Tråden startades av: Erik  2021-11-18 07:28:03
Pilotjobbet 
Hej!

Finns ju många fortfarande som drömmer om att bli pilot. I detta forum så beskrivs en väldigt dyster bild av att vara pilot. Sämre och sämre villkor, lön, arbetstider. Min fråga är finns det NÅGOT flygbolag som är baserad i Sverige (eller pendlingsbar) som ger helt ok lön och möjlighet att få till familjelivet? Frågan är inte om det är lätt att få jobb på ett sånt ställe (för det vet jag är svårt) utan OM det överhuvudtaget finns längre?

Med vänlig hälsning,

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fredrik
2021-11-20 16:24:55
SV: Pilotjobbet
Troligtvis något av charterbolagen? Men långsiktigt kommer inga charterbolagsjobb finnas kvar i Sverige. Kommer inte gå att konkurrera när man slingar in sydeuropeiska besättningar som tycker att 4000-5000 EUR /mån som kapten är en bra lön.
Pilot
2021-11-20 13:22:16
SV: Pilotjobbet
Jag var mycket nöjd med Norwegian tills pandemin stängde ner basen. Men inget varar för evigt i denna branschen. Flyget är inte en stabil branch. Bolag kommer och går. Baser stängs ner och nya öppnas. Jag känner inte en enda pilot som har haft en och samma bas livet ut. Vi har alla ex antal baser och länder bakom oss. Även ex partners som inte orkar med detta livet.
Så om du önskar stabilitet och en bas i Sverige livet ut. Glöm flyget och välj ett vanligt jobb.



Kapten
2021-11-19 18:30:24
SV: Pilotjobbet
Vilket bolag jobbar man på om man flyger jet med stockholmsbas och jobbar 75%?
Är väl bara SAS jag kommer på som kandidat och så fall har man varit där väldigt länge och såklart väldigt nöjd med sitt jobb och sina villkor

2021-11-19 11:59:22
SV: Pilotjobbet
Fortfarande ett oslagbart toppenjobb!
Sedan kan det självklart skilja sig betroende på vilket bolag du flyger för, men i det stora hela. Toppen!
Pessimistiska gruppen
2021-11-19 11:30:52
SV: Pilotjobbet
Pessimisterna har talat. Låt dig inte skrämmas. Om att flyga är din dröm så kör, du kommer fixa det och du kommer hitta vägar som funkar för dig och din familj. Det har jag gjort, jag har kämpat för att få en svensk anställning med bas i sthlm.

Vägen dit kommer vara tuff och det kommer komma perioder du funderar på om det är värt det. För mig är det värt det, för jag älskar jobbet. Hemligheten är att du måste brinna för det, du måste vara beredd att sätta andra saker åt sidan.

Att jobba deltid är en klar fördel om du har råd med det. Själv har jag mer tid med barnen som pilot än mitt tidigare yrke på kontor då man kom hem sent, hämtade barnen på förskola, lagade mat och la dom i sängen. Jag jobbar 75% nu och har minst 15 lediga dagar i månaden.
Gnäll
2021-11-19 08:46:21
SV: Pilotjobbet
Jag kan bli lite förbannad över alla piloter som sitter och gnäller över i sina arbetsförhållanden, de har jobbat i princip lika mycket sen de började som styrmän, åren har gått och de har blivit kaptener och samtidigt fåt ordentligt mer betalt.

Nu har de chansen att gå ner i tid, kanske gå ner till 80%

Då kommer frågan, har de själva gjort något för att få en lite lugnare tillvaro med mer tid hemma med familjen?

Nej, de vill tjäna så mycket pengar som möjligt och då offrar de vad som helst.

Jag får inte ihop hur de tänker mer än att det är hyckleri.


Gösta
2021-11-19 00:21:17
SV: Pilotjobbet
Gratis kaffe, oregelbundna arbetstider, en ledig helg/mån (ja röda dagar räknas som helg), bo på Scandic (=ingen rom service, lycka till att hitta mat då du checkar in 0035).
Pickup 0510 då avgång är 0600, färdplanera i taxin, förnedring i säkerhetskontrollen, iskallt flygplan då flygplatsens heater krånglat, ingen catering, CAT2 väder i halva sverige, fuelsaving?
Avisning? Tar 20 minuter om ingen annan är i kö. Braking action?, kan vi starta med allt dessa baggage? Räknaräkna. Kabin meddelar att en pax är autistisk och spastisk.
Nu har vi en slottid som löper ut om 13 minuter.
Men visst go for it, utsikten från kontoret är oslagbar, massor av blått och vitt
Sierrapapa
2021-11-18 23:15:52
SV: Pilotjobbet
Låter kanske som en ok lön på viss jetverksamhet i Sverige om det stämmer som ni skriver.

Sen kan man ju ha i åtanke att lönen och villkoren generellt är i ett sluttande plan och har så varit sedan 90-talet.
Att jobba 100% kanske går i vissa fall men det är knappt. Och det lär ju inte bli lättare framöver…
Ninjan
2021-11-18 19:36:02
SV: Pilotjobbet
Som någon sa här tidigare.
Enda alternativet är självklart en gratisutbildning, absolut inget annat.
Kör på ett par år och flyg av dig. Försök få till en annan utbildning parallellt.
När du är 28-29 skjuter du ut dig och satsar på en vanlig karriär.
Då skaffar du stadigt sällskap med familj etc.

Skulle jag gjort om min karriär från början hade ovanstående varit perfekt.

Så, är du sugen på att flyga?
Kör ett par år sen ett normalt liv.

2021-11-18 18:36:49
SV: Pilotjobbet
Charterbolagen har än så länge bra villkor. Men där rör det sig inte om några stora mängder piloter och det är inte ofta de rekryterar.
Calle
2021-11-18 16:24:47
SV: Pilotjobbet
I princip alla flygbolag som flyger jet i Sverige ger en ingångslön på cirka 35-40k. Jag tycker personligen att det är en ganska bra lön, så har väl inte full förståelse för de som säger att piloter tjänar dåligt. Visst, det är inte som det var förr, men det bör det kanske inte heller vara. Det finns få utbildningar på under tre år som betalar en högre lön än 40k direkt efter examen. Kommer nog också finnas hyfsat goda möjligheter till "snabbt" (cirka 10 år) avancemang mot kapten efter pandemin beroende på bolag, men det finns såvitt jag vet inget bolag i Sverige som flyger jet som betalar sina kaptener lägre än 65k i månaden.

Arbetstider är en annan femma. Du kommer vara borta mycket och du kommer missa både högtider och helger. Att planera resor, evenemang eller träffar långt framöver kan du ju tyvärr glömma i den här branschen. Schemat för nästkommande månad brukar man få någon gång i mitten av den nuvarande månaden.

Med detta sagt, flygjobb är inte något för alla. Det går givetvis att kombinera flyg och familjeliv, särskilt om du har möjlighet att gå ner lite i arbetstid. Lönen är fortfarande bra, bättre än de flesta andra branscher, så även om du går ner i arbetstid kommer du troligtvis tjäna lika mycket eller mer än du hade gjort på ett annat jobb med lika lång utbildning. Du bör dock ändå brinna för det. Att utbilda sig för lön i denna bransch är dumt, eftersom det kontinuerligt blir sämre. Tycker du att det är kul, så kör på, men kan verkligen starkt rekommendera att du inte betalar för din egen utbildning.

Lycka till!
Sv Olle
2021-11-18 15:25:11
SV: Pilotjobbet
Vem har sagt att SAS är det bästa vi har, långt ifrån...
Op
2021-11-18 14:18:11
SV: Pilotjobbet
Skulle säga inte idag. BRA o SAS har dåliga vilkor o jobbar väldigt mycket. Oklart vad Norweigan har idag men hörde att det fasta schemat är borta. Ryan med rätt bas o ger bra lön o ett fast schema. Vissa fraktbolag eventuellt men då är du borta veckovis så kan ev vara en lösning men även där försämras vilkoren o möjligheterna för pendling….
Dessutom får du vara inställd på ett väldigt osocialt liv då du jobbar när andra är lediga o vice versa. Jul nyår midsommar födelsedagar kommer missas. Förr eller senare kommer din bättre hälft tröttna o du kommer vara frånskild statistiskt sätt o i bästa fall träffa en yngre värdinna som du kan umgås med till hon tröttnar på dig.

Skulle inte rekommendera det om du inte är ung o kommer in på en gratisutbildning. Annars är det bättre du satsar dom pengarna på börsen! Även om du får en gratis utb o jobb så var beredd på att din arbetsgivare hatar dig o du är alltid för dyr! Du kommer vara med om cykliska nedskärningar o konkurser betydligt oftare än någon bransch!



Olle
2021-11-18 12:12:35
SV: Pilotjobbet
Problemet är att det inte finns den stabilitet som krävs för familjelivet i Sverige. Utomlands finns det fortfarande men se bara på hur SAS behandlade alla sina piloter senast. Om det är det bästa vi har i Skandinavien är det inte mycket att hurra för.
Re Rolle
2021-11-18 11:28:46
SV: Pilotjobbet
Enig Rolle om man är ok med att flytta ibland (vapnet) eller vara borta veckovis (ambulansen). Om man är ok med att vara borta en vecka i stöten så blir det ju betydligt fler alternativ som betalar bättre än ambulansen: frakt (DHL, Star, cargolux, mm), business aviation (Netjets, Flexjets), kontraktsgig världen över.

Är man ok med modest inkomst finns det ju flera alternativ som gör att man kan spendera åtminstone varannan helg hemma: deltid på SAS, NAS.

RYR är ju bra och en bra skola. Kanske inte så inspirerarande klimat i längden.

I samtliga fall får man nog ha viss beredskap på att inget varar för evigt och att det är sannolikt att man blir uppsagd några gånger under en karrirär. Men hey, det kanske man kan ta om man gillar flyget tillräcklig? Det är ju ett kul jobb! Men tyvärr ofta klurigt att kombinera med ett liv där man kan vara en bra man/fru/pappa/mamma/vän/mm på riktigt.
Rolle
2021-11-18 10:44:02
SV: Pilotjobbet
Kort svar: Nej!

Möjligtvis ambulansen, kustbevakningen och flygvapnet.
Men kommersiellt, nej.
Johan
2021-11-18 09:49:35
SV: Pilotjobbet
Hej Erik!

Jag tycker branschen är rätt unken. Det finns väl fortfarande en viss chans att på sikt ha en rimlig anställning hos SAS, Norwegian eller för all del Ryanair. Men jag tror man bör vara inställt på att få sparken ibland. Flera jobb innebär veckolång frånvaro hemmifrån som pendlingskontrakt, affärsflyg utomlands, ambulansflyg. Vissa jobb verkar ha scheman som medger ett ganska vanligt liv men där lönen är så låg att det knappast är värt att satsa på som karriär. Tänker på regionalbolagen som BRA och Air Leap.

Så att som ung satsa på flyg som livskarriär är kanske tveksamt. Men om man kan få en utbildning betald och tänker sig en förströelse några år för att det är kul att flyga så skulle jag absolut tycka det är roligt nog för att prova.

Om man är ung och har huvudet med sig tror jag absolut att jag skulle våga ge rådet att skaffa någon annan utbildning och erfarenhet också. inte minst för att få ett bredare perspektiv.
Ahh
2021-11-18 09:23:16
SV: Pilotjobbet
Hej Erik,
Det finns. Jag jobbar på ett svenskt flygbolag och har bas i Stockholm. Pendlar ca 25 mil och har fru och barn.

Dock jobbar jag deltid 75% vilket ger mig några extra lediga dagar per månad. Det är avgörande för min del. Skulle nog vara tufft och jobba 100% o pendla med familjelivet.

Det blir 2-3 hotellnätter i sthlm som man får betala själv, övrigt så är man ofta ute på slinga.

Det är lite alltid lätt, det ska man vara beredd på, men skulle ändå inte byta mot en vanligt kontorsjobb :) Att ha en förstående andre hälft är väl oxå en förutsättning. Man får utnyttja idbiljetter och ta med dom när man åker på helgstopp eller liknande, I övrigt är det inte mycket till förmåner.

Har man valt pilotyrket för lönen så är man ute på hal is, räkna med många år utan någon speciellt nämnvärd inkomst. Tänk på att pendlingen kostar pengar, dubbelt boende kostar pengar och grundlönen är inte så upphetsande..
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn