Tråden startades av: pilatus  2021-06-27 23:25:06
svenskt ambulansflyg, nån som hört något? 
Ni som sökt svenskt ambulansflyg, har ni hört något? Skippa gärna alla onödiga kommentarer. Vi är många piloter som gärna vill flyga igen. Håll tråden seriös med allt vad det innebär. Kallelse till screening, nyheter kring anställning, roster etc… håller tummarna! Fly safe

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Förvaltaren
2021-09-25 22:49:03
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Nej, inget är på plats och mycket som är oklart för oss
SP
2021-09-25 01:13:14
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Är kollektivavtal på plats?
Sv Olle
2021-08-30 16:06:38
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
När man skall i anställa offentlig miljö får man ställa skall krav. De som inte uppfyller skall kraven åker ut direkt. Därefter kan man ha ställt även andra krav.
De som uppfyller alla ställda kraven på bästa sätt kommer på intervju. Där avgörs då de som man anser mest lämpade enligt vad man önskar sig.

Mycket enkelt.

I ett privat bolag kan man välja och vraka utan att någon behöver uppfylla några krav annat än att upphandlaren tycker du passar utmärkt.


Anti KSA
2021-08-30 15:32:01
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Det är något märkligt kanske men ändå så att KSAs anställningar inte är sk. statliga utan de kan följa regler mer lika fri anställningsrätt. Hade det gällt ex en myndighet så hade det hetat statlig anställning och då gäller helt andra bullar, mycket hårdare styrt. Så här har KSA fått (och nyttjat) sin fria rätt att anställa vem men vill oavsett erfarenhet/utbildning.
Olle
2021-08-30 13:33:10
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
I offentliga sammanhang ska alla ha samma möjlighet vid rekrytering.
Alla kvalificerade kunde fått göra testerna online som ett första urval varefter KSA valt ut de mest lämpade kandidaterna.
Fullmäktige
2021-08-28 23:29:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Den punkten var inte den enda och behandlades väldigt snabbt, har inget att göra med att man vill dölja nått. Resten av mötet tog närmare 2h med många åhörare för att vara ett fullmäktige. Men man tog inte upp något specifikt om rekryteringen, inte riktigt en fullmäktige fråga. Fullmäktige hade fullt upp med att köra på trots många högst tveksamma ägare och vissa med förslaget att stoppa allt och upphandla. Som sagt tidigare.. en soppa..
Robert
2021-08-27 16:02:56
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
KSA hade närmare 700 kvalificerade sökande varav de bjöd in 56 till intervju och valde ut 26. Hälften hade tidigare erfarenhet av ambulansflyg. 15% var kvinnor men de hade helst sett 50%
https://via.tt.se/pressmeddelande/piloter-anstallda-av-svenskt-ambulansflyg?publisherId=3236118&releaseId=3303647

Den 19:e Augusti hade KSA sammanträde där en enda punkt avhandlades:
”Kommunalförbundet har behov av att avgiftsbelägga utlämnande av allmänna handlingar”
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/media/1276/210819-protokoll-8-ksa-fo-rbundsfullma-ktige-signed.pdf

Så om någon misstänker att det förekommit oegentligheter i anställningsförfarandet ska det kosta pengar att begära utdrag, trots att det är offentliga handlingar.
Sv Patient
2021-08-06 14:13:15
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Har du koll på hur många piloter KSA har anställt och hur många som tidigare flög ambulansflyg? Kan man ha anställt fler piloter nu?

Det var ett utannonserat jobb. Idag är det ett krav i offentliga situationer att jobb måste annonseras ut.

Det kanske är så enkelt att inte fler än 50% av de tidigare piloterna sökte jobb. Då kan man inte anställa dom.

I urvalet bland de som sökt var troligen det en merit att tidigare flugit ambulansflyget. Det kan ni kolla i den offentliga utvärderingen och ställda krav.

Men snälla Ni spekulera inte så mycket utan kolla fakta!

En som inte ansöker kan inte bli anställd.




Patient
2021-08-05 12:50:41
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Håller med dig i stort men ser inte riktigt fördelarna du pratar om jämfört med fördelarna om man prioriterat ambulanserfarenhet fast från olika amb-bolag istället. Då börjar ju ändå piloterna med en grund och man slipper ”anpassa” sig som du skriver. Ofta och även i KSAs egna upphandlingar har det stått ambulanserfarenhet som krav på piloterna. När man nu rekryterade själva så blev det inte riktigt så.
Ja knappt hälften enligt KSA själva i sista omgången men med de tidigare instruktörerna och ledning sjunker andelen med amb-erfarenhet tyvärr rejält. Som sagt, man kunde ha valt en enklare och i min mening mer etisk och långsiktig väg (folk har ändå valt denna bana och stannat under högkonjunktur) väg utan ”anpassning” men gjorde inte så den här gången och det finns flera anledningar till det.
Jo
2021-08-05 10:46:35
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Erfarenhet av en viss typ av operation är naturligtvis aldrig dåligt. Däremot är det ofta så att man överskattar tiden det tar för piloter att anpassa sig till en ny typ av operation och vår kompetens är sällan så unik som vi vill tro. Professionella piloter har en god förmåga till snabb anpassning och jag ser det inte som ett problem att de har anställt en del (hälften?) linjepiloter till KSA. Tvärtom kan man hävda att den korsbefruktning som nu sker mellan linjepiloter och erfarna ambulanspiloter mycket väl kan leda till positiv förändring och nytänk inom ambulansflyget.

Patient
2021-08-04 13:13:34
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@Erfaren, tack för svaret. Men du säger alltså inte emot?
Sen har du helt rätt i ditt resonemang att man inte förstår hur de som rekryterar tänker. De har ju sin agenda och har väl rätt till den.
Erfararen
2021-08-04 11:29:57
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Patient, det finns extremt mycket erfarenhet här inne från hela branschen och det är inte svårt att förstå att en del blev besvikna som inte fick jobbet. Det finns även extremt mycket erfarenhet av rekrytering här inne och det är inte svårt att förstå att ibland känns det orättvist och man tycker att urvalsprocessen är märklig. Men en sak är säker, det jämnar ut sig eftersom ingen är ett undantag.
Patient
2021-08-04 09:49:04
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag gissar att alla här inne som försöker jämna ut diskussionen och hävda att erfarenheten av att flyga amb inte är att föredra eller särskilt mycket värd INTE själv har flugit ambulans. Nån som säger emot?
John Doe
2021-08-04 08:13:45
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Den här diskutionen vem så är bäst på att utföra jobbet får mig att tänka på TV programmet "Clarksons Farm" på Amazon Prime.

Han som under flertalet år gasat runt i superbil efter superbil, borde vara ganska bra på att köra något på 4 hjul.
Men sitta i en stor traktor och försöka plöja rakt, är en helt annan sak.

Allt handlar om träning och intresse att utför jobbet väl

Och det är jag alldeles övertygad om kommer ske

Lycka till så ses vi i lufthavet

JD
TRI/TRE
2021-08-03 16:44:16
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag brukar tänka att man blir bra på det man gör/gjort ofta förut. Så ska man flyga till Mora och prata svenska med dom så kanske det är lämpligare att ha stor vana av det än att ha åkt en massa till CDG osv. Har gjort båda men så tänker jag. Förstår din provokation men säkert nån där ute som ändå
håller med dig.
Tobbe
2021-08-02 14:01:39
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Såklart att vi med tiotusen timmar 737 flygandes till europeiska storflygplatser och allt vad det innebär av högt arbetstempo och mycket radiosnack kommer klara det här galant. Inte självklart att någon med några tusen timmar King Air som mest flugit i Sverige klarar det här bättre. Hursomhelst har en rättvis rekrytering skett och nu kör vi!
Benny
2021-07-30 15:20:03
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag är enig i att det är konstigt att bygga verksamheten från ett vitt ark. Är också tveksam till att själva flygoperationen sker i ett regionsägt bolag. Kan tycka att det viktiga ju borde vara att centralisera planering och dispatch gemensamt över alla transportslag, snarare än att äga och flyga planen.

MEN när beslut nu är fattat och de ju verkar fått ett hyggligt vettigt team på plats så tror jag att de kommer lösa uppgiften bra. Det blir säkert något enstaka fall av misstag, felplanering, juniormässiga beslut i början. På något års sikt får de väl koll på läget och då bör det kunna tillföra samhällsnytta och ökad patientsäkerhet som utkomst. Enligt plan. Om nuvarande ledning mot förmodan inte får koll på läget och driver verksamheten som reguljärtrafik blir det nog inte så bra och ett misslyckande men det tror jag vi kommer slippa uppleva.
Flygarn
2021-07-30 13:50:45
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vilken ny ledning menar du? Pratar du om flygbolaget eller KSAs ledning?
dunning-krueger
2021-07-30 11:42:04
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@peppe

"riktigt flyg".. Det var ett konstigt uttryck. Gissar att du menar reguljär flyg?

Ponera att du sitter i ledningen för ett bussbolag och vet mycket om bussar, busshållplatser och dess lagar och regler. Du vet vad som krävs för att ha bra rullians, tjäna pengar och ta hand om personalen där.

Sedan går du ifrån det "riktiga bilandet" till att styra upp ambulanstransporter istället. Så stor skillnad är det ju inte mellan en buss och en ambulansbil? Bägge rullar på vägen och ska åka ifrån A till B. Man förflyttar människor. Man har sina rutiner på hur saker och ting sköts. Ja uppenbarligen finns det många andra likheter här.
För chaufförerna är det inte så stor skillnad heller. Man har ju redan körkort. Det är bara att följa OM-A och OM-B.
Vilka riktlinjer bör man ha för att slå på blåljuset? (Ska man alltid vara prioriterad och gå före i kön eller kan man ta det lugnt ibland?)

Är passagerarna lika självgående? Ibland inte gående eller medvetande alls. Hur ser dagen ut? Istället för bestämda pauser och linjer så ändras dagen kontinuerligt, man nog aldrig vilka ställen man kommer besöka.
Hur reagerar man när man flyger en bränskadad person och man känner lukten av dött bränt kött, eller en skrikande kvinna som är på väg att förlösa ett barn, eller en akut hjärnblödning?

Kan man köra fort så det studsar i bilen eller förvärras patientens status? (Flyga kabintryck eller ej. Lång landning och undvika att hjärnblödningen förvärras?)

Alltså visst finns det likheter, men det finns ganska mycket olikheter också.
Det är nog väldigt lätt att underskatta olikheterna om man inte känner till dem.
Det kan bli lite dunning-krueger effekten. Kanske därför KSA var tvungen att böta rätt mycket till SAS gällande hangarerna?

Verkar dock mycket bättre med den nya ledningen än den som tidigare var..
Peppe
2021-07-29 19:46:14
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ledningen har lång erfarenhet inom riktigt flyg. Så stor skillnad är det inte på en 737 och en liten jet!
Det här går galant, snart är alla tillstånd på plats och nya ambulansflyget är igång!
Sv Flygaren
2021-07-29 17:33:38
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
De med erfarenhet kan söka de jobb som annonseras ut. Anses de lämpliga får de säkert jobb i nya Svenska Ambulansflyget. Söker de inte kan de inte få jobbet.

Enkelt Doktor W.
Flygaren
2021-07-28 12:48:04
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad jag inte förstår är varför man från KSAs sida inte nyttjat den erfarenhet branschen byggt upp inom ambulansområdet mer? Gäller inte bara piloterna utan medicinskt personal ska nyrekryteras, OP ska byggas upp från noll, ledningen lär sig längs vägen osv. Blir ju på flera parters bekostnad men får hoppas patienterna inte hamnar i kläm bara.
Learjet
2021-07-28 11:54:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
SAS kommer inte återanställa. Enbart nyanställningar är aktuellt, så troligen stannar dessa kvar på ambulansen.
PF
2021-07-28 10:26:34
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Blir intressant när SAS/NAS och större aktörer återanställer. Om ambulansflygarna stannar eller går tillbaka.
Ambulans
2021-07-27 12:36:40
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag satt här och gnällde på KSA redan innan de inte gav mig jobb. Kan hålla mig objektiv i en diskussion på ett nätforum, har liksom inget att förlora eller vinna på det ena eller det andra. Men faktum kvarstår oavsett vem som fått jobb eller uppdrag att KSA som det ser ut att bli idag inte kommer bli som det var tänkt och MYCKET dyrare och ta många år innan dagens kvalitet uppnås.
Påven
2021-07-27 10:15:46
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Man får nog dela upp diskussionen lite annars blir väldigt rörigt.

Första frågan: Vilka ska ansvara för verksamheten ambulansflyg, stat, kommun, landsting, privat.

Alla kan tycka till om den frågan och vilka som drabbas ekonomiskt eller gagnas.

Flygplan, på vilket sätt gagnas någon och vilka belastas ekonomiskt.

Just nu är det många missnöjda som inte fått uppdraget eller inte fått jobbet som pilot som sitter och orerar i eget intresse vilket inte blir trovärdigt.....
Undrande
2021-07-27 10:06:29
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad är din drivkraft till att gilla detta projektet egentligen?
För mig finns det nått som heter rätt och fel, etik och ärlighet. Dessutom ogillar jag egna personliga agendor med skattepengar.
Och ja, KSA är en bra idé bara man följt ursprungstanken från när det bildades. Det som hänt efter det är inte bra.
Så, vad är din drivkraft att kommentera här?
Sv Vet rätt mycket
2021-07-26 22:33:14
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Du borde du också veta att regler enkelt kan förändras!

En som varit med länge och sett förändringar.

Två enkla exempel som alla borde kunna förstå.

Det fanns en tid i Sverige då det fanns en vägskylt som angav "Hastighets begränsning upphör" Det var fri fart på många vägar som idag har begränsning till 70 Km/h.

Det fanns en tid då man inte fick skjutsa på "Lätt motorcykel" och ingen begränsning i cylindervolym. Huskvarna Guldpilen 200 cc.
Senare kom att man fick skjutsa på lätt motorcykel men max 125 CC Cylindervolym... OSV.....

Inget varar för evigt, vi lever i en föränderlig värld.

Vet rätt mycket
2021-07-24 19:57:51
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ett kommunalförbunds flygplan får endast transportera svenska landstings patienter så blir nog inget bilateralt avtal tyvärr. Bara att läsa deras egna regler för att se det.
?
2021-07-24 07:57:51
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jo, men det kan vara så att du och jag inte har hela bilden. Flygmaskinerna kanske ingår i ett bilateralt avtal, vem vet? Ska den enskilda gaphalsen vända upp och ner på allt och såga på den gren Sveriges import och export hänger på?
Bekymrad skattebetalare
2021-07-24 07:50:28
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Bara timkostnaden på en PC24 vida överstiger totala timkostnaden som nuvarande operatör debiterar per timma, lägg sen till löner, hyror, fasta kostnader osv osv.. kommer som sagt bli dyrt och ja möjligheten finns att nån detalj kan bli bättre med splitternya jetflygplan men det är inget patienten bryr sig om eller vinner på. De kommer många gånger inte ens ihåg om det satt propellrar på eller inte. Piloter och personal får en fin arbetsmiljö men på övriga områden ser jag ingen större möjlighet till förbättring och då är det inte värt den höga risken och kostnaden. Risken är för patienten då ingen ordentlig riskanalys för övergången är gjord.
Som sagt, KSA försöker uppfinna ett dyrt hjul igen helt utan erfarenhet av ambulansverksamhet.
@CJR
2021-07-24 01:04:42
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Hörru, är du bitter att du inte fick jobbet på KSA eller vad är det frågan om? :)
CJR
2021-07-23 20:47:59
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Det kan vara så som föregående insändare skriver att ett växande behov av ambulansflyg finns i Sverige. Men vem vet det? Har KSA eller likvärdig organisation utrett behovet? Skulle inte tro det.
Har någon klagat eller varit missnöjd med nuvarande produktion?

Oavsett så behövs inte PC24 för detta. Se på Norge, ett långt och stort land. Babcock kör med 12st Kingair samt 2st citation latitude. Ungefär som i Sverige innan babcock började avveckla dvs Kingair samt en learjet 35.
Varför då, jo för att merparten av alla flygningar är 30-45 minuter dvs det blir ingen större skillnad i blocktid på jet och turboprop.
Om det nu skulle finnas ett utökat behov av ambulansflyg är det väl ändå enklare/billigare än att starta ett eget Aoc o köpa flygplan?

Det är det som jag som svensk skattebetalare, med 12 års erfarenhet som line Maintenance technician B1/B2 i tung kommersiell luftfart samt snart 10 år som ambulansflygpilot, vänder mig emot, att man ska börja från scratch och gräva djupt i den stora oändligt djupa plånboken man anser sig ha tillgång till.
CJR
2021-07-23 14:15:00
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
De påståenden som läggs fram i föregående post är delvis korrekta dvs man behöver snabba ambulansflyg transporter inom Sverige.
Vad jag som svensk skattebetalare, med 12 års erfarenhet som flygtekniker B1/B2 i tung kommersiell line Maintenance, samt snart 10 års erfarenhet som ambulansflygpilot i Sverige, vänder mig emot är att KSA som sagt ska uppfinna hjulet på nytt.
Se på Norge, där sköter babcock det hela med 12st Kingair 250 och två citation latitude.
Norge är ett långt, stort land och ändå bara två jetmaskiner?
Jo merparten av alla flygningar är ju ändå bara ca 30-45 minuter så där behövs alltså ingen dyr jet.
I Sverige hade babcock en Learjet 35 som tog alla långa leggar o Kingair flottan körde resten.
Tillsammans med de andra två operatörerna tar man hand om det nuvarande behovet och skulle det nu vara så att behovet ökar som nedan antyds, ja då är det väl bara att upphandla mer trafik. Inte köpa egna flygplan och starta Aoc………
Sv CJR
2021-07-23 08:59:02
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Har du någon erfarenhet av flyg? Gamla flygmaskiner tenderar att få en ökad kostnad i underhåll och fler driftstopp.

En nationell strukturering av vården gör att Sveriges regioner och sjukhus ansvarar för olika typer av specialiserad vård. Det innebär ett VÄXANDE behov av flygtransport av patienter mellan sjukhus.

För att rädda liv, skydda människors hälsa och gynna en god hälsoekonomi behöver ambulanstransporter ske på kortast möjliga tid. Sjukvårdstransport med flygplan passar extra bra när avstånden är långa, för transporter mellan sjukhus och vid allvarlig sjukdom eller skada.

För att uppnå detta utan försämring av vården behövs nya snabbare flygplan.

KSA är en del i att förbättra vården för oss medborgare.

Ser man tillbaka i tiden var sjukvården betydligt sämre för 70 år sedan. Självklart kostar vården mer idag än då, men de förbättringar som gjorts har gagnat befolkningen.

Vissa här på forumet är mer intresserad av vinstdrivande privata företag än de som behöver vård.

En med lång erfarenhet!



Bla bla
2021-07-22 20:26:36
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@CRJ.. är ju bara tomma ord utan substans. Du har ju inget som backar upp det du påstår. Jag har iaf flugit ambulans i Sverige många år och håller med om att KSAs nuvarande upplägg som det blivit inte kommer bli bra.
CJR
2021-07-22 19:26:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag vet hur mycket de tre nuvarande operatörerna debiterar per flygtimme.
KSA kommer aldrig att att komma i närheten av detta förhållandevis låga timpris.
De flygplan som nuvarande operatörer använder är antingen uppgraderade jet eller Kingair med mellan 1-20 år på nacken.
Det är ganska enkel ekvation att se att 6st PC24 kommer kosta multum mer per flygtimme bara på grund av inköpskostnaden.
Lägg sedan hyra av hangarplats på tre baser samt Maintenance (Pilatus är mycket dyrare i underhåll än Citation o kingair) till detta och kostnaderna skenar ännu mer.
KSA håller på att uppfinna hjulet på nytt och det blir katastrof för oss som betalar.
Det är förmodligen så att i vissa branscher har privatiseringar gjort produkten dyrare.
I detta fall är det inte så.
Som föregående talare sade, prata med era regionala politiker om detta och fråga följande; visa mig som skattebetalare vilka kostnader KSA har presenterat för Er.
Sv Ambulanspilot, CRJ
2021-07-22 14:01:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ett privat företag har alltid ett vinstintresse. Aktieägarna har krav på utdelning. Ofta ger man ett hyggligt grundpris men ofta med extra tillägg för ditten och datten.

En icke vinstdrivande organisation blir billigare förutsatt att behovet inte är för lågt (en flygning i månaden).

Tendensen med en egen organisation är också att man utnyttjar flygtransport i större grad då delkostnaden blir betydligt lägre.

En som har varit med om en total utlokalisering av en verksamhet som på papperet så ut att bli betydligt billigare men blev i stället betydligt dyrare. Inget företag utför någon verksamhet av givmildhet.

Bekymrad Skattebetalare
2021-07-22 10:31:05
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
ENDA sättet att stoppa detta nu är att politikerna tar sitt ansvar, står på sig och vågar ta beslutet att avbryta. Annars kommer detta inte bli särskilt bra och kosta onödigt mycket pengar. Flera regioner har börjat inse detta men fler behöver få veta vad som är på väg att hända. Kolla med din regionspolitiker om du vill ha verklig förändring, man blir ofta förvånad hur lite de vet..
CJR
2021-07-22 08:12:05
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Argumentet med nya flygplan håller inte.
Babcock började byta ut sina gamla Kingair mot helt nya 250 för ett tag sedan.
Koordinationen jag nämnde gällde mellan de olika operatörerna.
Vet att babcock kör så mycket det går hela dagarna och försöker leverera max.
Ibland kan det dock vara så att en operatör åker tom hem till bas och då kunde detta aviseras på något sett. Däremot inte sagt att man för den skull måste köpa flygplanför 800 mil sek, starta ett AOC och bränna 2.5 mil i skattepengar i bland annat värdelösa hangarkontrakt på Arlanda för man inte visste skillnaden på CSRA och DMA………
Ambulanspilot
2021-07-20 19:31:51
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Fast man koordinerar väldigt bra redan idag från OPs sida. Man stannar ju dessutom ofta kvar på utebas över natten för att undvika tomleggar. Så funkar ett privat företag, man försöker hålla kostnaderna nere vilket ger en billigare peng för kunden. Landstinget (läs KSA) är ju inte riktigt kända
för att spara pengar direkt.. och så kommer det inte bli i det här fallet heller. Det stora problemet är väl att KSA först nu medger att det kommer bli dyrare. Nä, fuffens är vad det är!
Sv CJR
2021-07-20 18:05:11
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Klart att det kommer att bli bättre med nya fräscha flygplan.
Snabbt och effektivt. Inköpet av flygplan räknas som en investering kostnaden avskrivs ej direkt som vissa tycks tro.

Vi boende i Sverige är värda ett uppgraderat ambulansflyg. En samordning kommer att drastiskt sänka kostnaderna och öka effektiviteten. Inga privat vinstintressen att ta hänsyn till.

Det kommer att bli effektivare och bättre för patienterna.

CJR
2021-07-20 11:52:05
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Till @frippe och andra som tycker KSA blir det ambulans flyg vi ”förtjänar”?
Vänligen förklara vad som inte är tillräckligt bra med nuvarande aktörer på marknaden?
Är det någon som är missnöjd?
Har någon klagat?
Förklara för mig hur det för oss skattebetalare kan bli billigare med KSA som ambulansflyg genom stt köpa flygplan för ca 800 mil sek?
När nuvarande aktörers timkostnad som debiteras regionerna är en bråkdel av vad KSAs timkostnad kommer att bli?
Man kan kanske koordinera det nuvarande ambulansflyget bättre för att slippa tomleggar men att uppfinna hjulet på nytt är inget annat än skandal och slöseri med våra pengar.
Re: DW
2021-07-20 10:26:52
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Dessutom slipper man betala för utb och att jobba!
Teknik
2021-07-20 09:42:08
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
49k är en bra ingångslön för en FO i dag.

Dock ett lågt tillägg för befälhavaren.
Frippe
2021-07-19 18:37:05
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag är helt på det klara med att det här kommer bli jättebra!
Uppstarten är i full gång och snart får Sverige det ambulansflyg vi förtjänar!
DW
2021-07-19 17:22:56
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Inga vidare löner. Jag arbetar som narkos- och IVA-sköterska, och min lön är då väsentligt mycket bättre än för t.ex. en FO.
Gear Up
2021-07-19 10:19:03
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Löner; CPT = 61' FO = 49'
Pilatus
2021-07-18 23:39:21
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
GOT it. Ska bli en otroligt spännande tid framöver. Känslan är riktigt bra och man går in i detta med stor ödmjukhet över att fått chansen till ett nytt flygjobb.
@Rickard O
2021-07-18 19:57:25
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Menar du att automatiskt blir bra med erfarna airline piloter i ambulansflyget istället för de som valt den banan innan pandemin?
Teknik
2021-07-18 19:35:18
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Har KSA tagit in något ambulanserfaret folk?
Tror att det hade underlättat uppstarten.
Rickard O
2021-07-18 16:49:03
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Mest erfaret Norwegian/SAS/BRAathens-folk. Nu lyfter vi och det här blir jättebra!
Svante
2021-07-17 20:44:30
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
En del ambulanspiloter men många bekanta från flygbolag som fått jobb.
Jalle
2021-07-17 12:22:06
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad hände här? Är allt klart? Vilka fick anställning? Trevlig helg kamrater. :-)
Nyfiken
2021-07-07 19:53:03
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Nå, hur var första dagen?!?
Pilatus
2021-07-06 20:37:00
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ingen har varit på intervju än. Vi är kallade för intervjuer samt simcheck 7-10 juli. Så det är snart dags.
Lycka till alla som gick vidare. Ska bli spännande och få riktigt info, istället för rykten från dessa troll man önskade bort från denna tråd.
C172
2021-07-06 16:19:41
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ha man nyligen gjort testerna och klarat av att ta ett CPL är online testerna peanuts. Allting känns fräscht och kul att man kanske kan få användning av all teori i framtiden.
Edward
2021-07-06 12:57:23
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ni grabbar som varit på intervju. Vad sa man om schema? Lön?
Ambulanspiloten
2021-07-05 22:40:46
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ja tyckte åtminstone ett par moment var riktigt svåra.
Kallad
2021-07-05 15:51:52
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Är det någon mer än jag som tyckte onlinetesterna var helt SJUKT svåra?
Luvström
2021-07-05 12:33:58
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Det är nästa helt säkert troll som skriver att de skulle blivit kallade med ett par hundra timmars totaltid, mest för att jävlas med oss med tusentals jettimmar. som inte blivit kallade. Särskilt med tanke på att minkravet för styrman var 800h om jag minns rätt.

Men till något intressant: någon som kan berätta detaljer om lön, schema med mera?
Erik
2021-07-05 09:45:30
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@krav @pilatus.

Jag håller med, dock finns det många troll och ”lustigkurrar” på det här forumet…
Lubitz
2021-07-05 09:32:28
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Klart det inte stämmer hahah
Det är ju bara en parodi på alla andra som sitter och gråter över sina 1000000h PIC 737...
Krav
2021-07-05 09:13:46
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Hur kan ett statligt företag kalla folk till intervju som inte uppfyller minimikraven? Vill minnas 1000h FO var krav? Hur kan då någon med 300h PA28 bli kallad?
Pilatus
2021-07-04 21:04:11
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Lite anmärkningsvärt om det stämmer att ni utan erfarenhet blir kallade på intervju
Sara
2021-07-04 18:40:15
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
CTOT ja tack den har jag koll på!
HR
2021-07-04 08:44:04
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Sen är det ju offentlig verksamhet så är det någon som misstänker att det försegår ”kompis” rekrytering så är det ju bara begära ut underlaget och själv kontrollera att dom med ”störst kompetens” fått komma på intervju. Annars är det fritt fram att överklaga!
Det dom själva listade var erfarenhet av ambulansflyg, erfarenhet av jet och meriterande om du ”skapade mångfald på arbetsplatsen”.
Vansinnigt tunn tråd att balansera på i en sådan här rekrytering med så många ansökningar!
Teknik
2021-07-03 22:27:32
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@ Rick
Ja 14 av i så fall.

Det har väl antagligen varit extremt många sökande. Finns piloter med mycket ambulanserfarenhet som borde ligga skapligt till för att komma på intervju i alla fall. Inte säkert att decennier av erfarenhet på tung jet är den optimala profilen. Gissar på att det är en blandning av ganska erfarna piloter som fått intervju.
Björn
2021-07-03 20:17:05
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Grattis Sara
Då har du full koll på Vad CTOT är
Lena
2021-07-03 18:49:39
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Har precis fått över 250 timmar. Ett CPL som är några månader gammalt. Så kul är glad att blivit kallad till mitt första pilot jobb. Två motor en del timmar på DA42. Allt annat på small singel.
Ms
2021-07-03 18:11:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
De vill helst ha nya piloter med lite erfarenhet för att enklare kunna styra över de
Sara
2021-07-03 16:58:28
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Kallad på intervju mm.

350 timmar totalt. C172, PA28, DA42 och Saab340 (ännu bara 3 timmar på när typen när jag gjorde de 6 landningarna)
Kallad
2021-07-03 13:46:12
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Till oss som blivit kallade:

Någon som fått en individuell tid ännu?
Inte blivit kontaktad ännu, och första dagen är tisdag.. :/
Peter
2021-07-03 10:26:23
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jobbat som CPT i snart 20 år, ca 14500 h varav 11000h som CPT där stora delar är på Norwegian så mycket på 737. Är även TRI/TRE. Blev inte kallad.
fick nej
2021-07-02 22:21:21
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag blev inte heller kallad, 9000TT varav ett par tusen på småflyg. 400 h PIC på B737 & A320
@Björn
2021-07-02 22:09:11
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
För att flygchefen och training managern kommer från Norwegian, det brukar rendera i en del svågerpolitik.
Rick
2021-07-02 20:00:52
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ledig 14?
Teknik
2021-07-02 17:56:07
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@ Rick

Inte 100% men har hört rykten om ett 7/7/7/14 roster.
Motsvarande är vanligt i ambulansflyget idag.
Hjärtstopp
2021-07-02 14:37:10
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Jag var inte aktuell jag heller. 3000h TT, 500pic med tidigare erfarenhet av ambulans.
Luvström
2021-07-02 14:06:17
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Tråkigt att höra Erik!

Undrar verkligen vilka urvalsgrunder de går på. Och antal sökande etc.

Fick också negativt besked nyligen, med drygt 2000h TT, mestadels 737.
Erik
2021-07-02 12:17:31
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Fick svar tidigare idag att jag inte var aktuell för jobbet. Runt 7000h, TRI B737 med runt 1000h PIC på B737. Trist
Rita
2021-07-02 11:13:20
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@björn Det vet han inte för att han har inte fått något svar :)
Neo
2021-07-02 11:06:55
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad har du för annan erfarenhet? Tri/tre? CPT/FO?
Traktor
2021-07-02 09:42:36
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Saab 340 eller DASH
Björn
2021-07-02 08:47:11
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad blir det för simulator?
Pilatus
2021-07-01 22:56:09
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@Björn tackar, sökte GOT.

Björn
2021-07-01 21:27:01
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Grattis Pilatus. Vilken bas sökte du?
Rick
2021-07-01 20:59:18
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad är det för schema? Lön?
Pilatus
2021-07-01 20:09:48
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Kallad på intervju, psykolog och simcheck nästa vecka. Ingen erfarenhet från tidigare ambulansflyg.
Spännande är det allt.
Tjorven
2021-07-01 18:16:23
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Man bör väl samtidigt lägga väldigt mycket vikt på tidigare erfarenhet inom ambulansflyg om man är ute efter en väl fungerande operation där personalen redan är van vid patienttransporter och har koll på logistiken.
Ein
2021-07-01 16:03:04
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Har en polare som jobbar babcock som är kallad på intervju nästa vecka så misstänker att dom prioriterar tidigare ambulans erfarenhet hyfsat högt.
Trist för oss andra med tyngre erfarenhet men kanske rättvist eftersom det är deras jobb som försvinner.
Tydligen ska SAS ska däremot börja rekrytera till sin ”nya” Köpenhamnsbas i slutet av juli så vi kanske kan få en möjlighet där istället.

Lycka till kamrater!
S
2021-07-01 09:32:53
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Känner mig också som en relativ low-timer när det går så många kompetenta och erfarna piloter utan flygjobb. Själv kvalar jag in på lite under 3000 timmar varav de flesta är på jet. Sökte styrman. Går man rent uteslutande på flygtid kommer jag troligen inte ha en chans så det enda jag kan hoppas på är att man lägger stor vikt på individen och att det jag har att erbjuda är intressant nog även om jag inte är den med mest flygtid.

Lycka till ni övriga!
PM
2021-06-30 12:05:46
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Är relativ low-timer med 1200 h varav 800 h turbo-prop i multi-crew. Har sökt som styrman, men chansen är väl rätt liten eller vad säger ni? Är väl mest jet-piloter med tusentals timmar som kommer få jobben...
Björn
2021-06-29 21:07:57
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Umeåtornet hur kan du veta att de flesta kommer komma från norwegian?
PF g
2021-06-29 16:43:38
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Vad kul att alla skriver hur mycket tid ni har och vilken tjänst ni sökt. Då gör jag också de, har 7000h på b747 och totaltid på 11000h. Har sökt tjänst som styrman. Ser fram emot att träffa personerna och se hur villkoren ser ut. :)
Umeåtornet
2021-06-29 09:13:29
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
@Julle

Finns ingen anknytning till Babcock, så dessa har inget företräde tyvärr.

Ett fåtal kommer erbjudas jobb, annars är det mycket ex Norwegianpiloter som det låter just nu.
Pilatus
2021-06-28 19:59:57
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Ja det är nog så. Inget löpande iaf.
Sökte GOT, 5000h, B737 mest. Sökt FO.
Vi väntar med spänning.
Julle
2021-06-28 16:17:30
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Hur funkar detta i förhållande till Babcock? Kan gissa att de borde vara ganska högt meriterade för dessa tjänster. Blir det bemanningsproblem på nuvarande ambulansflyget under hösten om halva styrkan lämnar därifrån? Hur lång uppsägningstid har de på babcock?
Bengan
2021-06-28 15:02:08
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Hörde om jobbet en dag för sen som arbetslös styrman. Hade bara 600 timmar som styrman på A320 och många mer erfarna får jobben först. Hoppas och tror på våren 2022 istället att det blir ett rekordstort behov av pilots igen och att cov försvinner!
Broeing
2021-06-28 10:54:39
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Nej ingenting här heller. Jag skulle gissa att vi behöver vänta ett tag till innan vi hör något då ansökan time'ade ut igår.
Jonte
2021-06-28 10:20:28
SV: svenskt ambulansflyg, nån som hört något?
Sökt, Cirka 3500h Jet, varav 700Pic, A320/Lear45. Sökte Kapten. Sthlm Bas.
Någon som vet hur avtalen brukar se ut?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev