Tråden startades av: Flighradar  2020-07-22 22:08:26
Ke510 b747 goaround 
Någon som vet varför koreans frakt747 gör sin andra goaround på Arlanda just nu? CAVOK, låg vind.. 01L

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

L
2020-08-07 22:19:20
SV: Ke510 b747 goaround
Gnyrpyrlingen - Jag tyckte att det var drygt sagt att skriva att anledningen var uppenbar, just för att det är drygt att bemöta folk med sånna svar och påståenden. Försökte bara ge en lite mer utförlig förklaring till varför det kan vara mycket svårt att avgöra varför ett flygplan gör ett pådrag. No hard feelings.
Anders2
2020-08-07 10:11:25
SV: Ke510 b747 goaround
Dom fick göra goaround, det var det du såg.
Banan
2020-08-07 09:03:14
SV: Ke510 b747 goaround
Banan kanske inte var fri? Djur, annat föremål?
Gnyrplingen
2020-08-07 07:47:37
SV: Ke510 b747 goaround
Så kära ni, vad var den verkliga orsaken till 2 st. goaround??? Den ena av er skriver obegripligt, den andra ska gå in och rätta och förklara hur man skriver här men jag ser fortfarande inte att det går att förstå NÅGONTING av vad som faktiskt hände?

Jag är total novis men har ett stort intresse för flyg i allmänhet så det är ju inte särskilt inspirerande att bli bemött så här.

OK ?
@L
2020-08-06 20:58:13
SV: Ke510 b747 goaround
"Dessutom, gör man en go around för att man har glömt landing lights?"
Enligt ditt resonemang, hade de inte fått clear to land.
sv L
2020-08-06 19:04:54
SV: Ke510 b747 goaround
De flesta bolag anser att det är mandatory. Det är isof inte första gången SAS missar något.
L
2020-08-06 11:05:58
SV: Ke510 b747 goaround
Då kanske du ska ringa till SAS och informera dom om att deras SOP bryter på bestämmelserna. Jag menar att landing lights är recommended, poängen är att man ska synas bättre. Runway turnoff lights går lika bra och många använder sig av landing lights för att komma ihåg att man har fått klart landa.

Dessutom, gör man en go around för att man har glömt landing lights? Knappast.
sv L
2020-08-05 20:19:01
SV: Ke510 b747 goaround
Landing lgts on att 10000ft. Mandatory!
L
2020-08-05 14:37:19
SV: Ke510 b747 goaround
Att landningsljusen inte var tända behöver inte betyda någonting. Flera bolag har som procedur att inte tända dom förrän man får klart landa. Dryga svar som "det var väl rätt uppenbart" är så onödiga och tråkiga. Det är oftast helt omöjligt att avgöra orsaken till ett pådrag när man står bredvid på backen och om man nu så säkert vet kan man väl dela med sig av informationen istället?

Klaffarna på 747 har jag sämre koll på men 737 landar i princip alltid med flap 30. Flap 40 finns som alternativ men det är mycket sällan den används. Flap 15 landar vi med om vi har förlorat en motor och det finns även procedurer för att i nödfall landa med helt infällda klaffar. Även vid start kan vi starta med olika inställningar beroende på vikt, väder, bana osv.

Hoppas det bringar lite klarhet!
Lea
2020-07-29 09:39:51
SV: Ke510 b747 goaround
Hej. Ny flightspotter här. Jag var också där. Jag tror Anders menar att Landningsljusen inte var påslagna. Det var det han sa till mig i alla fall. Förresten ni som står där ofta... Kan man se hur mycket vingklaffar de har ute innan landning? De kan landa med olika mycket ute om jag förstått det hela rätt.
Gnyrplingen
2020-07-23 22:38:13
SV: Ke510 b747 goaround
För oss som också såg vad som hände med KE-510 men som inte är lika kunniga på vad som anses "uppenbart", kan vi kanske få en förklaring?

Anders
2020-07-23 16:19:10
SV: Ke510 b747 goaround
Jag tyckte orsaken var ganska uppenbar...
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn