Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Boeing 727 i Sverige?

Tråden startades av helmut

Nån som vet när Boeing 727 användes senast i Sverige och i så fall av vilket bolag?

Publicerad den 2020-01-12 12:37
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Munchausen
2020-01-14 17:50

Jag är gärna med på DC-8’an…………

Fabian Boom
2020-01-14 12:11

DC8an på ARN borde ha parkeringsavgifter som överstiger flygplanets värde
minst 1-2ggr?!
Det växer väl mossa i hjulbrunnen på den kärran.

Utan att vara en xpert tror jag den aldrig flyger ut från arlanda igen.
Kommer bli cola burkar i AL av den kärran…..(?)

Realist
2020-01-14 10:52

Keep on dreaming thomas!

NB
2020-01-14 10:23

Det var bara två bolag i nprden som hade 727. NB och TSA.

Urban
2020-01-13 23:47

Johan: Blue1 använde Boeing 717. Inte 727.

Men ÅTERIGEN så var nog Syrianair sista bolag
i pax trafik som använde 727 av ICKE nordiska bolag.
Min gissning avseende trafik till ARN.

NB var nog sist av nordiska bolag.
OY-SAS var ett kul reg.nr minns jag.

Liksom SE-KGB som jag såg i MOW/LED.
Men det var en DC-9.

Sv thomaz
2020-01-13 23:11

Från vem tar du över .DC-8,an ifrån?

@s.d.
2020-01-13 22:00

Transair Sweden (TSA) hade HQ och huvudbas på Malmö-Sturup, inte Göteborg.

Flaxman
2020-01-13 20:45

Flög med 727 Sunjet till Korfu med Ving typ 1977. Jag fick komma in i cockpit och sitta bakom spakarna på machhöjd, det var tider det. Det var kö med smågrabbar som fick testa. Undra om det godkänns i dag 🙂

NB
2020-01-13 17:53

Sterling Airways ägde två Valsan 727’or, OY-SAS och OY-SAU.
De “leaseades” ut till Air Columbus som CS-TKA och TKB, vilket Sterling Airways var delägare i.
Sterling Airways gick i kk sensommaren 1993. Air Columbus gick i kk 1994.

thomas
2020-01-13 17:10

Det finns en B-727 vip i Cal. som är billig, men airworthy, valsan conv. vinglets etc, i fint skick. Undrar om man kan bilda en klubb och göra lite veteran resor med den
Den har xtra tankar kan flyga långt ex LAX-CDG
Som ex årliga jorden runt flygningar. Finns många pensionerade B 727 piloter i Sverige, Transair har fortfarande en aktiv tidigare anställdas klubb.
727 an har varit till salu i flera år.

man kan även göra biovisningar etc i planet, blöta partyn, o.s.v. detnbehöver inte lyfta.
Jag har förhandlat mig fram till att ta över Vip DC8 an på Arn, komplicerat då nya regler har tillkommit för att destruera flygplan, kan man flytta planet blir det lättare,.

Mr X
2020-01-13 15:22

Det som var lite xa var att Sterling hade ngn 727 “Valsan” på slutet.
Minst 1 på lease från Air Columbus i Portugal.

Undertecknad gjorde ett motor arbete i Faro på en av dessa plan.
Det var några fanblad som hade smakat på ngn form av fågel=behövdes bytas ut.

Valsan:
2st P&W JT8D-217C monterade i pos 1 och 3
1st original motor i pos 2.
Minst 25% mer dragkraft i varje pos 1 och 3
Mkt bättre performance på den kärran, ett som är/var säkert 🙂

sv ABC
2020-01-13 10:17

DHL’s 727’or var Sterling Airlines plan, som flög under DHL’ varumärke.
Märk väl att det inte var Sterling Airways, utan det återuppståndna Sterling Airlines.

sv S.d
2020-01-13 10:06

Frågan var vilket bolag som sist använde B727 i Sverige. Inte vilket svenskt bolag.

NB
2020-01-13 10:03

Sterling Airways hade stor bas på ARN. 20st fast anställda tekniker. Egen hangar, samt även en trafikavdelning med egen check in för passagerare.
Nuvarande catering företaget Gate Gourmet, som tidigare hette Aero-Chef ägdes av Sterling Airways. Totalt över 100 personer anställda på ARN.
Det var ett fint företag att vara anställd i.

ABC
2020-01-12 22:54

Troligtvis FEDEX eller DHL. Sterling, Olympic, Syrianair och JAT hade också dem ganska sent.

Akktu Stakki
2020-01-12 22:53

Troligtvis Sterling som flög en del charter från Sverige.
Sista svenska bolaget var nog Transair.

Istvan
2020-01-12 22:21

Transair-Sunjet
3st 727 i olika versioner. 1 av planen i en mixed cargo version.
http://transairsweden.com/aircraft/

Sterling är ju Danskt. Tror inte ngn av dessa plan var reggade i Sverige?!

The Real Vikings
2020-01-12 22:07

Transair flög 727-100, SE-DDA-D, bolaget slarvades dock bort, efter viss misshandel, av SAS. Sterling flög också 727, dessa var dock vad jag minns registrerade i Danmark.

Transair
2020-01-12 21:54

I Sverige har endast Transair haft B727 (de hade 4st B727-100)
De sista åren tillhörande de SAS/Scanair sfären.
Röd sol på stjärtfenan med texten ”Sunjet”. Hemmahörande på Malmö-Sturup.
Sol och ”Sunjet” övertogs sedan av Scanair.

I Norden så hade Sterling Airways en stor flotta B727-200 (bas CPH) men de flög även från ARN, GOT och MMX.

Urban
2020-01-12 21:33

https://www.airliners.net/search?keywords=boeing+727%2C+essa&sortBy=dateAccepted&sortOrder=desc&perPage=36&display=detail&page=3

På airliners.net fann jag att JAT och Syrianair och Sterling flög i början av 2000 talets första år + div cargo bolag. Senare har div privatjet varit här.

Själv tycker jag 727 var mitt favoritplan.
Var pax på tex Pan Am, Northwest, Eastern, American,
Air France, Alitalia, Sterling, Icelandair, Olympic, Lufthansa,
Iberia, Transair.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500