Featured article image

Trendbrott för inrikesflyget väntas 2026

Publicerad den 5 maj 2025
Kommentarer
Flygtrafiken väntas vända uppåt under nästa år, det visar Transportstyrelsens nya passagerarprognos. Den förväntade passagerarökningen uppgår till i genomsnitt 3,3 procent per år. Utrikestrafiken väntas stå för merparten av ökningen och glädjande nog tros inrikestrafiken nå botten för att äntligen öka igen. I takt med att koldioxidutsläppen per passagerare minskar är det dags att låta flyget ta tillbaka sin roll som det smidigaste transportmedlet när vi behöver resa lite längre.

Sedan 2019 har passagerarvolymen på sträckan Stockholm-Göteborg minskat med 62 procent och på flera medellånga sträckor som exempelvis de mellan Stockholm och Ängelholm, Ronneby respektive Östersund har mer än hälften av passagerarna försvunnit. Men enligt Transportstyrelsens prognos har vi nått botten 2025 med ett inrikesflyg som uppgår till 55 procent av siffrorna för 2019. Till 2031 tror man att vi är tillbaka på 60 procent av tidigare nivåer.

Varför går då återhämtningen så långsamt? En tydlig orsak är att det blir en ond cirkel när utbudet av inrikesflyg minskar. För årets sommarprogram (april-oktober) väntas antalet inrikesavgångar minska med 13 procent jämfört med motsvarande period 2024 och antalet flygstolar väntas minska med 6 procent. Även för utrikestrafiken väntas antal avgångar och flygstolar ligga något under 2024 årsnivå.

En mycket positiv trend är att koldioxidutsläppen per passagerare har minskat med 21 procent sedan 2004. Minskningen förväntas fortsätta fram till 2031 i och med att flygplanen blir alltmer bränsleeffektiva. Den lagstadgade reduktionsplikten som trädde i kraft den 1 juli 2021 ger också en positiv effekt. Lagen innebär krav på biobränsle i det vanliga flygfotogenet. För 2025 är kravet på biobränsle 4,5 procent men det kommer att öka successivt för att 2031 uppgå till minst 27 procent.

Passagerarökning
Det totala antalet avresande passagerare på de svenska flygplatserna uppgick år 2019 till 22,4 miljoner. Prognosen för innevarande år är satt till 17,2 miljoner passagerare. Nästa år uppskattas siffran öka till drygt 18,1 miljoner vilket motsvarar 81 procent av 2019 års passagerarantal. Ökningen av passagerare under hela prognosperioden uppgår till i genomsnitt 3,3 procent per år.

Utöver trafikprognosen görs även en beräkning av flygets utsläpp av koldioxid. Det är glädjande att trots ökande utrikestrafik så antas utsläppen per passagerare minska fram till 2031, bland annat mot bakgrund av att flygplanen blir mer bränsleeffektiva.

Källa: Transportstyrelsens passagerarprognos 2025-2031

Skriv en kommentar

Kommentarer

Marcus
2025-05-05 09:58

Myndigheter, kommuner och företag måste inse att flyget förändras. Släpp flygskammen och hjälp istället till att snabba på förändringen genom att flyga mer med krav på utveckling

Sham
2025-05-05 09:39

Då är det Riksdagsval och (V) och (MP) kommer kräva återinförd Flygskatt för att stötta en S-regering och vi är åter på ett utförsluttande plan.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500