Gamla Norwegian hann faktiskt få in hela 37 Boeing 787 Dreamliners i flottan, innan långlinjeflottan fick sparken 2019–2020 och Norwegians rekonstruktioner inleddes. Två av dem har stått som sorgliga skepnader, länge utan motorer på Arlanda respektive Gardermoen. Men efter fyra års sysslolöshet drog LN-LNE faktiskt i väg lördag 3 februari nonstop Arlanda-Medellin, till Avianca och ska snart följas av LN-LNC från Oslo. De är tio år gamla, men med färre flygtimmar än sina årsbarn.
Det colombianska flygbolaget Avianca tar ännu en av de åtta 787–8 som varit mest svårplacerade. De två som stod i väder och vind på Glasgows Prestwick sedan 2019 skrotades faktiskt där i juni 2023. De bar namn efter Sonia Heine och Thor Heyerdahl och var de som kom först till Norwegian, men var ändå bara tio år när de skrotades. Tre finns hos Air Europa i Spanien, men en av dem är avställd sedan i höstas efter en kollision på marken i Madrid.
En står i Victorville i Kalifornien, som ofta blivit en ändstation för övertaliga flygplan. Den bär namn efter Greta Garbo och har nu stått i fyra år, lika många som den fick i luften. Klimatet i Victorville är dock lämpligare för förvaring än det i Skottland. I Victorville har den sällskap av tre av Norwegians 787–9 som inte heller hittat nya hem. Av de övriga har norska Norse egentligen 16 just nu, varav en är avställd i Oslo, fem är sub-leasade till Air Europa och en till Neos. Norse har tagit de modernaste 787–9, som bara har fyra-sex år på nacken; en var fabriksny och kom aldrig ens i trafik hos Norwegian. De flesta i Norse är på brittiskt register och Gatwick är Norse största och mest framgångsrika bas.
LN-FNA är den 787–9 som lördagen den 3 februari, flögs över till Arlanda för att rädda svenska Phuketpassagerare till Phuket, efter teknik på TUI Nordics egen svenska 787-9. Det är denna maskin Norse vanligtvis använder på sin reguljärlinje Oslo-Bangkok, som blivit en stor framgång. Norse gör en hel del udda insatsuppdrag för andra, bland annat landade man på en isbana i Antarktis.
Sju 787–9 har på senare tid fått nya hem hos LATAM Chile, två är hos Air Premia i Sydkorea, en har redan eget hem hos Neos i Italien, så förutom de som står i Victorville är det nog inte fler som just nu riskerar att gå till skrotnisse. Men någon rusning har det inte varit efter planen och leasingägarna har säkert fått lämna goda villkor, i synnerhet på de 787–8 med lägre serienummer. Men försenade leveranser från Boeing gör ju att de tre 787–9 som fastnat i Victorville också har en viss chans att åter komma i luften, men knappast längre än något år till. De är på väg att bli åtta år gamla, men har bara flugits fyra.