Tråden startades av: Acer  2020-04-07 19:58:15
Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef 
Läste att ovanstående gör bedömningen att trafiken är tillbaka på 2019 års nivå om 12 månader. Alltid bra att vara optimist men en realist som jag tror att han ligger 50% fel. Min uppfattning delas av Lufthansa och IAG/British Airlines samt KLM.
Om jag hade hans jobb skulle jag använda tiden till att avsluta alla inhyrningar, avveckla A340 flottan samt snabbutfasa alla B737 som ändå skall bort. Personal skolas under tiden om till Airbus flottan.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Asus
2020-04-08 17:17:21
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
@Acer
Nja, om du tycker att 2 veckors nyheter är NYHETER så får du nog tänka om... Nyheter är dagsfärskt, om ens det.

Men som sagt, de gör i alla fall sig av med sina A340 tidigare än väntat (som man rapporterat om för flera veckor sedan).
Acer
2020-04-08 16:44:33
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
@Asus - synd att du har ett sånt trist tonläge. Det du skriver är dessutom gamla nyheter och att de är sålda till skrot i framtiden känner många till men att det nu snabbas på är NYHETEN i detta. Alla vet och förstår att alla flygplan säljs till upphuggning vid något tillfälle. Jag talar om strategiska överväganden och beslut som nu måste göras till följd av Corona.
Asus
2020-04-08 13:22:45
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
@Cph4Ever & Acer

Ja, de är sålda och ska således inte flyga för SAS. Vad va det svåra att förstå?

SAS har gjort sig av med sina A340 då de tagit in A350 i flottan. A330 kommer däremot vara kvar. Alltså INGA flygplan med 4 motorer är kvar. Punkt.
Puckelbro
2020-04-08 12:27:18
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Om Kina ska ge några ledtrådar så kan man där se ett markant uppsving för lokala turistmål när restriktionerna hävts. Typ fullt till bristningsgränsen. Till Europa kan de ju inte åka just nu så inga ledtrådar där. Som en jämförelse fanns det gott om intresse för att åka till fjällen, men anläggningarna stängdes av politiska skäl.

Två faktorer att hålla ögonen på är virusets faktiska utbredning och folks betalningsförmåga. Det finns indikationer på att viruset är betydligt mer utbrett än vad man först trodde. Om allt och alla redan har eller har haft det kan man lika gärna öppna gränserna igen. Om folk i allmänhet tar sig igenom detta med jobben i behåll så kommer betalningsförmågan i stort sett att finnas kvar. Många av de som redan blivit arbetslösa tillhör grupper som i stort sett kan anställas på dagen om ekonomin startar upp igen. Och om rese och upplevelseindustrin förstår sitt eget bästa kommer priserna att bli förmånliga. Det viktiga borde vara att komma igång igen.
Sv oraklet
2020-04-08 11:48:39
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Kul med folk som inte kan läsa och sen skriver god dag yxskaft till andra.
Ditt inlägg är definitionen på god dag yxskaft. Läs flygtorgets artikel igen. :)
Acer
2020-04-08 11:44:03
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
@Asus
Snarare så att du inte har koll..........står en A340 (KBI ) med transpondern på i CPH just nu
Oraklet
2020-04-08 10:38:03
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Läste att SAS skulle kunna börja flyga till N.Y och Chicago om 2 veckor??
Goddag yxskaft säger jag bara!
Smittspridningen har ju precis börjat i USA och det lär ju ta minst 2-3 mån innan kurvan planar ut där.
Man skall inte lura folk, media måste vara realister vad gäller tidsperspektiven i detta krisläge även om sanningen svider.
SK
2020-04-08 10:05:07
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
De svenskregistrerade 737-700 är leasade från Celestial Aviation Trading 65 Limited.
Info finns på TS hemsida, under rubriken "Sök luftfartyg".
Cph4Ever
2020-04-08 09:46:19
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Svar Asus....Alla 340 är inte skrotade utan ett de står ngr i CPH...utan att vara 100% så tror jag att det är tre A340 som är borta inklusive LN-RKP.Körde förbi CPH igår så jag såg dom med egna ögon..
Fri
2020-04-08 08:33:47
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Nej detta kommer bli hårt. Folk har slutat konsumera och det blir en rejäl lågkonjunktur nu. Många kommer få sparken och massa företag kommer gå i konkurs.
Så kommer ta flera år att komma tillbaka. SAS kommer behöva minska sin flotta och göra sig av med personal.
Jervejint
2020-04-08 08:30:33
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Bättre å fasa ut all personal utöver ledning, ja till och med ledningen kan hyras in från Indien, som allt annat SK lagt där. De tjänster som därutöver krävs, hyrs in. Finns för precis allt.
Krister
2020-04-08 08:27:27
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Det kommer se olika ut på olika marknader.
SAS charter tex kommer nog ta lång tid att
få volym på. Dom klassiska affärsrese destinationerna
går snabbare. Udda destinationer kanske aldrig...
Huuuum
2020-04-08 08:17:59
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Och där i din ”plan” har du nog svaret på varför du inte har hans jobb.
A340 och B737 är avbetalda och kostar SAS inte mer än underhåll, bränsle (vilket är billigt nu) och personal. De är alltså troligtvis billigare i luften än vad nya Airbus är. Dessutom så är det inte direkt billigt att skola om personalen.
FDSAS
2020-04-08 06:43:48
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
Snarare så att en del av personalen går ut i arbetslöshet, har man mindre antal plan att flyga så behöver man mindre antal personal.
Asus
2020-04-07 21:50:18
SV: Simon Paucks Hansen - SAS Danmark chef
@Acer

Du verkar inte riktigt ha koll då A340 flottan redan är skrotad. De sista flögs iväg för några veckor sedan.

I och med att du inte hade koll på det så anser jag att SPH har bättre koll än dig när det kommer till att flyget är tillbaka på samma nivå om ca 12 månader.

Boeing flottan behövs fortfarande i Norge då det skulle vara alldeles för kostsamt att skicka iväg alla B737 piloter på Airbuskurs. Bättre att flyga med de gamla arbetshästarna och i så fall avbeställa en del av de Airbus A320NEO som är på ingång.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn