Tråden startades av: Realist  2020-08-24 18:19:31
Air Leaps VD har noll verklighetsförankring 
Air Leaps VD Jon Melkersson i den senaste intervjun för flygtorget:
" - En enkelbiljett inrikes ska inte ligga under ettusen kronor. Vi har en platt organisation som kan producera flyg till låg kostnad men vill naturligtvis ha betalt för det vi gör."

Dyra inrikesbiljetter dödar svenskt flyg. Folk tar då tågen istället, vilket ytterligare försvårar för flygbolagen med minskade intäkter. Detta leder i sin tur till flygplatser som blir utan flygtrafik och tvingas lägga ner, varpå tusentals personer blir utan jobb. Ponera situationen med turister som planerar att besöka fjällen. De betalar 400:- för att ta sig till Arlanda. Förväntar sig Jon att dessa turister då ska betala 1600:- för att sitta i en sunkig saab340 för en 40min flygresa?
Sänk chefslönerna inom ert bolag istället för att ta död på våra flygplatser och flygviljan!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Covid
2020-11-21 17:44:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@rwy34
Hallå, Covid andra vågen!!! Du får nog leta efter bolag som inte fokuserar på att överleva.
RWY34
2020-11-21 10:31:08
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det blev väldigt tyst om Leap! Vad händer?
Jenny
2020-11-02 18:44:11
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Erik. Air Leap har kollektivavtal. Subpart Q ? Du menar väl isåfall FTL?
Bättre att ställa frågor direkt till någon som är anställd hos Air Leap istället för att spekulera.
AR
2020-11-01 23:50:35
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@DW jaaaaaa! Jag hoppas verkligen på mindre kollektivavtal i flygbranschen! Speciellt för piloter!
DW
2020-10-31 14:14:13
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Ibland kan man faktiskt ha bättre T&C utan kollektivavtal...
Jenny
2020-10-31 00:36:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Erik det stämmer, vad är problemet? Det är inte olagligt att inte ha kollektivavtal så varför smutskastar du? Lågt! Knappast att vi jobbar ihjäl oss. Så många bittra på detta forumet.
Bertram
2020-10-28 13:23:51
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Universal ditt gamla nättroll!
Man skiftar ut en S340 som stått stby mot en S2000. Detta för att få bättre STB-kapacitet för Norge, Sverige och Finland. Jobbigt att ha en S340 stående stby för en fullbokad ATR72 om den skull få teknik.
Erik
2020-10-28 10:25:12
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Är det sant att airleap inte har kollektivavtal för kabin och att deras arbetstider enbart regleras av subpart Q?
Hook
2020-10-27 20:42:10
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Downsiza?
Vad händer?
Universal
2020-10-27 13:29:33
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Och så var det dax att downsiza från ATR till Saab 340!... Går sådär med expansion?
Wilhelm erövraren
2020-10-25 13:14:19
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Härligt att läsa alla vilda spekulationer från f.d. piloter (BRA-piloter) angående LEAPS nära förestående undergång . Det finns en anledning till att Air LEAP existerar och att ni är arbetslösa.
Jenny
2020-10-25 12:57:56
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Anders Du låter väldigt bitter. Det du skriver har ingen substans eller sanning. Har du sökt jobb hos Air Leap och fått avslag? Som jag förstått det är Air Leap en riktigt bra arbetsgivare. Cabin Crew har nog bästa avtal/villkor i branschen. Att smutskasta och ljuga om ett företag pga avundsjuka är lågt. Hoppas du finner lyckan i framtiden.
Anders
2020-10-24 16:48:57
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag tror inte Air Leap överlever vintern, har en del ex-kollegor i kabin som accepterat en tjänst där i väntan på att Corona är över och mer seriösa bolag tar upp farten igen, de vittnar om katastrofal cabin management och dåliga anställningsvillkor.

Trist, Sverige behöver bra konkurrens och levande inrikesflyg.
REY
2020-10-19 09:00:51
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag håller med! Hur kan ett bolag som ”växer” så mycket inte synas eller höras i Sverige? Hur ska dom någonsin gå upp varumärkes kännedom? Jag skulle aldrig boka ett ”nytt” bolag som jag aldrig hört talas om! ”Du vet väl att du kan lägga dina pengar på Air Fume, som är lika bra som allt annat!” SAS blir det.
Sv Henke
2020-10-18 16:46:50
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Hur menar du? Tyst från Leap? Dom är det snabbaste växande bolaget skulle jag säga. Dom har väl växtvärk eller tycker du dom ska öppna nya linjer varje vecka för att ge ett livstecken?
Henke
2020-10-17 15:02:51
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det är alldeles för tyst från Leap! Är allt som det ska?...
thomas
2020-10-14 10:36:30
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Att nåt kostar ett fast belopp i flygbranschen visade Ryanair redan på 90 talet att det inte förhåller sig så. Landningsavgifter sänktes dramatiskt. Kommuner betalade även för att få trafik. Det är alltid marknaden som styr med tillgång och efterfrågan kriterierna. Flygbranschen är på knä nu, flygplan till skrotpriser, låga priser på personal service etc.
Man bör kunna köra en ATR för en max 20.000 per Tim.
Sen sälja billiga biljetter över hela kabinen.
Att gamla i flygbranschen sätter priser är nu inte relevant.
kalkyl
2020-10-14 09:52:12
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
En ATR72 kostar bolaget runt 33,000-35,000/tim baserat på 500 tim/år och det är förvånansvärt liten skillnad om bolaget flyger med SF34 eller annan likvärdig TP.

2020-10-13 12:26:52
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Svar Gurra.

Ja men det är väl ändå logiskt. Virusets huvuduppgift är att sprida sig. Då det visade sig att en del av dem som bar på det avled muterar då viruset till att bli mindre dödligt - för att öka chansen att sprida sig vidare.
Stockholmare
2020-10-13 09:22:06
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
De svagaste har redan dött, det är väl därför statistiken ser bättre ut just nu...?
Lilly
2020-10-12 23:04:02
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Såvida den inte muterat sig smittsammare men harmlösare.
Hör inte lika mycket att folk läggs in eller går bort. Man kan ju hoppas att så förblir och i så fall att det mer och mer blir som en vanligare sort av influensa.. man kan ju hoppas iaf
Gurra
2020-10-12 12:18:09
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Läste att covid-19 har muterats och är ännu mer smittsam än tidigare! Nu kommer väl alla sluta flyga helt!?
Sv: thomas
2020-10-08 18:04:40
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Måste fråga dig Thomas som hela tiden snackar ner och hackar på Leap, vad beror det på?
Har du själv dåliga erfarenheter av bolaget? Du verkar ha mycket frustration inom dig.

Nyfiken från en som har varit nöjd med Leap de gånger jag åkt.
thomas
2020-10-07 13:43:52
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Swedavia redovisar alla rörelser på DTS en
(Daily traffic survei) dra av några hundra affärsflyg, sen måste du dela trafiken i två, de som kommer in går ju av flyget och åker hem, nya stiger på, då får man de riktiga siffrorna som är långt under 20%, tyvärr oktober blir inte bättre. Detta är en bransch kris utan dess like för Svenskt inrikes, och den anrika BMA flygplats.
grafen
2020-10-07 13:07:18
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Tycker det är oftare man ser Grafairs bizjets och hans sjöflygplan i brommas luftrum och varje rörelse (start,landning) registreras.
Sv thomas
2020-10-07 10:25:56
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Finner en viss nivå av humor av att du jämför dessa små inrikes o lag med LH. Snacka om att jämföra äpplen och päron.


Pierre
2020-10-07 09:38:37
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Tittar vi på Swedavias trafikstatistik för september så visar det sig att Bromma hade 16362 passagerare (summa av ankommande och avresande) på 451 inrikes landningar. Jag blir osäker på om taxi- och privatflyg ingår i siffrorna, men om vi struntar i det så får jag det till 18 passagerare per avgång - en uppgång från 12 i somras och 15 i augusti. För ett år sedan var motsvarande siffra 49.

Eftersom flygplansstorlekarna varierar, kan man tänka sig att kabinfaktorn i september låg någonstans runt 40 procent?
thomas
2020-10-06 17:58:30
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
De här tre bolagen är alla borta innan året är slut
LH som har en total hemmamarknad på en hundra miljoner människor blöder med fem miljarder i månaden, första enorma statliga kapitalinjektionen är snart förbrukad.
Vdn mycket bekymrad, om att bolaget överlever.
Att köra nästan tomt på inrikes håller inte. De alla förlorar mycket pengar och bara bygger skulder med sina flygningar. I ett sånt här läge gäller det att vara realist, inte drömmare. Tyvärr, och vilket bolag kommer hit och kör inrikes? Tror ingen, Polackerna tar betalt i förväg och har fått garantier. De tar ingen risk.
Pilot torsdagen
2020-10-06 14:32:57
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
För er som såg Agenda där det bara var 1 pax i kabinen så stämmer det. Detta filmades i torsdags. Det som filmades från Ronneby-ARN flögs på fredagen. Så ja, det ÄR dålig kabinfaktor. Hur vet jag det? Jag flög BMA-RNB.
Arja
2020-10-06 13:06:24
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Oj vad känsligt det här verkar! Jobbar alla på Leap?
@Henke
2020-10-06 09:29:54
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Skärpning nu, jag ser passagerarsiffrorna dag in och dag ut och ingen av de flygplanen går med 1 passagerare NUMERA. Det har hänt i början av sommaren. 340 tar 33-36 pax och det händer många gånger att kärrorna är fullbokade så att det inte får vara över 60% av kapaciteten är också en lögn :)
sv@lättlurad
2020-10-06 09:26:56
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Senhöst? Hösten har ju precis börjat.
@lättlurad
2020-10-06 08:05:49
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
För att det är senhöst och från Bromma i inslaget.
Lättlurad
2020-10-05 15:53:26
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Henke, vad säger att det inte var ett arkivinslag.
Sv: Henke
2020-10-05 14:46:50
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Såg också inslaget från Agenda. Åkte själv ToR Ronneby förra veckan och då var det faktiskt ~50%.

Mer än 66% är inte möjligt på en 340 då man endast får sitta vid fönster och mittenstolen alltid lämnas tom.
Hampus
2020-10-05 14:39:39
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Agendas klipp var filmat efter att paxen gått av.
Henke
2020-10-05 14:07:29
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Såg just ett inslag på SVT nyheter som handlar om Brommas nedläggning och på filmen satt det en enda passagerare ombord upp i luften på Leap flygplan! Det är ju verkligen inga 70% beläggning...
VD
2020-09-30 18:46:26
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag hoppas att alla med titeln VD inte är VD i sina privata liv. En VD är en juridisk person och agerar därefter, kan man inte hålla isär sin egen person och sin roll som VD så har man kanske valt fel jobb.
Bo BAX
2020-09-30 13:34:51
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Att en person har "noll verklighetsförankring" är ett negativt och tråkigt konstaterande men det är knappast ett personangrepp. Det är en åsikt om en individs agerande som man faktiskt kan ha så jag förstår att moderatorn har avstått från ingripande.
REY
2020-09-30 09:21:04
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det kommer nog inte fler som världen ser ut. Får se om ägarna ens vill låta dom ha kvar den dom har?
PF
2020-09-26 18:17:06
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
När kommer nästa ATR till AirLeap?
Take a Leak
2020-09-26 09:04:19
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Diskussionen om air Leap är intressant och man kan ha olika åsikter om bolaget, men rubriken är faktiskt ett rent personangrepp och borde definitivt ändras av moderatorn. Jag har själv inga hästar i detta loppet men finner det märkligt att det tillåtits av en annars ganska snäv moderering i detta forum.

2020-09-22 12:28:57
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Janne

Jag vet vad actual och scheduled betyder, men vet inte om flightradar använder block off eller take off time som actual departure time. Det är en jävla skillnad.
Helge
2020-09-22 08:12:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det är väldigt tyst om Leap nu, vad är deras framtidsplaner? Mer expansion?
Leak
2020-09-17 11:48:39
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Skrattade när jag såg Leap reklamen på Bromma! ”Take a Leak”.., Men all reklam är tydligen bra reklam
Jürgen
2020-09-14 18:46:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Läste just att eu har för avsikt att förlänga frysningen av slottar till 27 mars 2021.

Kanske inte vad leap och polackerna hoppats på men låter rimligt ändå om man ser till Europa i stort.

Lägger man ner bromma kvittar det ju såklart
@Janne
2020-09-14 13:34:55
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Gå in och titta så får du en uppfattning om vad ”sheduled och actual” betyder!
Janne
2020-09-14 13:17:04
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Yngve bma

Ser du block off tiderna på Flightradar24?
@Sv: thomas
2020-09-14 10:22:08
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Flera miljarder - nu tar du väl i. Undrar vem som har koll på siffrorna?
Yngve bma
2020-09-14 08:47:52
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag ser på Flightradar24 att Leap är alltid sena med att komma iväg! Visst en kvart hit eller dit men inte hela tiden! Nu när det knappt finns flyg i luften borde det väl inte vara så svårt?
Odålig
2020-09-14 07:54:24
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Skulle aldrig kläcka ur mig ngt här om jag inte har mer på fötterna än vad som är offentligt. Kör inte med gissningar, spekulationer eller önsketänkade.
Jet
2020-09-13 18:03:03
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Om din insyn är offentliga källor, borde du inse att din insyn är ytterst begränsad...
Jürgen
2020-09-13 13:01:33
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Slottarna är väl skyddade till slutet av oktober?

Jag tror också att krisen bara har börjat. Många bolag kommer få det tufft.
Det är väl egentligen bara SAS och BRA som har förutsättningarna.
SAS har staten och BRA lär väl gå plus minus noll på sin adhoc (annars skulle man aldrig göra det), så dom kan nog hålla ut ett par år båda två.

De som flyger tomt nu kommer nog inte att klara sig.
Sv: thomas
2020-09-13 11:24:35
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Råkost? Yeah right. Finns en anledning att bolaget är i rekonstruktion och att ägaren pyttsat in flera miljarder i bolaget senaste åren.

Dom har långt ifrån koll på sina kostnader.
Odålig
2020-09-13 10:14:49
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Oroa er inte, BRA är snart i luften igen och det vet alla som har lite insyn.
https://www.flygbra.se/var-rekonstruktion-ar-klar/
Sv: Max
2020-09-12 22:53:11
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Nu tappar ju dock BRA sina slottar i Sept. så jag tror nog du får vänta ett tag till..
BRA
2020-09-12 18:45:34
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Kommer igång med en flygmaskin som ska flyga charter, så du får nog vänta ett tag.
Jet
2020-09-12 16:11:48
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Nä Max, det kommer tyvärr aldrig att bli BRA igen...
thomas
2020-09-12 12:44:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Helt egalt en ökning från nära noll
Redovisa kabinfaktorn i stället, nej det gör man inte
Då den är väldigt låg.
Men hoppas bolaget överlever, men uppenbart de blöder nu. BRA har råkoll på alla siffror, det är därför de inte startar upp reguljärt.
Krisen har bara börjat för branschen.
Max
2020-09-12 01:18:05
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Men vänta & se när nu BRA kommer det gång kommer det se annorlunda ut.Trogen kundkrets funnits längre mm och bra avg tider och mest av allt moderna nya plan!
Verka r inte så dåligt
2020-09-11 09:58:20
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
https://www.mynewsdesk.com/se/air-leap-ab/news/92-procent-fler-floeg-med-air-leap-i-augusti-410300

Ska man tro deras senaste pressmeddelande så verkar det inte så dystert som alla verkar säga?

Själv har jag flugit till Bromma från Halmstad flera gånger, enstaka gånger mindre än 10 passagerare men majoriteten är det mer eller mindre fullsatt , kanske max 5 stolar ledigt...
Anders
2020-09-10 23:48:27
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Flög med AirLeap häromdagen ATR-72 vi var 9st passagerare ombord.
Op
2020-09-10 12:49:54
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
De fortsätter med arvet från NextJet som hade ett antal olika loggor o förvirrande namn. Känns också som de fortsätter i gamla NJ spår med ständig öppning o nedläggning av linjer samt ett svagt varumärke, nästan ingen utanför flygtorget känner till Air Leap o finns där konkurrens på linjen kommer kunderna med stor sannolikhet inte välja Air Leap. Vilket också var fallet med NextJet. Svagt varumärke gamla flygmaskiner o en icke existerande marknadsföring (förutom VD:ns tafatta försök) kommer göra det svårt för AL att etablera sig.
Runway 45
2020-09-10 11:22:20
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det är den röda målningen som är den nya? Den är snyggast. Men det är väl inget att lipa över...
Conny
2020-09-10 11:14:37
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det dom säkert gör ett rörigt intryck är att söka flyg har olika livery. Det är inte bra för kundens igenkänning av varumärket, om det nu är någon som vet hur Leaps logo ens ser ut..
Göran
2020-09-10 09:58:08
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@konsument
Låter dramatiskt att loggans färg är förvirrande. Den var röd från början, nu har man designat om den, två basfärger orange och mörkblå. Hoppas det förklarar de förvirrade begreppen.
Konsument
2020-09-10 08:33:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag är väldigt förvirrad när det kommer till air Leaps logo design! Vad är det som gäller?? Rött, orange eller mörk blått? Det ger ett mycket rörigt intryck.
Grejta
2020-09-09 15:24:25
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Gillar att Air Leap tagit chansen, men deras förhoppning (liksom dom flesta andras) har väl varit att resandet skulle vara igång i viss omfattning nu till hösten. Så har inte blivit fallet och man kan fråga sig hur länge man kan ta dom rörliga kostnaderna som driften av förmodligen ganska tomma plan innebär.

Kanske tom är så att BRA är den stora vinnaren som väntar ut stormen, men frågan är hur länge dom kan vänta?? Finns ju en del kostnader att täcka där med även om det går på sparlåga.
En funderare kanske?
2020-09-09 12:12:33
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Att Air Leap flyger sina maskiner med ett antal passagerare som kan räknas på en hand borde nog vara tillräckligt skrämmande. Dyra biljetter fungerar inte längre. Byt strategi. Detta är coronatider.
Hahaha
2020-09-09 08:19:42
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Alltså gud va mycket bittra och negativa personer det finns här.
Va glada att Air Leap erbjuder tjänsten i dessa tuffa tider. Är ni inte intresserad så köp inte, men detta är ju bara tråkigt hur ni ska klaga på ett bolag som erbjuder möjligheten till att flyga under covid trots att marknaden är rejält bantad. Ni borde tacka Leap, inte göra narr av dom.
Amapola
2020-09-09 07:55:01
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Var en av Amapolas Fokkrar, står BRA i media.
Ville
2020-09-09 07:42:39
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Jag tror att vinsten för flygbolagen ligger i låga volymer och höga priser, inte tvärtom. Ett alternativ vore att ha internationell lagstiftning som kräver minimimarginaler för flygbolag. Det kan motiveras med kravet på flygsäkerhet, man måste gå med vinst för att inte börja tumma på flygsäkerheten. Det skulle kunna lösas med en statlig avgift på varje flygbiljett per flygkilometer, en avgift som sedan återbetalas till flygbolaget när årets kilometerproduktion redovisas. T/R Stockholm-Hamburg. Biljettpris 995:- Avgift 2500:-. Kundens pris 3495:-. Flygbolaget får återbetalt 2500:- av staten. Man kan kalla det för flygskatt så blir den lättare att ta ut, det är ju socialister överallt som älskar att betala skatt.
Fire
2020-09-09 07:10:26
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Var det Leap som evakuerade på Bromma igår? Med ATR med endast 8 pax?
Hur tänker du nu?
2020-09-08 22:07:21
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ Velo.


Varför skall flyget konkurrera med tåg?

Flyget finns ju oftast just för att det går snabbare än annan trafik.

Att sitta på ett möte i Malmö och åka tåg fram och tillbaka mot att åka flyg?

Det handlar inte om vad folk på forumet tycker, det är ju en enkel ekvation, har du ens läst vad folk skriver i denna tråd varför en flygbiljett inte kan kosta 299kr etc?

För övrigt sålde Sverigeflyg billiga biljetter oftast i form av stb eller x antal student biljetter per flight. Dessa biljetter var biljetter som täckte upp de fasta kostnaden i form av avgifter, ev någon kr extra för bolagets kostnader.
Då detta flyg ändå flyger och med ett par passagerare till ombord så är det bara lite extra bränsle samt passagerar avgifter, mao kan man ha dessa priser för ett fåtal passagerare tex student eller stb.

Har du någon erfarenhet av att driva ett företag?

Det är ekonomisk omöjligt att hålla en sådan låg kostnad som du förväntar dig.

14h tåg för 900kr eller 1h flyg för dryg 2500kr, varför skall man konkurrera på pris?

Det är samma med tåg. Olika bolag, visst, men de åker på samma järnväg. Skall du konkurrera på järnvägen så blir det precis samma som flyget, du åker äldre tåg, billigare personal, annan service etc.

Skillnaden är att järnvägen är hårt belastad, finns knappt några slotar, godståg som ökar sin närvaro.

Att bygga höghastighets järnväg vore toppen, både för miljön och för passagerare i Sverige, negativt för inrikesflyget, men när skall detta hända? Det kostar pengar och med dagens ned konjunktur och COVID så lär de dröja....

Jag hoppas innerligen du inte driver ett företag med din filosofi.

2020-09-08 20:21:41
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Velo
Det Kommer inte finnas några flygbolag kvar om dom ska gå med förlust på varje biljett.
Det är ett större hot än tågen.
Även om vi piloter flyger gratis, så finns ändå större delen av kostnaderna kvar.
Om folk kan acceptera att ta taxi från city till Arlanda för drygt 500:-, så ska man nog kunna betala 1000:- för flyget.
Velo
2020-09-08 15:26:32
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Tågen går faktiskt många gånger mycket billigare, och vi får in nya tågbolag som kan pressa priserna ytterligare.

Det handlar inte om vad vi på flygtorget är rimligt, det handlar om vad samhällets alla invånare tycker: när fler och fler företag/myndigheter/kommuner begränsar flygandet för sina anställda, och fler tänker på miljön så MÅSTE flyget konkurrera mot tåg för annars finns det snart inte passagerare kvar.
M.P
2020-09-08 14:15:29
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
IATA hade något teori tidigare...en flygbiljett bör ligga på ca 1000:- (100 dollar) flygtimme om det ska gå runt. Ca 2500:- för en flygbiljett till London...vilket är rimligt. Väljer jag idag att ta tåget Sthlm till Kiruna ligger lägsta priset med SJ på ca 900:- enkel väg...resan tar 14h. Väljer jag flyget kostar det ca 2000-2500:-...och resan tar bara 1h 30min. Är det inte rimligt att betala för den servicen?!
Teknikern
2020-09-08 09:31:39
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
När man läser sista kommentaren här så undrar jag om inte det är dags att dra ur proppen och stänga ner flyget och starta om på blankt papper. 350 kr ok 650 kr dyrt ha ha ha, åk tåg då.
Walter
2020-09-08 09:24:47
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@VELO
Tyvärr är du helt verklighetsfrånvänd och har inte en aning om förutsättningarna i branschen. Bara passageraravgifterna kostar 350:- idag, så varför skulle flygbolagen bjuda på hela kostnaden som tillkommer för bränsle, flygplan, maintenance, crew, overhead skatter,m.m.
Har du inte råd att betala flygbiljetten, ta bussen.
Velo
2020-09-07 21:48:27
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Som student i Kalmar flög jag regelbundet till och från Bromma för 350:- enkelresa. Detta var med Sverigeflyg. Visst kunde dom gå runt ekonomiskt trots billiga biljetter. Sedan hände någonting vid sammanslagningen till BRA, och biljetterna blev genast 300:- dyrare.
Billiga inrikesbiljetter är den ena vägen fram. Det kommer Jon Melkersson & company inse när dom kört bolaget i botten, och då för sent.
Per T
2020-09-07 16:58:39
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det ryktas om att kärrorna flyger mer eller mindre tomma! Det låter ju inte bra!
Wilhelm
2020-09-01 19:20:06
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Vilka nättroll och f.d piloter (BRA-piloter) som spekulerar här. Anmäl er till Arbetsförmedlingen eller skicka ansökan till Air Leap. För BRA har ju gått från ett tillfälligt framstupa sidoläge till en permanent koma.
NOPAX
2020-09-01 14:59:33
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Men air Leap flyger ju med EN (1) passagerare med ett flyg som tar 72 (!) passagerare...
Ubbe
2020-09-01 13:36:53
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
”Kan inte bedriva ett bolag med förlust”

Har dom någonsin gjort vinst?
Ingen kan presentera de fina svarta siffrorna

Bara floppen i övik häromåret måste ju grävt rejäla hål.

Man måste hitta nåt mer än lite inrikes. Acmi ute i Europa eller världen. Den marknaden är dock död nu med covid men även innan covid behövdes den verksamheten som komplement till svensk inrikes
Samuel
2020-09-01 12:21:00
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ VELO
Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa billiga flygbiljetter.

Passageraravgifterna för ett flygbolag idag ligger runt 350:-, alltså de avgifter som betalas till flygplatsen för security,m.m.
Tillsammans med övriga kostnader för handling, bränsle, maintenance, groundhandling så hamnar man för en turbopropp, för att kunna producera en flygstol omkring 600:-700:- spänn för en block-timme,i rena kostnader. Sedan kanske du vill att företaget skall tjäna någon krona också.
De som inte vill betala detta pris till flygbolaget kan ta bussen istället.
Hur tänker du nu
2020-09-01 10:23:30
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ Velo.


verklighetsfrånvänd? Det är väl precis motsatt som styrelsen är. De har koll på verkligheten. Du kan ju inte bedriva ett bolag med förlust? De har just koll på verkligheten, man kan inte sälja biljetter för mindre pris och samtidigt tjäna pengar med det passagerar underlag som faktiskt finns.

Finns många familjer som inte hellrer kan resa till Svennebanan Thailand etc, ja sammhället är orättvist

Pensionärer och studenter har ju tyvärr knappt råd att kunna handla mat och dessa grupper är inte heller de som reser mest och behöver regional flyg.

Regional bolag riktar ju in sig på att kunna ta sig snabbt över dagen till större städer och därav är det något som arbetslivet ofta behöver i form av möten och snabba resor ut i Europa.

Det är en svår ekvation att kunna tillgodose alla segment på de olika resanden. (Det var ju därför buissnes class engång i tiden kom till)

Idag är det ju svår att erbjuda någon större komfort skillnad i en Saab och på en resa som är 1h eller mindre.

De flesta som flyger på Leap är ju anställda i Sverige och har kollektiv avtal, så er inte ditt problem där. ATR crew är Danska och har sådels också högre löner än de Svenska, och de som flyger Saab 2000 är de flesta också Svenskar.


Om nu du Velo skulle driva ett flygbolag framgångsrikt på den regionala marknaden, hur hade du då gjort?

Biljetter för 499kr, trippel daily rotation, halva priset för familjer, studenter, pensionerer?
Och hur skall du få in revenue som kommer täcka dina omkostnader och antar att även du vill ha ett bolag som genererar vinst på sista raden? (att öka passagerare är svårt, titta de sista 10 årens resande för företag och privatpersoner på den regionala marknaden)

Good luck!
Valdemar
2020-08-31 22:11:25
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Air Leap har full koll. De börjar med Saab 340 med två rundturer/dag på linjerna. När de slår i taket slingar de in S2000 och därefter blir det ATR72. Absolut bara den kapaciteten som behövs för tillfället. Med de låga kostnader de har som nystartat bolag blir/är de oslagbara. Lika enkelt som genialt.






Janne
2020-08-31 15:37:26
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Gottis

Hahaha, vilket skitsnack!
Velo
2020-08-31 13:04:58
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
En styrelse med en så pass verklighetsfrånvänd syn på marknaden, som genom bisarr prissättning aktivt utesluter enorma passagerargrupper (familjer, studenter, pensionärer m.m) är en skandal.
Glöm inte att enbart 20% av flygbolagets kostnader utgörs av crew-kostnader. Man kan gott och väl ha svensk besättning med kollektivavtal. Resten kan man banta!

Air Leap konkar inom några månader. Kom ihåg att jag sa det.
Gottis
2020-08-31 12:00:47
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Och air Gotland har fullt på alla sina flighter! Bara att gratulera!
TT
2020-08-30 23:38:44
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Air leap hade 1 passagerare idag på ARN-VBY flyget. Det var en ATR
Hur tänker du nu
2020-08-30 23:35:46
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ Dragan

Mindre vinst menar jag att mot att operera helt själv med eget plan skulle säkert generera en högre marginal mot att hyra in ACMI.


Absolut, SAS, DY kommer flyga på de sträckor där det finns det underlag. SAS har inte som affärsverksamhet en regional marknad. Att mata in till sin Hub och connection ut i Europa och Världen är det SAS tjänar/tjänat pengar på framför allt Long haul. Där av kan man inte räkna SAS och DY som ett regional bolag.


Framtiden visar sig vilket bolag som drar det längsta strået.
Marknaden
2020-08-30 22:30:59
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det finns nog bara ett flygbolag som är helt utan skulder och som äger sina egna flygplan, reservdelar m,m och nog det enda som inte förlorat pengar de sista halvåret.
Amapola flyg ab.
ATR
2020-08-30 11:16:16
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Det finns ju en anledning till att BRA gjorde sig av med alla 500...
Dragan
2020-08-30 11:14:44
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Du skriver mindre vinst.
Jag kan inte tänka mig att de gjort någon vinst alls men jag har inte siffror på det. Kanske någon annan har det?

SAS kan man nog inte räkna bort regionalt. De flyger och kommer flyga på de svenska städer som har ett vettigt underlag. Även om det inte är egna flygplan.

Ja visst flyger leap och kämpe men vi ska ju veta att det inte är någon konkurrens. Det ska bli väldigt intressant att se utvecklingen i höst.
Tre bolag på linjer som har efterfrågan för kanske ett bolag. Låter som att det blir de som håller ut längst med att förlora pengar.
Hur tänkte du nu?
2020-08-29 23:38:23
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ Dragan

Just nu finns det ju knappt något annat bolag som flyger reguliärt, så har man redan gjort ett bra jobb, rätt pris, håller tider, lite canseleringar, bra service, så bör ju en kund vara nöjd.

Kommer då BRA eller andra bolag igång och på samma linjer så krävs det hårt jobb. Både för Leap att behålla och framför allt för konkurrenten att vinna kunden. Precis som i vilken annan verksamhet.

Leap är ju bara 2 år, har inte i närheten av de fodringar som tex BRA har på sig. Det krävs att BRA får ekonomin på plats och att man kan komma ur rekonstruktionen. BRA har fortfarande ny flotta och det kostar pengar mot då en SAAB 340, och massa andra fasta kostnader som är dyrare mot en SAAB.

Gammal ATR vet jag inte, inte om man jämför med Saaben, och är det inte en ATR som just BRA haft tidigare. Även om Saaben är gammal så finns det ingen annan maskin i detta pax segment som är bättre. Billig ekonomi, väldigt bra säkerhets historik med få incidents/accidents.

Att konkurrera med nya flygplan är bara att ge upp, det kostar pengar, även under Covid.
Leap är smarta då de hyr in kapacitet, iform ACMI, av just ATRn och Saab 2000, mindre vinst, men betydligt mindre risk i dessa tider.


Vet inte om Leap kommer vara Sveriges framtid på den regionala marknaden, men just nu finns det ju bara Leap, sedan BRA när de kommer igång.

Tror inte det kommer upp något till regionalt bolag. SAS och Norwegian kan vi räkna bort här, för de är inte regionalt flyg. Ser man på SAS och ATR/CRJ matning, så bygger ju SAS inte sin verksamhet på den regionala marknaden.

Så Leap har goda förutsättningar att kunna vinna marknad just nu.

Vilket flygbolag dag är unikt? Man har ett par flygplan och är smarta att hyra in kapacitet för att minimera sina risker men ändå vinna marknads andel genom att expandera.
Marknaden är som den är på regional nivå. Man jobbar på en regional marknad och det är en väldigt svår marknad och hård konkurrens mot bil, tåg, tom video konferens.


Varför skulle man inte lyckas eller rättare vilket bolag skulle ha en bättre chans att lyckas?

Och nej, jag jobbar inte på Leap
Öh?
2020-08-29 20:09:44
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Men kostar det inte pengar att få upp ett flygplan i luften? Någon måste väl betala? Vem ska betala om inte passagerarna betala? Skattebetalarna? Det gör dom ju redan, även dom som inte ska ut och flyga. Varför får jag ingenting att få ihop i den här ekvationen? Vem är jag?
Dragan
2020-08-29 10:50:47
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Hur kan så många påstå att air leap är ett sådant hot mot de andra flygbolagen? Att bara air leap kommer finnas kvar i framtiden? Att man har de bästa förutsättningarna?

De har 3 Saab 340 och en gammal ATR. Thats it.

Visst man pratar om att man ska öppna några linjer men ändå..

Till slut kommer någon krävA lite vinst även av detta bolag, var ska det komma ifrån?
Svensk inrikes ger inga vinster. Upphandlad trafik i Norge kanske ger några kronor men den linjen kan man ju förlora till ”avies”

Jag ser inte hur ni kan tro att detta bolag är Sveriges framtid. Kom gärna med argument, hitills har inget argument kommit som övertygar. Förklara för en som inte jobbar på flygbolag.

Man har inget unikt, ingen marknad, inga flygplan, ja ingenting som är unikt helt enkelt.

Och till slut, nej jag jobbar inte på BRA. Jag är bara någon som pendlar
Hur tänker du nu
2020-08-28 23:47:04
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ thomas

Visst måste man hålla koll på kostnader, håller med.

Att ett bolag som ex Leap skulle ha stora kostnader som skenar iväg är svårt att tro. Bolaget opererar generellt billiga maskiner, utbildning, maint etc är nog ganska slimmat. Det är ett nystartat bolag, men kunskap kommer ju från NTJ och Amapola/Skyways.

Det är svårt att få lönsamhet med en klen marknad och hålla 2 daily är svårt på många av de små städerna. Konkurrens om tåg, bil etc kontra pris, tidsaspekt och miljö.

Där av tycker jag att det är skillnad när det gäller hålla lågt pris så som SW eller RYR etc, olika förutsättningar.

Men helt rätt har du, är man duktig entreprenör så har man goda chanser, Vrigin, RYR etc har också lyckats bra. (nu är Virgin såklart inne i en svart period även innan Covid)

Visst blir det dyrare i längden att hyra in kapacitet, men inte i början. Skulle Leap ta en 2a typ på AOC, utb och förberedelser kostar mycket, framför allt om man är osäker på om det finns marknad för en större maskin. Att hyra in kapacitet är ju perfekt och man tar en betydligt mindre risk.

Det finns ju en anledning varför de senaste 7-10 åren ploppat upp så många ACMI bolag. ACMI modellen kommer ju från USA från början och jag tror att de närmsta 10 åren kommer ACMI öka inom EU.

Att börja som Air Gotland (resebyrå) tar ju en betydligt mindre risk genom att inte ha ett flybolag. Växer marknaden kan man ju sätta in en större kärra och även starta eget flygbolag.

CJ och Xfly är ju 2 stora ACMI operartörer med flexibel flotta.

SAS skulle ju inte haft dryga 26 CRJ och 10 tal ATR som alla är under 2 ACMI leverantörer om man inte tyckte det var en bättre lösning?

När det gäller statlig trafik är det sällen ett uppdrag som man tjänar stora pengar på. Där man har chans att tjäna lite är om man förlänger sträckan med en komersiell del som kanske genererar bra revenue. (Det har väl också med att göra att man la ett för lågt anbud, men ett högre kanske man hade förlorat anbudet)

Precis, Leap är ensam idag på många små flygplatser, jag tycker de gör rätt som expanderar nu. BRA kommer få det tufft. BRA har varit duktiga med lokala förankringar och miljötänk. De kommer säkert ha svårt att konkurrera priser, dock hoppas jag att man inte dumpar priser och bolag inte får lönsamhet.

Leap kan vinna fördel med att kunna vara snabbare om det är en S2000 och har förmodligen lägre kostnader.

BRA har fler och bättre slotar på BMA, nyare kärror, och förm mer miljö tänk.
Jag tror att Leap, BRA och Air Gottland (resebyrå) kommer finnas ett tag som Regionala bolag, BRA kommer nog få det tufft mot Leap.
thomas
2020-08-26 11:50:40
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Har studerat SW på plats, de började inte på main hubs.
De flyger nu för 39 USD på många dest. Brukar vara 49 59 USD
Bolaget har råkoll på alla kostnader ner till pennor, maint priser etc. upphandlade de skickligt.
Ändå bra villkor för personal med fack anslutning etc, bra lojalitet,
det krävs en skicklig entreprenör för att driva ett framgångsrikt flygbolag,
tyvärr lever inte Herb längre.

Om Du hyr in kapacitet som är Leap gör blir det ju även dyrare, det bolaget ska ju även tjäna pengar. Men att nån som varit med och dragit på ett bolag 500 miljoner i skulder med då även fast statlig upphandlad trafik skulle ha nåt omdöme i att bedriva denna verksamhet och hur ifrågasätter jag starkt.

Det går bra nu för att de är relativt ensamma, men om de får konkurrens?
Du glömde moms flygskatt fonderingar för maint. reservdelar etc
Det går har räknat på, landing handling är mkt billigt nu även där förhandla ner.
Regionala flygplatser är desperata att få trafik, deras näringsliv skriker efter det,
har även kollat detta.
SW kör mkt personal crossover arbete.

Ska man starta så för försäljer man linjen, jo sidoverksamhet med kundregistret
finns hur många idéer som helst.
Hir tänker du nu
2020-08-26 08:49:25
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Anders

Bara vissa kan flyga?

Så har de väl alltid varit med allt, finns människor som inte heller har råd att åka tåg etc.
Ett företag bedriver ju sin verksamhet genom att minst gå med 0 resultat, går man minus blir det förr eller senare KK.

Om man flyger från Gotland för 700kr, vad kostar det att åka båt/ buss till stockholm? Kanske tjänar du några kronor. Glöm inte att räkna in din egen tid oavsett du är pensioner eller arbetande/ studerande, din tid är också värt något.

Regionala flygbolag har svårt att få vinst pga klen marknad, hård konkurens, höga kostnader, enkelt för ett stort bolg att pressa priser och konkurera ut små aktörer.
Anders
2020-08-26 06:53:49
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Synd att många verkar vilja gå tillbaka i tiden, till en tid då bara ett visst klientel hade råd att flyga.
Det blir inte bra för branchen om så sker, tänk på det!
Trötter
2020-08-25 21:51:18
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
299:- täcker inte ens skatter och passageraravgifter! Dvs mins redan där! Wake up!
Hur tänker du nu?
2020-08-25 21:24:35
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring

@ thomas.

Förstår ditt resonemang, dock funderar jag hur du får ekvationen att gå ihop.

Att sälja 36 biljetter på en S340 skulle då ge in 18000kr.

flygskatt
trafik avgift
landnings avgift
parkering / ground handling
service
leasing
löner för crew
löner för organisation

Ja det finns en massa massa fler poster.

Ganska logiskt att det inte går att hålla dessa låga priser, och dessa 18000 skulle då vara vid full kabin vilket det sällan är. Inrikes innan Covid får man vara glad om man uppnår 60% LF om det inte är på stora städerna där bl SAS och BRA matar.

Skall man flyga för låga priser så bygger det oftast på volym.

SW har en helt annan marknad och betydligt högre kundunderlag och att säja biljetter för 10usd eller liknande går inte ihop heller. Pengarna måste tas från något annat håll, tex som Ryan eller BT där det är väldigt dynamiska priser.


Att kunna flyga trippel daily även med en liten Saab om det inte finns underlag är att kasta pengarna i sjön. Visst, finns det kunder och underlag så fungerar det, men vilken destination finns detta underlag på i Sverige, där det inte finns eller kommer finnas konkurrens av andra bolag?


Vad är det som kostar extremt mycket för Leap att ha 3 flygplanstyper?

Möjlig extra kostnad kan vara kabin perssonal som lär ha 3st TR i deras cert. Ja kabin personal kan operera 3 typer.

Köper ditt resonemang om de skulle opera 3 typer själva, det vore ekonomisk idioti.

Air Leap har bara 1 typ på deras AOC, ATR och 2000 kommer från ACMI.


Att SAS kan hålla låga priser på inrikes är ju tackvare att deras LH har gått otroligt bra och SAS matar deras egna long haul samt också code share med bl TG QR och resterande Star A.


Vad skulle ett litet bolag som Air Leap tjäna pengar på istället för flygandet? Att öppna andra verksamheter kostar pengar och är inte alls säkert att det kommer lyckas.

Om du startar ett bolag i Sverige och kränger biljetter för 500 pix konstant, med Svenskt personal, AOC, nya fina flygplan och gärna många avgångar, jag lovar då flyger jag gärna med dig =)



@ Släpp sargen.

299kr var ju såklart bara ett lock pris, man använder sig av marknadsförings pengar för att täcka upp dessa förslut flyg.

Tror nog att de kommer klara sig bra. De har bra stark förankring med lokala företag. Pigge och co lyckades väldigt bra med Sverige Flyg, som också byggde på lokal förankring.

Ganska säker på att man har en del stora Gotländska bolag som har gått samman och sagt att de kommer köpa x antal stolar för att täcka deras resebehov. Ö borna själva kommer många säkert också flyga för att hjälpa lokalt bolag och framför allt om det sker in till BMA om man inte skall resa vidare.

Som de skriver så räcker det att man väljer Air Gottland 1/3 av alla sina resor för att bolaget skall kunna finnas en längre tid.



Det är ganska sällan alla trådar på detta forum får några positiva kommentarer, så tänkte försöka vara mer positiv än bara ödsla tid på att hitta fel.

Det är bra för Svenska marknaden att både Leap och Gotland blivit av. Svenska inrikes flyget behövs, iaf till express tåg finns genom hela Sverige, vilket inte kommer ske inom närmsta framtiden.
sv thomas
2020-08-25 18:50:48
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
"Man kan åka SJ sthlm Abisko fjällstation för under 1000 sek t.o.r"

Hur kul är det, att tillbringa ett dygn på ett sunkigt SJ tåg?
Tekniker
2020-08-25 16:47:17
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
32 mil tågresa enkel, kollade nu ca 685 kr, men det finns resor samma destination för ca 395 kr om du bokar tidigt. Stockholm-Abisko ToR 1000 kr?? Grattis.
Morten
2020-08-25 15:41:16
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@Veri
Det blir ju höga priser när folk i Sverige flyger lite.Ju fler som flyger ju billigare blir det.
Men majoriteten tränger ihop sig på tåg/buss nuförtiden och avgudar Greta.
Veri
2020-08-25 11:20:36
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Ska man bygga ett bolag ska man beakta alla passagerargrupper: inte bara affärsresenärerna. Man överlever inte länge som bolag om man stänger ut barnfamiljer, turister m.m. med hutlösa priser.
thomas
2020-08-25 10:17:04
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Man kan åka SJ sthlm Abisko fjällstation för under 1000 sek t.o.r
Han sitter fast i ett litet flygbolag som opererar 3 flygplanstyper
det kostar några hundra lappar per stol även om de inte flyger 24/7
Teknikern
2020-08-25 10:04:17
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring




SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
"Annars tar turisten tåget i stället" Jaha du? Om turisten vill ta ett ännu sunkigare tåg till fjällen för 1500 kr och njuta i timmar upp mot ett dygn underhållning bestående av grinande barn, högt mobileprat och givitvis den obligatoriska tågalkisen, ja du kanske minns hur det var att åka ett hederligt Sj tåg utan ac? Flyget är i första hand till för affärsresenärer som snabbt vill ta sig från A-B och sedan hem igen och betala för var det kostar, denna resenär är beroende av en god tidtabell. Kommer ihåg en SAS annons i tidningen från 1970 "stirra inte dig blind på priset" (då Stockholm-Luleå 500 kr) jämfört med Sj ca halva priset, men sen kom ju hotellkostnader, traktamente och förlorad arbetstid i resetid m,m det blev till slut mycket dyrare med tåget. De biljetter som inte affärsresenärer köper kan "turisten" köpa billigare med vissa restriktioner med flyget. Dvs flyget är till för de som har bråttom och vill betala för biljetten.
Släpp sargen
2020-08-25 09:57:29
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Herregud, hur ska man kunna leva på att sälja biljetter för 299kr som airgotland gjorde? Nästan 10k I biljettintäkter vid FULL kabin. En Saab 340 kostar minst 20k per timme. En flygresa till tex Bromma om man tar airgotlands pris så blir kostnaden 12000kr.

En förlust med 2000kr Mao, om man lyckas fylla kabinen.

Är nog tur att inte du är VD på något bolag. Vi får väl se hur länge airgotland finns kvar, är mycket förvånad om dom är kvar vid årsskiftet.
Pessimist
2020-08-25 09:55:57
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Problemet är väl att den skeva marknaden med lågprisflyg gjort att folk tänker att en flygbiljett till Spanien inte får kosta mer än 299:-.

Och att då betala som du säger 1000:- för att flyga inrikes verkar helt hutlöst.

I själva verket är nog 1000:- för en inrikesbiljett mer realistiskt.
thomas
2020-08-25 09:31:16
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Han måste säga så för det är verkligheten i hans bolag
det kostar extremt att ha 3 flygplanstyper i ett litet bolag.

Sen hur har det gått i de bolag han arbetat i ? konkurs.

Det stämmer, priserna måste ner
När Herb startade south west och under hela hans tid så kostar flygbiljetterna ungefär som bussbiljetter. Alltid en flygplans "type" Alltid råkoll på alla kostnader, och bra relation till flera fackförbund.

Ska man sätta upp ett bolag måste man kunna producera stolar för ung. 500 sek
på Svensk inrikes och ha minst tre avgångar per dag, för att ta hem pax mitt på dan som kommer in från långlinjer. Man måste ha stenkoll på alla utgifter ner till linjal inköp, förhandla ner allt. Även se till att man har andra inkomster i bolaget.
Att ha Svensk personal är inte dyrt, de drar bara ca 20% av bolagets kostnader,
det gäller att dra ner på de andra 80%.
Gör man enkät bland passagerare så vill de ha Svensk personal, det är deras vilja som gäller om man ska göra affärer.

Tittar man på SAS priser nu så är de mycket låga trots att kapacitet och konkurrens har avsevärt reducerats. (kollade NYC) Det kommer gälla fortfarande lång tid framöver, flyget blir aldrig har aldrig varit en guldgrävare bransch.
Hur tänker du nu?
2020-08-25 08:52:57
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
Hur menar du nu?

400kr till ARN, från vart? Du kan om du vill åka lokalt till ARN för betydligt lägre. Taxi eller A expr visst.

Skall flygbolagen gå minus och gå i KK för att sälja billiga biljetter?

Vart skall revenue komma ifrån om man skall ha så pass billiga biljetter.

Det är vi, vi passagerare som vill ha billiga priser. Svenska bolag hyr in ACMI från utlandet för att möta passageranas behov av billiga priser.

För att klara tunnare linjer med minde loadfaktor så krävs det också att det är högre biljett priser.

Att Gottland kan flyga billigt bygger just på detta i framtiden, för att kunna hålla sitt billiga pris.

Testa att åk tåg upp till Norrland, sist jag kollade STO-UME natt tåg så var det över 1000kr och 2 byten samt många timmar.

Jon M har nog bättre verklighetsförankring än du anar.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn