Tråden startades av: pf  2021-02-22 22:13:41
Anbudskonkurranse innstilt 
Så langt i pandemien har den norske Stat kjøpt tjenester fra SAS, Norwegian og Widerøe for norske innenriksruter.

For en tid tilbake utlyste Samferdselsdepartementet i Norge ut ruter man ville ha fortsatt trafikk på. Dette i hele EU-EØS.

I følge nettsteder som https://www.dfly.no/konkurransen-om-flykjop-avlyst/ er konkurransen avlyst. Fordi SAS ville fly strekningene på kommersielle vilkår, for de store fly. Og at WF va eneste tilbyder, og vinner derfor de mindre segmentet, sett i flystørrelse.

Så dukker selvfølgelig frågan opp....kunne SAS ha forlorad trafikken på de strekningene hvor man ønsket fly over 110 seter ? Et annet bolag kunne i trafikkpeioden fått "monopol"/enerett på de rutene.

Noen som vet noe om dette videre ?

Er det noen som vet, eller har tanker om dette. ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2021-02-23 20:25:28
SV: Anbudskonkurranse innstilt
Nisse, En svensk skiløper forstår ikke det norske begrepet "God jul".

Jeg vil ønske deg det samme, og fråga meg ikke om hva vi norske mener med Nisse......for hvor i alle dager er Norwegian i denne tråden, vel Norwegian kan ha gitt et vinnende tilbud, eller de som SAS, kunne ha blitt bortvist fra disse rutene.

Som med Wizz Air, det vet vi aldri.

Nisse, v.g oppfatt meg med et glimt i øyet.....men her kunne SAS ha blitt kastet ut av mange destinasjoner i Norge for en tidsperiode

NISSE
2021-02-23 19:18:04
SV: Anbudskonkurranse innstilt
Detta lär väl bli dödsstöten för Norwegian. Konstigt att inte Wizz var med i budgivningen.
pf
2021-02-23 18:38:25
SV: Anbudskonkurranse innstilt
Lv, slik jeg forstår det som på svensk heter Upphandling for luftfart innenfor EØS-området(EU+Norge. Liechtenstein Island samt Sveits), er for å få trafikk på ruter som en stat eller fler stater ved grenseoverskridende, ønsker å starte eller videreføre trafikk på.

Rute/ruter legges således ut på upphandling. Åpne for alle selskap som har tilstand til å fly, og har materiell etc som kreves i detaljer i upphandlingen.. Alle slike bolag i EØS-området kan delta.

Bolag kan gi et noll-anbud, mot å få skydd/monopol på ruten/ruter i upphandlingsperioden, man kan kalkulere hva man må ha i støtte i perioden, da vil den med det laveste tilbudet vinne, og således få monopol i perioden. Jfr det som Widerøe og Air Leap har i Norge.Jon-air har vel tilsvarende i Sverige for trafikk til Pajala fra Luleå og Torsby-Hagfors fra Arlanda.

Siste alternativ er at et bolag sier at det kan fly de utlyste ruter på kommersielle vilkår, da vil ikke staten betale ut noe, og man vil ikke ha noen form for konkurrnasebeskyttelse.

Fra https://simpleflying.com/public-service-obligations-how-regional-air-routes-are-protected/ finner jeg;

"How do PSOs work?
PSO routes exists because they’re financially unviable for airlines to operate. In this case, it’s then the Government’s responsibility to restrict operating rights on a particular route to one airline, and compensate the carrier’s losses through the PSO."

Slik jeg ser dette, kunne det her ha vært en eller flere aktører som ville ha fløyet de aktuelle ruter mot statlig betaling - dette kunne ha blitt akseptert, og dagens selskaper SAS og i en mindre grad Norwegian ville ha måttet stoppet sine flyginger på de utlyste ruter i den utlyste trafikkperiode.

Dersom min tolkning er feil, så vil jeg gjerne at de som kan dette v.g. å korrigerer min tekst mht hva som er rett. På en profesjonell måte.




LV
2021-02-23 16:54:07
SV: Anbudskonkurranse innstilt
Fråga till pf. Är det så att det bolag som "vinner" upphandlingen, får monopol på de linjer det handlar om i Norge? Får inte andra bolag trafikera samma linjer, på egna kommersiella villkor?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn