Tråden startades av: Robba  2019-11-08 18:48:25
Smartlynx/maintenance 
Slutgiltiga rapporten om incident i Tallinn i februari -19..
ES-SAN slutade som en write-off..

Hur är det möjligt 2019 att fel smörjmedel används och hur kan en instruktörspilot ha så dåligt omdöme att man beslutar att fortsätta take off trots varningar?
Jag tycker man kunde nästan trott man var i Afrika eller Sydamerika inte i ett europeiskt flygbolag...
Efter att ha läst detta undrar man hur de kan få flyga i EU?
Eller slarvas det så mycket i de före detta Öststaterna??
Kanske nån mer kunnig som kan förklara exakt vad nedan för delar/funktioner mer exakt?

Saxat från rapporten:

• the intermittent THSA override mechanism malfunction allowing to cause the loss of pitch
control by both ELACs. This malfunction was due to the use of an inappropriate lubricating oil.
The fact that the aircraft maintenance documentation does not require any test of the OVM
during aircraft regular maintenance checks could have contributed to the result that the wrong
oil in the OVM was left unnoticed during aircraft exploitation.
• SEC design flaw allowing for a single event, the left landing gear temporary
dedecompression, to cause the loss of pitch control by both SECs. The absence of ground
spoilers arming for landing in the context of touch and go's training may have contributed to
the temporary dedecompression of the left main landing gear.
• the intermittent THSA override mechanism malfunction allowing to cause the loss of pitch
control by both ELACs. This malfunction was due to the use of an inappropriate lubricating oil.
The fact that the aircraft maintenance documentation does not require any test of the OVM
during aircraft regular maintenance checks could have contributed to the result that the wrong
oil in the OVM was left unnoticed during aircraft exploitation.
• SEC design flaw allowing for a single event, the left landing gear temporary
dedecompression, to cause the loss of pitch control by both SECs. The absence of ground
spoilers arming for landing in the context of touch and go's training may have contributed to
the temporary dedecompression of the left main landing gear.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2019-11-11 16:50:12
SV: Smartlynx/maintenance
YL-LCX från Smartlynx flyger nu för TC Scandinavia sen ett tag.
Det verkar inte seriöst.
thomas
2019-11-10 17:19:43
SV: Smartlynx/maintenance
För att inte tala om den Sovjetutbildade bryggan på Estonia, som körde för fullt skulle hålla tidtabell, och
I FULL STORM, ALLA ANDRA PÅ ÖSTERSJÖN DROG NER FARTEN. Varför tas inte detta upp i haveri utredningen, total inkompetens från Kapten och fartygsbefäl.
PF
2019-11-09 22:14:30
SV: Smartlynx/maintenance
Billigt. Här är anledning att det är billigare.
SAS använder Nordica mer och mer.
Norwegian och Apollo/Novair hyr in Smartlynx.
Flygare
2019-11-09 17:41:12
SV: Smartlynx/maintenance
Skitbolag som detta Smartlynx har inget att göra i flygbranschen!
bara en tidsfråga innan det går riktigt illa!
Kapten
2019-11-09 14:47:27
SV: Smartlynx/maintenance
Afrika ligger närmare än du tror..........
Om man tror att det inte är skillnad mellan väst Europa och öst är man dum/naiv
Kultur, dåliga löner, management by fear m.m.
 

Tillbaka

BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop