Skriv ut  

Nya flygplan och destinationer skymtar hos Malmö Aviation

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 september 2010
Nya destinationer, utveckling av flygplansflottan, fler samarbeten över bolagsgränserna. Det finns mycket på önskelistan hos Malmö Aviation, ett flygbolag som för fem år sedan hade en ansträngd likviditetssituation.
Flygtorget har träffat Bengt Roswall, vd för Malmö Aviation.

Nej, några bemanningsföretag kommer inte att släppas in i Malmö Aviation. Egen personal är guld värd, det är vd Bengt Roswall tydlig med:

Bengt Roswall
Bengt Rosvall VD Malmö Aviation

- Vi har inte använt inhyrd personal, men säg att vi vill testa en helt ny produktion och behöver 10 nya piloter, då kan jag tänka mig att använda ett bemanningsföretag under ett halvår. Om vi sen permanentar den nya produktionen, då anställer vi direkt. Jag är ansvarig för bolaget och jag vill veta vem som sitter i cockpit.





Bengt Roswall själv har styrt Malmö Aviation sedan 2007 och inledde sin karriär med att ta upp den förbjudna diskussionen om prissättningen av biljetterna.

- Men det handlade inte om att börja tala low-cost utan om att ändra marknadens perception av bolaget. Inte heller fick det handla om enbart lockpriser som ingen kunde hitta. Vi såg till att det fanns billiga biljetter varje dag.

De nya priserna infördes den 30 oktober 2005 och blev en omedelbar framgång. Volymtillväxten har varit 35-40 procent under åren 2005 - 2009 och det behövdes för ett bolag med en kabinfaktor på under 60 procent och en samlad förlust på 450 miljoner de fem åren innan.

- Idag har vi en kabinfaktor på 77-78 procent i snitt och det är perfekt. Under 70 går inte att leva på och över 80 börjar det bli så fullt på vissa avgångar att människor tröttnar och väljer något annat bolag.

Trots idel svarta siffror och en omsättning på 1,5 miljarder 2009 fortsätter kostnadsjakten. Och det kan behövas, flygplansflottan har en medelålder på 14 år och behöver förnyas. En RJ 70 och två RJ 85 är till salu. Resterande 9 RJ 100 ska också de bytas ut på sikt.
- De nio stora maskinerna är leasade och kostnaderna för dem sjunker något nästa år, det är alltså ekonomiskt försvarbart att ha kvar dem ett tag till.

Vilken som är favoritmaskinen vill Bengt Roswall inte avslöja men pekar på några möjliga ersättare: Boeing 717, Embraer 170, Bombardier CJ 900, kanske en mindre Airbus.

- Vi behöver en storlek över 100 stolar, särskilt vid högtrafik, å andra sidan skulle vi klara oss med mindre flygplan mitt på dagen, till exempel genom att byta kapacitet med Sverigeflygs SAAB 2000.
Malmö Aviation är den särklass största jetoperatören på Bromma och den framtida flygplansflottan måste möta de krav som finns kring flygplatsen. Samtidigt har Bromma också blivit synonymt med bolaget, en del i framgångsfaktorn och varumärket.

- Ja, det finns en "Brommapremie" som var stor när vi började flyga här 1992. Den är mindre idag men lever kvar ute i landet och vi flyger flest passagerare in till Stockholm än ut. Stockholmarna har ett mer utpräglat "Arlanda-mind".

Malmö Aviation
Malmö Aviation Bromma flygplats

Bromma är bolagets stora hub och tankarna finns på att knyta ytterligare någon destination dit. Ett envist rykte har talat om Skellefteå, något som Bengt Roswall inte vill kommentera med annat än att "det pågår diskussioner om destinationer". En annan möjlighet är Luleå, som skulle kunna öka Brommas attraktionskraft än mer.

- Men vi ger oss inte in där, det skulle bli ett blodbad.
Destinationsfrågan begränsas också av att vi måste ha bra slotar. Idag har vi 15 300 av Brommas 20 000 jetslotar.

Några nya utrikesdestinationer lär det heller inte bli tal om. Varken London, bryssel eller Nice har varit lyckade satsningar utan har lagts ner. Brysseltrafiken är ett code-share med SN Brussels Airlines som ger "en hygglig commission" med Bengt Roswalls ord. Ryktet om en linje till Helsingfors lär inte heller den bli mer än ett rykte.

- Det kräver att vi bygger en organisation i Finland. Det måste till 35-40 procents sälj på utestationen, annars fungerar det inte. Däremot flyger vi mer och mer charter för bland andra Apollo och Thomas Cook, från Kastrup och nästa år från Odense.

Främst är det inrikestrafiken som prioriteras och just nu byggs samarbetet med Sverigeflyg upp med sikte på full interline under hösten.

- Vi är öppna för samarbete med andra bolag under förutsättning att de flyger på Bromma och att de uppfyller våra minimikrav. Annars blir det inget, det är vi tydliga med. Jag tror inte heller att Malmö Aviation kommer att gå in i något djupare partnerskap med ett annat bolag. Gärna ett samarbete, varför inte med SAS, men det får vara ett lösare förhållande. Vi ska inte måla in oss i någon allians.
Allt för att behålla sin särställning och varumärket Malmö Aviation som är starkast i Skåne, något mindre välkänt i Stockholm och i Göteborg.

- Det finns de som tror att vi bara flyger på Malmö. Vi kanske skulle ta och "göteborgifiera" oss litegrann...

 




Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alliansfritt!
Skrivet av lucky_s, 2010-09-16 15:47:14
@Mattias
En stor fördel att vara alliansfri just nu är att sammarbetet med brussels airlines ger fina intäkter, utan några igentliga kostnader.
Det sammarbetet hade varit omöjligt om Mavia tillhörde en annan allians än star alliance, vilket nog är otänkbart för Mavia.
Anmäl inlägget
Malmö Aviation bra men...
Skrivet av Mattias, 2010-09-15 10:32:28
Flyger gärna med TF...jättebra service ombord. Trots att jag inte behöver den smörgåsen eller salladen jag får. Jag flyger då hellre med SAS där jag får poäng på mina resor. Lite tråkigt där att TF inte tillhör någon allians...skulle tycka att Oneworld skulle passa dem..nu när dessutom Finnair börjat flyga på Bromma
Anmäl inlägget
Nya flygplan
Skrivet av MDA, 2010-09-15 01:09:21
Blir det så att de kommer att satsa på 340'n till Växjö och Borlänge då eller vad tror ni?
Anmäl inlägget
Sverigeflyg?
Skrivet av X, 2010-09-14 22:58:28
Jag visste inte att Sverigeflyg hade egna SAAB 2000. Jag visste inte heller att de var ett flygbolag. Jag trodde att det var ett moderbolag till ett antal biljettförsäljningsbolag. Vissa som t.om. vill satsa på tåg istället för flyg.
Anmäl inlägget
Lule?
Skrivet av Markus, 2010-09-14 21:08:08
Happ... verkar inte bli flyg till Luleå den här gången heller. fan!
Anmäl inlägget
Namnbyte!!!
Skrivet av Mats W tidigare mavia op, 2010-09-14 11:08:00
Jag förstår inte varför man så envetet vill att Scanwing skall byta namn. När jag jobbade där så var jag stolt över namnet Malmö Aviation.
Bengt keep on.
Anmäl inlägget
Scanwings...
Skrivet av PM, 2010-09-14 10:49:36
...som är deras callsign borde väl funka.
Anmäl inlägget
Kärt barn har många namn...
Skrivet av GERKRA, 2010-09-14 10:46:33
Varför inte SKANSKA AVIATION?!.
Kanske SWEwing kan vara något?!,
eller ÖRESUNDSBOLAGET.
Anmäl inlägget
Byt namn
Skrivet av Hasse, 2010-09-14 10:17:29
Jag tycker att man borde byta namn på flygbolaget. För att få bort Skåne tillhörigheten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn