Den sammanlagda avgiftsökningen är ett faktum för många flygbolag, även om man tar hänsyn till inflationen. Finansieringen av statlig verksamhet inom luftfarten är komplext och innehåller en rad olika avgifter, som till exempel passageraravgift, startavgift och slotkoordinering (betalas på Arlanda, Bromma och Landvetter).
Transportstyrelsen har gjort en genomgång av avgifterna och det är tydligt att de flesta avgifterna har höjts sedan 2016. Det gäller både Transportstyrelsens årliga avgifter och de avgifter som betalas till andra aktörer, som till exempel Swedavia. En avgift som har mer än fördubblats är terminalavgiften på Arlanda.
Ytterligare ett exempel i rapporten är en fiktiv passagerarflygning mellan Stockholm Arlanda och Luleå där de sammanlagda avgifterna har ökat med 34 procent under perioden. Men det är inte alla avgifter som har ökat över tid. Justerat för inflation har flera av Transportstyrelsens avgifter i stället minskat, som till exempel tillstånd för kommersiella flygtransporter (AOC), för vissa typer av flygbolag.