Skriv ut   Tipsa en vän  

Golden Air blir Braathens Regional

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 november 2012
Golden Air tar nu ytterligare ett steg in i Braathenskoncernen och byter namn till Braathens Regional. Namnet Golden Air lever dock kvar.

Sverigeflyg
SAAB 340 Sverigeflyg

Braathens Aviation, med Malmö Aviation, Sverigeflyg och Golden Air i koncernen, tar ytterligare ett steg på den regionala flygkartan i Sverige. Trollhättebaserade Golden Air, som främst är ett wet-lease-flygbolag byter den 1 januari nästa år namn till Braathens Regional.

– Golden Air har alltid haft fokus på att vara flygleverantör och producera flygningar åt andra bolag. Det står för 95-96 procent av verksamheten och det är det som vi nu renodlar med det nya namnet. Vår ambition är att växa ytterligare och bli det dominerande regionalflygbolaget på den marknaden, säger Jimmie Bergqvist, vd för Braathens Regional till Flygtorget.
                     
Golden Air flyger idag i huvudsak för Sverigeflyg och har trafik på sju linjer: de flesta från navet på Bromma: Ronneby, Sundsvall, Ängelholm, Halmstad och till Visby både Bromma och Göteborg. från Göteborg till Visby. Dessutom flyger Golden Air linjen Örnsköldsvik – Stockholm för Höga Kusten Flyg och en del ad hoc-charter en verksamhet som förhoppningsvis ska utökas än mer.
                     
Flottan består av fem ATR 42/72, elva SAAB 2000 och en SAAB 340. En del av flygplanen kommer att målas om i nya färger för Braathens Regional, riktigt när är ännu inte bestämt. Braathens Regional får åtta baser runt om i Norden.
                     
Golden Air försvinner dock inte helt från den svenska flygkartan. Linjen mellan Trollhättan och Bromma som under alla år varit en egen reguljär linje, övergår till Sverigeflyg men kommer även fortsättningsvis att flygas under namnet Golden Air.

– Det ger oss bättre fokus att ha kvar den som egen linje, särskilt som den haft bra utveckling och ökade med åtta orocent förra året. Idag flyger 40 000 passagerare på linjen. 





Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

En flygplats
Skrivet av Knasen, 2012-11-22 12:22:58
BMA och ARN räknas som STO.
Alltså som en flygplats.
Då är de en mindre operatör
Anmäl inlägget
Monopol med konkurrensverkets gillande....
Skrivet av B. Britton, 2012-11-21 08:31:46
De stackars lokala delägarna i Sverigeflyg har slutligen bara hjälpt en ny monopolist in på marknaden. Hur kan det tillåtas att en (1) operatör -Braathens- i princip äger alla start och landningstider på Bromma. Konkurrensverket har en del att göra här!!!
Anmäl inlägget
Största kund
Skrivet av Nisse, 2012-11-20 15:17:41
Golden flyger i huvudsak för SAS inte Sverigeflyg. Men båda är stora kunder till Golden.
Anmäl inlägget
Ägs av Braathens
Skrivet av Mats, 2012-11-20 14:57:39
Braathens Aviation köpte 75% av Golden Air från Thun i december förra året.
Anmäl inlägget
Lokala näringslivet
Skrivet av Knasen, 2012-11-20 11:39:32
Finns inget som ägs av det lokala näringslivet längre. Sverigeflyg är inte mer lokalt än SAS, Norwegian eller Nextjet.
Anmäl inlägget
Sverigeflyg
Skrivet av Igor, 2012-11-19 12:03:17
Sverigeflyg startades i Visby för att man ansåg att Skyways hade monopol och för höga priser. Dessa skulle sänkas genom konkurrensen. Nu är det Sverigeflyg som har monopol på många sträckor. Vad har det lokala näringslivet som satsat pengar i Sverigeflyg tjänat på det? Kortsiktigt kanske men långsiktigt ingenting. De anställda i flygbolagen är de som förlorat mest och försämrat sin villkor för att genom anbudsförfarande få produktionen under Sverigeflyg.
Anmäl inlägget
hm, hade nog fel..
Skrivet av Kjell-Åke, 2012-11-19 10:44:22
ok, basen finns på THN, vad jag menade var att Thunrederiet i Lidköping fortfarande äger flygplansflottan...jag kanske har fel där också!
Anmäl inlägget
THN
Skrivet av Rs, 2012-11-19 09:36:25
GA har sin huvudbas i THN me tungt underhåll och stor del av verksamheten även om de ägdes av Thun. Brukar inte vara vart äger sitter som bestämmer vart företaget är baserat //RS
Anmäl inlägget
Trollhättanbas?
Skrivet av Kjell- Åke, 2012-11-19 09:00:39
Goldenair är väl inte baserat i Trollhättan.
Goldenair ägs av Thunrederiet med huvudkontor i Lidköping.
Rätta mej om jag har fel!
Anmäl inlägget
What goes around comes areound
Skrivet av PAX, 2012-11-19 08:56:47
Tänk, SAS trodde nog dom dödat varumärket Braatens när dom köpte det Norska bolaget. Nu kommer Per tillbaka och biter dem i arslet.
Anmäl inlägget
Rättas
Skrivet av Rättas, 2012-11-19 08:40:37
DC har en stor produktion för SAS från ARN till Finnland & till Kalmar samt två ATR som flyger inrikes i Finnland. Och Flygtorget Höga Kustenflyg trafikerar Örnsköldsvik-Arlanda
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev