ATR firar leverans nummer 1700
Publicerad den 27 augusti 2024I och med leveransen av ATR:s 1700:e flygplan opererar nu Air Corsica sju ATR 72–600, utrustade med den nya PW127XT-motorn, vilket ATR menar ska ge ett minskat CO2-utsläpp på 45 procent jämfört med andra regionala flygplan av liknande storlek.
Marie-Hélène Casanova-Servas, ordförande för Air Corsicas styrelse, säger:
– Att slutföra förnyelsen av vår flotta med ATR 72–600 är ett avgörande ögonblick för Air Corsica. Den här senaste generationens flygplan förbättrar vår operativa effektivitet och minskar vår miljöpåverkan avsevärt, vilket är perfekt i linje med vår vision om en mer hållbar framtid för flygresor på Korsika.
ATR har samarbetat med Braathens Regional Airlines (BRA) sedan 2018 och 2022 flög BRA den första kommersiella flygningen någonsin med 100 procent SAF i båda motorerna på en ATR 72–600.
I ett uttalande säger ATR att Sveriges Braathens Regional Airlines (BRA) är ett bevis på SAF:s positiva inverkan på regionalflyget. Sedan 2018 har BRA, ATR och Neste arbetat tillsammans mot 100 procent SAF-flyg, i ett projekt som omfattar teknik, drift och själva SAF-försörjningen. Perfect Flight-projektet 2019 optimerade varje aspekt av en vanlig kommersiell ATR-flygning, inklusive användningen av en 50-procentig SAF-blandning, vilket uppnådde en minskning av CO2-utsläppen med 46 procent jämfört med en standardflygning.
Kommentarer
Har svårt att förstå att flygbolag fortfarande köper in denna maskin till sin flotta med tanke på dom problem den har. Men den är väl förhållandevis billig och då kanske man har överseende med dess brister. Synd att SAAB la ner sin produktion av 2000. Den har ju förvisso mindre passagerarkapacitet. Men är betydligt trevligare att flyga med.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten