Skriv ut  

Kullaflyg börjar flyga mellan Halmstad och Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 mars 2012
Kullaflyg startar trafik mellan Halmstad och Stockholm med Nextjet som operatör. Det innebär att konkurrensen på linjen där Skyways varit ensam operatör, hårdnar.
– Vi gör som vi gjorde i Ängelholm för nio år sedan, bryter ett monopol, säger vd på Kullaflyg.

kullaflyg

Halmstad City Airport har de senaste åren haft Skyways som ensam operatör på trafiken till Stockholm Arlanda. Men bara 30 minuters bilväg bort, på andra sidan Hallandsåsen, ligger Ängelholms flygplats där Kullaflyg trafikerar sträckan till Bromma.
– Det gör att många hallänningar redan idag väljer oss och vi har ett starkt varumärke som vi nu använder i Halmstad, säger Christer Paulsson, vd på Kullaflyg till Flygtorget.
Passagerarunderlaget på sträckan Halmstad – Stockholm är cirka 100 000 resenärer per år och det är dem som Kullaflyg nu tar upp kampen om. Det påminner om situationen för nio år sedan när Kullaflyg startade verksamheten i Ängelholm. Då var SAS ensam operatör på linjen till Stockholm men har idag tappat ungefär hälften av marknaden, motsvarande 200 000 passagerare, till Kullaflyg.
– Vi gör som för nio år sedan och bryter ett monopol. Det borde vara möjligt att ta närmare hälften av marknaden i Halmstad.
Den nya linjen startar den 2 maj och tidtabellen är en morgonmaskin upp till Arlanda och en retur tillbaka på kvällen. På fredag kväll går också en kvällstur med retur på söndag kväll. Lördag blir alltså den enda dagen utan trafik. Nextjet står för operationen och samarbetet innebär att de två bolagen delar ansvaret för att fylla flygplanen.
– Ja, vi flyger halva kabinen som en egen linje. Det är samma upplägg som på Gotlandsflygs trafik mellan Visby och Stockholm som vi också trafikerar, säger Brian Liddle, kommunikationsansvarig på Nextjet.
                      Produktionen för Kullaflyg blir det fjärde uppdraget som Nextjet har för Sverigeflyg. Sedan tidigare trafikerar bolaget Gotlandsflygs, Kalmarflygs och Fly Smalands linjer till Stockholm.
                      Kullaflygs nya linje från Halmstad är första gången en operatör inom Sverigeflyg tar ett steg utanför den egna hemmabasen. Destinationerna har varierat men basen har alltid varit densamma.
– Så är det nog, säger Christer Paulsson. Men namnet är regionalt förankrat och varumärket också.
                      Skyways reagerade snabbt på den ökande konkurrensen. Redan igår, samma dag som planerna presenterades, ökades det egna flygprogrammet på Halmstad med ytterligare en avgång på söndagarna samtidigt som biljettpriserna sänktes.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Ganska dumt gjort av Kullaflyg
Skrivet av Fogfighter, 2012-04-02 10:31:44
Halmstad går i dag back en massa miljoner varje år sedan kommunen tog över driften. Detta kostar skattebetalare en massa miljoner. Varför starta på HAD för att ta lite andelar?! Istället för att vänta att HAD läggs ner och ta en rejäl bit av marknaden. Då hade det enda nära alternativet varit AGH, nu väljer man att konkurrera med AGH.
Dumt gjort av Kullaflyg, inte smart alls!
Anmäl inlägget
Snart är det slut
Skrivet av Jz=eject, 2012-03-30 09:10:50
Jag hyser inga förhoppningar om att JZ kommer att göra någon strategiskt lyckad satsning. Historiskt har de inte varit speciellt snabba just där :=)
Anmäl inlägget
Re:Agh
Skrivet av Tekmek, 2012-03-30 06:59:57
Öppna flyglinje fr Ängelholm för att ge igen med samma mynt kanske?
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Roger, 2012-03-29 19:15:30
Inte konstigt med ARN för NextJets del eftersom dom samarbetar med SAS, vilket gör det bättre för Halmstadsborna. :) Tråkigt dock för dom inte Sverigeflygsgruppen.
Anmäl inlägget
Re Ingmar
Skrivet av Agh, 2012-03-29 19:10:46
Och vad ska JZ göra i Ängelholm?
Anmäl inlägget
ATP
Skrivet av Jonny, 2012-03-29 17:56:29
Kollade Nextjet`s hemsida och linjen ska flygas med ATP
Anmäl inlägget
BMA?
Skrivet av Mange, 2012-03-29 16:39:26
Känns lite konstigt att de väljer ARN och inte BMA som är Sverigeflygshub. En morgon avgång från HAD till BMA hade funnits plats för samma med eftermiddags tur.
Anmäl inlägget
Hej då Sverigeflyg och Nextjet
Skrivet av Ingmar, 2012-03-29 15:17:36
Nu har dom skitit i det blå skåpet!
Undrar hur länge det tar innan JZ går in på Ängelholm.....
Anmäl inlägget
Början till (det riktiga) slutet
Skrivet av xxx, 2012-03-29 15:04:40
Bye bye JZ
Anmäl inlägget
Flygplan
Skrivet av M, 2012-03-29 14:35:01
Blir det Saab eller ATP?
Anmäl inlägget
Lycka till!
Skrivet av Carl Eric, 2012-03-29 12:07:45
Vad roligt att Sveriges bästa flygbolag väljer att satsa på fler flygningar! Bara att säga Grattis till Halmstad och lycka till Kullaflyg! :-)
Anmäl inlägget
Propjet
Skrivet av Propjet, 2012-03-29 11:19:51
Jet har det funnits många ggr på HAD och försökts med efter SAS och LIN lämnade basen. Det har aldrig lyckats och Sveriges mindre linjer klarar inte ekonomin med jet, hur mycket flygplatsdirektörerna och passagerarna vill ha det. Det kostar mer än det smakar. Det går bra på morgon och kväll kanske, men vad ska planet göra senare på dagen, det är problemet i ett litet perspektiv.
Anmäl inlägget
Jet
Skrivet av Jet, 2012-03-29 08:49:41
In med en jetmaskin och ta död på konkurrenten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev