Tråden startades av: Fast Track  2021-07-22 00:37:24
SAS passiva? 
Arlanda, Gardermoen och Kastrup stiger just nu cirka 1% i antal flygningar per dag. SAS har nu stagnerat i antal flighter och verkar ha landat runt 50% av 2019. Är det SAS nya högstanivå? Och riskerar SAS att missa racet i ramp up?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

MO
2021-09-02 14:35:27
SV: SAS passiva?
Enligt Eurocontrols statistik slår just nu flyget rekord för varje dag och är uppe på -28% just nu. SAS dalar däremot och är återigen nere på -55%. Har SAS tappat marknadsandelar för gott nu?
Svar Ekonomen:
2021-08-09 11:02:36
SV: SAS passiva?
60% är väldigt bra i dessa tider, med tanke på hur många LongHaul maskiner som går helt tomma, med bara frakt, dessa räknas med i både säteskilometer och kabinfaktor, därav så blir det lite snedvridna tal som inte speglar verkligheten.

Mvh
Bönräknaren
Tegrot Gylf
2021-08-08 19:19:04
SV: SAS passiva?
Att ha 60% i snitt inklusive flygningar som i stort sett är positioneringsflyg med pax betyder inte att man är 40% från maxkapaciteten. Många vill flyga under peak dvs vissa timmar och vissa dagar och där hade kapaciteten behövts skruvas upp.
Ekonomen:
2021-08-08 18:17:54
SV: SAS passiva?
60% låter inte mycket.
Men jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsater på det.

Tex.

Europa var i princip stängt t.o.m. den 30:e juni. Jag tror inte det är orimligt att kabinfaktorn är väldigt olika i början av juli och i slutet av juli. 60% är ett snitt.

Under ett normalt år har SAS en kabinfaktor på 70%, detta är alltså inte så långt under detta.

Fortfarande är det många flygplan som går med extremt dålig beläggning på Interkontinentala rutter, men istället med mer frakt än normalt vilket också ger intäkter. Men detta speglar sig också såklart i kabinfaktorn.

Jag tror man kan utgå att många linjer går väldigt bra, och andra mindre bra. Det är inte så att alla flygningar har en beläggning på 60%. Men där man nu har bra beläggning kan inte SAS utöka, då man saknar kapacitet, eller som trådskaparna menar. Man är passiv då man inte tar åtgärder för att kunna sätta in trafik där det finns möjlighet, som resterande bolag i Europa gör.
Ekonomen
2021-08-08 15:05:03
SV: SAS passiva?
Varför skulle SAS flyga mer? Kabinfaktorn är enligt senaste rapporten knappa 60%. Samt att det snart går in i lågsäsong med 2,5 kvartal som konstant genererar förlust. Att ha så liten kostym som möjligt där för att sen öka till våren känns som det mest rimliga.
F320
2021-08-07 18:27:15
SV: SAS passiva?
Varför stressa när Löven och CO ändå betalar notan.
Erik
2021-08-07 08:14:10
SV: SAS passiva?
Alla ansvariga är på semester så det finns ingen som kan fatta beslut om ramp up utöver det planerade. Kom ihåg, det är livsnödvändigt med 4 veckors sommarsemester även för framgångsrika företagsledare!
Jokern
2021-08-06 14:05:27
SV: SAS passiva?
Till Helikoptern: Dom har väl inga tekniker kvar som kan fixa planen eller Piloter som kan flyga dom
Mr.FlyGuy
2021-08-05 16:12:26
SV: SAS passiva?
#råger
Jobbigt att åka på id när flygen är fulla?Bättre business med en full CRJ än en halvfull A320.
råger
2021-08-04 18:00:51
SV: SAS passiva?
Jag fattar inte vad sas pysslar med, åkt ARN OSD 3 ggr senaste
månaderna. Proppfullt till sista plats på inhyrd CRJ900.

Jag har 8 resor till VBY sedan 1 maj.
Inte en enda med SAS pga avsaknad av flyg.
Tvingas som Arlanda anställd åka till Bromma och flyga med
Lipsillen.
Helikopetern
2021-08-04 15:59:03
SV: SAS passiva?
Någon som vet varför SAS inte flyger mer än vad dom gör?
Bristande underlag eller har man slagit i taket vad det gäller kapacitet?
KLM ligger på 80%, Ryan 85%, Air France 80% m.f. men SAS ligger alltjämt på 50%.
J
2021-08-04 10:13:48
SV: SAS passiva?
Dom kanske klarar sig, men ser ut att ge bort marknadsandelar till konkurrenter.
Sol-Britt
2021-08-04 00:23:45
SV: SAS passiva?
Men vad det ska analyseras om SAS.Dem klarar sig ju alltid.
Marknaden
2021-08-03 11:05:57
SV: SAS passiva?
Ser nu att flygandet på CPH/ARN/OSL tillsammans nu är klart över 50 % från 2019 nivåer. SAS ligger däremot på sin nya maxnivå UNDER 50% så det betyder att SAS blir ifrånkörda.
oiu
2021-07-26 09:49:50
SV: SAS passiva?
Det går att driva bolag utan att hata personalen.

https://cms-sweden.com/blog/2012/08/22/richard-branson-fem-regler-for-entreprenorskap/

Det går bättre för Branson än för SAS.
Karl
2021-07-25 22:45:04
SV: SAS passiva?
Låter som ett vinnande koncept för ett flygbolag. Inte ha några flygplan, ingen personal. Och framförallt, inga jobbiga passagerare!
Flygare
2021-07-25 12:53:12
SV: SAS passiva?
Hoppas nya VDn bytar ut RGs destruktiva ledningsgrupp så snart som möjlig. SASledningen under RG var aldrig intresserat av att samarbeta med operativa personalen.
Om SAS ska utvecklas måste alla vara beredda att arbeta för samma sak.
Personalen måste också fatta att bolaget inte är till för dom men för kunderna
@RCP
2021-07-24 19:26:21
SV: SAS passiva?
Man slipper ha en flyplansflotta som hanterar alla möjliga antal passagerare.
RCP
2021-07-24 16:40:19
SV: SAS passiva?
Vad är vinsten med outsourcing? Lönerna där är ofta högre så en kabinanställd/pilot i sig lär vara dyrare där. Däremot kanske organisationen är för ineffektiv på SAS och därmed är en anställd dyr att hantera för bolaget. Men då är det där nya VDn bör lägga fokus.
@GG
2021-07-24 10:38:02
SV: SAS passiva?
hahaha rump up, hahaha
F d steward
2021-07-23 13:26:21
SV: SAS passiva?
Va…nu fattar jag ingenting
SAS har visst rampad upp deras personal precis via outsourcing bl.a xlfly, Cityjet och SAIL
Det är allt för dyrt att anställa en ’äkta SAS’
Outsourcing är här och kommer vara framtiden, jag är ?? % på att den nya chef Anko V d werf är på samma bana!!!
J
2021-07-23 12:18:20
SV: SAS passiva?
Såg att jämförbara bolag (och icke-jämförbara) fortsätter att stiga och KLM är uppe på 80% av 2019s nivåer. SAS minskar just nu kapaciteten per dag, vilket iochförsig kan ha förklarliga anledningar, men man ser ändå ut att missa racet tillbaka nu.
ARLANDA
2021-07-22 22:27:03
SV: SAS passiva?
Stor risk för ramp down i höst när folket har rest av sig det värsta.
@PF
2021-07-22 21:02:09
SV: SAS passiva?
Jag gissar på att dessa underleverantörer räknas in i SAS totala trafik på Eurocontrol, men det kanske inte är så?
GG
2021-07-22 14:41:08
SV: SAS passiva?
Dom kommer definitivt förlora i rump up om dom inte får tummen ur snart. Ledningen kör ett konservativt maktspel mot piloterna som inte leder till någonting. Dom har inte personal och kapacitet att flyga mer än 50%.
PF
2021-07-22 13:32:54
SV: SAS passiva?
Cityjet, SAIL och Xfly återanställer. SAIL öppnar ny bas i Köpenhamn.
Alla flyger för SAS.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn