Skriv ut  

Norwegian ökar antalet baser i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 oktober 2012
Norwegian drar nu upp takten i expansionen utanför Skandinavien. Två spanska baser kompletteras med ytterligare en spansk och en engelsk bas. De nya baserna är ett strategiskt steg inför starten av långlinjetrafiken nästa år.

Norwegian

I dagsläget har Norwegian två spanska baser, i Malaga och Las Palmas. Därifrån flygs ännu uteslutande omvända linjer till Skandinavien. I början av nästa år startas ytterligare en bas i Spanien när bolaget stationerar flygplan och besättningar på Alicante Airport. Även därifrån blir det i första hand linjer till Skandinavien och Finland.
           
Den fjärde nya europeiska basen, på London-Gatwick, kommer däremot enbart att ha ett linjenät ut i Europa. Redan idag är Gatwick Norwegians största destination och till Skandinavien går ett hundratal avgångar varje vecka till tolv destinationer i Danmark, Norge, Sverige och Finland. Istället är det 14 linjer till Medelhavet och Kanarieöarna som står på flygprogrammet när sommarprogrammet startar nästa år. Norwegian stationerar tre Boeing 737-800 på flygplatsen i London och rekryteringen av piloter och kabin ska ske lokalt i England.
           
Men det är inte bara soltörstande engelska resenärer som är tänkta att flyga Norwegian från Gatwick.  VD Björn Kjos sticker inte under stol med att etableringen i London ingår i bolagets långlinjeplaner.

– Bakgrunden till etableringen är att positionera oss både inom Europa och på långdistansmarknaden och konkurrensen från asiatiska och europeiska flygbolag, säger han i ett uttalande.
           
Norwegian räknar med att de stora trafikströmmarna i framtiden kommer att röra sig från Asien till Europa.

– Ska vi som ett skandinaviskt flygbolag vara konkurrenskraftiga och ta del av den stora passagerartillväxten måste vi ut i Europa och Asien och positionera oss, fortsätter han.
           
Det är ett uttalande som kan tolkas som att Norwegian på sikt tänker starta långlinjetrafik från Gatwick. Det växande europeiska linjenätet ger goda möjligheter att feeda in passagerare till Norwegians interconttrafik som enligt planerna ska vara igång till sommaren nästa år.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hur vet man?
Skrivet av Olanorman, 2012-10-31 17:41:15
Hur vet man om en räka är norsk?
Jo, den skriker hela tiden: "Jeg er en hummer!" "Jeg er en hummer!" "Jeg er en hummer!"

Anmäl inlägget
Har de hört talas om Aer Lingus?
Skrivet av Anders, 2012-10-30 17:55:28
Jag kan bara anta att Norwegian har någon slags övertro på sin egen produkt? För mig som resenär känns det dock som att de har Ryanairs servicenivå och Easyjets prisnivå. För att de skall lyckas med Europatrafik från London tror jag förhållandet borde vara det motsatta. Aer Lingus försökte sig på samma sak för ett par år sedan. Deras bas på Gatwick överlevde ca ett år. Detta trots att Aer Lingus är ett etablerat och välkänt varumärke i stort sett hela Storbritannien.
Anmäl inlägget
Kommer någon ihåg Freddie Laker?
Skrivet av Cap, 2012-10-30 15:03:52
Freddie Laker skördade hinkvis med framgång i England - med Gatwick som bas - på 70-talet när han tog upp kampen med BA. Han blev till och med adlad. Allt gick mycket bra inom Europa. Men när Sir Freddie började flyga intercont gick allt åt h-e.
Anmäl inlägget
Gatwick-forget it
Skrivet av Pipeline, 2012-10-30 09:57:16
Att starta långlinjetrafik på Gatwick måste vara bland det dummaste Björn Kjos hittat på hittils. Både BA och Virgin har problem att tjäna pengar på långlinjer från LGW och har mestadels så kallad leisure trafik därifån. Om Dy kan få en 50 slots på LHR har man en chans. Hur lång tid tar det för BA och VS att göra processen kort med DY, BA med IAG i ryggen och Virgin men Virgin Group och Singapore Airlines.
Vansinne !
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn