Featured article image

Vilket flygbolag i Europa står på tur för uppköp?

Publicerad den 2 december 2023
Kommentarer
Antalet självständiga flygbolag i Europa minskar. Efter SAS pågår två större affärer där TAP är till salu och ITA på väg in i Lufthansa. Frågan är vilka flygbolag som sedan kan stå på tur för uppköp.

Det har länge talats om konsolideringen av flygbolagsmarknaden i Europa. En nödvändighet, menar en del analytiker och en naturlig utveckling som sedan många är genomförd i USA. SAS är det senaste flygbolaget att få en av de stora flygbolagsgrupperna i Europa som ägare, i det fallet till just under 20 procent.

Frågan är vilka andra flygbolag som kan vara kandidater för uppköp av någon av de tre, Air/France/KLM, IAG och Lufthansa Group?
– Jag skulle säga att först på tur står TAP, det portugisiska flygbolaget. Där har regeringen i Portugal redan meddelat att de vill sälja hela eller delar av TAP, säger flygexperten Jan Ohlsson till Flygtorget.
Vad som främst lockar, trots kontinuerliga förluster som kostat de portugisiska skattebetalarna 3,5 miljarder euro de senaste åren, är det stora linjenätet till Brasilien och Sydamerika. Dessutom är flygplansflottan relativt ny. Air France/KLM har officiellt deklarerat att de är intresserade, även om SAS-affären kom emellan och IAG har liknande tankar.

– Det kan också finnas intressenter i Sydamerika, flygbolag som vill ha ett fotfäste i Europa, kanske finns också investerare i USA. När det hela väl kommer igång lär det bli en rafflande budgivning kring de 51 procent som är till salu, fortsätter Jan Ohlsson.
En annan affär som i princip är klar och väntar på avslut är Lufthansas köp av det nya flygbolaget i Italien, ITA Airways. Lufthansa köper, troligen, 41 procent för 325 miljoner euro och löfte om ytterligare ett par miljarder till att använda på att förnya flottan. Det gamla Alitalia kostade de italienska skattebetalare 13 miljarder euro genom åren och även ITA är en riskabel affär för Lufthansa. Trafikmässigt är Ryanair Italiens största flygbolag och nu är även Wizzair på gång att bygga upp ett eget linjenät där.

IAG, där British Airways och Iberia dominerar, har siktet inställt på Air Europa samtidigt som den egna lågkostnadsenheten Level byggs upp med fler flygplan. Faktum är att IAG för ett antal år sedan var ytterst nära att köpa Norwegian. Det var dåvarande vd:n Willie Walsh som drev frågan och så sent som 2018 hade IAG en aktiepost på 4,61 procent i Norwegian Air Shuttle. Ett bud på hela flygbolaget presenterades med avvisades två gånger av Björn Kjos vilket gjorde att IAG backade undan. I skenet av att den tilltänkta affären mellan Norwegian och Widerøe av allt att döma stoppas, har diskussionerna om Norwegian som en uppköpskandidat fått ny näring. Nu gäller det dock Lufthansas som, sedan SAS försvunnit som samarbetspartner, kan vara intresserade av att stärka sin ställning i Skandinavien och därmed utmana KLM som har stor matartrafik till både Norge och Sverige.

Vid sidan av de rena lågkostnadsbolagen och mindre regionala flygbolag, finns ett antal fristående och tidigare statliga flygbolag kvar i Europa: Finnair, Icelandair, Air Baltic, LOT, CSA.

– Om några av dem kan vara aktuella för uppköp är i dagsläget oklart men en trolig kandidat är Air Baltic och i så fall av Lufthansa. Finnair å sin sida har starka band till alliansen One World medan Icelandair håller hårt på den egna suveräniteten och inte är med i någon allians, än mindre i något närmare samarbete. Återstår de två flygbolagen i öst, LOT och tjeckiska CSA, säger Jan Ohlsson.

En faktor som kan bromsa uppköpsivern hos IAG, Lufthansa Group och Air France/KLM är att EU har återtagit sin vaksamhet mot monopoltendenser. Det innefattar kritisk granskning, än en gång, av IAG:s tänkta övertagande av spanska Air Europa. På samma sätt som för Lufthansa är det osannolikt att IAG, om de via Iberia, får Air Europa, även skulle tillåtas köpa Air Portugal, utan straffklausuler.

Skriv en kommentar

Kommentarer

@Jan
2023-12-07 13:21

Norwegian LH var aldrig någon ” brysom” konkurrent för IAG på transatlantisk trafik. Det var dom inte för något annat bolag heller.
Norwegian LH lyckades aldrig att få till någon form av lönsamhet, fiasko är bara förnamnet.

pf
2023-12-04 04:41

fortsetter oppkjöp.

Alaska Ailines kjöper Hawaiian for 1,9 milliarder dollars.

Jan
2023-12-03 15:59

Det er absolutt ikke nødvendig med noe ytterligere konsolidering i europeisk l luftfart. Det bidrar kun til å begrense konkurransen, – Og det er akkurat det de store bolagene ønsker. I AG, er et skrekk-eksempel, i så måte. De er altfor store allerede. Grunnen for at Willie Walsh ville kjøpe Norwegian, var de de ble en brysom konkurrent på trans-atlantisk trafikk. Europeisk konkurranse-myndigheter, bør hindre ytterligere oppkjøp fra IAG, Air France/KLM og Lufthansa Group.

Magnus Max
2023-12-03 14:40

Knappast någon som är intresserad av att köpa Norwegian. De stora har redan egna bolag som lätt skulle kunna gå in och konkurrera ut bolaget. Kanske svenska intressen skulle kunna köpa in sig i Norwegian och kalla bolaget “Snor” och ta upp konkurrensen med danska SAS.

Hepp
2023-12-03 13:53

I princip alla av de mindre statliga flygbolagen i Europa lever under ekonomisk press av Ryan samt Wizz och riskerar konkurs uppköp eller sammanslagning.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten