Tråden startades av: Danne  2021-09-15 08:35:39
SAS 
Mycket tragiskt att SAS står passivt vid sidan om och tittar på när Finnair bygger upp långlinjer från Arlanda. Men, SAS har väl aldrig varit smart då det kommer till strategiskt arbete och således, knappast en överraskning.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Arild
2021-09-20 15:18:41
SV: SAS
De flesta om inte alla bolag har ett vinstkrav och så även Finnair.
SAS flyger där man kan tjäna pengar och därför är inte ARN ett SAS nav.
Finner sitter med en massa överkapacitet just nu och vill därför testa ARN långlinjer.
Personligen tror jag inte de kommer att få till lönsamhet dom heller och kanske inte börjar i höst eller vår till USA pga av Covid. Ganska snart tvingas de dra ned på frekvenser och kanske destinationer-
Kurt
2021-09-20 08:20:17
SV: SAS
Vissa här tycker att SAS borde ” satsa” på Arlanda flygplats, inte minst långlinjer vill man ha.
Man har tydligen glömt att SAS är ett privat aktiebolag som måste tjäna pengar.
SAS flyger där det löner sig bäst för bolaget.
Att ” satsa” på fler långlinjer på ARN är att kasta pengar i ( Halm) sjön. Det finns i tetilräckligt underlag från ARN. Pga jantelag och almän snålhet är det otroligt svårt att sälja C klass biljetter till bra priser från ARN. Det går mycket lättare från CPH.
Skifte
2021-09-15 16:15:04
SV: SAS
Jag sitter allvarligt och överväger att byta till Finnairs lojalitetsprogram eller till Miles and More. SAS har aldrig värderat Arlanda särskilt högt. Man är envist på gång att istället söndra och förstöra det lilla man har kvar genom att sätta in irländsk personal att flyga Stockholm Malaga exempelvis. Den lilla "produkt" som var kvar minimeras - snart är det "urstarka" brand SAS borta och ett minne blott.

Att SAS skulle satsa på Arlanda ter sig som en utopi, det är öppet mål för andra aktörer att satsa på ex Arlanda och ta över kunden mer eller mindre helt. Inrikesflyget minskar rejält och businessklassresenären är borta. Kvar är semesterflygarna och då är Finnairs satsning HELT rätt.
Dr. realist
2021-09-15 13:34:53
SV: SAS
Finnair kan omdisponera flygplan som var planerade att flyga till olika destinaioner i Japan, Kina och Sydkorea, Om SAS vill öppna nya långlinjer från Stockholm behöver de ta bort flygplan från CPH (eller OSL) för att allokera om till linjer så att de utgår från ARN. Detta troligtvis omöjligt med den ägarsituation med politiska förtecken som finns i dagen SAS. Finnair har inte detta ägarproblem. Alternativet att köpa fler flygplan kan ni glömma.
FVK
2021-09-15 12:47:41
SV: SAS
SAS ledning har fullt upp med att starta alternativa produktionsplattformar, bedriva internkonflikter med personal och räkna ut om nya flygplan ska hamna i SAS, midsize eller sail. Att lägga tid och energi på bisysslan "flyga flygplan" är inte högs upp på SAS lednings priolista. Det borde alla ha insett vid det här laget.
@dr realist
2021-09-15 12:11:40
SV: SAS
@dr realist du tror inte AYs finansiella position är lika bedrövlig som den SAS är i? Dom har förlorat betydligt mer passagerare än SAS under pandemin. Dom försöker dock finns sätt att ta sig ur krisen genom att vara innovativa och du tror väl inte dom hade satsat på ARN om dom inte ser att det finns ett underlag på sikt och att det har varit en marknad där det inte funnits några aktörer tidigare. Bara för att SAS inte säger att det går så betyder det inte att det inte går
Dr. realist
2021-09-15 11:40:11
SV: SAS
SAS har inga pengar för att expandera sitt långlinjenät. Just nu blöder den existerande långlinjetrafiken och ekonomin för denna är som ett svart hål. Att öppna nya linjer finns inte på kartan snarare en total nedläggning av alla långlinjer för att rädda bolaget. USA är tillsvidare stängt för EU-passagerare och för att komma in i Kina krävs 22 dagars karantän.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev