Sj, en flygresa samma utsläpp som 40000 tågresor
Stämmer verkligen detta? Eller ljuger SJ.
svar
.
Ca 80% av primär aluminium
återanvänds mer än en gång.
Eftersom den inte oxiderar bort
kan man lagra den länge utan
metallspill
Ett modernt flygplan består till ca
50% aluminium och ca 35 % syntetmaterial
Mycket är sekundär aluminium
och återvunnet syntet-material.
El flyg kommer inte bli aktuellt för annat än små flygplan, batterier är på inget sätt svaret på miljö problemen.
Det är otroligt ” smutsigt” att tillverka batterier pga gruv driften som är nödvändig för att ta fram metallerna som behövs.
När det gäller flyg är batterier fortfarande mycket för tunga och ineffektiva.
Det enda som gäller är att ta fram nya driv medel, väte t.ex som kan utvinnas från vatten genom att använda överskotts el från vindkraft.
Du glömmer det faktum att med utvecklingen av allt större volymer flygplan räcker inte tidigare tillverkad Aluminium till på långa vägar.
All Aluminium återvinns ej. Se bara de stora flygplanskyrkogårdarna i USA där stora mängder flygplan lagras.
@tågskam Vi har alltså att se fram emot riktigt skitigt elflyg framöver, om jag förstår dig rätt? Elflyg kommer ju dra mer el per passagerarkilometer än tåget 🙂
.
En av flera felaktiga påståenden;
Att tillverka primär aluminium är förvisso
förhållandevis energikrävande.
När man en gång tillverkat detta
(ur bauxit ) kan man återanvända
detta “oändligt ” många gånger
med mycket lite energi.
Dvs. aluminium är därför
miljövänlig metall !!!
Dammarna i norr har inte varit fulla under hösten. Nu är det mer.
Ja vi har reservkraftverk trots protester här från MP slikar. I Stenungsund och utanför Norrköping finns ett antal gasturbiner som drivs med olja. I Skåne 7 st och några i Varberg. Också med mycket smutsig olja.
Kärnkraft är smutsig och giftig då det krävs 100 tals år att rena skiten.
Hur vet SJ och vi som köper miljöel att det är så! All el kommer via samma ledning så vi får troligtvis mycket skitel det är bara elbolagen som tjänar på oss idioter som betalar för en miljöel…
Fast tåget kräver bra mycket mer infrastruktur än flyget som använder sig av luften för att förflytta sig förutom i start och landning. För att flyga t ex Sthlm-Malmö krävs egentligen bara 1700 x 30 m asfalt i båda ändar, liten taxibana och stationsplatta med terminalbyggnad. Medan tåget kräver 600 km banvall som plöjer fram genom kultur- och naturlandskapet. Kostnaden att underhålla 600 km dubbelspår överstiger vida kostnaden att underhålla flygplatsen i båda ändar. Det är väldigt mycket fokus på CO2-utsläppen men ingen pratar om det ingrepp i landskapet järnvägen eller de vattenkraftverk som producerar elen till tågen innebär.
Intressant att tågfantaster aldrig ens nämner hur mycket tungmetaller som tågen sprutar rakt ut i naturen…
Det är ju fortfarande stål mot stål, hjul på räls…
En lite hårdare bromsning kan göra att man får byta ut alla hjul-par för att dem nötts sönder…
Alltså sjukt med tungmetaller som sprids över hela vårt land och natur…
Sett hur svart det är vid tågspår på vintern?? massa skit, men också en hel del tungmetaller!!
Tåg är inte speciellt miljövänligt i dagsläget….
//ex tåg staff
@Gee,
Vad gäller banunderbyggnad och konstruktion av järnväg, se Trafikverkets arbete med att minska koldioxidutsläpp vid byggnation av ny infrastruktur, kildioxidkalkyler mm.
Vad gäller tåg så återmatar nyare tågmodeller bl.a. el i större utsträckning vid inbromsning, vilket minskar elförbrukningen. Mjukare körning och stöd av appar minskar också energiförbrukningen med upp till 5-10%. Ombyggnationen av X2000 innebär fler sittplatser per tåg, vilket minskar energiförbrukningen per resenär. Detta möjliggörs bla genom nya, tunnare (och lättare) stolar. Självklart jobbar såväl Trafikverket som SJ med att minska klimatustläppen.
Du kan hitta mycket info med en enkel googling.
Det jag tycker är anmärkningsvärt med SJ är att man hoppar på andra resesätt istället för att fokusera på förbättring.
Vad gör SJ för att tänka på miljön??? Använder ”grön el” är det enda som nått mig.
Vad händer med viktbesparing för att sänka elförbrukningen? Räls och betongs kraftiga miljöpåverkan?
Läckande oljor och farliga vätskor?
SJ kan hjälpa alla oss alla och också bidra till bättre miljö, fokusera på det istället för att kasta paj!
Tja man kan vikta olika saker mot varandra i en jmf, dock kanske man bör beakta samhällsnytta osv i dessa jmf!
Ingen har vad jag sett ifrågasatt uppvärmda fotbollsplaner, ishallar, tillverkning av konstsnö i skidbackar och skidspår, ej heller är det några större diskussioner kring motorcyklar, snöskotrar, fritidsbåtar osv och dess påverkan på miljön!
För att inte tala om den kommersiella sjöfarten och företag som SSAB som står för de största utsläppen i Sverige!
Den här texten beskriver dom skillnaden med tåg och flyg! Lite längre ner hittar man också KTH rapport om hur det ligger till.
https://www.sj.se/sv/om/om-sj/trafik-och-tag/dags-att-krossa-myterna.html
Mvh Flyg=Tåg
Detta visar vad som är miljövänligt!
Läs hela KTH-rapporten (pdf)
Du har helt rätt, Tyvärr har PK maffian, många helt okunniga svenska politiker m.fl. tagit beslut om att det är fult att flyga. Man vägrar fullständigt att lyssna på flygbranschen, och alla andra som inte har samma åsikt som dom frälsta antiflyg fanatikerna.
Kanske man borde tänka på att flyget globalt sett står för 2-3 % av växthusgas utledningerna.
Infrastrukturen kostar för alla trafikslag. För flyget byggs och underhålls flygplatser trafikledning mm. Järnvägen är betydligt äldre än flyg och flygplatser. Allt behöver underhållas. Järnvägs trafiken är till största delen driven med El producerad i Sverige vattenkraft/kärnkraft flyget drivs med i huvudsak oljeprodukter.
Aluminium som flygplanen i huvudsak är byggda av kräver betydligt mer energi för tillverkning. På järnvägen rullar tågen med betydligt lägre energi än vad flygplanet behöver.
Det finns plus och minus för alla trafikslag.
Min åsikt är att båda trafikslagen behövs. Flygskatten ett bra första steg. Flygtrafiken har varit befriad från många avgifter som järnväg alltid varit tvungna att betala.
Så, ska man bortse från infrastrukturen som får tåget att ta sig fram? Vilken jävla jämförelse, ni måste skämta? Tåg utan järnväg då eller? Flygplan är väldigt miljövänliga utan motorer.
Lägg på elen som ska dras fram till alla järnvägssträckor och all framställning av el.
Kan inte SJ presentera ett underlag vad infrastrukturen kostar så att vi kan jämföra hur miljövänliga de olika traifikslagen är?
Många bra och insiktfulla kommentarer. Vi får dock komma ihåg att vi lever i ett
ankdamms land där bara en större fråga i taget diskuteras. Det må vara t.ex flyget, MeToo eller invandring. Nu har miljö kämparna snöat in på flyget här trots att andra länder insett att flyget visserligen är en aktör i sammanhanget men att det finns betydligt större syndare som man kanske borde ta tag i nu direkt. Dessa syndare gör allt för att fortsätta fokusera på flyget så att de inte dras in i miljödiskussionen.
Flyget har fått den helt felaktiga och orättvisa miljöbovs stämpens den inte alls förtjänar. Med politiker som bara driver parti frågor och inte vill eller förmår se över sandlådekanten kommer detta att fortgå…….
@stålmannen
Varför skulle då flygplanen som också är gjorda av metallen Aluminium vara miljövänligare än tåget?
Sen skriver du så här
“alla stationer som byggs hur miljövänligt är det”?
Dom flesta stationer byggs av trä och betong viket borde vara mer miljövänligt än att bygga ENORMA flygplatser.
Plus att en järnväg går att använda i många fler år än en flygplats kan gör
Tåget är också det mest energi effektiva maskinen i värden!
Vissa kan tydligen inte läsa. Jag ställde frågan om hur man kan veta. att elen man köper är från förnybara källor, ingenting annat.
Dessutom man ska få transportera sig som man vill, utan att få skit för det. Vill man resa med tåg, ska man få göra det utan kommentarer. Vill man resa med flyg ska man få göra det utan kommentarer. Åker man hellre bil ska man så absolut få göra detta också, utan kommentarer.
Frågan gällde ju resorna specifikt. Nu är det du som gått vidare med en egen frågeställning. Det är självklart inte lika lätt att mäta effekter av underhåll, men givetvis finns det folk som jobbar med sådana beräkningar också. Det svaret hittar du dessvärre knappast i detta forum. Sök och finn.