I september transporterade Finnair 1 015 600 passagerare, vilket var 10,2 procent fler än i september 2023. Den totala kapaciteten, mätt i tillgängliga säteskilometer (ASK), ökade med 9 procent eftersom fler narrowbodies togs i bruk, framför allt på rutter i norra Europa. Passagerarbelastningsfaktorn (PLF) sjönk med 1,6 %-enheter till 76,3 %.
Den totala kapaciteten i Asientrafiken ökade med 13,1 procent jämfört med föregående år på grund av utökade frekvenser till Tokyo och Osaka samt Nagoya-rutten som trafikerades under sommarsäsongen 2024. I Nordatlantens trafik minskade kapaciteten med 11,9 procent på grund av sänkta frekvenser till Chicago. Inom europeisk trafik ökade kapaciteten med 12,2 procent, eftersom större delen av ökningen av narrowbody-kapaciteten tilldelades rutter i norra Europa. Kapaciteten i Mellanöstern minskade med 6,0 procent, främst på grund av tillfälligt upphörda operationer till Israel.
Passagerarantalet ökade med 10,8 procent i Asientrafiken, med 10,2 procent i Europatrafiken och med 24,1 procent i inrikestrafiken. De minskade med 5,1 procent i trafiken över Nordatlanten och med 18,7 procent i trafiken i Mellanöstern.
I september kunde Finnair också fira 70 år av flygning mellan London och Helsingfors. I september 1954 trafikerades linjen London-Helsingfors av ett flygplan med 44 säten tre gånger i veckan via Düsseldorf och Köpenhamn, med en restid på åtta timmar. Från och med den 27 oktober kommer flygbolaget att utöka sin tjänst fyra gånger dagligen till sex flygningar per dag, med två widebody- och fyra narrowbody-flygplan. Detta kommer att göra London-Helsingfors till flygbolagets enskilt största linje kapacitetsmässigt, följt av Helsingfors till Rovaniemi i Lappland.
– London Heathrow är en central rutt för oss. Vi är här för att stanna, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto.
Finnair är ett av Europas största flygbolag när det gäller reser till Asien. 11 asiatiska destinationer står för ungefär en tredjedel av Finnairs intäkter. Men det stängda ryska luftrummet förlänger vissa flygtider med 40 procent.
Tidigare i år slutförde Finnair renoveringen av kabinerna på långdistansflygen i hela flygbolagets flotta av A350 och A330 flygplan. Finnair utvärderar också olika alternativ för att ersätta sina befintliga A319- och A320-flygplan, vars medelålder är 22,8 år, men detta är ”ett pågående arbete”, enligt Turkka Kuusisto.