrikt sätt till ett Lowcost Airline. Personligen flyger jag väldig sällan med SAS och troligtvis det förbli ännu färre resor med SAS i framtiden för min del. Man ser tydligt att SAS har ingen framtid trots allt optimismen son nuvarande SASs CEO vill visa efter förhandlingarna.
Läste att Sydbank undrade hur man kunde komma fram till summan 13 miljarder i kapitaltillskott. Vad jag läser är att 7 miljarder av “tillskottet” är konvertibla skuldebrev dvs inte ett kapital som stärker balansräkningen.
Det saknas alltså 3,5 miljarder för att komma till siffran 9,5 miljarder enligt Sydbank. Kanske säljer man Eurobonus och slottarna på LHR till AF/KLM för 3,5 mijarder?
Hur kommer denna affärsuppgörelse att påverka SAS Connect och SAS Link? Om jag vore köpare så skulle jag nog lägga över alla SAS bolag i ett i stället. För den här modellen verkar ha orsakat mer strul än framgång. Tänker närmast runt den flygande personalen. För hade det varit så bra så hade man redovisat det med stor glädje vilket man inte har gjort.
SAS kommer att krympa ihop och bli ett sämre Transavia, trots lovorden från SAS-representanterna. På 10 år kommer varumärket att vara kraftigt decimerat.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten