Tråden startades av: Leffe  2019-11-25 21:21:21
Nordic/Regional jet 
Estniska Regional jet hade iskallt räknat med E190 kontraktet för BRA. Nu blev det inte så. Kommer den redan plågade ekonomin få bolaget att gå mot konkurs nu?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

FO CRJ
2019-12-05 18:11:43
SV: Nordic/Regional jet
@FO
På mitt bolag så är det mycket lämpligt då vi flyger som CAT C, inte alls så hög fart.
Resenaren
2019-12-05 17:43:49
SV: Nordic/Regional jet
Men finns det några små Jetplan som faktiskt klarar denna trafiken embraer 145 eller något annat mini regional plan
FO
2019-12-05 16:59:28
SV: Nordic/Regional jet
CRJ900 är förmodligen det minst lämpade planet för korta banor och vinter. Cat D flygplan. Landar i hög fart.
Fakta
2019-12-05 14:24:35
SV: Nordic/Regional jet
Då linjen GEV-AJR-ARN upphandlades fanns ett "senast på ARN" krav. Ett tidskrav som inte inte skulle kunna klarar med någon typ av turboprop. Trafikverket har m.a.o. ställt krav på att sträckan ska trafikeras med Jet.
Resenaren
2019-12-05 10:00:10
SV: Nordic/Regional jet
Vilka jet flygplan klarar gev bana är det inte mset turbopropp ar som har såna bromsvärden så det går att landa
FO SAS
2019-12-04 22:35:05
SV: Nordic/Regional jet
@Resenaren

En del crew är svenska, en del är influgna från Tallinn/Köpenhamn, men säkerheten är alltid prio 1.
FO SAS
2019-12-04 21:30:01
SV: Nordic/Regional jet
@Eco

Därför att CRJ900 kommer ner på den banan, men inte när bromsvärden är medium eller sämre. Så om de bara hade haft bättre snöröjning och ILS i båda banriktningarna så hade förutsättningarna varit betydligt bättre.
Trötter
2019-12-04 18:26:11
SV: Nordic/Regional jet
@FO SAS

Ok, vi tar det på ett annat sätt! Nordica lägger bud på trafiken till GEV med CRJ. CRJ klarar inte prestandan vid försämrade bromsvärden på GEV. CRJ klarar inte BMA hur ska den då klara GEV? Har inget med inflygningshjälpmedel att göra. Alltså har Nordica gjort bort sig grovt. Vad gäller min kommentar ang möjlig olycka, grundar den sig på att det händer att bromsvärdet inte stämmer överens med verkligheten tyvärr. Har du då inga marginaler och dessutom landar lite lång då är du rökt och hamnar på fel sida banslutet. Detta har hänt tidigare i GEV!
Eco
2019-12-04 16:30:22
SV: Nordic/Regional jet
Hur kan trafikverket handla upp CRJ-900 till en bana på 1714m i GEV? De som gör upphandlingen bör besitta en god kunskap inom sitt område.
FO SAS
2019-12-04 16:22:06
SV: Nordic/Regional jet
@Trötter

Jag vet inte vad det är du försöker få fram, men det är just i Gällivare som det blir problem då banan inte är längre än vad den är och det just nu bara är ILS till bana 30.
Resenaren
2019-12-04 16:08:57
SV: Nordic/Regional jet
@ Fo SAS exakt det är det jag menar tycker verkligen att snacket med att bolag som inte kommer från Sverige är osäkra är skitsnack är det inte så att nordica har sin personal för den här linjen stationerade i stockholm?
Trötter
2019-12-04 15:41:54
SV: Nordic/Regional jet
Om kravet var Jet innebär det inte att prestandan kan bli vad det blir! Då har Nordica räknat bort sig med en Jet som inte klarar prestandan.
FO SAS
2019-12-04 14:18:26
SV: Nordic/Regional jet
@Resenaren

De gånger det har varit för dåligt väder (halt på bana, låg molnbas m.m) så har man gjort en divert till andra flygplatser. Besättningen har också familjer som de vill komma hem till.
I Arvidsjaur har man inte samma begränsningar då de har ILS till båda banorna samt att den är betydligt längre och därför också tillåter en längre landningssträcka.

Självklart är det säkerheten som går först, oavsett vart bolaget eller flygplanet har för registrering.
Resenaren
2019-12-04 11:49:35
SV: Nordic/Regional jet
Är det så illa att det snart kan hända en olycka? Man har väll ställt in flihgter för att det inte ska hända att man slirar av banan
FO SAS
2019-12-04 11:48:13
SV: Nordic/Regional jet
@Trötter

Det är Trafikverket som vill att man flyger sträckan med jet, då de tycker att propeller är för långsam. Så inget som Regional Jet själva har kommit på. De ville själva sätta in en ATR men när upphandlingen gjordes var det jettrafik som var kravet.
Koll
2019-12-04 11:34:44
SV: Nordic/Regional jet
@ FO SAS

Förstahandsinformationen från teknikern på aktuellt flygplan var just teknik. Vädret var helt ok enl. SMHI iaf.

Trötter
2019-12-04 10:48:29
SV: Nordic/Regional jet
Har Nordica och övriga fått bekräftat, innan anbud, att banan i GEV skulle förlängas? Annars har de gjort bort sig ordentligt mht prestandan. Och Trafikverket bör överväga att kraftigt bötfälla Nordica samt säga upp avtalet Asap innan olyckan är ett faktum.
FO SAS
2019-12-03 21:35:55
SV: Nordic/Regional jet
@Snurre

Med tanke på att en av mina bästa vänner sedan min tid inom Business Aviation i Tallinn jobbar som kapten på Regional Jet så tror jag min information stämmer bättre än ditt telefonsamtal.
Det är vädret som ställt till det, inte teknik på kärran.
ATR
2019-12-03 15:04:23
SV: Nordic/Regional jet
Regional Jet har problem med ATR flottan på Arlanda för SAS och opererat avgångar med CRJ istället. Då har de ställt in avgångar i rikstrafiken.
pnf
2019-12-03 14:57:31
SV: Nordic/Regional jet
Varför kör de inte med CRJ-700 på den upphandlade linjen?
Snurre
2019-12-03 13:11:30
SV: Nordic/Regional jet
@FO SAS Nja, din ”fakta” kan du själv kolla lite bättre. Ett kort samtal till Nordica och de själva har bekräftat att de haft teknik på kärran ES-ACI som stod still tors-sön förra veckan GEV och likaså veckan innan dess.
FO SAS
2019-12-03 07:36:31
SV: Nordic/Regional jet
Som "Fakta" säger så har det inget med bolaget Regional Jet att göra att de måste ställa in avgångar. Det har med banan i GEV att göra. Den är för kort för att kunna landa på vid risig förhållanden. Att NextJet kom ner med sin S340 är inte konstigt, den behöver inte så lång bana.
Fakta
2019-12-01 01:48:00
SV: Nordic/Regional jet
Flygplanstypen är inte optimal för GEV flygplats korta bana på 1700 m. Vad jag förstår är det GEV kommun som sumpade förlängning av banan när externa medel fanns för detta. På AJR är banan 2500 m och där är det aldrig problem med crj. I grund och botten är det GEV kommun som skapat problemen själv. Ryktet säger att de hellre vill se att sträckan opereras av en långsammare ATR än att ta tag i problemet och förlänga sin korta bana. Frågan är om det överhuvud taget går att operera på en 1700 m bana vintertid efter hösten 2020, med de nya regelverket för att bedöma friktionen på banan?
Bengt-Sören
2019-11-30 13:35:19
SV: Nordic/Regional jet
@Lappland
Konstigt att Nordica inte kan upprätthålla en god OTP (On Time Performance) med tanke på att de får säkert tre gånger så mycket betalt som Nextjet fick på sin tid.
Och vintern har bara börjat....
Hmmm
Lappland
2019-11-29 19:29:01
SV: Nordic/Regional jet
Och lika svårt verkar det vara för Nordica att upprätthålla den upphandlade trafiken mellan Arlanda - Arvidsjaur och Gällivare. Många försenade och inställda avgångar senaste månaden. Inte en flight har de lyckats få iväg sedan i onsdags...många arga och irriterade resenärer som åter uttryck sin ilska över dessa eviga inställda flighter mellan Lappland och stora staden, kommentarerna haglar i NSD. Inget kunde ju vara värre än när Nextjet slirade som värst på slutet, men sagan ser ut att återupprepas med denna av Trafikverket upphandlade trafik till Lappland som Nordica fått en rejäl slant för.

Clint Billton
2019-11-29 09:49:17
SV: Nordic/Regional jet
Tror inte att Regional Jet räknat med BRA avtalet. Det vore svårt att få ihop det med deras långsiktiga deal med SAS. Man kan nog inte hoppa i säng med både SAS och BRA.

Konkurs blir det nog inte. Den egna linjetrafiken (i Nordica) är borta och TLL hubben har lämnats över till airBaltic, så nu har de ingen egen konkurrensutsatt produktion.
På sikt kommer de nog att ta över BTs kortproduktion som idag flygs med BT Q400 och som inte passar in för A223 (Q400 ska ju avvecklas). BT och SK avtal är ju förenliga eftersom dessa bolag är "polare". Det kan röra sig om 8-12 flygplan.
Labbe
2019-11-28 11:07:13
SV: Nordic/Regional jet
Omsättningen ökar kraftigt. Resultatet gör det inte
Nils
2019-11-26 07:32:51
SV: Nordic/Regional jet
Regional Jet räknade inte med att få flyga E195 för BRA. Dels för att de ska flyga E195 och dels för att alla deras E-Jet ska flyga för LOT. Sen visar bolaget ingen dålig ekonomi utan snarare tvärtom.

Så min fråga är till dig Leffe:
1, Vart har du fått information om att de skulle flyga E190?
2, Vart har du fått information om att de skulle flyga för BRA?
3, Vart har du fått information om att de skulle ha en dålig ekonomi?
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn