Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo/a220?

Tråden startades av Resenaren

Enligt uppgifter i sas delårsrapport måste man nu tänka hur man ska göra med flygplans flottan som innehar plan med omkring 150 säten
Taget ur delårsrapport:
”Slutligen behöver vi stärka vår operativa modell ytterligare för att öka produktiviteten och flexibiliteten. Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120-150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan. ”

Publicerad den 2019-12-05 15:38
Skriv ett svar
Antal svar: 82

svar

Trött
2020-01-19 10:57

Ja, det är min åsikt. Din åsikt är ju att jag inte ska få ha någon åsikt.
Logiskt?

Sven
2020-01-19 09:28

Så länge vi envisas med världens högsta kostnader för anställning så kommer jobben flytta utomlands. Klaga hos regeringen, inte hos SAS.

C Class
2020-01-19 00:18

Så har air Canada invigt de första A220 i sin flotta med stor succé som följd.
Se reportage och reviret här:

https://thepointsguy.com/news/air-canada-a220-inaugural-flight/?utm_campaign=facebook&utm_content=AFBE01D4-38B0-11EA-AA5F-83B5C28169F1&utm_medium=social&utm_term=Editorial&utm_source=facebook

A220 kommer bla flyga på de längre Canada/US linjerna eftersom de erbjuder en för passagerna överlägsen komfort jämfört med nuvarande flygplanstyper (737/A320)

Har själv avnjutit flera 220-resor med air Baltic och kan instämma i kören: Det är ett alldeles förtjusande flygplan!

Vissa (här på forumet) försöker överspela de problem man haft med motorerna. Ingen har känt av det mer än Air Baltic, men detta till trots är 220 uppenbarligen en stor succé och har verkligen lyft bolaget. Självklart kommer detta vara löst innan SAS eventuellt skulle få detta flygplan i sin flotta. (Vill man förfasa sig över flygplanstyper med tekniska problem så kan man ju kika år ett annat välbekant håll, och där kan vi ju verkligen prata om problem)

Som sagt, kommer A220 till SAS så är det bara att gratulera resenärerna!

@Trött
2020-01-18 21:57

Jasså, det här är din åsikt, kan du vänligen sluta framföra den som vore det fakta, tack!

Trött
2020-01-18 14:36

SAS kommande verksamhet, är social dumping och inget annat. Det är omöjligt för SAS att vara vinstdrivande i längden, med nuvarande konfiguration.
SAS flightcrew kan inte jämföra sin lönekrav med t.ex LH, AF och IAG.

Bengt
2020-01-18 11:48

Nu blir det kanske ett nytt lågprisbolag från SAS som kommer att flyga dom nya flygplanen

https://www.dn.se/ekonomi/analytiker-sas-kan-starta-nytt-laglonebolag-personal-fick-kansligt-brev/
SAS kan planera ett nytt låglönebolag utomlands. Ett internt brev, som DN tagit del av, bekräftar att bolaget bantar antalet plan i flottan de kommande åren.

Det kan bara betyda en sak, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen på danska Sydbank.

– Jag är ganska övertygad om att de siktar på att etablera ett nytt eget företag, precis som de gjorde med SAS Ireland, säger han.

Andreas Lindberg
Text
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Kommentera5

Läs senare
SAS har sedan en tid investerat stort i en så kallad enhetsflotta. Bolaget har lagt många miljarder på att skaffa sig en flygplanspark som uteslutande består av plan från tillverkaren Airbus, i stället för den blandade flottan som de har i dag.

Totalt har 91 nya plan av olika modeller beställts från Airbus, men beställningen motsvarar inte hela SAS behov. I det interna brevet som har gått ut till personalen framgår att SAS i framtiden inte kommer ha egna plan som täcker den delen som saknas.

Allting pekar, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen från danska Sydbank, på att SAS satsar på att starta ett nytt utländskt dotterbolag med billigare personal. Han jämför med det av facken hårt kritiserade irländska dotterbolaget, som var en av anledningarna till den stora pilotstrejken 2019.

– Jag är ganska övertygad om att de kommer sikta på att etablera ett nytt eget företag, precis som de gjorde med SAS Ireland. Det kommer fortfarande hållas inom SAS men produktionskostnaden kommer vara lägre i och med billigare kollektivavtal och lägre löner, säger han.

SAS Airbus A320neo på Arlanda flygplats.

Andreas
2020-01-18 08:33

Svar till de två anonyma som svarat mig:
Ni har missförstått mitt inlägg. Jag skriver ingen egen åsikt om flygplansstorlek. Jag kommenterar att Krister säger emot sig själv när han först menar att BT är givet, men i nästa mening menar att deras flygplan är för stora.

Ture
2020-01-17 17:45

Känns att SAS tagit upp striden med Norwegian om vem som kan ha flest olika bolag för att undvika skatt.
Det enda som skiljer är att SAS är ett halvstatligt bolag..!!

BP
2020-01-17 12:27

Och allt i ett nytt bolag. Statliga bolag begår skatteflykt.. När sätter regeringen ner foten?

Undrande
2020-01-13 18:07

Det är ju många här som säger, att man ska undvika helt nya plan.
A220 har massiva motorproblem med PW GTF. Som ännu inte är helt avklarade.

@Andreas
2020-01-13 15:02

Då har du nog missuppfattat vad SK letar efter. 145 säten stämmer nämligen precis.
EMB195 är för liten, SK behöver ett ”full size” flygplan, inte ett maxat ”litet” som fortfarande inte räcker till. A319neo tror jag inte på i ett längre perspektiv, A223 är ett helt nytt flygplan från grunden och helt överlägset. Vidare då passar säkerligen BTs och SKs planer väldigt bra ihop, som det ser ut nu.

Sv. Andreas
2020-01-13 07:03

BTs A220-300 har 145 säten. Med andra ord perfekt som ersättare till B737-600 och -700.
(Motsvarar ju faktiskt dessutom gamla fina MD80/90)

LOT
2020-01-10 21:53

Regional Jet kommer ju vara rätt konkurrenskraftiga med sina Embraer 195 med 112 platser.

Andreas
2020-01-10 08:34

Krister, hur kan det vara givet att det blir BT om de har fel storlek på flygplanet?

Krister
2020-01-09 23:01

Air Baltic ser ju givet ut med sina A220.
Synd att de inte har -100 utan endast -300.
Kanske erbjuds SAS även DH4?

KK
2020-01-07 03:04

Tjah, bönräknaren Gustafson verkar ju ha som mål att lägga ner SAS egen produktion, så outsourcing blir det säkert…

Resenaren
2020-01-06 11:50

Någon som vet om det kommit fram något mer om hur det blir med SAS nya lite mindre flygplan (120-150 säten)

Morten
2020-01-01 01:44

Kommer säkerligen bli Wetlease från baltikum.

Eco
2019-12-31 13:22

@SK
Ett rimligt antagande att de kan bli ett större samarbete med Air Baltic. SAS har redan “gett bort” linjerna ARN-RIX, OSL-RIX samt CPH-RIX som nu opereras 2-4 gånger per dag från Riga av Air Baltic. Därav prefix SK96xx.
Blir spännande i början av Januari när SAS / SPF ska genomföra MBL- förhandlingar.

SK
2019-12-29 16:54

Det blir, högst troligen, airBaltic som bemannar det ”nya” SAS med sina 30 ”extra” A220-300.
Detta oberoende om man bildar ett nytt helägt SK-bolag eller ”hyr in”.
Lite för många ”sammanträffande”, dessutom har redan VD Martin Gauss sagt att BT ska ha 50 A220 för egen trafikregler, och återstående 30 planeras för baser i Skandinavien/Norden.
Glöm RegionalJet/CityJet. Det blir våra gröna grannar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500