Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Alex Cruz ny CEO på SAS?

Tråden startades av ABC

Mannen har jobbat på AA, Sabre, Clickair, Vueling och BA. Borde det inte snarare diskvalificera honom från ett jobb på SAS? Vueling är enligt mig ett av Europas bedrövligaste flygbolag och på senare år har British Airways gjort allt för att skrämma bort ekonomiresenärerna. Spansk och Skandinavisk kultur går inte ihop i annat än sol, tapas och vin. Danska facken kommer med all rätt göra slarvsylta av stackarn.

Publicerad den 2021-04-06 01:48
Skriv ett svar
Antal svar: 43

svar

Flygare
2021-04-20 14:06

Alex Cruz är tydligen fortfarande i spel som SAS VD, enligt norska DN. Alexis von Hoensbroch ,en tysk med erfarenhet från båda LH och Austrian kan också vara en möjlighet, enligt tidningen
Även Anko v.d. Werff från Nederländerna, är i spel, han har 20 års erfarenhet från flygbranschen har varit i Avianca och KLM.bl.a.
Tycker det är goda nyheter om de här tre är med i upploppet om posten som VD på SAS.

En Skandinavisk bönräknare utan koll på flygbranschen har vi ju haft många ex. av på VD posten i SAS. Bra att styrelsen vill ha någon med erfarenhet av branschen.

Björn
2021-04-20 13:34

Spelar ingen roll vilken VD som är dum nog att ta jobbet. Ägarna har tröttnat på att pumpa in miljarder i SAS.

@sv. fakta
2021-04-19 09:24

Jasså, att du tjänstgör inom det mest ruttna i det här samhället är väl inte imponerande, kunde du inte få ett riktigt jobb?
Vi här ute i verkligheten är dom som håller Sverige i gång, pöbeln som du kallar oss betalar din lön.

Akktu Stakki
2021-04-18 09:35

@dw
Så har du nog inte färdats i ”vissa kretsar”.
Han var inte opopulär som så, men väldigt rak på sak och envis!

DW
2021-04-15 19:13

The Butcher? Det kallades han knappast för, tro mig.

@Akktu Stakki
2021-04-15 09:23

SAS kan nog behöva samma medicin, som BA…

Akktu Stakki
2021-04-14 12:35

Jag jobbade på BA intill pension.
I vissa kretsar kallades AC för ”The Butcher”.
Första veckan i stolen, samlade han alla mellanchefer på Waterside.
”Här sitter 475 duktiga ledare. Om 3 veckor skall vi samlas igen, men då vill jag bara se 250”
Sagt och gjort.

@pf
2021-04-14 09:31

SAS måste göras om i grunden för att bli lönsamt så fort som möjligt. Danska och svenska staterna måste så så snart som möjligt se till att avveckla ägandet i SAS. Det är bolagets enda chans att överleva på sikt.
Det är fullständigt skrattretande att du klagar på att Norwegian dras in i den här tråden. Du har altid varit jävligt snabb att dra in SAS i ” Norwegian tråder”.
Norwegian har varit dyrt för båda svenska och danska staterna.
Oseriösa fantaster som Bjørn Kjos och hans kumpaner borde ha näringsförbud inom flygbranschen.

Fakta
2021-04-13 17:21

@sv Fakta
Uppenbarligen finns det för mycket pöbel, även inom rättsväsendet. Respekten av andra är ju inte särskilt stor, som det verkar här.

Tjänstgör inte inom rättsväsendet. Tack och lov!! Har fortfarande mina sinnen i behåll.

Sv Fakta
2021-04-13 15:07

Det är Svea Rikes Lag som gäller och inte pöbelns uppfattning.

Tjänstgör inom rättsväsendet.

Fakta
2021-04-13 10:59

Så du anser att statligt aktieinnehav, är att likställa med ett privat.
Tror att snöat in dig i nomenklaturer, och glömmer verkligheten.

LHR
2021-04-12 21:03

LLA. Alex är skolad i lågprisbolagen där den absoluta majoriteten av personalen är flygande personal, han kommer få en chock när han kommer till SAS och upptäcker att bolaget är bland de världsledande i kategorin med att ha anställd personal som inte jobbar i flygplan.
Skäras kommer det nog göras, och lönsamheten kommer att skjuta i höjden.

Sv Fakta
2021-04-12 19:28

SAS har alltid varit ett privat ägt bolag. För att ett bolag skall anses statligt ägt krävs att staten äger minst 90% av alla aktier. Då kan man begära inlösen av kvarvarande aktier.

PS! I Svensk lag finns inte nomenklaturen statligt bolag!
Ett bolag kan var statligt ägt då krävs att man äger 100% av aktierna.

sv pf
2021-04-12 17:48

Patetiskt att du talar om socialbidrag. När man nu ser Norwegians kräftgång, då blir man inte imponerad av norska flygbolagsdirektörer. Sälj er lax och låt flygbranschen vara.

Fakta
2021-04-12 17:45

Innan JC kom till SAS, så gavs det statliga bidrag, för att täcka de ständiga underskotten. Där även den norska staten deltog i bidragsgivandet.
På den tiden var det inte snack om nyemission. Det var ett statligt monopolföretag, som åtnjöt stora fördelar av att just vara statliga. Andra skandinaviska flygbolag förbjöds att konkurrera med SAS, som t.ex. Braathens SAFE.
Läs på om SAS smutsiga historia.

Sv pf
2021-04-12 16:50

pf du säger bidrag, det har SAS aldrig fått enligt Svensk nomenklatur.

De flesta större bolag har genomfört nyemissioner av olika anledningar. De som deltager i en nyemission ger inte bidrag.

Enligt Svensk nomenklatur är bidrag när pengar delas ut till någon/något där den som ger bidraget inte vill eller har någon rätt att få tillbaka något. Det är en gåva.

Svenska statens investering i SAS har givit ett positivt tillskott till Sverige. SAS har funnits sedan 1946.

Norwegians sätt / misslyckande har däremot kostat Sverige en hel del, pengar som man aldrig har en chans att få tillbaka.

LLA
2021-04-11 21:04

@ SV Flygare. Det första Alex Cruz bör och kommer att göra om han blir CEO i SAS är att outsourca flygande personal och ground handling. SAS tyngs av att ha personalgrupper i bolaget som ser SAS som en “värmestuga”, vill lägga sig i alla beslut och som vill att bolaget skall fortsätta i sina gamla spår. Festen är slut och SAS behöver bli lönsamt. Nästa CEO vet detta.

pf
2021-04-11 19:24

Hvorfor skal også denne diskusjonen dreies over på Norwegiaqn.

Bør ikke den handle om ny VD i SAS, dvs HVEM som må banke på døra for å få “sosialbidrag” for å drive bolaget videre hos den svenske og danske stat.

SAS eksisterer ikke videre uten at slike bidrag !

@Sv. Flygare
2021-04-11 14:12

Norwegian var ett oseriöst pyramidspelsliknande konstruktion som inte i något hade överlevt länge.
Tyvärr förekommer sådanna oseriösa verksamheter, i detta fall pga en delägare/ VD med storhetsvansinne och okunnighet som signum.

Vi får se vad ” nya” Norwegian blir för bolag.

BRA vet jag inte mycket om, men de var väl främst offer för ” regeringens” obefintliga politik på området och Pandemin såklart.

SAS måste också på något sätt bli ett ” nytt” bolag. Det är inget framgångs recept att leva på bidrag från ägarna. Första steg är att tillsätta en ny VD med solid erfarenhet från flygbranschen, som också törs att ta itu med den gamla monopol kulturen som fortfarande finns i bolaget. Rickard Gustafsons misslyckade satsning med SAIL måste avslutas omedelbart. Många duktiga anställda som brinner för SAS är redo att vara med att förandra bolaget till ett modernt bolag som är konkurrenskraftigt.
Stora problemet har varit att RG och övriga ledningen inte har velat prata med flygande personalen överhuvudtaget. RG har varit en besvikelse på många sätt.
Statligt ägda bolag har en tendens att bli influeradeav div. okunniga politiker. Det vore olyckligt om SAS fick en politiskt utvald svensk eller dansk sosse person som VD.
Av någon outgrundlig anledning har båda danskar och svenskar en helt odokumenterat tro på att
”Staten kan allting bäst”
Verkligheten har många gångar bevisat motsatsen, Vattenfall, SJ, DSB t.ex.

Sv Flygare
2021-04-11 10:15

Menar du då att de privata bolagen Norwegian och BRA har skötts bra?

De har kostat samhälle och investerare betydande belopp. Varje år försätts ca 6500 bolag i konkurs. Därtill kommer alla bolag som genomgår en rekonstruktion som kostar samhälle, fordringsägare stora pengar.

Statligt ägda bolag finns inte med bland dessa för samhället dyra experiment och okunnighet som finns i många helt privata bolag.

Vi som är beroende av flyget betackar oss för bolag som Norwegian och BRA.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500