Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Nextjet utökar kapaciteten
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 5 november 2012
Med start idag ökar Nextjet kapaciteten på linjerna från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn. Ett strategiskt steg för att bland annat minska beroendet av den upphandlade trafiken.
Idag ökar Nextjet kapaciteten på linjerna från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn. Det innebär bland annat att en SAAB 340 stationeras i Norrköping och på båda sträckorna får anpassade tidtabeller och bättre förbindelser.
Det är ytterligare ett steg på den inslagna vägen att sakta bygga verksamheten i de tre olika marknader där flygbolaget vill höra hemma när det gäller den reguljära linjetrafiken: Den upphandlade trafiken i Norrland, eget kommersiellt ansvar på sträckorna från Halmstad och Växjö till Arlanda som tidigare flögs i samarbete med Sverigeflyg och matartrafik från mellansverige till Kastrup.
– Det är tre segment som vi arbetar och som alltmer utkristalliserar sig som vår nisch. Den utökade kapaciteten från Norrköping och Karlstad till Köpenhamn har varit med i planen en längre tid. Därför känns det bra att kunna dra igång det idag, säger Brian Liddle. Commercial Director på Nextjet till Flygtorget.
Nextjet är med start i år interlinepartner med bland andra SAS och det motiverar utökningen på linjerna till Köpenhamn, dit bolaget flyger också från Örebro och Linköping.
– Nu kan vi anpassa tidtabellen till resenärerna så att det blir smidigare att flyga vidare ut i världen med SAS via Köpenhamn, fortsätter Brian Liddle. Samma sak gäller på linjerna in till Arlanda som är vår hub och de möjligheter som finns att resa vidare därifrån, också då med SAS.
Utökningen av trafiken till Kastrup ger också möjlighet att skapa en kommersiell motvikt till den upphandlade trafiken. Nextjet har den att tacka för tillväxten i bolaget men det är samtidigt en affär som måste förnyas vart tredje-fjärde år. Vid den senaste upphandlingen tappades också linjerna från Arlanda till Hagfors, Torsby, Mora och Sveg tillsammans med sträckan Östersund-Umeå-Luleå.
– Vi är varma i kläderna och kan marknaden när det gäller destinationerna i Norrland. Den upphandlade trafiken står för en betydande del, cirka 40 procent av vår verksamhet och därför vill vi stärka också andra delar av trafiken.
Den analysen har bland annat inneburit att Nextjet tagit över det kommersiella ansvaret för sträckan Arvidsjaur – Arlanda som tidigare ingick i upphandlingen.
– Det var ett logiskt beslut eftersom vi såg hur bra marknaden utvecklade sig. Å andra sidan har vi byggt försiktigt och tar inte större risker än vad vi klarar. Det har vi gjort ända sedan Nextjet startade och eftersom vi inte har några utomstående investerare i bakgrunden. Det gör att vi arbetar linjespecifikt, varje linje måste bära sina egna kostnader.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flygtekniker F50
Populair Amapola Flyg AB
Flygtekniker/ Stations ansvarig Arlanda
Populair Amapola Flyg AB
Luftvärdighetsingengör S106
Försvarsmakten
Part 145 Training and Administration manager
Populair / Amapola Flyg AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Icelandair tar emot sin första Airbus A321LR
Icelandair redovisar en positiv oktobermånad
Eurocontrol sammanfattar sommarens flygtrafik
Fler artiklar
Nyheter från andra media
07:49 RYANAIR: BOEINGS KRIS SLÅR MOT PROGNOSER - EFN
04:56 Så ska gröna bränslet från vindkraft driva flyg
08:56 En död i olycka på Helsingfors-Vanda - Svenska Yle
07:29 Daniel möttes av brutal telefonkö hos SAS: 15 timmar
21:28 Regeringen säger nej – ingen trafikplikt till Arlanda - P4 Gotland | Sveriges Radio
18:42 Franskt plan tvingades nödlanda på Arlanda - MSN
Fler artiklar
Flygforum
Daniel:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
ECO:
SV: Konvertera militär erfarenhet
Ju-Anita:
SV: Slutet för BRA?
@Micke:
SV: Terminalflyttar ARN
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap