Air Traffic Management bidrog till förseningar på 4,6 minuter per flyg, en ökning med 52 procent jämfört med 2023 och det gör 2024 till det näst sämsta året någonsin.
Den dåliga prestationen kan tillskrivas en kombination av faktorer – en brist på kapacitet hos vissa flygtrafiktjänstleverantörer (Air Navigation Service Provider, ANSP), exempelvis på grund av brist på flygtrafikledare, att vissa ANSP inte levererade den kapacitet som ursprungligen åtagits i förberedelserna för sommaren, den oväntat höga trafikökningen i vissa områden, frekvent konvektivt väder under sommaren samt ett högt antal flyg som inte följde sin ursprungliga flygplansrutt.
Ett starkt åtagande och samarbete från alla involverade parter kommer att behövas för att arbeta med de identifierade problemen och säkerställa en bättre prestation av det europeiska nätverket sommaren 2025. Utöver dessa åtgärder behövs en djupare strukturell reform för att möta medellångsiktiga och långsiktiga utmaningar, såsom den förväntade trafikökningen och effekterna av klimatförändringar.