Tråden startades av: Resenaren  2019-12-05 15:38:16
SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo/a220? 
Enligt uppgifter i sas delårsrapport måste man nu tänka hur man ska göra med flygplans flottan som innehar plan med omkring 150 säten
Taget ur delårsrapport:
”Slutligen behöver vi stärka vår operativa modell ytterligare för att öka produktiviteten och flexibiliteten. Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120-150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan. ”

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Trött
2020-01-19 10:57:09
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Ja, det är min åsikt. Din åsikt är ju att jag inte ska få ha någon åsikt.
Logiskt?
Sven
2020-01-19 09:28:52
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Så länge vi envisas med världens högsta kostnader för anställning så kommer jobben flytta utomlands. Klaga hos regeringen, inte hos SAS.
C Class
2020-01-19 00:18:33
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Så har air Canada invigt de första A220 i sin flotta med stor succé som följd.
Se reportage och reviret här:

https://thepointsguy.com/news/air-canada-a220-inaugural-flight/?utm_campaign=facebook&utm_content=AFBE01D4-38B0-11EA-AA5F-83B5C28169F1&utm_medium=social&utm_term=Editorial&utm_source=facebook

A220 kommer bla flyga på de längre Canada/US linjerna eftersom de erbjuder en för passagerna överlägsen komfort jämfört med nuvarande flygplanstyper (737/A320)

Har själv avnjutit flera 220-resor med air Baltic och kan instämma i kören: Det är ett alldeles förtjusande flygplan!

Vissa (här på forumet) försöker överspela de problem man haft med motorerna. Ingen har känt av det mer än Air Baltic, men detta till trots är 220 uppenbarligen en stor succé och har verkligen lyft bolaget. Självklart kommer detta vara löst innan SAS eventuellt skulle få detta flygplan i sin flotta. (Vill man förfasa sig över flygplanstyper med tekniska problem så kan man ju kika år ett annat välbekant håll, och där kan vi ju verkligen prata om problem)

Som sagt, kommer A220 till SAS så är det bara att gratulera resenärerna!
@Trött
2020-01-18 21:57:04
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jasså, det här är din åsikt, kan du vänligen sluta framföra den som vore det fakta, tack!
Trött
2020-01-18 14:36:20
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
SAS kommande verksamhet, är social dumping och inget annat. Det är omöjligt för SAS att vara vinstdrivande i längden, med nuvarande konfiguration.
SAS flightcrew kan inte jämföra sin lönekrav med t.ex LH, AF och IAG.
Bengt
2020-01-18 11:48:59
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Nu blir det kanske ett nytt lågprisbolag från SAS som kommer att flyga dom nya flygplanen

https://www.dn.se/ekonomi/analytiker-sas-kan-starta-nytt-laglonebolag-personal-fick-kansligt-brev/
SAS kan planera ett nytt låglönebolag utomlands. Ett internt brev, som DN tagit del av, bekräftar att bolaget bantar antalet plan i flottan de kommande åren.

Det kan bara betyda en sak, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen på danska Sydbank.

– Jag är ganska övertygad om att de siktar på att etablera ett nytt eget företag, precis som de gjorde med SAS Ireland, säger han.


Andreas Lindberg
Text
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Kommentera5

Läs senare
SAS har sedan en tid investerat stort i en så kallad enhetsflotta. Bolaget har lagt många miljarder på att skaffa sig en flygplanspark som uteslutande består av plan från tillverkaren Airbus, i stället för den blandade flottan som de har i dag.


Totalt har 91 nya plan av olika modeller beställts från Airbus, men beställningen motsvarar inte hela SAS behov. I det interna brevet som har gått ut till personalen framgår att SAS i framtiden inte kommer ha egna plan som täcker den delen som saknas.

Allting pekar, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen från danska Sydbank, på att SAS satsar på att starta ett nytt utländskt dotterbolag med billigare personal. Han jämför med det av facken hårt kritiserade irländska dotterbolaget, som var en av anledningarna till den stora pilotstrejken 2019.

– Jag är ganska övertygad om att de kommer sikta på att etablera ett nytt eget företag, precis som de gjorde med SAS Ireland. Det kommer fortfarande hållas inom SAS men produktionskostnaden kommer vara lägre i och med billigare kollektivavtal och lägre löner, säger han.

SAS Airbus A320neo på Arlanda flygplats.
Andreas
2020-01-18 08:33:56
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Svar till de två anonyma som svarat mig:
Ni har missförstått mitt inlägg. Jag skriver ingen egen åsikt om flygplansstorlek. Jag kommenterar att Krister säger emot sig själv när han först menar att BT är givet, men i nästa mening menar att deras flygplan är för stora.
Ture
2020-01-17 17:45:06
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Känns att SAS tagit upp striden med Norwegian om vem som kan ha flest olika bolag för att undvika skatt.
Det enda som skiljer är att SAS är ett halvstatligt bolag..!!
BP
2020-01-17 12:27:57
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Och allt i ett nytt bolag. Statliga bolag begår skatteflykt.. När sätter regeringen ner foten?
Undrande
2020-01-13 18:07:26
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det är ju många här som säger, att man ska undvika helt nya plan.
A220 har massiva motorproblem med PW GTF. Som ännu inte är helt avklarade.
@Andreas
2020-01-13 15:02:30
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Då har du nog missuppfattat vad SK letar efter. 145 säten stämmer nämligen precis.
EMB195 är för liten, SK behöver ett ”full size” flygplan, inte ett maxat ”litet” som fortfarande inte räcker till. A319neo tror jag inte på i ett längre perspektiv, A223 är ett helt nytt flygplan från grunden och helt överlägset. Vidare då passar säkerligen BTs och SKs planer väldigt bra ihop, som det ser ut nu.
Sv. Andreas
2020-01-13 07:03:30
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
BTs A220-300 har 145 säten. Med andra ord perfekt som ersättare till B737-600 och -700.
(Motsvarar ju faktiskt dessutom gamla fina MD80/90)
LOT
2020-01-10 21:53:00
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Regional Jet kommer ju vara rätt konkurrenskraftiga med sina Embraer 195 med 112 platser.
Andreas
2020-01-10 08:34:11
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Krister, hur kan det vara givet att det blir BT om de har fel storlek på flygplanet?
Krister
2020-01-09 23:01:18
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Air Baltic ser ju givet ut med sina A220.
Synd att de inte har -100 utan endast -300.
Kanske erbjuds SAS även DH4?
KK
2020-01-07 03:04:12
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Tjah, bönräknaren Gustafson verkar ju ha som mål att lägga ner SAS egen produktion, så outsourcing blir det säkert...
Resenaren
2020-01-06 11:50:13
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Någon som vet om det kommit fram något mer om hur det blir med SAS nya lite mindre flygplan (120-150 säten)
Morten
2020-01-01 01:44:51
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Kommer säkerligen bli Wetlease från baltikum.
Eco
2019-12-31 13:22:56
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@SK
Ett rimligt antagande att de kan bli ett större samarbete med Air Baltic. SAS har redan "gett bort" linjerna ARN-RIX, OSL-RIX samt CPH-RIX som nu opereras 2-4 gånger per dag från Riga av Air Baltic. Därav prefix SK96xx.
Blir spännande i början av Januari när SAS / SPF ska genomföra MBL- förhandlingar.
SK
2019-12-29 16:54:51
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det blir, högst troligen, airBaltic som bemannar det ”nya” SAS med sina 30 ”extra” A220-300.
Detta oberoende om man bildar ett nytt helägt SK-bolag eller ”hyr in”.
Lite för många ”sammanträffande”, dessutom har redan VD Martin Gauss sagt att BT ska ha 50 A220 för egen trafikregler, och återstående 30 planeras för baser i Skandinavien/Norden.
Glöm RegionalJet/CityJet. Det blir våra gröna grannar.
bengt åke
2019-12-26 22:34:27
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
En rättning Lufthansa har både Regional och Lufthansa cityline
ps lite ot så nu får diskussionen fortsätta om hur det blir med sas nya regional flygplan och vilka avtal det blir
Resenaren
2019-12-24 12:51:14
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Förmodligen air baltic som kommer att flyga planen egentligen är det här med inhyrda bolag
Lufthansa har sin "Lufthansa regional"
Och KLM sin "KLM cityhopper" air France har bolaget "air France HOP"
Vilket alla är bolag som ska flyga dom minsta linjena med regional flygplan...
Vilket likt det blir det som sas kommer att ha
"SAS regional" "SAS cityhopper" kanske blir namnet på bolaget vem vet?
Resenaren
2019-12-23 21:27:08
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Sas ska väll sluta flyga b737 2023 vilket gör att man däromkring måste ha ett nytt flygplan i flottan....
Sen om det blir a220-300 eller a319neo är fortfarande oklart men det mesta talar för a220-300 eftersom sas nu återknutit banden med airbaltic och eftersom man har flaggat för att man vill hyra in den har verksamheten utifrån det som dock talar emot samarbete med airbaltic är att man vill ha flygplanen i ett "eget" och helägt flygbolag med "regionala löner och avtal" alla får ju tolka det hur man vill....
SV sv
2019-12-23 21:18:08
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Dom nya maskinerna ska som sagt fylla tomrummet mellan b737-600/b737-700 och i framtiden a319 alla maskiner som tar mellan 120-150 passagerare.
Vilket mest troligast blir a220-300 om inte facket tvingar sas att flyga planen själva och inte på underleverantörer isånafall blir det a319neo eftersom den är snarlik a320neo och passar in när man vill ha en enhetsflotta

2019-12-23 17:57:47
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@sv.på Nja det är nog knappast en slump :) Jag tror likt flera andra i den här tråden att BT ligger bra till. Tycker det hade varit positivt då BT är ett bra flygbolag. Skönt att slippa risken för strejk också.

2019-12-23 13:32:27
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@sv på

Ja, borde kanske ha förtydligat att mina siffror kom från SAS hemsida och var från 1 augusti 2019.

https://www.sasgroup.net/en/boeing-737-600700800/

Tog för givet det är -700 och -600 maskinerna som nu ska ersättas. De sista -600 maskinerna fasades ut nu i december.
Urban
2019-12-23 13:21:50
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Enligt Air Fleets har SAS haft 28 enskilda 736 i trafik under åren.
sv på
2019-12-23 12:19:19
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
SAS har haft bra många fler 737-600 än fem förmodligen 20+ genom tiderna
Resenaren
2019-12-23 12:15:53
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Egentligen allt delårsrapporten säger är att man kommer att hyra in/äga en mindre operarör för att flyga det nya planet a220? Men.....
Eftersom den största operatören av a220-300 är air baltic skulle man ju kunna tro att det är våra gröna grannar som kommer flyga den nya produktionen.....
Sv.på
2019-12-23 12:14:31
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Precis, och som av en ren händelse så har airBaltic redan en beställning/option på ytterligare just 30 A220, utöver den 50 som de ska ha för egen BT-produktion. Vilket märkligt sammanträffande?

2019-12-23 10:27:34
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Hej och tack för infon Resenaren.
Hur många flygplan bedömer ni att det rör sig om? Om jag fick fram rätt siffror har SAS haft 5 st 737-600 och 27 st 737-700. I nuläget 24 st -700 kvar i flottan (?)

I så fall borde det handla om i runda slängar 30 st flygplan som ska ersättas?
GoAround
2019-12-23 08:51:07
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Ser ganska uppenbart ut att det blir någon form av uppgörelse med airBaltic. A220-300 är ett perfekt flygplan för detta!

2019-12-22 14:44:55
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Vad skulle fördelarna vara med ett helägt dotterbolag jämfört med att hyra in kapaciteten?

Att hyra in kapacitet från exempelvis Air Baltic borde vara enklare och kräva mindre administration osv av SAS?
bengt åke
2019-12-22 12:06:09
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Blir kanske air baltic med deras a220-300 den kan dock vara för stor på vissa rutter
men är och andra sidan väldigt billig att flyga med låga bränslekostnader.
Resenaren
2019-12-22 12:02:55
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Taget ur deras delårsrapport:

Slutligen behöver vi stärka vår operativa modell ytterligare för att öka produktiviteten och flexibiliteten. Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120–150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan.

Detta är alltså planen med 120-150 sätes flygplan vilket är airbus a220 vs airbus a319neo
Resenaren Sv sk
2019-12-22 11:36:55
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@sk i pressmeddelandet så skriver sas att dom ska köpa in ett plan för dom mindre regionala rutterna
Resenaren
2019-12-22 01:13:47
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Kommer nog också bli air baltic
SK
2019-12-21 23:21:26
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det nya planet är en 150-seat:are och inget "regionalplan".
Den kommer att användas i såväl inrikes, intrascand och europatrafiken.
Troligen hamnar den i ett nytt helägt SAS-dotterbolag. (Inte SAIL)
pf
2019-12-17 05:39:13
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Statistiker, når hvor og rutenr, takk.
Prinskorven
2019-12-16 18:34:04
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Detta kommer att sluta med inhyrning av airbaltic el dylikt samt uppsägning av SASpiloter.
Helt i linje med övrig arbetsmarknad i Europa.
Visst är liberalismen underbar!!
Statistiker
2019-12-15 15:53:40
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Har titta på historisk data från vintern 2018/2019 och SK hade många Airbus 319/320/321 flygningar i Nordnorge. Vet inte vilka problemen kan vara att flyga Airbus där?
Flygare
2019-12-14 13:44:18
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Nej Flygvärdinnan. Det påverkar inte kabinfolket lika mycket.
Flygvärdinnan
2019-12-12 14:06:08
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Att det är sånt fokus på piloternas jobb o hur de kan komma att påverkas. Flygvärdinnorna drabbas exakt lika mycket kan jag tala om.
Julle
2019-12-09 21:53:03
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
A223
Re
Nya plan har völdigt mkt barnsjukdomar.
A220 har motorer vars core engine går sönder.
Är det bättre än beprövade konstruktioner?

Vi får aldrig glömma att det är levande människor som åker med flygplanen.
Inte död massa dvs!

Nej flygtillverkarna måste testa flygplanen mer innan dom går ut till produktionen i linjefart etc. Just nu är det ekonomer som styr.
Den kombon är klart störande....
Bengt
2019-12-09 18:01:39
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
SV resenären
Jag skulle nog tro att det blir ett nytt dotterbolag helägt till sas som äger flygplan men flyger dom med inhyrd personal från bemaningsföretag
Resenaren
2019-12-09 17:53:45
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Ok då är vid med men vad tror ni nordica air baltic som flyger sas nya regional plan?
SAS
2019-12-09 17:33:22
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
På den gamla goda tiden var det särskilda checkar för att få flyga på vissa flygplatser i Norge. Men det är borttaget sedan flera år tillbaka pga kostnadsbesparingar.
Bengt Åke
2019-12-09 15:34:31
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Har inte heller hör det
pf
2019-12-09 15:27:50
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
"at"pf/pilot SAS

Jeg har ikke skrevet at man trenger egen sertifikasjon, men jeg håper man finner erfarne piloter som er vant med ops i Nord-norge vinterstid.

Jeg håper du er enig med meg i disse nok er mer å finne i SAS, blant norrmenn/svensker enn dansker, og igjen at skandinaver er å foretrekke foran f.eks baltiske piloter.

"at"pf/pilot SAS, du bør komme med ditt syn på saken, ut fra det du skriver. Jeg antar du kan komme med en profesjonell redegjørelse om emnet.
@pf
2019-12-08 23:36:25
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Krävs det en speciell certifiering att flyga i nordnorge vintertid? Ny info för mig.

/Pilot SAS
A223
2019-12-08 20:29:28
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det borde bli A220-300. A319 är ett gammalt och oekonomiskt flygplan (och en generation äldre) i jämförelse trots neo versionen. Bättre att satsa framåt på något helt nytt.

För information har BT (airBaltic) nyligen aviserat internt att när de första 50 A223 är på plats så ska nästkommande 30 flygplan troligen stationeras i Norden/Skandinavien.

När det gäller Norge/Nordnorge operation så klarar nog BT av det lika bra som andra ”skandinaviska” flygbolag. BT opererar redan idag på Norge (och fler norska destinationer blir det nästa år) och av de 80 destinationer som BT flyger idag finns det flera flygplatser med utmaningar, och det går alldeles utmärkt. airBaltic är ett expanderande bolag som går bra, fungerar mycket väl operationellt och har ett eget fint Training Center med egna simulatorer, (Inte många skandinaviska bolag som har det nu mera) den senaste (A220) invigdes bara för några veckor sedan.

Resenaren
2019-12-08 17:10:39
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Tror faktiskt att det ända sättet att få små inrikelinjer lönsamma är nog att hyra in personal från andra länder med lägre löner tyvärr sen om det blir en a220 eller embraer är oklart om mn kollar på hur dom amerikanska flygbolagen gör så har dom också helägda dotterbolag som flyger dom tunnaste inrikes linjerna!
Flygare
2019-12-08 09:24:09
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@ pf, Det kan väl inte uteslutas att några norska piloter vill jobba för ett evt. nytt bolag
sv pelle
2019-12-07 22:52:17
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@pelle Det är samma på a320neo som på a319neo därför är a319neo om sas själva vill flyga den i sas (mainline) bättre eftersom man strävar efter en enhetsflotta men vad det nu låter som är att sas kommer att skapa ett nytt regionalt bolag med `regionala löner´ och om dom inte själva ska flyga den så är a220 mer modern med ny teknik nytt byggmaterial (komposit)
pf
2019-12-07 19:50:37
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Før forstod jeg det slik at det i SAS alltid var minst en svenske eller en norrmann i cockpit på norsk inrikes. Jeg vet ikke om det er slik enda.

Så, som mange antyder, A-220 innhyrt fra Air Baltic, eller andre ikke skandinaviske bolag, som også med stor sannsynlighet vil ha en god del produksjon i Nord-Norge, vil deres piloter egentlig ha det som trengs for å fly i Norge. Spesielt vinterstid.

Jeg håper vårt Luftfartstilsyn vurderer dette grundig, og at ikke "felles europeiske regler el lign" setter sikkerheten i fare her.
Pelle
2019-12-07 15:37:41
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Är inte förhållandet A319 - A320 samma som 736 - 738, dvs alla borde dissa A319?
Md11
2019-12-07 15:05:48
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det som är bra med a220 är att den har stora toaletter som man därför kan bajsa och prutta mycket i och det tycker jag är bra
Leffe dynbagge
2019-12-07 14:41:05
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Tror faktiskt det ända rätta sas kan göra är att hyra in personal och köpa airbus a220
DC-10 (den riktige)
2019-12-07 13:34:34
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@ABC MD87 användes aldrig på BMA. Det fake DC-10 påstår stämmer inte.
Flygare
2019-12-07 12:44:56
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det här beror helt på vad SAS ledning vill, vill man satsa på SAS core då vore det oklokt att köpa nånting annat än A319neo
Om man istället vill satsa på ett nytt SAS Commuter, då är väl A220 det självklara valet. Frågan är vad som piloterna på SAS gör om det blir mer ” outsourcing”
Berram
2019-12-07 09:27:46
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Nån som vet hur a220 vs A319neo vs embraer e2 står sig i inköpspris bränsleförbrukning och ekonomi
Mårten
2019-12-07 01:38:47
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@OBRA
Känner nog inget speciellt över det.Med SAS service & punktlighet ordnar det sig nog??
Resenaren
2019-12-07 00:40:15
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jag tror på att det blir a220 om dom kör med en inhyrd operatör och typ ´sas regional´ som namn med cityjet nordica/regional jet eller air baltic som operatör om dom nya planen hamnar i sas mainline så kommer det nog bli a319neo eftersom att dom då får en enhetsflotta med bara Airbus
DC-10
2019-12-06 23:40:19
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Skulle inte CRJ-1000 kunna vara en typ som de skulle kunna operera med?
ABC@DC10
2019-12-06 21:21:49
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
I vilken omfattning användes MD87 på Bromma?
Ali
2019-12-06 21:07:08
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det är väl bara en tidsfråga innan det finns en 318neo.
sv ABC
2019-12-06 19:58:51
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
När de gäller driftsekonomi med flygplan, så visar du än en gång okunnighet.
Galley gosip!
DC-10
2019-12-06 19:55:37
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@DC-10BS Den gick att använda, men fick inte användas på BMA. Så ditt inlägg haltar en hel del!
DC-10
2019-12-06 18:26:38
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
@ABC
MD87 gick att använda på Bromma så din jämförelse haltar en hel del.
A319Neo
2019-12-06 15:44:18
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det finns ett bra val och det är A319Neo. Då kan man nyttja i princip hel kåren optimalt.
SV bertil
2019-12-06 14:36:55
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det skulle väl ändå facket kunna gå med på men hur mycket billigare blir egentligen det!?
ABC
2019-12-06 11:11:36
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jag tror det är ett uppdiktat behov. SAS har alltid gjort märkliga flygplansval utan att tänka igenom hela bilden. Att flyga runt med en MD87 kostade marginellt mindre än att använda en MD83, att operera en livscykel med B736 var förmodligen dyrare än att från början köpa en B738. Visst får man lite fler stolar att fylla men en duktig revenueavdelning vet hur man optimalt ska fylla både ett plan med 90 säten och ett med 180. Fler passagerare innebär sällan högre lönsamhet.
OBRA
2019-12-06 11:07:15
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Undrar just hur BRAs ledning känner nu när SAS tar in ”deras” maskin!!? Skulle inte BRA var launch airline för A220 dessutom? Och nu väljer man oeuropeisk maskin med tyskt bolag för att flyga inrikes!!?
Bertil
2019-12-06 00:01:42
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
"konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan.”


Kan även betyda att de hamnar i ett slags SAS Commuter, skandinaviska avtal men utan biddingrättigheter till A320 och långlinjer, dvs man är fast på A220 för att slippa kostnader som fanns förr i tiden när piloter bytte flygplanstyper då och då.
Anders
2019-12-05 23:54:13
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Skulle passa bra med ATR på inrikes.Spec i dessa ”miljötider” mm.Trevlig kärra.
Leif leffe
2019-12-05 21:32:10
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Båda planen hade varit toppen men helst hoppas jag på a220 pga att den har stora toaletter fönster och bra cabin lugage med stora bagage hyllor
Lastare
2019-12-05 21:17:22
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jag hoppas på A220 över E195 då den har mycket mer plats att lasta och röra sig i
SV bert Karlsson
2019-12-05 19:47:26
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det som talar emot airbus a220 är att SAS vill ha en enhets flotta även om båda är airbus är olikheterna fortfarande stora vilket gör att det behöver olika typerating vilket troligtvsi betyder att dom kommer flyga i nått nytt regionalt bolag
pf
2019-12-05 18:52:29
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
A220's motorproblemer og brenselforbruk vs det å ha fartøy fra en familie, nemlig Airbus.

SAS skal jo ha en mengde Neo A-320, en del A-321....og da er det naturlig med A-319 Neo.

SAS må akta seg for store kostnader med å innføre nok en flytype, pilottrening m.v.
Karlsson Bert.
2019-12-05 18:10:38
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jag hoppas på Embraer 195, hade varit toppen.
Sv bert Karlsson
2019-12-05 18:04:54
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Det som är bra med a319neo är att den kan flygas av a320neo piloter det som också är bra är att i med det nya fack avtalet som kräver att SAS inte får out sourca fler flygplan vilket gör att SAS som strävar efter en enhets flotta åker på patrull om man köper a220 och därför talar det mesta för att a220 om den köps kommer att bli ouotsurcad
Bert Karlsson.
2019-12-05 17:51:33
SV: SAS kommer köpa nytt regional plan a319neo ...
Jag hoppas på att det blir a220 som blir det nya planet istället för a319neo som är mycket mindre bränsle efektiv
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn