12:35 den 28 november landar det första direktflyget från Köpenhamn på Nuuk International Airport, en Airbus A330-800 från Air Greenland, givetvis välkomnat av en ceremoniell brandbilsvattenhälsning.
Nu väntar nya globala anslutningar till Nuuk, bland annat introducerar SAS direktflyg från Köpenhamn med start 27 juni. Det är första gången SAS flyger till Grönland på mer än 20 år. Rutten kommer att trafikeras tre gånger i veckan under sommarsäsongen. Lanseringen är givetvis kopplat till SAS avtal med Air Greenland och deras roll inom SkyTeam-alliansen. SAS har för övrig börjat kallas för ”Denmark’s flag carrier” i internationell media.
Även Air Greenland har utökat sitt sommarflygschema 2025 för att förbättra förbindelserna mellan Grönland och Danmark. I och med öppningen av Nuuk International Airports 2200 meter långa bana kommer Air Greenland att ha veckovis direktflyg mellan Nuuk och Aalborg. 18 mars kommer också en extra flygning varje vecka att läggas till mellan Nuuk och Billund, med en mellanlandning i Keflavik, vilket underlättar anslutningar till Nordamerika genom ett samarbete med Icelandair. Båda linjerna kommer att trafikeras av Jettimes Boeing 737–800 .
Den nybyggda flygplatsen i Nuuk har redan resulterat i att flygbolagen lagt till flygrutter till och från Grönland. Den första invigdes i somras: ett direktflyg med Air Greenland från Nuuk till Iqaluit, huvudstaden i Nunavut i det arktiska Kanada – som förbinder två av den arktiska regionens inuitsamhällen som annars var tvungna att ta en 36-timmars flygning via Europa. Säsongsrutten har förnyats till 2025 och förväntas löpa från juni till oktober.
Som en stor nyhet för amerikanska resenärer tillkännagav United Airlines nyligen att de kommer att lansera trafik två gånger i veckan mellan Newark och Nuuk med start den 14 juni – vilket gör det till det enda flygbolaget som flyger direkt mellan USA och Grönland.
De nya flygplatserna kommer att fortsätta att köra befintliga rutter från Air Greenland och Icelandair till Köpenhamn och Reykjavik, Island, med den skillnaden att utökade landningsbanor möjliggör större internationella plan, inklusive Air Greenlands nyaste flygplan, en A330neo.
Kanske kan Grönland bli ett nytt nav för transatlantiska mellanlandningar, vid sidan om Icelandairs befintliga nordamerikanska rutter som idag går via Reykjavik.