Tråden startades av: Entreprenör  2020-11-07 08:55:22
Bygga upp ett nytt inrikesbolag 
Nu ett år framåt är läget gynnsamt för att förhandla fram billiga flygplan, och allt som behövs för ett flygbolag.
Enorma summor måste nu till för att regionala flygplatser ska överleva, staten betalar ut hundratals miljoner till upphandling och till flygplatser, dessutom miljarder till Swedavia, kommunerna miljarder till de regionala flygplatserna.
Det finns snart inget flygbolag kvar som kan flyga inrikes
Mindre som större förlorar nu enorma summor,
tydliga tecken på att den nuvarande verksamheten som den drivs nu har en tveksam framtid

Det pytsas hit och dit utan helhets koordination.
Ett nytänkande måste till att stödresurserna centraliseras.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2020-11-20 17:53:17
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Airw, helt seriøst, gikk noen kommersielle flyruter i Sverige i pluss FØR pandemien ?
Sv Airw
2020-11-19 15:21:52
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Ja då kan lönsamma linjer stötta icke lönsamma linjer som man vill hålla igång. Fler orter får tillgång till linjetrafik. Ett monopolbolag kan fördela alla kostnader och vinster.

Det blir bra.
Airw
2020-11-19 00:43:36
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Jaaa
Tänk vad bra med ett enda statligt bolag inrikes med monopol på alla linjer oavsett lönsamhet!
Tobbe
2020-11-13 18:40:13
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Reglera flyget igen så man slipper alla konkurser o bolag som tror de går att flygg för en 5 hundring runt om i Europa blir bara problem för resenärer när man ställer flyg o skiter i konsekvenserna ...de kostar o driva flygbolag nu har vi sett de igen....
Lisb
2020-11-12 12:12:09
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
HSBC SPÅR NORWEGIANS DÖD BLIR SAS BRÖD!

"Vi tror inte att det blir någon egentlig återhämtning innan vaccinet är allmänt tillgängligt, men det ser nu inte ut att dröja allt för länge. När väl vaccinet är ute på marknaden tror vi att efterfrågan kan komma tillbaka snabbare än prognoser",
skriver HSBC.
Air
2020-11-12 11:27:22
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
@Bertil
Det är inte försvarbart med Jet inom Sverige dels miljömässigt samt att inga långa sträckor här inte.
Därav är ATR perfekt val för inrikes i Sverige.
sv pf
2020-11-12 11:15:28
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Helt fel. En upphandlad flyglinje får inte monopol. Det är fritt att konkurrera på affärsmässiga villkor, för vilket bolag som helst. Detta är inte Norge.
Entreprenör
2020-11-12 08:31:32
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Skulle en Embraer 145 LR fungera bra på Svenskt inrikes? Jet, relativt modernt, trevligt att flyga med
Har inte hört något negativt från Nordica om flygplanstypen.


pf
2020-11-11 19:47:35
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
EU, dersom staten Sverige ønsker å ha flytrafikk på en strekning, som i dag ikke trafikeres, kan man legge det ut på licensiering-anbud. Da setter staten vilkårene, mht kapasitet, prising inkl sosiale rabatter.

Vinner, som har sertifikater og andre krav i orden, kan få tilskudd for å fly strekningen, eller ha en null kompensasjons rute. Anbudet er åpent for alle i alle EØS-land. Vinner får da enerett på strekningen i det utlyste periode.

Men, når Sverige, til nå, ikke vil eller har hatt, licensiering på nye strekninger, tyder det på at de ikke vil ha fly på flere strekninger. Dette tolker jeg som en del av det trådstarter ønsker seg.
EU
2020-11-11 17:58:51
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Så länge vi är med i EU, kan/får vi inte återreglera flyget överhuvudtaget.
Vilket är glasklart från EU's sida.
sv Bertil
2020-11-11 17:02:23
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Du önskar att SAS återigen, blir ett bolag med monopol?
Fast det är väl det enda de klarar av, att jobba med ett monopol.
Det är ju det vi sett, sedan monopolet avskaffades.
Bertil
2020-11-11 15:00:06
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Låt i så fall SAS i första hand bygga upp det så vi får anständiga flygplan att åka med. BRA kan ju komma med om dom skaffar något bättre än ATR. Det behövs jet på längre linjer för komfortens skull.
Entreprenör
2020-11-11 13:40:43
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Inrikesflyget måste återregleras
annars är det slut.
Sv Entreprenör
2020-11-11 11:37:21
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Nu har vi ett extraordinärt läge Covid19. Att ta långtgående beslut på grund av en sådan händelse är inte seriöst.

Inget flygbolag gör stora vinster i en sådan situation. Ett nytt bolag kommer inte ens igång. Vem vill satsa stora belopp i en sådan situation.

Enligt ditt menande skulle vi inte ha något flyg överhuvudtaget, Miljöpartist?
Morten
2020-11-10 22:28:41
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Behövs inget nytt Inrikesbolag vi har redan BRA.
Entreprenör
2020-11-10 20:37:53
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Och hur gick det för Sovjetunionen? Eller Svensk varvs näring? Eller radio telebranschen där var 7 stora med alla stater bakom sig, nu bara fem kvar men även 2 nya varav en av de gamla är Ericsson.
Det går inte att driva företag som ständigt går med förlust med att bara ösa in pengar, nu är det dessutom astronomiska summor som måste in hela tiden.
Norska staten har nu satt stopp, det blir skola för andra stater.
sv "Entreprenör"
2020-11-10 19:05:15
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Om det nu vore som du säger thomas. Varför följer då ingen dina råd, etc etc?
Lisb
2020-11-10 17:19:06
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Svar E. Tala för dig själv.

SAS har varit mycket bra för mig som frekvent resenär.

Har även flugit med många andra bolag inget har nått SAS nivå.




Sv Entreprenör
2020-11-10 15:31:09
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Bolag som går i konkurs lämnar stora skulder efter sig. Det är alltid någon som får betala. Starta om är inte positivt för alla. Banker och andra företag kan förlora mycket.
Det är osportsligt att försöka tjäna pengar på andras olycka.

Det kan även drabba dig att du förlorar.

Centralisering är inte alltid lösningen.
Entreprenör
2020-11-10 11:51:40
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Oavsett är det ekonomiskt vansinne att rädda bolag som nu är så svårt skuldsatta, och de fakto inte har någon framtid, vad är syftet?, startar man om får man allt billigare och slipper gamla avtal löner etc.
Varumärken är nu helt förbrukade, det är inget bolag som gynnas av sitt varumärke, snarare tvärtom då de flera restar med återbetalningar, alla har extremt låg beläggning, alla flighter alla "take offer för alla" lägger bara på med mer skulder, nästan kvadratiskt, trafiktalen snarare minska än ökar visar statistik. Det här erfar hela branschen även lågprisbolaget.
Acke
2020-11-10 09:25:23
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Insändaren skriver något som kanske fungerat under någorlunda normala förhållanden. Så länge alldeles för få flyger behövs inget "nytt" bolag utan bättre att hålla liv i de som finns. "Nytänkandet" borde vara att inse att dagens situation linknar hur branschen såg ut på 70 talet desto snabbare man anpassar sig till det desto bättre. Alla kompetenta bedömare tror att det kommer att ta 5-8 år innan vi är tillbaka till något som likanar nivåerna 2019! Nu Covid och därefter kommer en väldigt dålig ekonomi som leder till fortsatt lågt resande.
E
2020-11-10 03:11:20
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Att Lisb.

SAS har knappast varit bra for varesig de icke statliga agarna eller for kundrerna....

Daremot har de varit bra for de anstallda som, haft loner langt over vad de kommer kunna rakna med i framtiden nar bolag som Wizz Air kommer in.
Lisb
2020-11-09 19:40:49
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Vi har ett mycket bra flygbolag i Sverige som gett stora intäkter till Sverige och fungerar mycket bra SAS.

Corona har satt käppar i verksamheten för många udda små och utländska bolag.

SAS har under åren givit mycket intäkter till stat och kommun. Alla anställda bidrager med mycket pengar till staten och kommuner där anställda bor kommunal skatt, statlig skatt och arbetsgivaravgifter.

Blir det i stället ett utländskt bolag försvinner dessa skatteintäkter.

Man måste se helheten som väldigt många missar. SAS har övervägande affärsresenärer. De kräver att man kan ha allt på en bokning och inte vara tvungen att ha flera biljetter där man måste checka ut och in bagaget på nytt när man flyger flera sträckor.

SAS har haft goda och mindre goda år men alltid givit intäkter till stat och kommun.

Man måste räkna med helheten.
Entreprenör
2020-11-07 20:02:46
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Så sant puckelboro
Ja flygbranschen är nu dysfunktionellt i sin helhet, men
det kommer att rätta till sig nu när många bolag med gamla strukturer försvinner. Det blir politiskt omöjligt att köra in mång miljard stöd varje halvår, under flera år framåt. Det drar med sig även leasing bolagen mot konkurs. Ska det bli radikala förändringar så är det bästa att starta från scratch, Bara se på Sverige Danmark som satsar 14 miljarder på SAS och Svenska staten + kommuner en tre- fyra miljarder på inrikes, och då finns det ändå inget bolag kvar om tre månader som flyger.
Svårt få politiskt stöd för att detta slöseri ska fortsätta.
Entreprenör
2020-11-07 15:11:45
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Är det realistiskt att piloter flyger två "types"?

Svenskt inrikes sponsras med miljonbelopp mer än hundra miljoner i statlig upphandling, regionala flygplatser får 100 miljoner nu av staten, + beredskaps flygplats stöd etc
Swedavia 1 miljard, kommunerna en 20-30 miljoner per regional flygplats, dessutom även de som inte har trafik blir en 600 miljoner på ett år. Flera miljarder per år
och snart finns inget flygbolag som flyger alls.
Kan detta vara ett tecken på att flyg politiken inte fungerar alls?
Men vi har moms och flyg skatt, de genererar väl tillbaka alla satsade skattekontor.
Puckelbro
2020-11-07 13:46:13
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
I princip behöver politikerna i Europa (och USA) bara göra två saker för att i ett slag reformera flygbranschen till oigenkännlighet. Det första, att gemensamt och samtidigt strypa flödet av skattepengar till flygbolagen. Det andra att se till att tillsynsmyndigheternas fokus flyttas från att skydda etablerade ekonomiska intressen till att se till att regelverken efterlevs och skydda allmänheten.

Detta skulle i ett slag radera ut det mesta av de gamla flygbolagen och skapa gynnsamma omständigheter för en nystart av branschen. I en sådan miljö skulle nya aktörer kunna starta på blankt papper med tillgångar, både i form av flygplan och rättigheter till konkurspriser. Man skulle dessutom vara fria från de gamla bolagens högkostnadsstrukturer där gamla avtal och privilegier genom branschens historia har upprätthållits med skattemedel. Flyget skulle tvingas bli en bransch för kunderna snarare än för personalen. Precis som de allra flesta andra privata verksamheter.

Detta förutsätter ju såklart att politikerna skulle börja jobba för de som betalar deras löner så det kommer aldrig att hända...
Röda Baronen
2020-11-07 12:58:16
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Problemet är vår eländiga regering, som inte heller i den här frågan har någon klar politik.
Miljömupparna vill inte ha något inrikesflyg alls, Sossarna vet som vanligt inte riktigt vad dom tycker..
Det ser ut som att politiken är att se till att det ska vara olönsamt med inrikesflyg, med flygskatten, och Swedavias kraftiga höjningar av div. avgifter på olika flygplatser.

Det är anmärkningsvärt att varken Ryanair, Wizz Air eller annat lågprisbolag har visat intresse för svenskt inrikesflyg
Wizz
2020-11-07 12:14:35
SV: Bygga upp ett nytt inrikesbolag
Ta det lugnt. Snart flyger Wizz på samtliga inrikes linjer i Sverige.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn