Skriv ut  

Örebro flygplats redo för fraktdrönare

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 oktober 2024
Örebro flygplats räknar med att kunna sätta förarlösa fraktdrönare i trafik om ungefär ett år. Avtalet med det bulgariska företaget Dronamics är redan påskrivet, och Örebro är redo att ligga i fronten för hanteringen av autonoma flyg, drönare och eVTOL.

Black Swan
Black Swan Aircraft
 
I en intervju på Sveriges radio berättar Johan Ljungberg, utvecklingsansvarig på Örebro flygplats, att man är redo att ta emot Europas första fraktdrönare:
– Vi har en stor fraktflygplats, och med vårt centrala läge når vi 70 procent av Sverige på mindre än tre timmar.
 
Örebro flygplats har ett avtal med det bulgariska företaget Dronamics, som nyligen blev en av de första fraktdrönarna att få licens för flyg i Europa. ”The Black Swan” är en fraktdrönare som kan bära upp till 350 kg över en sträcka på 250 mil, vilket praktiskt taget innebär hela Europa. Örebro flygplats ska nu ingår i det nätverk av flygplatser runtom Europa som Dronamics avser använda för frakt.
 
Black Swan
Black Swan Drone
 
– För oss på Örebro flygplats är det här en alldeles naturlig utveckling av vårt redan starka frakterbjudande. Vi är i dag en av Nordens bästa fraktflygplatser och har för avsikt att vara så även om tio år, säger Mikael Smedberg, VD på Örebro flygplats.
 
Enligt tillverkarna blir Black Swan upp till 80 procent snabbare, 50 procent billigare och med upp till 60 procent lägre utsläpp än alternativa transportsätt, inklusive flygfrakt. Motorn är byggd för 100 procent SAF. Dronamics är grundat av två bulgariska bröder, Konstantin och Svilen Rangelov.
– Vi bestämde oss för att bygga ett nästa generations fraktflygplan så att vi kunde hjälpa till att påskynda handeln och möjliggöra leverans samma dag för alla överallt, säger Konstantin Rangelov, till EU:s forskningstidning Horizon.
 
Tack vare finansiering från EU blev Dronamics 2022 Europas första fullständigt licensierade fraktdrönarflygbolag. Förra året tilldelades de officiellt beteckningskoder från IATA och ICAO – de två största internationella luftfartsorganen – vilket gav dem erkännande i nivå med andra internationella flygbolag.
 
– Europa har mer än 2 000 flygplatser, men mindre än 1 procent av dem tar emot fraktflyg, säger Svilen Rangelov till Horizon. 
Enligt Rangelov är det en stor förlorad möjlighet, och en som drönare kan lösa.
 
Dronamics målsättning är att leverera frakt samma dag över mycket långa avstånd inom områden som läkemedel, livsmedel, e-handel och reservdelar. Black Swan kan med sitt vingspann på 16 meter landa på banor så korta som 400 meter.   
 
De första flygningarna är planerade att starta om drygt ett år.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Driftbestämmelser??
Skrivet av Arne, 2024-10-24 22:09:18
På min tid krävdes tvåpilotsystem och flermotorigt flygplan även för fraktflyg. Har detta ändrats, eller kommer det att ändras inom ett år?
Anmäl inlägget
Ny teknik
Skrivet av YK, 2024-10-23 17:52:32
AI kommer ta över när drönarna väl kommer i luften
Anmäl inlägget
Nytt jobb
Skrivet av FL, 2024-10-22 09:02:01
Det blir ett behov av drönaroperatörer, sen måste drönarna separeras från annan trafik på något sätt.
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av Faridh , 2024-10-22 08:38:52
Intressant. När drönare tar över bemannade flyg. Finns det något behov av flygledare?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev