svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ni som sökt svenskt ambulansflyg, har ni hört något? Skippa gärna alla onödiga kommentarer. Vi är många piloter som gärna vill flyga igen. Håll tråden seriös med allt vad det innebär. Kallelse till screening, nyheter kring anställning, roster etc… håller tummarna! Fly safe
svar
Nej, inget är på plats och mycket som är oklart för oss
Är kollektivavtal på plats?
När man skall i anställa offentlig miljö får man ställa skall krav. De som inte uppfyller skall kraven åker ut direkt. Därefter kan man ha ställt även andra krav.
De som uppfyller alla ställda kraven på bästa sätt kommer på intervju. Där avgörs då de som man anser mest lämpade enligt vad man önskar sig.
Mycket enkelt.
I ett privat bolag kan man välja och vraka utan att någon behöver uppfylla några krav annat än att upphandlaren tycker du passar utmärkt.
Det är något märkligt kanske men ändå så att KSAs anställningar inte är sk. statliga utan de kan följa regler mer lika fri anställningsrätt. Hade det gällt ex en myndighet så hade det hetat statlig anställning och då gäller helt andra bullar, mycket hårdare styrt. Så här har KSA fått (och nyttjat) sin fria rätt att anställa vem men vill oavsett erfarenhet/utbildning.
I offentliga sammanhang ska alla ha samma möjlighet vid rekrytering.
Alla kvalificerade kunde fått göra testerna online som ett första urval varefter KSA valt ut de mest lämpade kandidaterna.
Den punkten var inte den enda och behandlades väldigt snabbt, har inget att göra med att man vill dölja nått. Resten av mötet tog närmare 2h med många åhörare för att vara ett fullmäktige. Men man tog inte upp något specifikt om rekryteringen, inte riktigt en fullmäktige fråga. Fullmäktige hade fullt upp med att köra på trots många högst tveksamma ägare och vissa med förslaget att stoppa allt och upphandla. Som sagt tidigare.. en soppa..
KSA hade närmare 700 kvalificerade sökande varav de bjöd in 56 till intervju och valde ut 26. Hälften hade tidigare erfarenhet av ambulansflyg. 15% var kvinnor men de hade helst sett 50%
https://via.tt.se/pressmeddelande/piloter-anstallda-av-svenskt-ambulansflyg?publisherId=3236118&releaseId=3303647
Den 19:e Augusti hade KSA sammanträde där en enda punkt avhandlades:
”Kommunalförbundet har behov av att avgiftsbelägga utlämnande av allmänna handlingar”
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/media/1276/210819-protokoll-8-ksa-fo-rbundsfullma-ktige-signed.pdf
Så om någon misstänker att det förekommit oegentligheter i anställningsförfarandet ska det kosta pengar att begära utdrag, trots att det är offentliga handlingar.
Har du koll på hur många piloter KSA har anställt och hur många som tidigare flög ambulansflyg? Kan man ha anställt fler piloter nu?
Det var ett utannonserat jobb. Idag är det ett krav i offentliga situationer att jobb måste annonseras ut.
Det kanske är så enkelt att inte fler än 50% av de tidigare piloterna sökte jobb. Då kan man inte anställa dom.
I urvalet bland de som sökt var troligen det en merit att tidigare flugit ambulansflyget. Det kan ni kolla i den offentliga utvärderingen och ställda krav.
Men snälla Ni spekulera inte så mycket utan kolla fakta!
En som inte ansöker kan inte bli anställd.
Håller med dig i stort men ser inte riktigt fördelarna du pratar om jämfört med fördelarna om man prioriterat ambulanserfarenhet fast från olika amb-bolag istället. Då börjar ju ändå piloterna med en grund och man slipper ”anpassa” sig som du skriver. Ofta och även i KSAs egna upphandlingar har det stått ambulanserfarenhet som krav på piloterna. När man nu rekryterade själva så blev det inte riktigt så.
Ja knappt hälften enligt KSA själva i sista omgången men med de tidigare instruktörerna och ledning sjunker andelen med amb-erfarenhet tyvärr rejält. Som sagt, man kunde ha valt en enklare och i min mening mer etisk och långsiktig väg (folk har ändå valt denna bana och stannat under högkonjunktur) väg utan ”anpassning” men gjorde inte så den här gången och det finns flera anledningar till det.
Erfarenhet av en viss typ av operation är naturligtvis aldrig dåligt. Däremot är det ofta så att man överskattar tiden det tar för piloter att anpassa sig till en ny typ av operation och vår kompetens är sällan så unik som vi vill tro. Professionella piloter har en god förmåga till snabb anpassning och jag ser det inte som ett problem att de har anställt en del (hälften?) linjepiloter till KSA. Tvärtom kan man hävda att den korsbefruktning som nu sker mellan linjepiloter och erfarna ambulanspiloter mycket väl kan leda till positiv förändring och nytänk inom ambulansflyget.
@Erfaren, tack för svaret. Men du säger alltså inte emot?
Sen har du helt rätt i ditt resonemang att man inte förstår hur de som rekryterar tänker. De har ju sin agenda och har väl rätt till den.
Patient, det finns extremt mycket erfarenhet här inne från hela branschen och det är inte svårt att förstå att en del blev besvikna som inte fick jobbet. Det finns även extremt mycket erfarenhet av rekrytering här inne och det är inte svårt att förstå att ibland känns det orättvist och man tycker att urvalsprocessen är märklig. Men en sak är säker, det jämnar ut sig eftersom ingen är ett undantag.
Jag gissar att alla här inne som försöker jämna ut diskussionen och hävda att erfarenheten av att flyga amb inte är att föredra eller särskilt mycket värd INTE själv har flugit ambulans. Nån som säger emot?
Den här diskutionen vem så är bäst på att utföra jobbet får mig att tänka på TV programmet “Clarksons Farm” på Amazon Prime.
Han som under flertalet år gasat runt i superbil efter superbil, borde vara ganska bra på att köra något på 4 hjul.
Men sitta i en stor traktor och försöka plöja rakt, är en helt annan sak.
Allt handlar om träning och intresse att utför jobbet väl
Och det är jag alldeles övertygad om kommer ske
Lycka till så ses vi i lufthavet
JD
Jag brukar tänka att man blir bra på det man gör/gjort ofta förut. Så ska man flyga till Mora och prata svenska med dom så kanske det är lämpligare att ha stor vana av det än att ha åkt en massa till CDG osv. Har gjort båda men så tänker jag. Förstår din provokation men säkert nån där ute som ändå
håller med dig.
Såklart att vi med tiotusen timmar 737 flygandes till europeiska storflygplatser och allt vad det innebär av högt arbetstempo och mycket radiosnack kommer klara det här galant. Inte självklart att någon med några tusen timmar King Air som mest flugit i Sverige klarar det här bättre. Hursomhelst har en rättvis rekrytering skett och nu kör vi!
Jag är enig i att det är konstigt att bygga verksamheten från ett vitt ark. Är också tveksam till att själva flygoperationen sker i ett regionsägt bolag. Kan tycka att det viktiga ju borde vara att centralisera planering och dispatch gemensamt över alla transportslag, snarare än att äga och flyga planen.
MEN när beslut nu är fattat och de ju verkar fått ett hyggligt vettigt team på plats så tror jag att de kommer lösa uppgiften bra. Det blir säkert något enstaka fall av misstag, felplanering, juniormässiga beslut i början. På något års sikt får de väl koll på läget och då bör det kunna tillföra samhällsnytta och ökad patientsäkerhet som utkomst. Enligt plan. Om nuvarande ledning mot förmodan inte får koll på läget och driver verksamheten som reguljärtrafik blir det nog inte så bra och ett misslyckande men det tror jag vi kommer slippa uppleva.
Vilken ny ledning menar du? Pratar du om flygbolaget eller KSAs ledning?
@peppe
“riktigt flyg”.. Det var ett konstigt uttryck. Gissar att du menar reguljär flyg?
Ponera att du sitter i ledningen för ett bussbolag och vet mycket om bussar, busshållplatser och dess lagar och regler. Du vet vad som krävs för att ha bra rullians, tjäna pengar och ta hand om personalen där.
Sedan går du ifrån det “riktiga bilandet” till att styra upp ambulanstransporter istället. Så stor skillnad är det ju inte mellan en buss och en ambulansbil? Bägge rullar på vägen och ska åka ifrån A till B. Man förflyttar människor. Man har sina rutiner på hur saker och ting sköts. Ja uppenbarligen finns det många andra likheter här.
För chaufförerna är det inte så stor skillnad heller. Man har ju redan körkort. Det är bara att följa OM-A och OM-B.
Vilka riktlinjer bör man ha för att slå på blåljuset? (Ska man alltid vara prioriterad och gå före i kön eller kan man ta det lugnt ibland?)
Är passagerarna lika självgående? Ibland inte gående eller medvetande alls. Hur ser dagen ut? Istället för bestämda pauser och linjer så ändras dagen kontinuerligt, man nog aldrig vilka ställen man kommer besöka.
Hur reagerar man när man flyger en bränskadad person och man känner lukten av dött bränt kött, eller en skrikande kvinna som är på väg att förlösa ett barn, eller en akut hjärnblödning?
Kan man köra fort så det studsar i bilen eller förvärras patientens status? (Flyga kabintryck eller ej. Lång landning och undvika att hjärnblödningen förvärras?)
Alltså visst finns det likheter, men det finns ganska mycket olikheter också.
Det är nog väldigt lätt att underskatta olikheterna om man inte känner till dem.
Det kan bli lite dunning-krueger effekten. Kanske därför KSA var tvungen att böta rätt mycket till SAS gällande hangarerna?
Verkar dock mycket bättre med den nya ledningen än den som tidigare var..
Ledningen har lång erfarenhet inom riktigt flyg. Så stor skillnad är det inte på en 737 och en liten jet!
Det här går galant, snart är alla tillstånd på plats och nya ambulansflyget är igång!