Flygrevyn
 Tråden startades av: Jovi  2021-05-16 12:21:47
SAS återanställer på SAIL men icke på main 
SAS tar tillbaka personal på SAIL medan de låter ca 600 skandinaviska piloter från riktiga SAS fortsätta vara arbetslösa.. Förutom den moraliska biten, vad säger lagen? Får de göra så?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

70tal
2021-09-19 15:05:33
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
De sparkade piloterna kommer erjudas SAIL plats varav 60% av de kommer få bli kaptener direkt. De kommer således konkurrera ut SAS main.

Grattis ni som blev sparkade, ni har nog ändå "vunnit" längden
GEPARD
2021-09-18 13:40:32
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Om nu gamla gardet ska skydda sig själva borde man väl dumpa lönerna för återanställning på SK? För att slippa konkurrera med sina gamla kollegor i nya plattformar?
FP
2021-09-18 01:44:22
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS Styrmän har ITP1-pension?

4,5 procent på lön upp till 42 625 kronor/månad.
30 procent på lön över 42 625 kronor/månad.

"Gamla gardet" har fördelaktiga pensionsavtal.
Mr
2021-09-18 01:43:26
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Men varför söker inte man jobb i SAIL då?
Bättre gå på A-Kassa el?
Linkan
2021-09-17 22:17:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Ryanair har två kategorier av piloter direkt anställda och de som har en eget företag och säljer tjänster till flygbolaget.

En pilot med eget företag fakturerar per flugen timme. Piloten betalar då själv alla skatter, pensions försäkringar och har ingen semesterersättning från Ryan. Han får ett belopp från Ryan som inte motsvarar den verkliga lönen. Lönen blir betydligt lägre.

De flesta anställda har ingen kontroll på hur det fungerar utan tror att utbetalt belopp är lön, vilket det inte är.


..
2021-09-17 17:57:31
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
En tanke i diskussionen angående SAS.
Hela SAS plattform är väldigt dyr. Crew har många passiva leggar och allt för många övernattningar på hotell med medföljande taxi, hotellrum, traktamenten osv. På Ryanair existerar inte övernattningar.

Men å andra sidan äger Wallenberg en del hotell. Hjulen måste smörjas.

2021-09-17 14:55:15
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Fel. En styrman som tjänar 50 000 SEK/mån kostar SAS ca 15 000 SEK/mån i arbetsgivaravgift. Så ca 65 000 SEK/mån total kostnad. Sen lite pension på det. Vet inte vad SAS avtal ger men hört att det är dåligt. Låt oss räkna på ca 20% vilket de inte har men för att gardera oss. Så 20% av 50K är 10 000 SEK. Då är vi uppe i 75 000 SEK /mån i totalkostnad. Ryan har även de semester osv. En kapten på Ryan tjänar runt 12 000 EUR mån. Ditt påstående är fel.
Pilot
2021-09-17 13:53:35
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag håller med, vad jag menar är att lönerna inte är problemet för SAS.
RyanAir har både billigare biljetter och deras kostnad för piloter är troligen likvärdig.
SAS kan helt enkelt inte tjäna tillräckligt med pengar på den produkt de erbjuder.
Något drastiskt måste ske och kanske satsningen på elflyg kan vara något men den ligger för långt bort.
Acer
2021-09-17 12:20:40
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@pilot
Det handlar inte varken om piloter eller andra kategorier utan om en helhet.
Inte heller om bara lön utan om generell effektivitet. den som lyckas bäst med helheten kommer att lyckas. Omställning och anpassni g till den nya verkligeten är ett måste. Desto fortare man accepterar det och inser att att den nya verkligeheten kräver det ju större chans har bolaget att överleva. Du nämner andra sätt man kan göra det bättre på men kom gärna med tips som inte också ökar kostnaderna.
I slutändan har alla bolag samma flygplanstyper med nästa samma stolsantal.
Ibland får man något och ibland kan man köpa något. Kom gärna på något som skulle vara nytt i branschen som ingen provat ännu!
Andreas
2021-09-17 12:07:02
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
"Absolut billigare än Lufthansa, Airfrance och KLM"

Jag har hört det påstås tidigare, men är du säker på detta? Gäller inte det du påpekar om Ryanair, att folk tittar på lön istället för kostnad, även för dessa internationella jämförelser? Tänk på att i ett land som Nederländerna kan det kosta en bra bit över 10000 kronor i månaden att ha ett barn i förskola, så det som ser ut att göra våra löner lägre är att vi redan betalat för den typen av välfärd i skatt och arbetsgivaravgift.
Lage D
2021-09-17 11:40:22
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Sver till Pilot. Du glömde produktivitet dvs verkliga flygtimmar per år dvs utan passiva flygtransporter med full lönoch en mycket stor administration för att ta hand om anställda piloter (schemaläggning, semesterplanering, förhandlingar om hotellsängar och övernattnings hotellens placering/kvalitet m.m.).
Svar till pilot
2021-09-17 10:09:36
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Förstår du inte skillnaden på lön och lönekostnad?
Kan garantera att en styrman med 50k i månaden på SAS kostar bolaget mer än vad en kapten kostar för Ryan. Tänk nu sociala avgifter, pension, semester, föräldraledighet någon gång under karriären, certkostnader, Medical, lol, sjukförsäkring, glasögon, traktamente, strejk någon gång under karriären, kostnad för facklig representanter, behöva ta ansvar för ”bad apples” och inte kunna göra sig av med dom hur man vill osv osv.

Jag säger inte att det är rätt, är tämligen bedrövad över utvecklingen i branschen men det här snacket om hur billiga piloter på SAS Main är jämfört med ALLA andra i Europa är ju helt enkelt inte sant. Absolut billigare än Lufthansa, Airfrance och KLM men det är ju inte direkt där konkurrensen finns.

Skulle rekommendera er att ta en titt på löner och villkor som erbjuds ute i Europa och kanske bli lite ödmjuka.
Sen vill jag tillägga att det inte är pilotlönerna som gör SAS olönsamma, just nu är det ju pandemin och innan dess gick det ju förhållandevis bra!
Heja heja!
Pilot
2021-09-17 00:11:14
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Acer, är det verkligen lönerna som är problemet? Se vad en kapten på tex RyanAIr tjänar men ändå smiskar de SAS när det kommer till lönsamhet. Kanske dags att tänka om? Det finns andra vägar att konkurrera än med sämst villkor..
Acer
2021-09-16 16:07:08
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Tycker ni skall sansa er lite och fundera på vad som sker med SAS nu när Ryanair, Eurowings och Finnair kommer att satsa stenhårt i Sverige.
För att möta detta måste kostnadrrna ner i motsvarande nivå och service vara bättre. Två ting som är svåra att kombinera men ett måste.
Bara glömma allt som var förr och hoppas på ett SAS även i framtiden.
Många som fått sluta på SAS kommer att få jobb på Eurowings som baserar 5 A320 på ARN. Kolla gärna med dom vad de får för villkor så vet nu vad som krävs av er i framtiden. Trist men tyvärr verkligheten!
B737
2021-09-15 19:41:11
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Mycket vill vi ha.......Utan att förklara om, hur ni vill ha det.

Men vill ni ha en lönsam arbetsgivare?

Om så ej är fallet (som det verkar), då får man acceptera att ägarna tröttnar.

Det är inte de anställda som driver företag.

Kan vara tufft för somliga att förstå.

I övrigt ett pinsamt inlägg.

mvh.
Pilot med många tusen timmar.
Dock ej i SAS.
Jolle
2021-09-15 15:58:41
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jomen Jarl är det inte liiiite pinsamt för dig och mig som har sjukt välknutna slipsar att behöva förknippas med den prepubertala neadertalarbriljans som ploppar upp i vareeenda tråd med mer än 3 inlägg? Erkänn nu - lite i alla fall. :-)

Jag håller tummarna för att åtminstone en liten del av Flygtorgets innovationsavdelning funderar över att föra upp inloggningsfunktion (med foto såklart så man kan visa upp sig i slips) på top 50-listan över nextgen killerfeatures här på siten.
Jarl
2021-09-15 15:39:38
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Så farligt är det väll inte, vi som är med i matchen har ett stenhårt grusat filter. Det låter som att du har slipsen för hårt åtdragen. Släpp loss lite!
sv@sv.SAS pilot
2021-09-15 14:56:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Därför att den attityden fortfarande existerar, inom SAS seniora pilotkår.
Julle
2021-09-15 14:42:02
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
God Morgon kära pilotkollegor (jag misstänker att de flesta motiverade skribenter här är piloter)!

Mår alla bra? Har ni sovit gott och fått en kram på sistone?

Ursäkta ett pretto påtalande från en förundrad på läktaren men jag kan inte låta bli att inflika ett par frågor och någon liten spaning med vädjan om förändring.

Hur vill vi som kollektiv uppfattas?
Vill vi ha en mogen, empatisk, tolerant, ödmjuk, varm, lärande kultur inom branschen? Hur åstadkommer man det?
Vill vi ha en varm, stöttande, lättsam anda inom kåren?
Vill vi vara med och ha en positiv påverkan i våra bolag/framtida bolag/återkommande bolag i stället för ett rundningsmärke för ledningarna?
Vill vi vara ha kul, vara glada, nyfikna och lärande på flightdeck eller föredrar vi ett annat klimat?

Om vi alla vill bidra i positiv riktning i frågorna bör kanske de mer kritiskt sinnade skribenterna här ta en mikropaus för fundering innan ert nästa inlägg.

Min bild är inte att tonen här reflekterar kollektivet men ni som är här syns ju och är på så vis representanter för kåren. Ursäkta förmaning men kan vi inte bara försööka lyfta oss över osakliga påhopp, nedlåtande generaliseringar, respektlösa sågningar av vandra, besserwissande, långtgående killgissningar framställda som allmängiltiga fakta, att läsa inlägg som om man söker belägg för att kollegan är dum i huvudet, unt so weiter?

Det finns frågor som på goda grunder rör upp känslor där SPG uppenbart är en. Vi är många som inte är några större fan av SPG och som tror att de leder sina kollegor och påverkar sitt bolag i fel riktning. Men t o m SPG förtjänar omnämnande på ett respektfullt och sakligt sätt ÄVEN när budskapet är och måste få vara skarpt och kritiskt.

Med detta sagt önskar jag er alla en god dag, ett gott liv och en ljus framtid. Det är ni alla värda.

Eder,
Jullemulle
FO
2021-09-15 10:54:58
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Oseriöst att en flexkapten på SK hade ca 65' i lön innan de fick sparken och de gamla kaptenerna sitter med 120'+. För samma arbete. De som är kvar kostar dubbelt upp.
SPF har verkligen krattat gruset för det gamla gardet.
op
2021-09-15 10:48:46
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
"riktiga SAS"? Det var ett konstigt uttalande.

Det är väl klart att SAS anställer i de bolag där man har behov, varför skulle ett företag inte få göra det?
Sten
2021-09-14 21:49:06
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Förr tilltalade man chefer ofta med epitet som ”herrn”, ”direktörn” eller liknande. Tycker man inte ska göra det på SAS.
Kalle från ABA
2021-09-14 20:29:56
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SPF är gammalt och förläget. SPF förstår ingenting som är utanför statlig förvaltning eller monopol.
Monpol och televerket försvann för många år sedan. SPF har alltid förvägrat verkligheten som den ser ut i stunden och försökt hålla kvar vid något som längre inte existerar. SPF har dessutom aldrig varit till för några andra än Sk Seniora SAS kaptener. Dessa har lyckats genom en tradition lärt alla anställda att assimilera samma attityd.
SPF, det finns en tid för alla, er tid är sedan länge passerad.
@sv.SAS pilot
2021-09-14 09:23:02
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Ja, för väldigt många år sedan var det så. Vad har det med dagens läge att göra?
sv SAS-pilot
2021-09-13 16:56:30
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det fanns en tid när SAS piloter flög max 450tim/år, och var högst betalda i Norden.
Pilotföreningen styrde SAS ledning med järnhand, med det ständiga hotet om strejk.
Minns och njut av de goda pilot åren i SAS. Inse att flygvärlden har förändrats.
Finns ingen anledning att sitta och gråta på FT.
Frågan är väl närmast, om vilka som inte har koll.
En annan SAS pilot
2021-09-13 10:20:53
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@SAS pilot
Du har helt rätt i dina betraktningar mht. SAS ledning. Under bönräknaren RGs tid på SAS har ledningen inte varit benägna att förhandla med piloter eller kabinpersonal.
Man har inte velat lyssna alls.
Det har varit ”Gå med på det här eller det blir mer outsourcing
Lage D
2021-09-13 08:34:03
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@SAS-pilot. SPG är också den enda fackförening i Sverige, Norge Danmark som skadat sitt företag och trovärdigheten från dess kunder med flera strejker de senaste åren.

Dessutom den "överadministration" du talar om beror till en stor del på att SAS genom att ha sina piloter anställda direkt i bolaget behöver en enorm administration att sköta dessa piloter som inte på någotsätt står i proportion till antalet anställda.

SAS förre VD förstod detta och vågade ta upp striden.
SAS-pilot
2021-09-12 13:15:52
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag förstår att det spekuleras hejvilt på den här tråden och det är ju inte så konstigt eftersom dom flesta inte har någon koll överhuvudtaget. SAS är och har alltid varit ett extremt tungt maskineri att hålla igång. Dyr overhead med en massa avdelningar hit och dit och med en massa mellanchefer som ska avlönas. Ledningen har toppstyrts av chefer till chefer och sen återigen till underchefer som sen i sin tur vill klättra till högre positioner i hierarkin och allt sammantaget har lett till "management by fear" politik.

Allt detta har styrts med järnhand av en dåligt påläst VD i mina ögon och som inte alls har förstått fördelarna med att ha en god transparens i alla led. Många skyller på SPG, att allt är deras fel. Jag kanske inte alltid varit imponerad av SPG:s sätt att förhandla heller men det har varit piloternas enda språkrör uppåt i organisationen.

Piloterna i SAS har ständigt fått höra hur dyra vi är och hur regelvidriga våra avtal har varit med mera, där VD med styrelse ständigt år efter år har strävat efter en orimlig försämring för piloterna. SAS har själv valt i dom flesta fall att visa sin makt genom att vägra förhandla och kompromissa och detta har lett till strejk med gräsliga kostnader som följd och helt i onödan. Det man inte får glömma är att den totala kostnaden för samtliga piloter innan massuppsägningen uppgick till ca 8% av den totala kostnaden i koncernen och SAS skalade av ungefär 2,5% nu när 560 FTE fick gå. Allt handlar om makt och prestige och inget annat. Finns inte mig veterligen ett enda företag i varken Norge, Sverige eller Danmark som skulle behandla sina anställda på ett sådant sätt som SAS har gjort i många år. SAS ledningen bär skulden till samtliga stejker. SAS bär skulden till det interna krig som har pågått under många år. Dåligt ledarskap och brist på självinsikt från höga chefer leder till sådan konflikt där makt och prestige skymmer hela sikten. Så sluta skyll på SPG så är ni snälla! Fundera på istället hur arbetsklimatet skulle ha sett ut på samtliga företag i Sverige om inte fackförbunden fanns?
@LageD
2021-09-11 12:20:48
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Mht. SAS långlinjer på CPH har du helt fel, innan Corona gick dom bra. Den lilla långlinje verksamheten på ARN är irrelevant på alla sätt. ARN blir aldrig något långlinje hub för något bolag.
Om SAS samlar all långlinje produktion på CPH,blir det bra.
I övrigt har du rätt i dina betraktningar
Lage D
2021-09-10 09:54:34
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Tacka pilotföreningarna för att SAS ägare inte vill återanställa piloter i moderbolaget. Nya strejker ligger i korten så snart flyget hamnar i det nya normalläget som kommer att innebära en helt ny kostnadspress för SAS. Analytikern Jacob Pedersen på Sydbank skrev igår att SAS står inför stora krav på kostnadssänkningar för att kunna försvara att marknadsandelar att inte flyttas till Wizzair, Ryanair, Norwegian m.fl.. På långdistans är SAS chanslösa gentemot LH,BA,AF/KL, Emirates, Qatar och Finnair och det är bara en tidsfråga innan denna del försvinner helt från SAS. För att ha en konkurrenskraftig långlinjetrafik behövs dagliga frekvenser per destination.
Nya ögon !
2021-09-10 09:50:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Därför att kommersiell business drivs av utbud och efterfrågan, hört talas om det ? På flygbolagssidan har vi något ytterst värdefullt som kallas betalande kunder, de är just nu alldeles för få och priskänsliga. De finns inte till för att piloter skall vara överbetalda, utan köper tjänster till marknadspris, eftersom det finns konkurrens och alternativ. När världen förändras, som den gjort rätt ordentligt med pandemin får man anpassa verksamheten efter verkligheten, inte underhålla SPF:s mossiga , ålderdomliga förhållningssätt - Nej till allt ! Ta in fakta och omvärdera. De hundratals piloter som just nu inte får flyga längtar tillbaka rätt ordentligt. Jamen, förhandla då på riktigt, ge och ta, är det som förhandling handlar om. Så sänks enhetskostnaden per flygstol och går att sälja på marknadens villkor. Annars kommer någon annan att erbjuda det. Garanterat.
Lurifax
2021-09-09 18:59:42
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS investerade miljarder i de nya stymännen då nästan alla fick en A320 rating. Vore väldigt dumt att inte ta tillbaka de
Hulk
2021-09-09 16:46:30
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Kostar ju dock pengar för bolaget att skola upp nyutbildade också
@OSM
2021-09-09 13:47:44
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Piloter löneförhandlar sällan och bolag erbjuder oftast samma lön till nyanställda oavsett erfarenhet (ibland kan 1500h ge någon tusenlapp extra).
Tyvärr kommer du ut till en nattsvart arbetsmarknad där det finns tusentals och åter tusentals arbetslösa piloter i Europa/Sverige som kommer att bli anställda före dig.
Vill inte göra vardagen dyster för dig men det är verkligheten post corona.
OSM Student
2021-09-09 09:59:59
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Någon som vet vad som händer här? Hörde rykten om att vissa SAS piloter fått besked om att bolaget inte kommer återanställa en enda pilot?

Tror ni det finns chans att komma in som nyutbildad? Jag menar inget illa med detta. Men det borde ju vara bättre att anställa en nyutbildad mot någon trött gammal styrman som vill ha hög lön?
@cc
2021-07-24 14:14:34
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Tråkig utveckling att SAS sparkar Crew och återanställer i resurspool på deltid och behovsanställningar.
Cc
2021-07-20 18:41:30
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Resurspoolen till ARN återanställer
115VAC
2021-06-23 11:32:07
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@jacobo
Då får ni få piloter kriga om *host* guldkontraktet. Vi Svenskar och Norrmän (och vissa Danskar) har i alla fall hedern och yrkesstoltheten kvar.
Jacobo
2021-06-23 08:29:15
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nej, det modsatte ville ikke accepteres, i Danmark vil der være danske job. Betingelserne i SAIL vil være på niveau med SK main for nye medarbejdere, der vil være krig for SAIL-job.
115VAC
2021-06-22 20:27:11
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Haha ! Lycka till och få de sparkade Main piloterna att ens ta sitt jobb på allvar när lönen kommer vara halverad.
Cph4ever
2021-06-22 18:33:07
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det kommer SAIL-SE och SAIL-NO,var så säker.
@jacobo
2021-06-22 15:40:56
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
…. Så det Danska facket förhandlar om Svenska arbetstillfällen som ska gå till Danskar?
Vore intressant att se hur ni skulle reagera vid det omvända.
Jasså
2021-06-22 13:08:34
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS behöver nya billigare kollektivavtal, om detta inte går att uppnå kommer säkert merparten av all flygande personal flyttas till SAIL, dvs. man kommer att sägas upp och sen anställas på SAIL.
Hkp 14
2021-06-21 20:49:05
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@jacobo
Nice !! Ska bli så kul och se de Danska nya styrmännen på 20 bast uppgraderas för att sedan flyga oss till Alta.
Jacobo
2021-06-21 16:41:03
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Der er aftaler om at genansætte et antal danske piloter i SAIL, også til Stockholm. De fleste er FO, der skal opgraderes. Du andre kan søge efter. SAS og FPU ønsker at udnytte denne mulighed for at sikre danske pladser på skandinaviske flyjob.
Mads
2021-06-19 16:04:19
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@drrealist

Saknar motstycke. Du blandar ihop realism och negativism.

Du har ingen uppfattning om branschen och pilotbehovet. SAS kommer troligen dröjja nåt år eller två innan återanställningar, men sen kommer det oundvikligt att ta fart.

De har en stor åldrande grupp som går i pension, samt alla 55+ som väljer att gå på seniordeltid 50%, några år mellan 55 och 65. För att inte nämna de som väljer att gå i tidigare pension..

I kombination med en trafiknivå 2022 som motsvarar 76% av 2019 nivåer (Eurocontrol/IATA), och över 90% år 2023, kan du lugnt räkna med att det återanställs och till och med nyanställs.. inom en femårs period.

Mycket går till SAIL, men knappast någåt betydande antal sett till det hela. CPH plattformen: 50-100 piloter?

God weekend
Claesson
2021-06-18 22:25:53
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Dr realist
Jag har sagt mitt. Att SAS main inte ska anställa på 10 år är inget annat än bara önsketänkande från din sida. Jag är säker på min sak. SAS main kommer anställa igen och förberedelserna inför en återanställning dras igång i höst.
Dr. realist
2021-06-09 21:57:26
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@claesson. Det är i stort sett tomt ombord på SAS långlinjer och den enorma (!) ökning du talar om mellan april och maj är egentligen en ökning på under 10 % då SAS normalt (innan pandemin) alltid ökar med minst 15 % mellan april och maj. Ökningen är alltså max 10 % dvs runt 30-40.000 passagerare att jämföra med 2,8 miljoner passagerare som flög i maj 2019. Jag hävdar fortfarande att SAS inte behöver återanställa en enda flygande personal i "main" de kommande 10 åren. För varje flygplan SAS ny återinsätter i trafik ökar förlusterna markant. SAS behöver 70 % belaäggning för att ens gå plus minus noll. Just nu är beläggningen cirka 30 % på de få flygningar som genomförs.
Johan
2021-06-09 20:07:04
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Heja Claesson, jag håller på dig!
Claesson
2021-06-09 15:03:11
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Dr. realist
23 % ökning av paxantal från april till maj. Juli,Augusti och september ska vi inte ens tala om då det blir en positiv chock för alla! Vänta o se :)
Länge leve SAS och Norwegian
Claesson
2021-06-09 14:59:24
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Flygare
Fel, de som är kvar flyger 80% och det är en markant ökning.
Dr. realist
2021-06-09 09:42:17
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Claesson. Man kan alltid drömma om att allt skall bli som förr. SAS kommer inte att behöva ta tillbaka en enda pilot som fått lämna. Det handlar snarare om hur många av de som finns kvar i "main" som kommer att få stanna när permitteringsstöden tas bort.

Något bokningstryck som du talar om finns knappast. Att SAS "startar upp" gamla linjer med en avgång per dag eller vecka och där man efterhand ställer in 70-80 % av de planerade flygningarna gör inte att efterfrågan på dyr flygpersonal ökar.
Flygare
2021-06-09 09:06:21
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Claesson
Kanske du bör ta med i ekvationen att kvarvarande SAS piloter fortfarande bara jobbar 50 %, högst.
Nyanställningar lär dröja ett bra tag.
Därutöver, vilket stort bokningstryck?
Puckelbro
2021-06-09 07:29:57
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Ung SAS pilot.

Det är inte fackförbunden i sig som pressar upp lönerna. Det är det faktum att det ligger skattepengar och politisk vilja i botten som gör det. Om man tar bort sponsringen från det offentliga kan fackförbunden strejka sig blå utan att någonsin kunna uppnå nåt annat än konkurs...
Claesson
2021-06-08 17:39:40
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS kommer ta tillbaka piloter på main då man inte hinner etablera / utöka SAIL. Kolla bara på deras stora bokningstryck som pågår just nu.
Sas premium
2021-06-07 16:29:25
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Hvor soger man til SAIL ?
C
2021-06-06 16:52:43
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Svar Ung SAS Pilot:

Jag håller med dig i din sammanfattning om hur fackförbunden pressar upp villkoren.
Men inte att detta egentligen skulle vara någonting bra. På en konkurrensutsatt marknad blir således fackförbunden en stor nackdel för företaget. Om företaget tvingas ge högre ersätttningar än sina konkurrenter så kommer det förr eller senare att gå under. Är det så du vill ha det? Som diskuterats tidigare finns det ingen vilja från kunder att betala mer för att piloter ska ha ”schyssta villkor”.

Så, det är egentligen marknaden som bestämmer iallafall. Alternativet är ägartillskott - tycker du att det är en bra idé att staten (bland andra) bara ska betala ur egna fickor för att facken håller ersättningar över marknadsnivå? Alla är sig själva närmast men man måste faktiskt se detta ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Alla företag minimerar ständigt sin utsatthet för risk. Inklusive SAS. Den så kallade Svenska modellen är död i en globaliserad värld. Flyget bygger mer eller mindre på en globaliserad värld.
Ung SAS Pilot
2021-06-06 13:52:52
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det stämmer att förhållandet mellan tillgång - efterfrågan oftast styr priset på en vara (den här gången arbetskraft) men inte alltid. Vad det gäller arbetsmarknaden för piloter har tillgången på dessa varit högre än efterfrågan till stor del under de senaste 20 åren, möjligt även innan det. Hade pilotlöner reglerats på samma sätt som övriga arbetsmarknaden hade lönen troligtvis legat på 35-40k/månad, dvs en medellön. Däremot har facken ofantligt mycket mer makt inom flyget och kan därför pressa villkor upp över vad de borde vara och det är bra för löntagare och därför gör man sig en otjänst att inte backa upp dessa. Det handlar rent krasst om en kollektiv girighet, men det gör det för företagsledare/aktieägare också.
G7
2021-06-05 20:25:19
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nu kom G7 överens om gemensam bolagsskatt det är inte goda nyheter för SAS Irland och andra som utnyttjat Irland. Rör sig om miljardbelopp.
Adrina
2021-06-05 11:03:47
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Vilka i SAS har inte fått se jobb försvinna, tas över av externa leverantörer , effektiviseras och förändras.
Piloter kör flygplan, CEO kör SAS, det som var det var, det som kommer bestämmer inte piloter & kabinanställda.
Anton
2021-06-05 01:25:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Är väl bara till att söka jobb i SAIL då!
BG
2021-06-05 01:23:37
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Kollektivavtal bara skit likaså facket.
Gör som jag betala endast A-Kassa och jobba där man vill och hur man vill.
Blir man typ uppsagd gör facket inte ett skit.
Johan
2021-06-04 19:24:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@acer —- allt du säger är säkert korrekt, men, är det inte också en VD’s uppgift att hålla ingångna avtal med sin personal?
Lage D
2021-06-04 16:36:48
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS kommer från och med nu och i framtiden inte att återställa en enda pilot eller kabinpersonal i det "gamla" SAS. Piloterna anställda i det "gamla" SAS har satt flygbolaget i en rävsax. Vid nästa pilot,kabin eller SGH-strejk kommer SAS att få betala ersättningar till alla drabbde kunder vid strejker där egen personal strejkar. SAS behöver helt nya avtal som tillåter inhyrning av besättningar och marktjänster från bemanningsföretag. Om inte går bolaget i konkurs vid nästa strejk. Sannolikheten för en strejk minskar betydligt med personal i ett separat bolag. Att anställa i SAIL är ett steg framåt men risken för strejk finns kvar - dock mycket liten sannolikhet.
Acer
2021-06-04 16:16:31
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@ ung SAS Pilot
Plågsamt att läsa dina okunniga inlägg. Du är säkert en bra pilot men förtagsledning m.m kan du inget om. Det är egentligen inte VD som styr lönestättningen det är marknaden. Finns det andra aktörer som gör det billigare så är det i princip dom som lägger löneutrymmet och ribban. I slutändan bara att som bolag hänga med eller avveckla. Det finns inte en VD i världen som inte har till uppgift att hålla kostnaderna i schack och ge sina aktieägare utdelning. Det är hela grundtanken med företagsamhet.
@aviator
2021-06-04 09:45:54
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Fin tanke men det är inte så det funkar. Malagabasen planerades att läggas ner länge och Corona blev spiken i kistan. SAS presschef har förskönat åtgärder tidigare och gör det nu igen. Det är svenska jobb som offras för ett irländskt bolag.
Aviator
2021-06-03 20:58:47
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Då tar vi det igen: SAIL flyttar sin bas från Malaga till Köpenhamn och anställer lokalt på skandinaviskt kollektivavtal. Inget att gnälla om, tvärtom. Som skattebetalare och delägare är det skönt att se att SAS gör allt de kan får att få lönsamhet i verksamheten igen efter pilotstrejk och corona.
SAS pilot
2021-06-03 17:29:59
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@ Andreas, kalla det vad du vill, men nån form av bonus får han väl, annars blir jag väldigt förvånad.
Gustafson har aldrig vist vägen genom att föreslå lönesänkning för varken sig själv eller övriga ledningen.
sv Juri
2021-06-03 17:23:45
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Och du tycker att det sköts snyggt? Fast du ställer tre frågor, om det mest basala kunskaper om SAS.
Juri
2021-06-03 13:43:00
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Använder SAS flygplan?

- Äger SAS sina flygplan?
- SAS kan väll hyra ut sin kapacitet till SAIL?
- SAS äger aktierna i SAIL, annars är det helt parallella organisationer, som förvisso kan köpa tjänster av varandra, eller?

Jag tror tyvärr att SAS jurister har ganska bra koll på hur det här ska skötas snyggt, inget att ora sig för:)



Fredrik
2021-06-03 11:19:41
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Är inte SAil ett dotterbolag till SAS? Då skall väl kollektivavtal i SAS även gälla på SAIL? De använder SAS plan och pengar men påstås startat ett nytt bolag och behöver då inte stå för Återanställningsavtal et som SAS skrivit på. Det ser ut som fulspel och märkligt, nytt bolag? Det kan det väl inte vara som ett dotterbolag? Allt verkar overkligt. Varifrån skall Sail få alla kaptener de behöver, de kommer ju inte gå in på dessa avtal. Och tänk hur illa SAS nu har behandlat sin personal, de måste vara helt totalt likgiltiga till människors känslor, behov och önskemål, ca 17.000 personer jobbade på Arlanda, SAS har förstört livet för 560 piloter, deras familjer och alla bolag i Sigtuna beroende av SAS.Bas på Malaga - falskt påstående, SAS baser finns enbart i Skandinavien. De ljuger bättre än politiker. Även så, vad har det med återanställning att göra?När skall de betala tillbaka alla permitteringsstöd de fått av staten, pengar som inte gått till återanställningar! Statliga pengar!
Andreas
2021-06-03 10:43:18
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Avgångsvederlag? Han slutar på egen begäran för att börja på ett nytt jobb.
SAS pilot
2021-06-03 08:04:53
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Ung SAS pilot
Om du är SAS pilot, då vet du, eller borde veta att relationen mellan SAS ledningen och SPG under lång tid har varit otroligt eländig, särskillt under Rickard Gustafson, som aldrig har varit intresserad av att förhandla med oss.
Skäliga avtal baserad på omodern svensk arbetsmarknadslagstiftning är nog historie på SAS.
Om man som uppsagd SAS pilot vill få jobba som SAS pilot igen blir det på SAIL, så ser det tyvärr ut i nuläget. Ingen kommer att bli anställda på gamla k avtal.
Tror att alla så småningom kommer på nya k- avtal, som liknar FPU avtalet, som faktiskt inte är så illa.
Blir intressant att se hur mycket skitstöveln Gustafson får i avgångs vederlag.
Raffe
2021-06-02 20:06:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Alla kommer inte gå till SAIL däremot tar man in på SAIL före core..Men det är 2 olika bolag. "Riktiga SAS" kommer behöva anställa förr eller senare annars klarar man inte trafiken när den ökat.

2021-06-02 11:19:58
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nej det där är skrönor. De där pilotförmånerna ni hänvisar till fanns möjligen på 80-90-talet men inte nu längre.

Men med tanke på att monopoltänket är så djupt rotat bland tjänstemännen på SAS. Så är det bättre göra en kontrollerad rekonstruktion och starta om allting från noll. Detta borde ha gjorts för flera år sedan. Först då kan SAS bli ett livskraftigt flygbolag

2021-06-02 10:55:27
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@ Glashuset Frövi —- hur tungrott är det att stå för ett påskrivet Återanställningsavtal? Tror inte ett dugg på vad du säger, vad ni har gjort är att skriva på ett Återanställningsavtal och sedan starta ett nytt bolag och lämnat 560 piloter utan jobb, mycket fult gjort.
Glashuset Fvik
2021-06-02 08:57:48
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Ron har en poäng, en stor del av admin är anställd bara för att få runt det hela med den flygande personalen, det som normalt i ett modent flygbolag kan skötas med en handfull personer kräver i SAS pga av komplexiteten i alla avtal i dom 3 olika länderna en hel stab av folk. Gör man således sig av med piloterna och värdinnor i ett annat bolag så kan man även göra sig av med en hel del admin. Det nya bolaget där dom flygande anställs kan bygga upp en smart modern organistation ifrån början och slipper sitta kvar i SAS otidsenliga tungrodda personalkrävande admin.
Morten
2021-06-02 00:17:36
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Fredrik. Det är mycket pengar ja, men ändå långt mycket billigare än att underhålla förra generationens gråhåriga SAS-piloter som fortfarande är bolagets stora akilleshäl liksom hela Frösundavik.
Sv Fredrik
2021-06-01 23:19:25
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Hade de vetat om Corona skulle de så klart inte utbildat eller ens anställt piloter eller övrig personal de senaste 6-7 åren från till 2020. Självklart behövde SAS utbilda piloterna om de ska byta flotta
Ron
2021-06-01 22:03:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@på. Halva administrationen i SAS går åt att pussla ihop komplicerade pilotavtal och avtal för övrig flygpersonal. Om SAS istället köper flygpersonal från externt bolag kan administrationen minska med 40 %. Nu behövs specialister på uniformer, inköp av pilotglasögon och utprovning av sängar på hotell för personalen. Allt detta kan skippas om man köper besättningar från andra bolag.
Fredrik
2021-06-01 18:41:05
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Undrar över hur ekonomiskt det är att utbilda massor av unga piloter på Airbus med en kostnad på minst ca 300.000kr för att sedan sparka dom? Hur många milliarder blir det egentligen?

2021-06-01 17:32:37
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Fortfarande alldeles för stor och tung administration för att de ska ha en chans mot konkurrerande bolag. Bara att hoppas nya VD:n tar tag i saken
Ekonomen
2021-06-01 12:35:38
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Räknar med att även admin har blivit uppsagda och minskade men ca 40% precis som alla grupper på SAS samt att de behåller den mindre admin-kostymen även i framtiden.
op
2021-06-01 10:55:39
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det verkar såda ett allvarligt missförstånd hos en del debattörer i detta inlägg. Skälet till kreditfaciliteten (det är inte bidrag) är att kunna bedriva konkurrensmässig flygverksamhet. Det handlar överhuvudtaget inte om att upprätthålla pilotarbeten på vissa villkor, den frågan har inte ens varit uppe. Det är flyginfrastrukturen inom och till/från Skandinavien som ägarna vill upprätthålla. Sker detta dessutom till danska villkor är det ju bra.
Johan
2021-06-01 10:30:22
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@aviator —- vilka guldvillkor? Du vet inte vad du snackar om, troll!! Som 35-årig styrman hade jag 36.000tkr i lön och fick jobba tre helger ledig en, sova mest borta på hotell än hemma,12-14 timmars arbetstid, knappt någon tid till familjen, det är inga guldvillkor så sluta snacka strunt. De enda med bra lön fast lägre än de flesta bolag i Europa är kaptener med 20 års anställning. Är verkligen skönt att jobba normalt nu ninetofive!
Andreas
2021-06-01 09:56:31
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SKATTebetalare: Du rör ihop korten. Korttidspermittering är för att rädda jobb och inte rädda företag, precis som du önskar. Annars hade SAS så klart sagt upp ännu fler. Kapitaltillskott och lånegarantier specifikt till SAS (med motkrav att sänka kostnaderna) är däremot just för att rädda SAS.
Jacobo
2021-06-01 09:51:11
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Den danske stat har givet anmodninger om job i København. Den svenske stat har ikke nogen lignende krav til sine investeringer, her er miljøprofilen vigtig.

Dette er en meget god chance for langsigtet bæredygtig beskæftigelse med en dansk base. Ifølge oplysninger vil meget af Sveriges indenlandske blive sløjfen via København, dansk arbejdslovgivning er bedre end svensk. Vi danske piloter er forpligtet til at hjælpe SAS med at omgå gamle dyre aftaler og anciennitetslister.

2021-06-01 07:53:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Ekonom. Verkar inte gälla på tjänstemannasidan. SAS gör verkligen allt för att bibehålla overhead.
SKATTebetalare
2021-05-31 23:03:29
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det var inte det här jag ville när jag gick med på att ge svenska företag miljarder.. Det var för att undvika arbetslöshet, inte för att rädda bolagen i sig.
Ekonomen
2021-05-31 22:58:21
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS har KRAV på sig att se över avtal och kostnader samt KRAV på produktivitet-förbättringar. Allt detta var villkorat i de pengar SAS tog in ifjol. Det är knappas utflaggning när jobb flyttas från Spanien till Köpenhamn.
Wermland
2021-05-31 19:21:45
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Varken Svenskarna eller Norrmännen kommer söka sig dit så lycka till SAS med rekryteringen..
Aviator
2021-05-31 18:52:59
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Att SAIL flyttar sin Malaga-bas till Köpenhamn och anställer lokalt på Skandinaviska villkor borde väl vara positivt. Nu kan ingen gnälla på utflaggning och icke-skandinaviska kollektivavtal längre. Långivare och aktieägare har knappast räddat bolaget för att de strejkande piloterna ska få tillbaka sina guldvillkor. Inse att sötebrödsdagarna är över, ägarna kräver konkurrenskraftig verksamhet.
Fredrik
2021-05-31 16:28:58
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
https://www.aftonbladet.se/a/7KWGpo?refpartner=link_copy_app_share

Alla uppsagda piloter är välkomna att söka jobb på Sail basen i Köpenhamn, utan förtur, men att återanställningsavtalet i SAS Main kommer att respekteras verkar inte ske. Trots alla svenska miljarder som SAS erhållit.
Usch!

Snusmumrik
2021-05-31 14:10:51
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS måste få frihet att anställa som de vill för att klara racet mot botten som kommer att fortsätta med ökad styrka efter pandemin. Alternativet är att lägga ner bolaget - något som man borde ha gjort för länge sedan i.s.f. att slänga bra pengar efter dåliga.
Jacobo
2021-05-31 10:01:30
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Dette er ikke et spørgsmål om genansættelse. Dette er et nyt selskab, og dem med tidligere Airbus-erfaring og dansk statsborgerskab for dansk base prioriteres.
Der vil også være produktion fra Stockholm og Oslo fra København. SPG's anciennitetsliste er glemt.
Andreas
2021-05-31 07:08:35
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag är förvirrad. Jag brukar läsa här om hur synd det är om SAS-piloter som har det sämre än Norwegian-piloter. Nu har SAIL ordnat ett kollektivavtal i CPH med samma fack som Norwegian. Borde inte det vara bra villkor?
Så vackert..
2021-05-30 18:40:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Anställda som försöker smöra för inför arbetsgivaren genom att sälja ut sig billigast i hopp om bekräftelse och uppskattning de aldrig kommer att få, förutom möjligtvis från någon stor aktieägare som blir något rikare.



Ung SAS Pilot
2021-05-30 00:23:29
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@SAS Pilot
Det är absolut inte vad föreningen vill. Företagsledningens linje är att anställa till så billiga avtal som bara är möjligt. Föreningarna jobbar för att ha skäliga avtal vad det gäller anställningstrygghet, rättigheter stadgat i svensk lag osv. Att lyssna in ett företags union busting är att göra sig själv en otjänst. Jag vill också flyga igen. Men jag vill kunna kombinera det med familj och vänner.
SAS pilot
2021-05-29 15:37:40
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Yman
Det är vi många SAS piloter som vill. Dessutom är det inget skitavtal långt ifrån.
Gamla SAS fack föreningarna vill inte vara med att rädda bolaget. Man håller krampaktigt fast i gamla avtal. djupt patetiskt.
sv pf
2021-05-27 16:13:35
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Who is the owner?
Jervejint
2021-05-27 13:05:00
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Är väl inget att vajna om. Godta erbjudanden beträffande löneläget, eller sök anställning hos någon annan/annat. Det har alltid varit ett "ge och ta" emellan ett företag och presumtiva arbetare.
Nya vindar blåser å de blåser isande kallt.
sv op
2021-05-27 12:03:54
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Så de pax som inte vill åka med SAIL, finns alltså inte?
Andreas
2021-05-27 11:06:18
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Bokar du Ryan vet du vad du får? Malta Air, Buzz, Lauda och Ryanair blandas hejvilt.
pf
2021-05-27 10:57:32
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
5A, Ryanair har også "underleverandører", i form av bolag i Polen. Malta og Østerrike(?)....
SAIL
2021-05-27 10:55:43
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
”SAS har ingått ett nytt kollektivavtal för piloter och kabinpersonal med den danska fackföreningen FPU som är en del av FH (Fagbevægelsens hovedorganisation) motsvarigheten till svenska LO. Det nya avtalet gör det möjligt för SAS att etablera en kompletterande bas i Köpenhamn. I och med avtalet förbättras den flexibilitet och säsongsanpassning som krävs för att bibehålla SAS ledande position i Skandinavien. Som ett första steg avser SAS att skapa nya arbetsplatser i Danmark istället för att återöppna basen i Malaga som stängde tidigare som en direkt följd av pandemin. Den nya danska verksamheten etableras med utgångspunkt i vår europeiska driftlicens, vilket borgar för en snabb och kostnadseffektiv uppstart av driften”.
Yman
2021-05-27 10:41:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL öppnar bas i CPH enligt DN med sämre avtal. Vilka sparkade piloter är villiga att skämma ut sig för ett trash-kontrakt?
5A
2021-05-27 09:56:01
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Föredrar också bolag där man vet vad man får. Bokar jag Ryan vet jag vad jag får, bokar jag Lufthansa vet jag vad jag får osv.
Men bokar jag SAS så är det bara en cirkus. Ena dagen får man flyga med skandinaviska SAS och andra dagar med alla möjliga bolag och nivåer.
Bulin
2021-05-27 09:10:02
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Tja, en annan bokar gärna omvägar för att slippa åka SAIL och dylikt. Har hänt att jag åkt via CPH istället för direkt från ARN för att slippa SAIL. Fast har i och för sig bytt preferens till LH/LX/OS istället på grund av allt skräp jag upplevt med dessa underleverantörer som SAS påstår levererar en "bra" produkt.
Sv. Janke
2021-05-26 14:56:35
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Att ”två herrar med pondus” skulle vänt i gaten när ”de såg” att det var SAIL som flög är ju rena troll-skämtet. Om man skulle vägra SAIL (som är SAS) och övriga allehanda underleverantörer av ATR och CRJ i SAS regi så kan det blu väldigt ont om ”SAS-avgångar” kvar att resa med.
Trollvarning!
Flajtspåtter
2021-05-26 11:12:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Planen EI-SII, EI-SIH och EI-SIE har alla varit ute och motionsflugit nu de senaste dagarna, förbereds för en comeback?
Heavydane
2021-05-23 09:11:53
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Hej,
Det forlyder at SAS har opgivet at flyve med SAIL ud af CPH, specielt når SAS piloter går på statsstøttet arbejdsdeling.
pf
2021-05-22 17:04:07
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
op, er ikke det et EU-krav, at man som passasjer får opplyst hvilket flyselskap som utfører flygingen ? SAIL er annet enn SAS (core)
Institution eller företag
2021-05-22 10:32:43
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Svar Esso. Ja och dessa senioritetssystem finns på de flesta äldre flygbolag, så det är inte något unikt för SAS.
Esso
2021-05-21 13:38:37
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nedbemanningen på SAS har inget med LAS att göra utan det finns avtal mellan SAS och pilotföreningarna i de tre länderna som reglerar detta. Alla som har lite grundkunskaper vet att LAS är dispositiv och det är avtalen som styr detta på SAS. SAS som den ena avtalsparten har undertecknat avtalet så det blir oseriös att tjata om LAS för att skylla på andra parter.
@Nya ögon
2021-05-21 09:17:17
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Pilotlönerna är inte problemet för SAS. Huvudproblemet för SAS, är att bolaget är att bolaget tyvärr är tvungna att följa idiotiska svenska LAS. vilket betyder att man står tillbaka med dyraste delen av hela personalen när man tvingas till massuppsägningar som under corona pandemin. LAS kom till för 50 år sedan när Sverige var ett land som var dominerad av stor industri, så är det absolut inte längre.SAS konkurrenter är inte bundna på händer och fötter av unken 70 tals sosse politik.
op
2021-05-21 09:07:32
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Detta med att passagerare (vi ska sluta använda PAX) skulle undvika flygninger
med SAIL är då inget som märks i försäljningen. Det finns säkert anekdoter av typen som återges här men sambandet är obefintligt när man tittar på siffrorna.
Lars Z
2021-05-20 23:07:50
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det finns folk som aktivt drar sig för att boka med SAIL eller något annat som SAS hyr in.
Sluta tramsa, vi finns
sv Andreas
2021-05-20 18:46:17
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det är ägarna och inte CAE som bestämmer upplägget.
Institution eller företag
2021-05-20 18:14:01
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
För att få igång SAS krävs att samtliga personalkostnader ses över - inte bara kostnaden för den flygande personalen.

SAS har en alldeles för fet overhead. Det måste ses över om de ska klara sig.
J
2021-05-20 16:23:48
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Intressant hur du kan veta att det finns som väljer att inte flyga med SAIL.. Psst, det finns folk som gör det.

Men eftersom SAS nuvarande VDs idé med SAIL är att öka vinsten på marginalen, så är det fel att räkna bort paxen på marginalen när man gör sin kalkyl.
SV: Nya ögon !
2021-05-20 15:55:52
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nya ögon !

Förstår inte. SAS hade väl de lägsta lönerna bland alla nord Europeiska bolag? Kan man inte få lönsamhet med branschens lägsta lönenivå så är kanske inte pilotlönerna där problemet ligger?
Ryan..... Norwegian.... Easyjet... Alla där tjänar/tjänade bättre än hos SAS.
Nya ögon !
2021-05-20 11:14:59
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL är tryggt och en del av SAS. För att få igång SAS på riktigt så måste enhetskostnaden ner, dvs pilotfacket måste förhandla sig fram till relevant kostnadsnivå för bolaget i linje med konkurrenterna för att bli intressanta. SAS kommer inte växa i första taget och när det blir aktuellt så behövs en midsize fleet för att testa/provtrycka linjer och fylla på LH. Låt verkligheten sippra in nu och sluta med larvigheter som att pax vänder när det är SAIL, rent påhitt. Hoppas nya chefen har stake att göra det som krävs.
J
2021-05-20 09:52:33
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag vet också personer som drar sig för att boka med SAIL. En del flygrädda som bara vill flyga med just SAS förväntar sig att det är SAS som flyger.
GG
2021-05-20 09:33:20
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@janke.

Patetiskt och troligen lögn. Hur såg dom att det var sail som flög?
E
2021-05-20 09:12:50
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Att Janke,

Vilka var "herrarna"? Ett ombud for facket och Du sjalv.... LOL.

For 99,9% av befolkningen ar det helt ointressant huruvida det ar SAIL eller mainline, precis som det for 99,9% av befolkningen ar ointressant hurvida stolen Du sitter pa ar tillverkad i Vietnamn elller Skovde...... allt annat ar onsketankande / trollande
Andreas
2021-05-20 08:54:33
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
I så fall har CAE Crewing Services ändrat upplägget efter när SAIL startade. Då var det brittisk skatt för boende i Storbritannien och irländska villkor för övriga.
Janke
2021-05-19 23:52:18
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Minns när två herrar vände direkt vid gaten när de såg att det var SAIL som skulle flyga. Det är pondus!
@Andreas
2021-05-19 22:36:39
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL rapporterar inte in brittisk skatt för sina anställda, då de är anställda på Irland.
Det är ju det som är vitsen med upplägget.
Andreas
2021-05-19 20:54:25
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Men det är väl ingen annan än trådstartaren som har fått för sig att någon håller på att anställas?
Fredrik
2021-05-19 19:53:23
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Men här är det ju frågan om återanställning av de 560 piloterna med avtal, då kan ju inte SAS anställa billiga piloter från utlandet, det vore att bryta ett fackligt avtal och olagligt.
Crew
2021-05-19 17:51:39
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det är en sak om var man är baserad. En annan om var man är anställd.
Man kan mycket väl vara anställd på Irland, men baserad på LHR.

Själv är jag anställd i ett annat nordiskt land, men baserad på ARN.
Andreas
2021-05-19 17:23:32
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Utländska arbetsgivare som rapporterar in brittisk skatt för sina anställda kvalificerar för permitteringsstödet (Coronavirus Job Retention Scheme) enligt brittiska myndigheter själva.
@ Andreas
2021-05-19 15:40:50
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Ja, men var är de anställda, vilket är avgörande ?
Andreas
2021-05-19 15:15:05
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag förklarar gärna vad det brittiska permitteringsstödet har med SAIL att göra för dem som inte känner till SAILs verksamhet. De har numera endast en besättningsbas. Den är LHR. LHR ligger i Storbritannien.
@Andreas
2021-05-19 13:17:15
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Förklara gärna vad det brittiska permitteringsstödet har med SAIL att göra? Irland tillhör inte UK..
sv Andreas
2021-05-19 13:07:23
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL är irländskt!
@Andreas
2021-05-19 12:20:12
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Mycket troligt. Det kan bli kostsamt för SAS då ifall man tvingas ”välja land” att följa reglerna i och ta boten i det andra. Jag tror att tillväxtverket ser hårdare på saken med tanke på att verksamheten har utgångspunkt Sverige.

Jag tror SAS har överkapacitet just nu som det är så det är nog därför SAS inte behöver återanställa även om man börjar flyga lite till.
Andreas
2021-05-19 11:27:12
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
En lika relevant frågeställning är väl vad reglerna för det brittiska permitteringsstödet säger? När brittiska arbetstagare varit permitterade har ju skandinaviska SAS-piloter tagit deras jobb enligt det här sättet att se saken.
Fredrik
2021-05-19 11:20:25
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Återanställer SAS verkligen? Inget man hör något om, så hur ligger det till med återanställningsavtalet för de avskedade 560 SAS Main piloterna? Någon som vet? Hur kan SAS starta nya rutter i sommar om de inte använder sig av dessa piloter som de har avtal med?

2021-05-19 10:43:17
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@fp vilken lista? Var finns den? Källa tack.

2021-05-19 10:41:37
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@aiator. Källa på det vore bra. CAE?
@What
2021-05-18 21:35:56
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Ja, men det svenska flygbolaget SAS som lever under svenska lagar har använt sig av det svenska permitteringsstödet. Där ska de uppfylla:
"Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader."
Det går starkt att ifrågasätta ifall de har gjort oavsett om man är för eller emot att använda sail.
CAT
2021-05-18 19:32:43
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Nej, det kanske de inte kan, men vad har det med SAIL att göra?

2021-05-18 19:25:32
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@what ——-Sail är ett dotterbolag till SAS. Klart att SAS kan äga aktier i andra bolag, men de kan inte frånsäga sig ingångna avtal i SAS Main, det vore olagligt.
Aiator
2021-05-18 18:50:02
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL har inga anställda piloter. De är inhyrda från CAE.
FP
2021-05-18 18:23:14
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Över 500 uppsagda piloter har skrivit på lista om att vilja komma tillbaka till SAS om än så på nya avtal...
What
2021-05-18 18:03:18
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS kan väll äga aktier i vad som helst? SAIL lever under annat lands lagar och är ett eget bolag.
Fredrik
2021-05-18 17:54:27
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Vad säger facket om detta? Lagligt kan det ju inte vara, Sail ägs ju av SAS (dotterbolag) och använder deras plan. Återanställningsrätten gäller i fem år. Varför hör man inget ifrån facket?
sv Calle
2021-05-18 10:48:18
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAIL är ett irländskt bolag. Irländska aktiebolagslagen, skiljer sig från den svenska. Otur igen?
Oleg
2021-05-18 08:03:09
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Du har fel, SAIL är ett dotterbolag till SAS och är inte skilda företag som du försöker påvisa,

Det låter snarare som att du inte förstår hur bolagstrukturer fungerar oavsett aktiebolag eller inte?

Det är ägarna som har sista ordet, med andra ord de som äger aktierna i den juridisk enheten, aktiebolaget.

För att verkligen vara säker på vilka intressen som finns i företag och deras strukturer så måste man kunna titta bakom ridån, ibland är det inte självklart vilka som ligger bakom, majoritetsägare o.s.v.

Coop, ICA eller Willys och Hemköp t.ex.
Tillväxt
2021-05-18 00:35:27
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Villkor enligt Tillväxtverket:

"Villkor för att få stödet:"

.....

"Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader."

.....

Jag tror att SAS är ute på hal is här och kan i värsta fall behöva betala tillbaka hela permitteringsstödet.
K
2021-05-18 00:28:07
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag vill fortsätta flyga. Gör jag det gratis eller inte spelar ingen roll.
Calle
2021-05-17 20:53:34
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@sv Calle

SAS och SAIL är två olika bolag. Dess "ägare" har ingen betydelse i sammanhanget. Jag rekommenderar att du tittar lite i aktiebolagslagen för att förstå hur ett aktiebolag som juridisk person fungerar. Då kommer du förhoppningsvis ganska snabbt förstå att ägarna inte har någon betydelse. Med andra ord så är min ursprungliga liknelse korrekt, det skulle vara exakt samma resonemang som med ICA och Coop. :)
FP
2021-05-17 18:30:00
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag vill fortsätta att flyga och är det under SAS SK eller SAS Sail spelar ingen roll
Flygare
2021-05-17 15:00:12
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
@Jovi
Nu är det ju inte så att någon har anställts på SAIL, eller på SAS main för den delen sedan massuppsägningarna. Se till att ta reda på fakta innan du skriver,tack.
AROS
2021-05-17 13:01:10
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
SPF/SPG valde väl att behålla villkoren för de seniora piloterna, med massuppsägning som följd.
SAIL har justerat sina villkor enl SAS och man har därför tillåtelse från styrelsen för återanställningar där.
sv Calle
2021-05-17 10:13:36
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Märklig jämförelse. SAS och SAIL har samma ägare. Vilket ICA och COOP inte har.
Tror du hade lite otur när du tänkte till. ;o)
ABC
2021-05-16 18:22:08
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Varför skulle de inte få göra det?
Ex SAS
2021-05-16 18:07:04
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Det är väl fördelen med 'fri ledningsrätt' som våra danska vänner förespråkat så länge...
Calle
2021-05-16 17:29:07
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Klart de får? Det är två olika bolag. Det är som att fråga om ICA får återanställa när inte Coop gör det.
Andreas
2021-05-16 17:19:14
SV: SAS återanställer på SAIL men icke på main
Jag tror att du har missförstått. När pandemin slog till sades piloter upp från både SAS och SAIL (och en tredjedel av SAIL-flottan omregistrerades till SAS), men det finns fortfarande ett överskott på piloter så jag kan inte drömma om att det är aktuellt att återanställa ännu.

Jag antar att det du tänker på är att SAIL inte flyger alls för tillfället (deras piloter är 100% permitterade samtidigt som SAS-piloterna bara är deltidspermitterade), men att de ska börja flyga igen.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn