Skriv ut  

Vad hände med Norwegians Dreamliners?

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 februari 2024
Många trodde nog att fler av Norwegians gamla långdistansflygplan Boeing 787–8 skulle gå till skrot. Flera stod motorlösa och i bleknande färger på bland annat Arlanda och i Oslo. Men i lördags lämnade en av dem Arlanda mot ett nytt hem.

Gamla Norwegian hann faktiskt få in hela 37 Boeing 787 Dreamliners i flottan, innan långlinjeflottan fick sparken 2019–2020 och Norwegians rekonstruktioner inleddes. Två av dem har stått som sorgliga skepnader, länge utan motorer på Arlanda respektive Gardermoen. Men efter fyra års sysslolöshet drog LN-LNE faktiskt i väg lördag 3 februari nonstop Arlanda-Medellin, till Avianca och ska snart följas av LN-LNC från Oslo. De är tio år gamla, men med färre flygtimmar än sina årsbarn. 
 
Det colombianska flygbolaget Avianca tar ännu en av de åtta 787–8 som varit mest svårplacerade. De två som stod i väder och vind på Glasgows Prestwick sedan 2019 skrotades faktiskt där i juni 2023. De bar namn efter Sonia Heine och Thor Heyerdahl och var de som kom först till Norwegian, men var ändå bara tio år när de skrotades. Tre finns hos Air Europa i Spanien, men en av dem är avställd sedan i höstas efter en kollision på marken i Madrid. 
 
En står i Victorville i Kalifornien, som ofta blivit en ändstation för övertaliga flygplan. Den bär namn efter Greta Garbo och har nu stått i fyra år, lika många som den fick i luften. Klimatet i Victorville är dock lämpligare för förvaring än det i Skottland. I Victorville har den sällskap av tre av Norwegians 787–9 som inte heller hittat nya hem. Av de övriga har norska Norse egentligen 16 just nu, varav en är avställd i Oslo, fem är sub-leasade till Air Europa och en till Neos. Norse har tagit de modernaste 787–9, som bara har fyra-sex år på nacken; en var fabriksny och kom aldrig ens i trafik hos Norwegian. De flesta i Norse är på brittiskt register och Gatwick är Norse största och mest framgångsrika bas. 
 
LN-FNA är den 787–9 som lördagen den 3 februari, flögs över till Arlanda för att rädda svenska Phuketpassagerare till Phuket, efter teknik på TUI Nordics egen svenska 787-9. Det är denna maskin Norse vanligtvis använder på sin reguljärlinje Oslo-Bangkok, som blivit en stor framgång. Norse gör en hel del udda insatsuppdrag för andra, bland annat landade man på en isbana i Antarktis.
 
Sju 787–9 har på senare tid fått nya hem hos LATAM Chile, två är hos Air Premia i Sydkorea, en har redan eget hem hos Neos i Italien, så förutom de som står i Victorville är det nog inte fler som just nu riskerar att gå till skrotnisse. Men någon rusning har det inte varit efter planen och leasingägarna har säkert fått lämna goda villkor, i synnerhet på de 787–8 med lägre serienummer. Men försenade leveranser från Boeing gör ju att de tre 787–9 som fastnat i Victorville också har en viss chans att åter komma i luften, men knappast längre än något år till. De är på väg att bli åtta år gamla, men har bara flugits fyra.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Framgångsrika"
Skrivet av ABC, 2024-02-05 16:33:33
Att beskriva någonting på Norse som "framgångsrikt" känns inte så genomtänkt.. Den "framgångsrika" basen på Gatwick har i dagsläget dragit in hälften av sina destinationer och reducerat sin trafik så mycket att de just nu har användning för knappt TVÅ maskiner. Många undrar nog hur de lyckas behålla sina slots eller hur de har råd att parkera sina oanvända maskiner?
Anmäl inlägget
Age
Skrivet av Jon, 2024-02-05 14:23:21
Norse, norsk registrerte B787- har en gjennomsnittsalder på 4,9 år. Den britiske delen; 5 år. De 5 som er leased til Air Europa, skal visst overføres til Norse etterhvert. Men siden Norse fikk veldig gode leasing terms på flyene. Det betales kun når de er i bruk. - Tjener de godt på å lease dem til høyere pris, til Air Europa.
Anmäl inlägget
Trevligt video från ferryflygningen
Skrivet av Bertil 1, 2024-02-05 11:43:27
Läs gärna inlägget av Henrik i Forumet där det ligger en trevlig videofilm som en av piloterna lagt ut. Flygplanet ser ju riktigt fräscht ut efter lång tid på marken.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev