Tråden startades av: Kent  2019-08-25 09:50:39
SAS ägare 
Jag undrar om det finns någon fördel för SAS med att vara ett svenskt bolag, vore det inte bättre för bolaget om det var ett danskt bolag istället. Jag tänker främst på nackdelen med svenska kronan, som alltmer påminner om en skräpvaluta. Men kanske finns det andra fördelar med att bolaget är svenskt?
Bara för undvika oseriösa svar, ska jag förtydliga att jag inte själv har nån preferens för det ena eller det andra.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DC-10 (den absolut riktige)
2019-08-30 18:42:30
SV: SAS ägare
fake DC-10 numera den riktige. Du fortsätter med ditt nick tjuveri. Känner igen ditt sätt att skriva på.
Att visa god still, finns uppenbarligen inte på din karta!

Att FT kommer att censurera detta inlägg är ganska säkert.
Isof är det märkligt, att andra liknande inlägg släpps igenom.
DC-10 (den riktige)
2019-08-29 12:32:57
SV: SAS ägare
Med tanke på den stora omsättningen av crew som byter till andra bolag (Norwegian, BRA, Easyjet och Ryanair) så kostar det så klart. Det gäller inte bara kabinbesättningen där det är stor omsättning utan även andra tjänster på marken.
Oxå anonym
2019-08-27 17:44:14
SV: SAS ägare
Således: Bränsle + leasing + luftfartsavgifter = 35,8%.
Men håller med om att personalkostnaderna, är den enskilt största kostnaden.

Personal
2019-08-27 17:33:43
SV: SAS ägare
Spännande, men även konstigt, facken brukar alltid framhäva att personalkostnaderna inte är speciellt stora om man ser till hela verksamheten? Det verkar vara en väldigt stor del när man ser de här siffrorna.
Anonym
2019-08-27 17:28:10
SV: SAS ägare
Bara att kolla årsredovisningen...
Personalkostnaderna uppgick för räkenskapsåret 2017/2018 till 9441 MSEK. Kostnaden för flygbränsle 7996 MSEK. Kostnaden för flygbränsle ökade med 17.8 % justerat för valuta. Bränslekostnaden motsvarade 18.7 % av kostnaderna. Personalkostnader 22.1 % av kostnaderna.

Andra kostnader är exempelvis:
Luftfartsavgifter: 9.7 %
Flygplansunderhåll: 6.8 %
Leasingkostnader flygplan: 7.4 %

Ovan enligt ÅR 2017/2018 sid 35.
En som vet
2019-08-26 20:53:43
SV: SAS ägare
Lejonparten av kostnaderna är i SEK,NOK och DKK då lönekostnaden är den största utgiften.
DC-10 (den riktige)
2019-08-26 20:37:21
SV: SAS ägare
Helt enig med dig!
PS.Jag har haft mitt nick sedan 1999.DS.
Svar DC-10 (den riktige)
2019-08-26 17:58:27
SV: SAS ägare
Ny här och visste inte att det var ett upptaget nick.
Så då får jag be om ursäkt.

Hävdar dock att det som är intressant är vilka valutor SAS har intäkter respektive utgifter i. I den aspekten är det givetvis ett bekymmer att företaget har en betydande del av sina utgifter i USD och en inte obetydlig del av intäkterna i Kalle Anka valutan SEK. Den norska kronans utveckling har inte heller varit så vidare gynnsam. Även om SEK är en av de valutor som tagit mest stryk. DKK är (som ni säkert vet) peggad mot euron, sedan 1999.
sv ABC
2019-08-26 15:40:09
SV: SAS ägare
Den svenska valutan, sänker inte kostnaden för den svenska personalen.
SAS är ett svenskt bolag som redovisar i SEK. Du verkar inte heller som om att du har en aning om svenska personalkostnader.
Att du som icke svensk, tar alla chanser att klaga på Sverige är närmast patetiskt.
sv pf
2019-08-26 15:32:51
SV: SAS ägare
Vad är ditt budskap?
DC-10 (den riktige)
2019-08-26 14:32:07
SV: SAS ägare
Nä det finns inte rätt till ensamrätt på nick. Men man kan alltid visa god stil.
DC-10
2019-08-26 13:59:46
SV: SAS ägare
Klart det är på det viset. Då olja prissätts i USD.
Visste inte det fanns ensamrätt på nick här, förövrigt.
pf
2019-08-26 13:45:43
SV: SAS ägare
Frågan til trådstarter er muligens feil.

Den burde, etter mitt syn, være om SAS er på private, eller på statlige hender.

I det sistnevnte tilfelle, så ville nok ikke SAS i sin nåværende form eksistert etter nov12. Hadde SAS da vært på private hender, ville konkurs vært utfallet. Det at det var statlig reddet SAS.

Med en privatisering har styret en helt annen frihetsgrad til sine vedtak, uten at nasjonalstater blander seg opp med særinteresser.

Dersom man diskuterer valutaer, det er svært lite av SAS's inkomster som er i SEK. langt mer kommer i NOK, som heller ikke er særlig sterk i dagens markeder.
DC-10 (den riktige)
2019-08-26 11:30:06
SV: SAS ägare
@DC-10 Lejonparten av utgifterna är i $. I övrigt skulle jag uppskatta om jag fick ha mitt nick för mig själv.
Andreas
2019-08-25 22:43:38
SV: SAS ägare
Kent, jag menar att du gjort en tankevurpa. Om SAS ska minska sin exponering mot den svaga svenska kronan behöver de lämna den svenska marknaden. Om verksamheten däremot fortsätter oförändrad spelar det ingen roll vilken valuta som rapporteras i. Alla intäkter och kostnader i olika valutor måste ju räknas om till en valuta enligt gällande växlingskurs. Om det är en svag SEK eller starkare DKK spelar ingen roll. Man kan ju fritt växla fram och tillbaka mellan dessa valutor ändå.
DC-10
2019-08-25 20:51:11
SV: SAS ägare
Så länge intäkterna är i USD eller i Euro är det lugnt.
Kent
2019-08-25 20:36:53
SV: SAS ägare
@Andreas, Kostnader för bränsle och flygplan är väl i US$ Det måste väl spela viss roll hur valutakursen är, klart jag är medveten om att SAS också får in US$
Gammeldags blandning
2019-08-25 18:41:43
SV: SAS ägare
SAS är ju en blandning. Visst sälj ut det som allt annat som Sverige ägt innan. Finns inga fördelar med svenskt längre. Det låter inte bra om man tar upp Sverige i världen längre.
Andreas
2019-08-25 16:17:05
SV: SAS ägare
Valutan som man rapporterar i spelar väl ingen roll? Om SAS fortsatt har lika mycket intäkter som kommer in i diverse olika valutor och sedan har lika mycket kostnader som går ut i diverse olika valutor spelar det väl ingen roll om man räknar om till svensk eller dansk krona?
ABC
2019-08-25 14:31:21
SV: SAS ägare
Att svenska kronan blivit en skräpvaluta ger låga kostnader för svensk personal och har gjort den danska personalen väldigt dyr. Detsamma gäller all inhyrd trafik där kostnaderna måste skena.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev